Um olhar para ELA: um documentário transmídia para formação humana

Introduction: Observing the need to open space for thematic discussions related to rare diseases for health professionals, we speak here specifically of Amyotrophic Lateral Sclerose (ALS), not only doctors, but also the assistance nucleus, family members and ALS carriers for May they be enlighten...

ver descrição completa

Na minha lista:
Detalhes bibliográficos
Autor principal: Medeiros, Marise da Silva
Outros Autores: Valentim, Ricardo Alexsandro de Medeiros
Formato: Dissertação
Idioma:pt_BR
Publicado em: Universidade Federal do Rio Grande do Norte
Assuntos:
Endereço do item:https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/55291
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id ri-123456789-55291
record_format dspace
institution Repositório Institucional
collection RI - UFRN
language pt_BR
topic Esclerose Lateral Amiotrófica
Documentário transmídia
Educomunicação em saúde
Humanização
Doenças raras
Abordagem psicológica
CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE
spellingShingle Esclerose Lateral Amiotrófica
Documentário transmídia
Educomunicação em saúde
Humanização
Doenças raras
Abordagem psicológica
CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE
Medeiros, Marise da Silva
Um olhar para ELA: um documentário transmídia para formação humana
description Introduction: Observing the need to open space for thematic discussions related to rare diseases for health professionals, we speak here specifically of Amyotrophic Lateral Sclerose (ALS), not only doctors, but also the assistance nucleus, family members and ALS carriers for May they be enlightened and sensitized for a more humane formation and care. Educational technology can be considered an effective measure to carry out strategic actions aimed at practically all audiences, even using audiovisual resources. Objective: The objective of the project to be developed is to understand the perception of two patients, relatives and health professionals inserted in the context of Amyotrophic Lateral Sclerose in light of the psychological approach, for the production of a transmedia documentary and also the transdisciplinary International Seminar for innovation in health : Um olhar for Ela . Method: The idealized technology to address the theme of Education for ELA was the construction of a transmitted documentary and educational module that will be exhibited on digital platforms. For this work, the use of the research-action methodology was defined. Foram carried out semistructured interviews with professionals from the health area that acted in the RevEla project, as well as patients participating in the project and their relatives. In general, the categories that are interviewed represent neurologists, respiratory physiotherapists, psychologists, social workers, lawyers, relatives and patients present in three Brazilian states. Product: The documentary traces the story told by the patient and family members, in addition to the two health professionals, using a more humane and psychological language for the public-unless it deals directly or indirectly with ALS carriers, within this theme and complement , an international transdisciplinary seminar on innovation in health was produced: Um Olhar Para ELA. Conclusion: the development of skills that this work provides allows us to work this methodology in health services, encouraging professionals and other public participants-except to use such a tool in the environment that is inserted.
author2 Valentim, Ricardo Alexsandro de Medeiros
author_facet Valentim, Ricardo Alexsandro de Medeiros
Medeiros, Marise da Silva
format masterThesis
author Medeiros, Marise da Silva
author_sort Medeiros, Marise da Silva
title Um olhar para ELA: um documentário transmídia para formação humana
title_short Um olhar para ELA: um documentário transmídia para formação humana
title_full Um olhar para ELA: um documentário transmídia para formação humana
title_fullStr Um olhar para ELA: um documentário transmídia para formação humana
title_full_unstemmed Um olhar para ELA: um documentário transmídia para formação humana
title_sort um olhar para ela: um documentário transmídia para formação humana
publisher Universidade Federal do Rio Grande do Norte
publishDate 2023
url https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/55291
work_keys_str_mv AT medeirosmarisedasilva umolharparaelaumdocumentariotransmidiaparaformacaohumana
_version_ 1784351470464794624
