Booktok Brasil: uma análise das estratégias de comunicação de Tiago Valente no incentivo à leitura

The TikTok app, launched by ByteDance in 2017, reached one billion daily active users in 2022, becoming a widely popular social media platform. The Booktok, a literary community within the platform, gained prominence in 2020, impacting the book market and propelling works onto the best-seller lists....

ver descrição completa

Na minha lista:
Detalhes bibliográficos
Autor principal: Carneiro, Toni Lucas Bento
Outros Autores: Andrade, Alice Oliveira de
Formato: bachelorThesis
Idioma:pt_BR
Publicado em: Universidade Federal do Rio Grande do Norte
Assuntos:
Endereço do item:https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/55957
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id ri-123456789-55957
record_format dspace
spelling ri-123456789-559572023-12-14T22:19:26Z Booktok Brasil: uma análise das estratégias de comunicação de Tiago Valente no incentivo à leitura Carneiro, Toni Lucas Bento Andrade, Alice Oliveira de Booktok Comunidades Virtuais Influência Midiática Literatura Tiago Valente TikTok The TikTok app, launched by ByteDance in 2017, reached one billion daily active users in 2022, becoming a widely popular social media platform. The Booktok, a literary community within the platform, gained prominence in 2020, impacting the book market and propelling works onto the best-seller lists. This study aims to analyze Booktok, focusing on the profile of the influencer Tiago Valente (@otiagovalente), a pioneer in Brazil with over 480 thousand followers. The research explores engagement and influence strategies within this context and their impact on the literary market, primarily through Tiago Valente's profile. Considering the existing academic gap on the subject, the investigation strives to deepen the understanding of this empirical context, aiming to broaden the comprehension of its influence on promoting reading and the literary industry, as well as analyzing the dynamics between Booktokers and their audience. The methodological approach of this research was a case study combined with content analysis to identify the engagement strategies and promotion of reading adopted by the influencer. The theoretical framework draws upon the reflections of authors such as Raquel Recuero (2009), Pierre Lévy (1997), Paula Sibilia (2007), Thaysa Costa do Nascimento (2023), Henry Jenkins (2009), and Tamara Mariana Weinberg Jeffman (2017). O TikTok, aplicativo lançado pela empresa ByteDance em 2017, atingiu um bilhão de usuários ativos diariamente em 2022, tornando-se uma plataforma de mídia social amplamente popular. O Booktok, comunidade literária da plataforma, adquiriu destaque em 2020, impactando o mercado de livros e impulsionando obras para as listas de best-sellers. Este estudo tem como objetivo analisar o Booktok, focando no perfil do influenciador Tiago Valente (@otiagovalente), pioneiro no Brasil com mais de 480 mil seguidores. A pesquisa explora estratégias de influência e engajamento desse contexto e seu impacto no mercado literário, principalmente por meio do perfil de Tiago Valente. Considerando a lacuna acadêmica existente sobre o assunto, a investigação é um esforço para aprofundar a compreensão sobre esse contexto empírico, visando ampliar o entendimento de sua influência na promoção da leitura e na indústria literária, bem como analisar as dinâmicas entre os Booktokers e seu público. A abordagem metodológica desta pesquisa foi um estudo de caso, aliado a uma análise de conteúdo para identificar as estratégias de engajamento e estímulo à leitura adotadas pelo influencer. Já o referencial teórico é constituído a partir das reflexões de autores(as) como Raquel Recuero (2009), Pierre Lévy (1997), Paula Sibilia (2007), Thaysa Costa do Nascimento (2023), Henry Jenkins (2009) e Tamara Mariana Weinberg Jeffman (2017). 2023-12-14T22:19:26Z 2023-12-14T22:19:26Z 2023-12-06 bachelorThesis CARNEIRO, Toni Lucas Bento. Booktok Brasil: uma análise das estratégias de comunicação de Tiago Valente no incentivo à leitura. 2023. 72 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Comunicação Social - Jornalismo) - Departamento de Comunicação Social, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2023. https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/55957 pt_BR Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ application/pdf Universidade Federal do Rio Grande do Norte Brasil UFRN Jornalismo Comunicação Social
institution Repositório Institucional
collection RI - UFRN
language pt_BR
topic Booktok
Comunidades Virtuais
Influência Midiática
Literatura
Tiago Valente
TikTok
spellingShingle Booktok
Comunidades Virtuais
Influência Midiática
Literatura
Tiago Valente
TikTok
Carneiro, Toni Lucas Bento
Booktok Brasil: uma análise das estratégias de comunicação de Tiago Valente no incentivo à leitura
description The TikTok app, launched by ByteDance in 2017, reached one billion daily active users in 2022, becoming a widely popular social media platform. The Booktok, a literary community within the platform, gained prominence in 2020, impacting the book market and propelling works onto the best-seller lists. This study aims to analyze Booktok, focusing on the profile of the influencer Tiago Valente (@otiagovalente), a pioneer in Brazil with over 480 thousand followers. The research explores engagement and influence strategies within this context and their impact on the literary market, primarily through Tiago Valente's profile. Considering the existing academic gap on the subject, the investigation strives to deepen the understanding of this empirical context, aiming to broaden the comprehension of its influence on promoting reading and the literary industry, as well as analyzing the dynamics between Booktokers and their audience. The methodological approach of this research was a case study combined with content analysis to identify the engagement strategies and promotion of reading adopted by the influencer. The theoretical framework draws upon the reflections of authors such as Raquel Recuero (2009), Pierre Lévy (1997), Paula Sibilia (2007), Thaysa Costa do Nascimento (2023), Henry Jenkins (2009), and Tamara Mariana Weinberg Jeffman (2017).
author2 Andrade, Alice Oliveira de
author_facet Andrade, Alice Oliveira de
Carneiro, Toni Lucas Bento
format bachelorThesis
author Carneiro, Toni Lucas Bento
author_sort Carneiro, Toni Lucas Bento
title Booktok Brasil: uma análise das estratégias de comunicação de Tiago Valente no incentivo à leitura
title_short Booktok Brasil: uma análise das estratégias de comunicação de Tiago Valente no incentivo à leitura
title_full Booktok Brasil: uma análise das estratégias de comunicação de Tiago Valente no incentivo à leitura
title_fullStr Booktok Brasil: uma análise das estratégias de comunicação de Tiago Valente no incentivo à leitura
title_full_unstemmed Booktok Brasil: uma análise das estratégias de comunicação de Tiago Valente no incentivo à leitura
title_sort booktok brasil: uma análise das estratégias de comunicação de tiago valente no incentivo à leitura
publisher Universidade Federal do Rio Grande do Norte
publishDate 2023
url https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/55957
work_keys_str_mv AT carneirotonilucasbento booktokbrasilumaanalisedasestrategiasdecomunicacaodetiagovalentenoincentivoaleitura
_version_ 1785623202978856960