Música na gestação: estudo sobre vivências de mulheres ex-integrantes da EMUFRN que passaram pelo período gestacional durante seu percurso acadêmico
The present course completion work arose from experiences gained throughout my academic journey teaching music in a nursery. In this context, the main objective of this work is to discuss the relevance of musical sensitization during pregnancy and its influence on the mother-baby dyad, through...
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Publicado em: |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte
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Endereço do item: | https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/55517 |
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ri-123456789-555172023-11-30T18:22:19Z Música na gestação: estudo sobre vivências de mulheres ex-integrantes da EMUFRN que passaram pelo período gestacional durante seu percurso acadêmico Rocha, Yasmim Soares da Gomes, Carolina Chaves http://lattes.cnpq.br/4476136897707740 http://lattes.cnpq.br/1716956463155805 Gaulke, Tamar Genz http://lattes.cnpq.br/5743174259762170 Pires, Nair Aparecida Rodrigues http://lattes.cnpq.br/1875747121165449 Gestação Sensibilização Musicalização Desenvolvimento The present course completion work arose from experiences gained throughout my academic journey teaching music in a nursery. In this context, the main objective of this work is to discuss the relevance of musical sensitization during pregnancy and its influence on the mother-baby dyad, through the promotion of a musically rich environment during this stage. It is worth noting that the methodology used for the construction of this research was based on a qualitative approach, with the conduct of semi-structured interviews with former members of the UFRN School of Music who went through the gestational period during their academic trajectory. To define and discuss central concepts, this study was based on the selection of works by theorists on music and infants in recent decades. The literature review covered more recent studies dated from the last five years. The incorporation of music from prenatal to the first months of the child's life is addressed, as well as the experiences shared by female musicians regarding their perceptions of direct and indirect musical involvement with their children since pregnancy. In the analysis of data obtained through interviews and in the final considerations, the auditory memory, the unique connection between mother and child, and the benefits that an environment rich in auditory stimuli can provide for both since gestation are highlighted. O presente trabalho de conclusão de curso nasceu a partir de experiências adquiridas ao longo do meu percurso acadêmico ao lecionar música em um berçário. Nesse contexto, o objetivo principal deste trabalho é discutir a relevância da sensibilização musical durante a gestação e sua influência na díade mãe-bebê, por meio da promoção de um ambiente musicalmente rico nesta etapa. Vale ressaltar que a metodologia utilizada para construção desta pesquisa teve como base a abordagem qualitativa, com a realização de entrevistas semiestruturadas com ex-integrantes da Escola de Música da UFRN que passaram pelo período gestacional ao decorrer de sua trajetória acadêmica. Para definir e discutir os conceitos centrais, este estudo fundamentou-se na seleção de trabalhos de teóricos sobre música e bebê nas últimas décadas. A revisão literária abrangeu estudos mais recentes, datados dos últimos cinco anos. São abordadas a inserção da música desde o pré-natal até os primeiros meses de vida da criança, assim como as experiências compartilhadas por mulheres musicistas acerca de suas percepções sobre a inserção musical direta e indireta com seus filhos desde a gestação. Na análise dos dados obtidos por meio das entrevistas e nas considerações finais, destacam-se a memória sonora, a ligação singular entre mãe e filho, e os benefícios que um ambiente rico em estímulos sonoros pode proporcionar para ambos desde a gestação. 2023-11-30T18:22:18Z 2023-11-30T18:22:18Z 2023-11-09 bachelorThesis ROCHA, Yasmim Soares da. Música na gestação: estudo sobre vivências de mulheres ex-integrantes da EMUFRN que passaram pelo período gestacional durante seu percurso acadêmico. Orientadora: Carolina Chaves Gomes. 2023. 55 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação - Licenciatura em Música) – Escola de Música, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2023. https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/55517 pt_BR application/pdf Universidade Federal do Rio Grande do Norte Brasil UFRN Licenciatura em Música Escola de Música |
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construction of this research was based on a qualitative approach, with the conduct of
semi-structured interviews with former members of the UFRN School of Music who
went through the gestational period during their academic trajectory. To define and
discuss central concepts, this study was based on the selection of works by theorists
on music and infants in recent decades. The literature review covered more recent
studies dated from the last five years. The incorporation of music from prenatal to the
first months of the child's life is addressed, as well as the experiences shared by female
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their children since pregnancy. In the analysis of data obtained through interviews and
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