Abordagem para o desenvolvimento de disciplinas sobre informação em saúde em cursos de graduação
Considering the relationships established between Information Science and the field of Health, as well as considering that health information is a common good of society, this study sought to map initiatives that addressed disciplines on health information in undergraduate education in order...
Na minha lista:
Principais autores: | , , , |
---|---|
Formato: | article |
Idioma: | pt_BR |
Publicado em: |
Research, Society and Development
|
Assuntos: | |
Endereço do item: | https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/55695 https://doi.org/10.33448/rsd-v11i2.26194 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
ri-123456789-55695 |
---|---|
record_format |
dspace |
institution |
Repositório Institucional |
collection |
RI - UFRN |
language |
pt_BR |
topic |
informação em saúde ciência da informação graduação informática em saúde ensino-aprendizagem health information information science undergraduate courses health informatics teaching-learning información en salud ciencias de la información cursos de pregrado informática de la salud enseñanza-aprendizaje |
spellingShingle |
informação em saúde ciência da informação graduação informática em saúde ensino-aprendizagem health information information science undergraduate courses health informatics teaching-learning información en salud ciencias de la información cursos de pregrado informática de la salud enseñanza-aprendizaje Araújo, Francisco de Assis Noberto Galdino de Galvão, Maria Cristiane Barbosa Sígolo, Brianda de Oliveira Ordonho Gualdani, Fabrício Amadeu Abordagem para o desenvolvimento de disciplinas sobre informação em saúde em cursos de graduação |
description |
Considering the relationships established between Information Science and the field of Health, as well as considering that health information is a common good of society, this study sought to map initiatives that addressed disciplines on health information in undergraduate education in order to outline an approach to the development of disciplines onthis theme. Therefore, an exploratory research was developed to investigate undergraduate courses on health information offered by higher education institutions. To this end, three higher education institutions were selected that contemplate thisperspective, namely: University of São Paulo (Brazil), University of Victoria (Canada) and Instituto Politécnico de Leiria (Portugal). From the exploratory study, it is concluded that it is possible to approach subjects on health information in undergraduate courses, following different perspectives. This study proposes that disciplines on health information be considered that cover, at least, themes on: a) uses of health information; b) informational objects in health; c) communication in health; d) organization, representation and retrieval of information in the health field; e) information technologies associated with health information. Different institutional and social realities can interfere in the process of consolidating curricular innovations in undergraduate education. Therefore, an in-depth reflection is necessary before any change or curricular proposal |
format |
article |
author |
Araújo, Francisco de Assis Noberto Galdino de Galvão, Maria Cristiane Barbosa Sígolo, Brianda de Oliveira Ordonho Gualdani, Fabrício Amadeu |
author_facet |
Araújo, Francisco de Assis Noberto Galdino de Galvão, Maria Cristiane Barbosa Sígolo, Brianda de Oliveira Ordonho Gualdani, Fabrício Amadeu |
author_sort |
Araújo, Francisco de Assis Noberto Galdino de |
title |
Abordagem para o desenvolvimento de disciplinas sobre informação em saúde em cursos de graduação |
title_short |
Abordagem para o desenvolvimento de disciplinas sobre informação em saúde em cursos de graduação |
title_full |
Abordagem para o desenvolvimento de disciplinas sobre informação em saúde em cursos de graduação |
title_fullStr |
Abordagem para o desenvolvimento de disciplinas sobre informação em saúde em cursos de graduação |
title_full_unstemmed |
Abordagem para o desenvolvimento de disciplinas sobre informação em saúde em cursos de graduação |
title_sort |
abordagem para o desenvolvimento de disciplinas sobre informação em saúde em cursos de graduação |
publisher |
Research, Society and Development |
publishDate |
2023 |
url |
https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/55695 https://doi.org/10.33448/rsd-v11i2.26194 |
work_keys_str_mv |
AT araujofranciscodeassisnobertogaldinode abordagemparaodesenvolvimentodedisciplinassobreinformacaoemsaudeemcursosdegraduacao AT galvaomariacristianebarbosa abordagemparaodesenvolvimentodedisciplinassobreinformacaoemsaudeemcursosdegraduacao AT sigolobriandadeoliveiraordonho abordagemparaodesenvolvimentodedisciplinassobreinformacaoemsaudeemcursosdegraduacao AT gualdanifabricioamadeu abordagemparaodesenvolvimentodedisciplinassobreinformacaoemsaudeemcursosdegraduacao AT araujofranciscodeassisnobertogaldinode approachtodevelophealthinformationsubjectsinundergraduatecourses AT galvaomariacristianebarbosa approachtodevelophealthinformationsubjectsinundergraduatecourses AT sigolobriandadeoliveiraordonho approachtodevelophealthinformationsubjectsinundergraduatecourses AT gualdanifabricioamadeu approachtodevelophealthinformationsubjectsinundergraduatecourses AT araujofranciscodeassisnobertogaldinode abordajeparaeldesarrollodeasignaturassobreinformacionensaludencursosdepregrado AT galvaomariacristianebarbosa abordajeparaeldesarrollodeasignaturassobreinformacionensaludencursosdepregrado AT sigolobriandadeoliveiraordonho abordajeparaeldesarrollodeasignaturassobreinformacionensaludencursosdepregrado AT gualdanifabricioamadeu abordajeparaeldesarrollodeasignaturassobreinformacionensaludencursosdepregrado |
