Saúde e bem-estar vocal, aprimoramento da voz e da competência comunicativa para professores: um relato de experiência
Objective: To report on the experience of an online course for teachers focusing on vocal health and well-being, and to assess their satisfaction with the course. Method: Teachers from all educational levels participated in this study. The UFRN Voice Laboratory and the institution were promoted on s...
Na minha lista:
Autor principal: | |
---|---|
Outros Autores: | |
Formato: | bachelorThesis |
Idioma: | pt_BR |
Publicado em: |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte
|
Assuntos: | |
Endereço do item: | https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/56070 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
ri-123456789-56070 |
---|---|
record_format |
dspace |
institution |
Repositório Institucional |
collection |
RI - UFRN |
language |
pt_BR |
topic |
VozProfessor Professor Disfonia Promoção de saúde CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::FONOAUDIOLOGIA |
spellingShingle |
VozProfessor Professor Disfonia Promoção de saúde CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::FONOAUDIOLOGIA Almeida, Jamile Lucy Nunes Moraes de Saúde e bem-estar vocal, aprimoramento da voz e da competência comunicativa para professores: um relato de experiência |
description |
Objective: To report on the experience of an online course for teachers focusing on vocal health and well-being, and to assess their satisfaction with the course. Method: Teachers from all educational levels participated in this study. The UFRN Voice Laboratory and the institution were promoted on social media. Before and after the course, all participating teachers responded to the Screening index for voice disorder (SIVD) protocol to screen for dysphonia. The course consisted of five modules of educational content, recorded on video. Upon completion of the course, the teachers were asked to fill out a satisfaction questionnaire. The data on the study sample, the risk of dysphonia, and satisfaction with the course were analyzed both descriptively and qualitatively. Results: A total of 51 individuals agreed to participate. It was observed that the first two modules were the most accessed, followed by the final module on communication strategies and vocal warm-up. The SIVD protocol revealed that the score before the course was higher compared to the end of the course. Participants expressed satisfaction with the course, agreeing that it was useful, relevant, well-organized, and well-planned, with clear presentations. All the modules were rated between satisfactory and excellent. Prior to the course, participants reported a poor level of knowledge. However, an improvement was observed afterwards. Conclusion: The course was deemed satisfactory by the teachers, as it enhanced their knowledge about vocal health and communication. While teachers are at risk of dysphonia, the course did not effectively reduce this risk. |
author2 |
Siqueira, Larissa Thaís Donalonso |
author_facet |
Siqueira, Larissa Thaís Donalonso Almeida, Jamile Lucy Nunes Moraes de |
format |
bachelorThesis |
author |
Almeida, Jamile Lucy Nunes Moraes de |
author_sort |
Almeida, Jamile Lucy Nunes Moraes de |
title |
Saúde e bem-estar vocal, aprimoramento da voz e da competência comunicativa para professores: um relato de experiência |
title_short |
Saúde e bem-estar vocal, aprimoramento da voz e da competência comunicativa para professores: um relato de experiência |
title_full |
Saúde e bem-estar vocal, aprimoramento da voz e da competência comunicativa para professores: um relato de experiência |
title_fullStr |
Saúde e bem-estar vocal, aprimoramento da voz e da competência comunicativa para professores: um relato de experiência |
title_full_unstemmed |
Saúde e bem-estar vocal, aprimoramento da voz e da competência comunicativa para professores: um relato de experiência |
title_sort |
saúde e bem-estar vocal, aprimoramento da voz e da competência comunicativa para professores: um relato de experiência |
publisher |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte |
publishDate |
2023 |
url |
https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/56070 |
work_keys_str_mv |
AT almeidajamilelucynunesmoraesde saudeebemestarvocalaprimoramentodavozedacompetenciacomunicativaparaprofessoresumrelatodeexperiencia |
_version_ |
1790055965761994752 |
spelling |
