A utilização da Aprendizagem Baseada em Problema (ABP) na formação em saúde: um relato de experiência

In recent years, the need to implement new teaching methodologies that can respond to technological, social and cultural changes has been highlighted. In this scenario, active methodologies have been standing out by placing the student at the center of learning, making it an integral and essential p...

ver descrição completa

Na minha lista:
Detalhes bibliográficos
Principais autores: Machado, Flávia Christiane de Azevedo, Bezerra, Isaac Newton Machado, Nascimento, Jânio Luiz do, Vieira, Natália Raiane Silva, Silva, Rafaela Priscila Carvalho da, Monteiro, Vinícius Costa Maia, Silverio, Zacarias Ramalho, Lima, Mariel Wágner Holanda, Alves, Maria da Conceição Lima, Lima, Jônia Cybele Santos
Outros Autores: https://orcid.org/0000-0003-1587-2664
Formato: article
Idioma:pt_BR
Publicado em: Revista Ciência Plural
Assuntos:
Endereço do item:https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/55243
https://doi.org/10.21680/2446-7286.2020v6n1ID18184
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id ri-123456789-55243
record_format dspace
institution Repositório Institucional
collection RI - UFRN
language pt_BR
topic aprendizagem baseada em problemas
práticas interdisciplinares
educação superior
interdisciplinary placemen
higher
education
problem-based learning;
aprendizaje basado en problemas
educación superior
prácticas interdisciplinarias
spellingShingle aprendizagem baseada em problemas
práticas interdisciplinares
educação superior
interdisciplinary placemen
higher
education
problem-based learning;
aprendizaje basado en problemas
educación superior
prácticas interdisciplinarias
Machado, Flávia Christiane de Azevedo
Bezerra, Isaac Newton Machado
Nascimento, Jânio Luiz do
Vieira, Natália Raiane Silva
Silva, Rafaela Priscila Carvalho da
Monteiro, Vinícius Costa Maia
Silverio, Zacarias Ramalho
Lima, Mariel Wágner Holanda
Alves, Maria da Conceição Lima
Lima, Jônia Cybele Santos
A utilização da Aprendizagem Baseada em Problema (ABP) na formação em saúde: um relato de experiência
description In recent years, the need to implement new teaching methodologies that can respond to technological, social and cultural changes has been highlighted. In this scenario, active methodologies have been standing out by placing the student at the center of learning, making it an integral and essential part of this process. Among these methodologies is Problem-Based Learning. This methodology seeks to teach from problem solving through group analysis, using previously acquired knowledge, facilitating the understanding of knowledge and the appreciation of teamwork. Objective:Report the experience of health course students in the development of a case and its application in the form of Problem-Based Learning.Methods:This is a descriptive study, type experience report, which describes the process of building Problem-Based Learning and verifying the relevance of the proposed strategy by students of health courses of the Federal University of Rio Grande do Nortein the discipline of General Theory of Organizations.Results:During the creation and execution of the case, the students used various techniques to construct coping actions to the case presented, such as the Braisntorming technique, the Cause-Effect Diagram, criteria construction using Ministry of Health materials, consulting professionals of the service in search for viable strategies for these professionals as a form of validation.Conclusions:The development of a case using the methodologies that integrate Problem-Based Learning has enabled those involved to experiment with a creative, rich, knowledge-centered process. The participation of professionals in the health service networks was essential in all phases, showing their training potential, ranging from the academy to health services with applicability and efficiency
