Gestão escolar e a pandemia da Covid-19: as mudanças nas práticas de gestão de uma escola do município de São Gonçalo do Amarante - RN

The pandemic scenario due to the SARS-CoV-2 virus, which led to social isolation, highlighted several problems that already existed in Brazilian basic education. Faced with this scenario, several agents were engaged in minimizing the impacts that this pandemic would have on school education. Among t...

ver descrição completa

Na minha lista:
Detalhes bibliográficos
Autor principal: ROCHA, Maria Kláudia Jessy Bezerra da
Outros Autores: Aquino, Fernanda Mayara Sales de
Formato: bachelorThesis
Idioma:pt_BR
Publicado em: Universidade Federal do Rio Grande do Norte
Assuntos:
Endereço do item:https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/56288
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id ri-123456789-56288
record_format dspace
institution Repositório Institucional
collection RI - UFRN
language pt_BR
topic Gestão Democrática
Democratic management
Projeto Político Pedagógico
Pedagogical Political Project
Educação pós-pandemia
Post-pandemic education
Tecnologias de Informação e Comunicação
Information and Communication Technology.
spellingShingle Gestão Democrática
Democratic management
Projeto Político Pedagógico
Pedagogical Political Project
Educação pós-pandemia
Post-pandemic education
Tecnologias de Informação e Comunicação
Information and Communication Technology.
ROCHA, Maria Kláudia Jessy Bezerra da
Gestão escolar e a pandemia da Covid-19: as mudanças nas práticas de gestão de uma escola do município de São Gonçalo do Amarante - RN
description The pandemic scenario due to the SARS-CoV-2 virus, which led to social isolation, highlighted several problems that already existed in Brazilian basic education. Faced with this scenario, several agents were engaged in minimizing the impacts that this pandemic would have on school education. Among these agents we highlight, in this article, school managers who had to be at the forefront of the changes that the educational process suddenly required. This article objective is to discuss pedagogical management practices at one of São Gonçalo do Amarante Early Childhood Education Centers, in order to understand the challenges and changes that have occurred in this school's educational process with the advent of the pandemic. To this end, Kaufman's (2013) comprehensive interview method was adopted, in order to understand the singularities of the changes in this Center, making an analysis between the pedagogue's practices as a school coordinator/manager in the pre and post pandemic. Throughout the text, an overview is given of the relationship between democratic management and education, in view of the importance of its mechanisms for achieving quality education. The interviews concluded that the biggest challenge for management during the pandemic was the use of Information and Communication Technologies for teaching and the difficulties of the teaching staff in dealing with this new educational scenario, but it was also mentioned that there were great learnings which continue to permeate the pedagogical practices and they were written on the Pedagogical Political Project.
author2 Aquino, Fernanda Mayara Sales de
author_facet Aquino, Fernanda Mayara Sales de
ROCHA, Maria Kláudia Jessy Bezerra da
format bachelorThesis
author ROCHA, Maria Kláudia Jessy Bezerra da
author_sort ROCHA, Maria Kláudia Jessy Bezerra da
title Gestão escolar e a pandemia da Covid-19: as mudanças nas práticas de gestão de uma escola do município de São Gonçalo do Amarante - RN
title_short Gestão escolar e a pandemia da Covid-19: as mudanças nas práticas de gestão de uma escola do município de São Gonçalo do Amarante - RN
title_full Gestão escolar e a pandemia da Covid-19: as mudanças nas práticas de gestão de uma escola do município de São Gonçalo do Amarante - RN
title_fullStr Gestão escolar e a pandemia da Covid-19: as mudanças nas práticas de gestão de uma escola do município de São Gonçalo do Amarante - RN
title_full_unstemmed Gestão escolar e a pandemia da Covid-19: as mudanças nas práticas de gestão de uma escola do município de São Gonçalo do Amarante - RN
title_sort gestão escolar e a pandemia da covid-19: as mudanças nas práticas de gestão de uma escola do município de são gonçalo do amarante - rn
publisher Universidade Federal do Rio Grande do Norte
publishDate 2023
url https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/56288
work_keys_str_mv AT rochamariaklaudiajessybezerrada gestaoescolareapandemiadacovid19asmudancasnaspraticasdegestaodeumaescoladomunicipiodesaogoncalodoamarantern
