Abordagem para o desenvolvimento de disciplinas sobre informação em saúde em cursos de graduação

Considering the relationships established between Information Science and the field of Health, as well as considering that health information is a common good of society, this study sought to map initiatives that addressed disciplines on health information in undergraduate education in order...

ver descrição completa

Na minha lista:
Detalhes bibliográficos
Principais autores: Araújo, Francisco de Assis Noberto Galdino de, Galvão, Maria Cristiane Barbosa, Sígolo, Brianda de Oliveira Ordonho, Gualdani, Fabrício Amadeu
Formato: article
Idioma:pt_BR
Publicado em: Research, Society and Development
Assuntos:
Endereço do item:https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/55695
https://doi.org/10.33448/rsd-v11i2.26194
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id ri-123456789-55695
record_format dspace
institution Repositório Institucional
collection RI - UFRN
language pt_BR
topic informação em saúde
ciência da informação
graduação
informática em saúde
ensino-aprendizagem
health information
information science
undergraduate courses
health informatics
teaching-learning
información en salud
ciencias de la información
cursos de pregrado
informática de la salud
enseñanza-aprendizaje
spellingShingle informação em saúde
ciência da informação
graduação
informática em saúde
ensino-aprendizagem
health information
information science
undergraduate courses
health informatics
teaching-learning
información en salud
ciencias de la información
cursos de pregrado
informática de la salud
enseñanza-aprendizaje
Araújo, Francisco de Assis Noberto Galdino de
Galvão, Maria Cristiane Barbosa
Sígolo, Brianda de Oliveira Ordonho
Gualdani, Fabrício Amadeu
Abordagem para o desenvolvimento de disciplinas sobre informação em saúde em cursos de graduação
description Considering the relationships established between Information Science and the field of Health, as well as considering that health information is a common good of society, this study sought to map initiatives that addressed disciplines on health information in undergraduate education in order to outline an approach to the development of disciplines onthis theme. Therefore, an exploratory research was developed to investigate undergraduate courses on health information offered by higher education institutions. To this end, three higher education institutions were selected that contemplate thisperspective, namely: University of São Paulo (Brazil), University of Victoria (Canada) and Instituto Politécnico de Leiria (Portugal). From the exploratory study, it is concluded that it is possible to approach subjects on health information in undergraduate courses, following different perspectives. This study proposes that disciplines on health information be considered that cover, at least, themes on: a) uses of health information; b) informational objects in health; c) communication in health; d) organization, representation and retrieval of information in the health field; e) information technologies associated with health information. Different institutional and social realities can interfere in the process of consolidating curricular innovations in undergraduate education. Therefore, an in-depth reflection is necessary before any change or curricular proposal
format article
author Araújo, Francisco de Assis Noberto Galdino de
Galvão, Maria Cristiane Barbosa
Sígolo, Brianda de Oliveira Ordonho
Gualdani, Fabrício Amadeu
author_facet Araújo, Francisco de Assis Noberto Galdino de
Galvão, Maria Cristiane Barbosa
Sígolo, Brianda de Oliveira Ordonho
Gualdani, Fabrício Amadeu
author_sort Araújo, Francisco de Assis Noberto Galdino de
title Abordagem para o desenvolvimento de disciplinas sobre informação em saúde em cursos de graduação
title_short Abordagem para o desenvolvimento de disciplinas sobre informação em saúde em cursos de graduação
title_full Abordagem para o desenvolvimento de disciplinas sobre informação em saúde em cursos de graduação
title_fullStr Abordagem para o desenvolvimento de disciplinas sobre informação em saúde em cursos de graduação
title_full_unstemmed Abordagem para o desenvolvimento de disciplinas sobre informação em saúde em cursos de graduação
title_sort abordagem para o desenvolvimento de disciplinas sobre informação em saúde em cursos de graduação
publisher Research, Society and Development
publishDate 2023
url https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/55695
https://doi.org/10.33448/rsd-v11i2.26194
work_keys_str_mv AT araujofranciscodeassisnobertogaldinode abordagemparaodesenvolvimentodedisciplinassobreinformacaoemsaudeemcursosdegraduacao
AT galvaomariacristianebarbosa abordagemparaodesenvolvimentodedisciplinassobreinformacaoemsaudeemcursosdegraduacao
AT sigolobriandadeoliveiraordonho abordagemparaodesenvolvimentodedisciplinassobreinformacaoemsaudeemcursosdegraduacao
AT gualdanifabricioamadeu abordagemparaodesenvolvimentodedisciplinassobreinformacaoemsaudeemcursosdegraduacao
AT araujofranciscodeassisnobertogaldinode approachtodevelophealthinformationsubjectsinundergraduatecourses
AT galvaomariacristianebarbosa approachtodevelophealthinformationsubjectsinundergraduatecourses