spelling ri-123456789-552912023-11-10T22:58:16Z Um olhar para ELA: um documentário transmídia para formação humana Medeiros, Marise da Silva Valentim, Ricardo Alexsandro de Medeiros http://lattes.cnpq.br/7839836050363894 https://orcid.org/0000-0002-9216-8593 http://lattes.cnpq.br/3181772060208133 Dias, Aline de Pinho http://lattes.cnpq.br/0450163506944948 Gallego, Almudena Muñoz Oliveira, Eloiza da Silva Gomes Coutinho, Karilany Dantas Oliveira Júnior, Mauricio da Silva Esclerose Lateral Amiotrófica Documentário transmídia Educomunicação em saúde Humanização Doenças raras Abordagem psicológica CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE Introduction: Observing the need to open space for thematic discussions related to rare diseases for health professionals, we speak here specifically of Amyotrophic Lateral Sclerose (ALS), not only doctors, but also the assistance nucleus, family members and ALS carriers for May they be enlightened and sensitized for a more humane formation and care. Educational technology can be considered an effective measure to carry out strategic actions aimed at practically all audiences, even using audiovisual resources. Objective: The objective of the project to be developed is to understand the perception of two patients, relatives and health professionals inserted in the context of Amyotrophic Lateral Sclerose in light of the psychological approach, for the production of a transmedia documentary and also the transdisciplinary International Seminar for innovation in health : Um olhar for Ela . Method: The idealized technology to address the theme of Education for ELA was the construction of a transmitted documentary and educational module that will be exhibited on digital platforms. For this work, the use of the research-action methodology was defined. Foram carried out semistructured interviews with professionals from the health area that acted in the RevEla project, as well as patients participating in the project and their relatives. In general, the categories that are interviewed represent neurologists, respiratory physiotherapists, psychologists, social workers, lawyers, relatives and patients present in three Brazilian states. Product: The documentary traces the story told by the patient and family members, in addition to the two health professionals, using a more humane and psychological language for the public-unless it deals directly or indirectly with ALS carriers, within this theme and complement , an international transdisciplinary seminar on innovation in health was produced: Um Olhar Para ELA. Conclusion: the development of skills that this work provides allows us to work this methodology in health services, encouraging professionals and other public participants-except to use such a tool in the environment that is inserted. Introdução: Observa-se a necessidade de abrir espaço para discussões temáticas com relação a doenças raras para profissionais de saúde, falamos aqui especificamente da Esclerose Lateral Amiotrófica (ELA), não apenas médicos, mas também núcleo de assistência, familiares e portadores da ELA para que sejam esclarecidos e sensibilizados para uma formação e cuidado mais humano. A tecnologia educativa pode ser considerada uma medida eficaz para traçar ações estratégicas voltadas para praticamente todos os públicos, usando inclusive recursos de audiovisual. Objetivo: O objetivo do projeto a ser desenvolvido é compreender a percepção dos pacientes, familiares e profissionais de saúde inseridos no contexto da Esclerose Lateral Amiotrófica à luz da abordagem psicológica, para produção de um documentário transmídias e também o Seminário Internacional transdisciplinar para inovação em saúde: Um olhar para Ela . Método: A tecnologia idealizada para abordar a temática sobre Educação para ELA foi a construção de um documentário transmídia e módulo educacional que será exibido em plataformas digitais. Para este trabalho, foi definida a utilização da metodologia pesquisa-ação. Foram executadas entrevistas semiestruturadas com profissionais da área de saúde que atuam no projeto RevEla, além também de pacientes participantes do projeto e seus familiares. No geral as categorias que foram entrevistadas representam, médicos neurologistas, fisioterapeutas respiratório, psicóloga, assistente social, advogado, familiares e pacientes presentes em três estados brasileiros. Produto: O documentário traz a história contada pelo próprio paciente e familiares, além da fala dos profissionais de saúde, utilizando de uma linguagem mais humana e psicológica para o público-alvo que lida diretamente ou indiretamente com portadores da ELA, dentro desta temática e complementar, foi produzido um seminário internacional transdisciplinar em inovação em saúde: Um Olhar Para ELA. Conclusão: o desenvolvimento de competências que este trabalho proporciona permite trabalhar esta metodologia nos serviços de saúde, incentivando os profissionais e demais participantes dos públicos-alvo a utilizarem tal ferramenta no ambiente que está inserido. 2023-11-10T22:57:37Z 2023-11-10T22:57:37Z 2023-08-29 masterThesis MEDEIROS, Marise da Silva. Um olhar para ELA: um documentário transmídia para formação humana. Orientador: Dr. Ricardo Alexsandro de Medeiros Valentim. 2023. 89f. Dissertação (Mestrado Profissional em Gestão e Inovação em Saúde) - Centro de Ciências da Saúde, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2023. https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/55291 pt_BR Acesso Aberto application/pdf Universidade Federal do Rio Grande do Norte Brasil UFRN PROGRAMA DE PÓS-GRADUAÇÃO EM GESTÃO E INOVAÇÃO EM SAÚDE