AT rochamariaklaudiajessybezerrada schoolmanagementandthecovid19pandemicchangesinthemanagementpracticesofaschoolinthemunicipalityofsaogoncalodoamarantern
_version_ 1790055975437205504
spelling ri-123456789-562882023-12-28T14:08:43Z Gestão escolar e a pandemia da Covid-19: as mudanças nas práticas de gestão de uma escola do município de São Gonçalo do Amarante - RN School management and the Covid-19 pandemic: changes in the management practices of a school in the municipality of São Gonçalo do Amarante - RN ROCHA, Maria Kláudia Jessy Bezerra da Aquino, Fernanda Mayara Sales de http://lattes.cnpq.br/8001042188401281 Aquino, Fernanda Mayara Sales de Brandão, Lucila Carvalho Leite Costa, Ademarcia Lopes de Oliveira Gestão Democrática Democratic management Projeto Político Pedagógico Pedagogical Political Project Educação pós-pandemia Post-pandemic education Tecnologias de Informação e Comunicação Information and Communication Technology. The pandemic scenario due to the SARS-CoV-2 virus, which led to social isolation, highlighted several problems that already existed in Brazilian basic education. Faced with this scenario, several agents were engaged in minimizing the impacts that this pandemic would have on school education. Among these agents we highlight, in this article, school managers who had to be at the forefront of the changes that the educational process suddenly required. This article objective is to discuss pedagogical management practices at one of São Gonçalo do Amarante Early Childhood Education Centers, in order to understand the challenges and changes that have occurred in this school's educational process with the advent of the pandemic. To this end, Kaufman's (2013) comprehensive interview method was adopted, in order to understand the singularities of the changes in this Center, making an analysis between the pedagogue's practices as a school coordinator/manager in the pre and post pandemic. Throughout the text, an overview is given of the relationship between democratic management and education, in view of the importance of its mechanisms for achieving quality education. The interviews concluded that the biggest challenge for management during the pandemic was the use of Information and Communication Technologies for teaching and the difficulties of the teaching staff in dealing with this new educational scenario, but it was also mentioned that there were great learnings which continue to permeate the pedagogical practices and they were written on the Pedagogical Political Project. O cenário de pandemia devido ao vírus SARS-CoV-2, o qual implicou no isolamento social, evidenciou vários problemas já existentes na educação básica brasileira. Diante desse cenário, vários agentes estavam engajados em minimizar os impactos que pandemia teria sob a educação escolar, entre esses agentes destacamos, neste artigo, os gestores escolares que precisaram estar à frente das mudanças que, repentinamente, o processo educativo requereu. Este artigo objetiva discutir práticas pedagógicas de gestão em um Centro de Ensino de Educação Infantil de São Gonçalo do Amarante, a fim de compreender os desafios e as mudanças que ocorreram no processo educativo desta escola com o advento da pandemia. Para tanto, foi adotado o método da entrevista compreensiva de Kaufman (2013), a fim de compreender as singularidades das mudanças nesse Centro, fazendo uma análise entre as práticas do pedagogo enquanto coordenador/gestor escolar no pré e pós-pandemia. Ao longo do texto, se mostra um panorama da relação entre gestão democrática e a educação, tendo em vista a importância de seus mecanismos para alcançar uma educação de qualidade. Com as entrevistas, se concluiu que o maior desafio para a gestão durante a pandemia foi a utilização das Tecnologias de Informação e Comunicação para o ensino e as dificuldades do corpo docente em lidar com esse novo cenário educativo, mas também foi mencionado que houveram grandes aprendizados que continuam permeando o fazer pedagógico e que foram fixados no respectivo Projeto Político Pedagógico. 2023-12-19T21:16:50Z 2023-12-07 bachelorThesis ROCHA, Maria Kláudia Jessy Bezerra da. Gestão Escolar e a Pandemia da Covid-19: as mudanças nas práticas de gestão de uma escola do município de São Gonçalo Do Amarante – RN. Orientador: Fernanda Mayara Sales de Aquino. 2023. 25 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Centro de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2023. https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/56288 pt_BR Attribution 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/br/ application/pdf Universidade Federal do Rio Grande do Norte Brasil UFRN Pedagogia Centro de Educação