author2 https://orcid.org/0000-0003-1587-2664
author_facet https://orcid.org/0000-0003-1587-2664
Machado, Flávia Christiane de Azevedo
Bezerra, Isaac Newton Machado
Nascimento, Jânio Luiz do
Vieira, Natália Raiane Silva
Silva, Rafaela Priscila Carvalho da
Monteiro, Vinícius Costa Maia
Silverio, Zacarias Ramalho
Lima, Mariel Wágner Holanda
Alves, Maria da Conceição Lima
Lima, Jônia Cybele Santos
format article
author Machado, Flávia Christiane de Azevedo
Bezerra, Isaac Newton Machado
Nascimento, Jânio Luiz do
Vieira, Natália Raiane Silva
Silva, Rafaela Priscila Carvalho da
Monteiro, Vinícius Costa Maia
Silverio, Zacarias Ramalho
Lima, Mariel Wágner Holanda
Alves, Maria da Conceição Lima
Lima, Jônia Cybele Santos
author_sort Machado, Flávia Christiane de Azevedo
title A utilização da Aprendizagem Baseada em Problema (ABP) na formação em saúde: um relato de experiência
title_short A utilização da Aprendizagem Baseada em Problema (ABP) na formação em saúde: um relato de experiência
title_full A utilização da Aprendizagem Baseada em Problema (ABP) na formação em saúde: um relato de experiência
title_fullStr A utilização da Aprendizagem Baseada em Problema (ABP) na formação em saúde: um relato de experiência
title_full_unstemmed A utilização da Aprendizagem Baseada em Problema (ABP) na formação em saúde: um relato de experiência
title_sort utilização da aprendizagem baseada em problema (abp) na formação em saúde: um relato de experiência
publisher Revista Ciência Plural
publishDate 2023
url https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/55243
https://doi.org/10.21680/2446-7286.2020v6n1ID18184
work_keys_str_mv AT machadoflaviachristianedeazevedo autilizacaodaaprendizagembaseadaemproblemaabpnaformacaoemsaudeumrelatodeexperiencia
AT bezerraisaacnewtonmachado autilizacaodaaprendizagembaseadaemproblemaabpnaformacaoemsaudeumrelatodeexperiencia
AT nascimentojanioluizdo autilizacaodaaprendizagembaseadaemproblemaabpnaformacaoemsaudeumrelatodeexperiencia
AT vieiranataliaraianesilva autilizacaodaaprendizagembaseadaemproblemaabpnaformacaoemsaudeumrelatodeexperiencia
AT silvarafaelapriscilacarvalhoda autilizacaodaaprendizagembaseadaemproblemaabpnaformacaoemsaudeumrelatodeexperiencia
AT monteiroviniciuscostamaia autilizacaodaaprendizagembaseadaemproblemaabpnaformacaoemsaudeumrelatodeexperiencia
AT silveriozacariasramalho autilizacaodaaprendizagembaseadaemproblemaabpnaformacaoemsaudeumrelatodeexperiencia
AT limamarielwagnerholanda autilizacaodaaprendizagembaseadaemproblemaabpnaformacaoemsaudeumrelatodeexperiencia
AT alvesmariadaconceicaolima autilizacaodaaprendizagembaseadaemproblemaabpnaformacaoemsaudeumrelatodeexperiencia
AT limajoniacybelesantos autilizacaodaaprendizagembaseadaemproblemaabpnaformacaoemsaudeumrelatodeexperiencia
AT machadoflaviachristianedeazevedo theuseofproblembasedlearningpblinhealthtrainingareportofexperience
AT bezerraisaacnewtonmachado theuseofproblembasedlearningpblinhealthtrainingareportofexperience
AT nascimentojanioluizdo theuseofproblembasedlearningpblinhealthtrainingareportofexperience
AT vieiranataliaraianesilva theuseofproblembasedlearningpblinhealthtrainingareportofexperience
AT silvarafaelapriscilacarvalhoda theuseofproblembasedlearningpblinhealthtrainingareportofexperience
AT monteiroviniciuscostamaia theuseofproblembasedlearningpblinhealthtrainingareportofexperience
