Um olhar para ELA: um documentário transmídia para formação humana
Introduction: Observing the need to open space for thematic discussions related to rare diseases for health professionals, we speak here specifically of Amyotrophic Lateral Sclerose (ALS), not only doctors, but also the assistance nucleus, family members and ALS carriers for May they be enlighten...
Na minha lista:
Autor principal: | |
---|---|
Outros Autores: | |
Formato: | Dissertação |
Idioma: | pt_BR |
Publicado em: |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte
|
Assuntos: | |
Endereço do item: | https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/55291 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
ri-123456789-55291 |
---|---|
record_format |
dspace |
institution |
Repositório Institucional |
collection |
RI - UFRN |
language |
pt_BR |
topic |
Esclerose Lateral Amiotrófica Documentário transmídia Educomunicação em saúde Humanização Doenças raras Abordagem psicológica CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE |
spellingShingle |
Esclerose Lateral Amiotrófica Documentário transmídia Educomunicação em saúde Humanização Doenças raras Abordagem psicológica CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE Medeiros, Marise da Silva Um olhar para ELA: um documentário transmídia para formação humana |
description |
Introduction: Observing the need to open space for thematic discussions related to rare
diseases for health professionals, we speak here specifically of Amyotrophic Lateral Sclerose
(ALS), not only doctors, but also the assistance nucleus, family members and ALS carriers for
May they be enlightened and sensitized for a more humane formation and care. Educational
technology can be considered an effective measure to carry out strategic actions aimed at
practically all audiences, even using audiovisual resources. Objective: The objective of the
project to be developed is to understand the perception of two patients, relatives and health
professionals inserted in the context of Amyotrophic Lateral Sclerose in light of the
psychological approach, for the production of a transmedia documentary and also the
transdisciplinary International Seminar for innovation in health : Um olhar for Ela . Method:
The idealized technology to address the theme of Education for ELA was the construction of a
transmitted documentary and educational module that will be exhibited on digital platforms.
For this work, the use of the research-action methodology was defined. Foram carried out semistructured interviews with professionals from the health area that acted in the RevEla project,
as well as patients participating in the project and their relatives. In general, the categories that
are interviewed represent neurologists, respiratory physiotherapists, psychologists, social
workers, lawyers, relatives and patients present in three Brazilian states. Product: The
documentary traces the story told by the patient and family members, in addition to the two
health professionals, using a more humane and psychological language for the public-unless it
deals directly or indirectly with ALS carriers, within this theme and complement , an
international transdisciplinary seminar on innovation in health was produced: Um Olhar Para
ELA. Conclusion: the development of skills that this work provides allows us to work this
methodology in health services, encouraging professionals and other public participants-except
to use such a tool in the environment that is inserted. |
author2 |
Valentim, Ricardo Alexsandro de Medeiros |
author_facet |
Valentim, Ricardo Alexsandro de Medeiros Medeiros, Marise da Silva |
format |
masterThesis |
author |
Medeiros, Marise da Silva |
author_sort |
Medeiros, Marise da Silva |
title |
Um olhar para ELA: um documentário transmídia para formação humana |
title_short |
Um olhar para ELA: um documentário transmídia para formação humana |
title_full |
Um olhar para ELA: um documentário transmídia para formação humana |
title_fullStr |
Um olhar para ELA: um documentário transmídia para formação humana |
title_full_unstemmed |
Um olhar para ELA: um documentário transmídia para formação humana |
title_sort |
um olhar para ela: um documentário transmídia para formação humana |
publisher |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte |
publishDate |
2023 |
url |
https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/55291 |
work_keys_str_mv |
AT medeirosmarisedasilva umolharparaelaumdocumentariotransmidiaparaformacaohumana |
_version_ |
1784351470464794624 |
spelling |