AT sigolobriandadeoliveiraordonho approachtodevelophealthinformationsubjectsinundergraduatecourses
AT gualdanifabricioamadeu approachtodevelophealthinformationsubjectsinundergraduatecourses
AT araujofranciscodeassisnobertogaldinode abordajeparaeldesarrollodeasignaturassobreinformacionensaludencursosdepregrado
AT galvaomariacristianebarbosa abordajeparaeldesarrollodeasignaturassobreinformacionensaludencursosdepregrado
AT sigolobriandadeoliveiraordonho abordajeparaeldesarrollodeasignaturassobreinformacionensaludencursosdepregrado
AT gualdanifabricioamadeu abordajeparaeldesarrollodeasignaturassobreinformacionensaludencursosdepregrado
_version_ 1785623184144334848
spelling ri-123456789-556952023-12-08T15:26:43Z Abordagem para o desenvolvimento de disciplinas sobre informação em saúde em cursos de graduação Approach to develop health information subjects in undergraduate courses Abordaje para el desarrollo de asignaturas sobre información en salud en cursos de pregrado Araújo, Francisco de Assis Noberto Galdino de Galvão, Maria Cristiane Barbosa Sígolo, Brianda de Oliveira Ordonho Gualdani, Fabrício Amadeu informação em saúde ciência da informação graduação informática em saúde ensino-aprendizagem health information information science undergraduate courses health informatics teaching-learning información en salud ciencias de la información cursos de pregrado informática de la salud enseñanza-aprendizaje Considering the relationships established between Information Science and the field of Health, as well as considering that health information is a common good of society, this study sought to map initiatives that addressed disciplines on health information in undergraduate education in order to outline an approach to the development of disciplines onthis theme. Therefore, an exploratory research was developed to investigate undergraduate courses on health information offered by higher education institutions. To this end, three higher education institutions were selected that contemplate thisperspective, namely: University of São Paulo (Brazil), University of Victoria (Canada) and Instituto Politécnico de Leiria (Portugal). From the exploratory study, it is concluded that it is possible to approach subjects on health information in undergraduate courses, following different perspectives. This study proposes that disciplines on health information be considered that cover, at least, themes on: a) uses of health information; b) informational objects in health; c) communication in health; d) organization, representation and retrieval of information in the health field; e) information technologies associated with health information. Different institutional and social realities can interfere in the process of consolidating curricular innovations in undergraduate education. Therefore, an in-depth reflection is necessary before any change or curricular proposal Considerando as relações estabelecidas entre a Ciência da Informação e o campo da Saúde, bem como considerando que a informação em saúde é um bem comum da sociedade, este estudo buscou mapear iniciativas que tratassem disciplinas sobre informação em saúde no ensino de graduação a fim de delinear uma abordagem para o desenvolvimento de disciplinas sobre essa temática. Para tanto, desenvolveu-se uma pesquisa exploratória, para investigar disciplinas de graduação sobre informação em saúde e ofertadas por instituições de ensino superior. Para tanto, foram selecionadas três instituições de ensino superior que contemplam esta perspectiva, quais sejam: Universidade de São Paulo (Brasil), University of Victoria (Canadá) eInstituto Politécnico de Leiria (Portugal). A partir do estudo exploratório, conclui-se que é possível abordar disciplinas sobre informação em saúde em cursos de graduação, seguindo diferentes perspectivas. Este estudo propõe que sejam pensadas disciplinas sobre informação em saúde que abarquem, ao menos, temáticas sobre: a) usos da informação em saúde; b) objetos informacionais em saúde; c) comunicação em saúde; d) organização, representação e recuperação da informação no campo da saúde; e) tecnologias da informação associadas à informação em saúde. Realidades institucionais e sociais diferentes podem interferir no processo de consolidação de inovações curriculares no ensino de graduação. Logo, faz-se necessário uma reflexão aprofundada antes de qualquer alteração ou proposição curricular 2023-12-08T15:25:46Z 2023-12-08T15:25:46Z 2022-02 article ARAÚJO, Francisco de Assis Noberto Galdino de; GALVÃO, Maria Cristiane Barbosa; SÍGOLO, Brianda de Oliveira Ordonho; GUALDANI, Fabrício Amadeu. Abordagem para o desenvolvimento de disciplinas sobre informação em saúde em cursos de graduação. Research, Society And Development, [S.l.], v. 11, n. 2, p. 1-15, 3 fev. 2022. DOI https://doi.org/10.33448/rsd-v11i2.26194. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/26194. Acesso em: 9 nov. 2023. 2525-3409 https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/55695 https://doi.org/10.33448/rsd-v11i2.26194 pt_BR Attribution 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/br/ application/pdf Research, Society and Development