ri-123456789-560702023-12-18T21:52:47Z Saúde e bem-estar vocal, aprimoramento da voz e da competência comunicativa para professores: um relato de experiência Almeida, Jamile Lucy Nunes Moraes de Siqueira, Larissa Thaís Donalonso http://lattes.cnpq.br/9876235840442224 0000-0001-9728-8108 http://lattes.cnpq.br/5662828817405226 Godoy, Juliana Fernandes 0000-0002-2116-1378 http://lattes.cnpq.br/5648779547231305 Santos, Ana Paula dos 0000-0001-9914-3156 http://lattes.cnpq.br/0686780496400969 VozProfessor Professor Disfonia Promoção de saúde CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::FONOAUDIOLOGIA Objective: To report on the experience of an online course for teachers focusing on vocal health and well-being, and to assess their satisfaction with the course. Method: Teachers from all educational levels participated in this study. The UFRN Voice Laboratory and the institution were promoted on social media. Before and after the course, all participating teachers responded to the Screening index for voice disorder (SIVD) protocol to screen for dysphonia. The course consisted of five modules of educational content, recorded on video. Upon completion of the course, the teachers were asked to fill out a satisfaction questionnaire. The data on the study sample, the risk of dysphonia, and satisfaction with the course were analyzed both descriptively and qualitatively. Results: A total of 51 individuals agreed to participate. It was observed that the first two modules were the most accessed, followed by the final module on communication strategies and vocal warm-up. The SIVD protocol revealed that the score before the course was higher compared to the end of the course. Participants expressed satisfaction with the course, agreeing that it was useful, relevant, well-organized, and well-planned, with clear presentations. All the modules were rated between satisfactory and excellent. Prior to the course, participants reported a poor level of knowledge. However, an improvement was observed afterwards. Conclusion: The course was deemed satisfactory by the teachers, as it enhanced their knowledge about vocal health and communication. While teachers are at risk of dysphonia, the course did not effectively reduce this risk. Objetivo: Relatar a experiência de um curso on-line para professores sobre saúde e bem-estar vocal e avaliar a satisfação destes em relação ao curso. Método: Participaram deste estudo professores, de todos os níveis de ensino. Foram realizadas divulgações nas mídias sociais do Laboratório de Voz da UFRN e da instituição. Antes e após o término do curso, todos os professores que aceitaram participar responderam ao protocolo Índice de Triagem do Distúrbio Vocal – ITDV para rastreio da disfonia. O curso foi realizado com conteúdos educativos que foram gravados em vídeos, em cinco módulos. Após o término, os professores foram convidados a responder um questionário de satisfação em relação ao que foi realizado. Os dados em relação a amostra do estudo, o risco para disfonia e a satisfação do curso foram analisados de forma descritiva e qualitativa. Resultados: 51 indivíduos aceitaram participar. Foi observado que os dois primeiros módulos foram os mais acessados, seguido do último módulo sobre estratégias de comunicação e aquecimento vocal. O protocolo ITDV, mostrou que a pontuação antes do curso foi maior quando comparada com o final do curso. Os participantes ficaram satisfeitos com o curso, concordando que o mesmo foi útil, relevante, organizado e bem planejado, com apresentações claras. Todos os módulos tiveram avaliação entre satisfatório e excelente. Antes do curso, foi relatado que o nível de conhecimento dos participantes era fraco. Após, foi possível observar melhora neste quesito. Conclusão: O curso foi satisfatório para os professores, melhoraram seu nível de conhecimento sobre saúde vocal e comunicação. Os professores apresentam risco para disfonia, porém o curso não se mostrou efetivo para diminuir este risco. 2023-12-18T21:52:47Z 2023-12-18T21:52:47Z 2023-12-08 bachelorThesis ALMEIDA, Jamile Lucy Nunes Moraes de. Saúde e bem-estar vocal, aprimoramento da voz e da competência comunicativa para professores: um relato de experiência. Orientadora: Larissa Thaís Donalonso Siqueira. 2023. 42 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Fonoaudiologia) - Departamento de Fonoaudiologia, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2023. https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/56070 pt_BR Attribution-NoDerivs 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/br/ application/pdf Universidade Federal do Rio Grande do Norte Brasil UFRN Fonoaudiologia Departamento de Fonoaudiologia |