ri-123456789-552912023-11-10T22:58:16Z Um olhar para ELA: um documentário transmídia para formação humana Medeiros, Marise da Silva Valentim, Ricardo Alexsandro de Medeiros http://lattes.cnpq.br/7839836050363894 https://orcid.org/0000-0002-9216-8593 http://lattes.cnpq.br/3181772060208133 Dias, Aline de Pinho http://lattes.cnpq.br/0450163506944948 Gallego, Almudena Muñoz Oliveira, Eloiza da Silva Gomes Coutinho, Karilany Dantas Oliveira Júnior, Mauricio da Silva Esclerose Lateral Amiotrófica Documentário transmídia Educomunicação em saúde Humanização Doenças raras Abordagem psicológica CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE Introduction: Observing the need to open space for thematic discussions related to rare diseases for health professionals, we speak here specifically of Amyotrophic Lateral Sclerose (ALS), not only doctors, but also the assistance nucleus, family members and ALS carriers for May they be enlightened and sensitized for a more humane formation and care. Educational technology can be considered an effective measure to carry out strategic actions aimed at practically all audiences, even using audiovisual resources. Objective: The objective of the project to be developed is to understand the perception of two patients, relatives and health professionals inserted in the context of Amyotrophic Lateral Sclerose in light of the psychological approach, for the production of a transmedia documentary and also the transdisciplinary International Seminar for innovation in health : Um olhar for Ela . Method: The idealized technology to address the theme of Education for ELA was the construction of a transmitted documentary and educational module that will be exhibited on digital platforms. For this work, the use of the research-action methodology was defined. Foram carried out semistructured interviews with professionals from the health area that acted in the RevEla project, as well as patients participating in the project and their relatives. In general, the categories that are interviewed represent neurologists, respiratory physiotherapists, psychologists, social workers, lawyers, relatives and patients present in three Brazilian states. Product: The documentary traces the story told by the patient and family members, in addition to the two health professionals, using a more humane and psychological language for the public-unless it deals directly or indirectly with ALS carriers, within this theme and complement , an international transdisciplinary seminar on innovation in health was produced: Um Olhar Para ELA. Conclusion: the development of skills that this work provides allows us to work this methodology in health services, encouraging professionals and other public participants-except to use such a tool in the environment that is inserted. Introdução: Observa-se a necessidade de abrir espaço para discussões temáticas com relação a doenças raras para profissionais de saúde, falamos aqui especificamente da Esclerose Lateral Amiotrófica (ELA), não apenas médicos, mas também núcleo de assistência, familiares e portadores da ELA para que sejam esclarecidos e sensibilizados para uma formação e cuidado mais humano. A tecnologia educativa pode ser considerada uma medida eficaz para traçar ações estratégicas voltadas para praticamente todos os públicos, usando inclusive recursos de audiovisual. Objetivo: O objetivo do projeto a ser desenvolvido é compreender a percepção dos pacientes, familiares e profissionais de saúde inseridos no contexto da Esclerose Lateral Amiotrófica à luz da abordagem psicológica, para produção de um documentário transmídias e também o Seminário Internacional transdisciplinar para inovação em saúde: Um olhar para Ela . Método: A tecnologia idealizada para abordar a temática sobre Educação para ELA foi a construção de um documentário transmídia e módulo educacional que será exibido em plataformas digitais. Para este trabalho, foi definida a utilização da metodologia pesquisa-ação. Foram executadas entrevistas semiestruturadas com profissionais da área de saúde que atuam no projeto RevEla, além também de pacientes participantes do projeto e seus familiares. No geral as categorias que foram entrevistadas representam, médicos neurologistas, fisioterapeutas respiratório, psicóloga, assistente social, advogado, familiares e pacientes presentes em três estados brasileiros. Produto: O documentário traz a história contada pelo próprio paciente e familiares, além da fala dos profissionais de saúde, utilizando de uma linguagem mais humana e psicológica para o público-alvo que lida diretamente ou indiretamente com portadores da ELA, dentro desta temática e complementar, foi produzido um seminário internacional transdisciplinar em inovação em saúde: Um Olhar Para ELA. Conclusão: o desenvolvimento de competências que este trabalho proporciona permite trabalhar esta metodologia nos serviços de saúde, incentivando os profissionais e demais participantes dos públicos-alvo a utilizarem tal ferramenta no ambiente que está inserido. 2023-11-10T22:57:37Z 2023-11-10T22:57:37Z 2023-08-29 masterThesis MEDEIROS, Marise da Silva. Um olhar para ELA: um documentário transmídia para formação humana. Orientador: Dr. Ricardo Alexsandro de Medeiros Valentim. 2023. 89f. Dissertação (Mestrado Profissional em Gestão e Inovação em Saúde) - Centro de Ciências da Saúde, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2023. https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/55291 pt_BR Acesso Aberto application/pdf Universidade Federal do Rio Grande do Norte Brasil UFRN PROGRAMA DE PÓS-GRADUAÇÃO EM GESTÃO E INOVAÇÃO EM SAÚDE |