_version_ |
1785623184144334848 |
spelling |
ri-123456789-556952023-12-08T15:26:43Z Abordagem para o desenvolvimento de disciplinas sobre informação em saúde em cursos de graduação Approach to develop health information subjects in undergraduate courses Abordaje para el desarrollo de asignaturas sobre información en salud en cursos de pregrado Araújo, Francisco de Assis Noberto Galdino de Galvão, Maria Cristiane Barbosa Sígolo, Brianda de Oliveira Ordonho Gualdani, Fabrício Amadeu informação em saúde ciência da informação graduação informática em saúde ensino-aprendizagem health information information science undergraduate courses health informatics teaching-learning información en salud ciencias de la información cursos de pregrado informática de la salud enseñanza-aprendizaje Considering the relationships established between Information Science and the field of Health, as well as considering that health information is a common good of society, this study sought to map initiatives that addressed disciplines on health information in undergraduate education in order to outline an approach to the development of disciplines onthis theme. Therefore, an exploratory research was developed to investigate undergraduate courses on health information offered by higher education institutions. To this end, three higher education institutions were selected that contemplate thisperspective, namely: University of São Paulo (Brazil), University of Victoria (Canada) and Instituto Politécnico de Leiria (Portugal). From the exploratory study, it is concluded that it is possible to approach subjects on health information in undergraduate courses, following different perspectives. This study proposes that disciplines on health information be considered that cover, at least, themes on: a) uses of health information; b) informational objects in health; c) communication in health; d) organization, representation and retrieval of information in the health field; e) information technologies associated with health information. Different institutional and social realities can interfere in the process of consolidating curricular innovations in undergraduate education. Therefore, an in-depth reflection is necessary before any change or curricular proposal Considerando as relações estabelecidas entre a Ciência da Informação e o campo da Saúde, bem como considerando que a informação em saúde é um bem comum da sociedade, este estudo buscou mapear iniciativas que tratassem disciplinas sobre informação em saúde no ensino de graduação a fim de delinear uma abordagem para o desenvolvimento de disciplinas sobre essa temática. Para tanto, desenvolveu-se uma pesquisa exploratória, para investigar disciplinas de graduação sobre informação em saúde e ofertadas por instituições de ensino superior. Para tanto, foram selecionadas três instituições de ensino superior que contemplam esta perspectiva, quais sejam: Universidade de São Paulo (Brasil), University of Victoria (Canadá) eInstituto Politécnico de Leiria (Portugal). A partir do estudo exploratório, conclui-se que é possível abordar disciplinas sobre informação em saúde em cursos de graduação, seguindo diferentes perspectivas. Este estudo propõe que sejam pensadas disciplinas sobre informação em saúde que abarquem, ao menos, temáticas sobre: a) usos da informação em saúde; b) objetos informacionais em saúde; c) comunicação em saúde; d) organização, representação e recuperação da informação no campo da saúde; e) tecnologias da informação associadas à informação em saúde. Realidades institucionais e sociais diferentes podem interferir no processo de consolidação de inovações curriculares no ensino de graduação. Logo, faz-se necessário uma reflexão aprofundada antes de qualquer alteração ou proposição curricular 2023-12-08T15:25:46Z 2023-12-08T15:25:46Z 2022-02 article ARAÚJO, Francisco de Assis Noberto Galdino de; GALVÃO, Maria Cristiane Barbosa; SÍGOLO, Brianda de Oliveira Ordonho; GUALDANI, Fabrício Amadeu. Abordagem para o desenvolvimento de disciplinas sobre informação em saúde em cursos de graduação. Research, Society And Development, [S.l.], v. 11, n. 2, p. 1-15, 3 fev. 2022. DOI https://doi.org/10.33448/rsd-v11i2.26194. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/26194. Acesso em: 9 nov. 2023. 2525-3409 https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/55695 https://doi.org/10.33448/rsd-v11i2.26194 pt_BR Attribution 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/br/ application/pdf Research, Society and Development |