AT silveriozacariasramalho theuseofproblembasedlearningpblinhealthtrainingareportofexperience
AT limamarielwagnerholanda theuseofproblembasedlearningpblinhealthtrainingareportofexperience
AT alvesmariadaconceicaolima theuseofproblembasedlearningpblinhealthtrainingareportofexperience
AT limajoniacybelesantos theuseofproblembasedlearningpblinhealthtrainingareportofexperience
AT machadoflaviachristianedeazevedo elusodelaprendizajebasadoenproblemaspblenlaformacionensaluduninformedeexperiencia
AT bezerraisaacnewtonmachado elusodelaprendizajebasadoenproblemaspblenlaformacionensaluduninformedeexperiencia
AT nascimentojanioluizdo elusodelaprendizajebasadoenproblemaspblenlaformacionensaluduninformedeexperiencia
AT vieiranataliaraianesilva elusodelaprendizajebasadoenproblemaspblenlaformacionensaluduninformedeexperiencia
AT silvarafaelapriscilacarvalhoda elusodelaprendizajebasadoenproblemaspblenlaformacionensaluduninformedeexperiencia
AT monteiroviniciuscostamaia elusodelaprendizajebasadoenproblemaspblenlaformacionensaluduninformedeexperiencia
AT silveriozacariasramalho elusodelaprendizajebasadoenproblemaspblenlaformacionensaluduninformedeexperiencia
AT limamarielwagnerholanda elusodelaprendizajebasadoenproblemaspblenlaformacionensaluduninformedeexperiencia
AT alvesmariadaconceicaolima elusodelaprendizajebasadoenproblemaspblenlaformacionensaluduninformedeexperiencia
AT limajoniacybelesantos elusodelaprendizajebasadoenproblemaspblenlaformacionensaluduninformedeexperiencia
AT machadoflaviachristianedeazevedo utilizacaodaaprendizagembaseadaemproblemaabpnaformacaoemsaudeumrelatodeexperiencia
AT bezerraisaacnewtonmachado utilizacaodaaprendizagembaseadaemproblemaabpnaformacaoemsaudeumrelatodeexperiencia
AT nascimentojanioluizdo utilizacaodaaprendizagembaseadaemproblemaabpnaformacaoemsaudeumrelatodeexperiencia
AT vieiranataliaraianesilva utilizacaodaaprendizagembaseadaemproblemaabpnaformacaoemsaudeumrelatodeexperiencia
AT silvarafaelapriscilacarvalhoda utilizacaodaaprendizagembaseadaemproblemaabpnaformacaoemsaudeumrelatodeexperiencia
AT monteiroviniciuscostamaia utilizacaodaaprendizagembaseadaemproblemaabpnaformacaoemsaudeumrelatodeexperiencia
AT silveriozacariasramalho utilizacaodaaprendizagembaseadaemproblemaabpnaformacaoemsaudeumrelatodeexperiencia
AT limamarielwagnerholanda utilizacaodaaprendizagembaseadaemproblemaabpnaformacaoemsaudeumrelatodeexperiencia
AT alvesmariadaconceicaolima utilizacaodaaprendizagembaseadaemproblemaabpnaformacaoemsaudeumrelatodeexperiencia
AT limajoniacybelesantos utilizacaodaaprendizagembaseadaemproblemaabpnaformacaoemsaudeumrelatodeexperiencia
_version_ 1784351459753590784
spelling ri-123456789-552432023-11-09T18:08:14Z A utilização da Aprendizagem Baseada em Problema (ABP) na formação em saúde: um relato de experiência The use of problem-based learning (PBL) in health training: a report of experience El uso del aprendizaje basado en problemas (PBL) en la formación en salud: un informe de experiencia Machado, Flávia Christiane de Azevedo Bezerra, Isaac Newton Machado Nascimento, Jânio Luiz do Vieira, Natália Raiane Silva Silva, Rafaela Priscila Carvalho da Monteiro, Vinícius Costa Maia Silverio, Zacarias Ramalho Lima, Mariel Wágner Holanda Alves, Maria da Conceição Lima Lima, Jônia Cybele Santos https://orcid.org/0000-0003-1587-2664 aprendizagem baseada em problemas práticas interdisciplinares educação superior interdisciplinary placemen higher education problem-based learning; aprendizaje basado en problemas educación superior prácticas interdisciplinarias In recent years, the need to implement new teaching methodologies that can respond to technological, social and cultural changes has been highlighted. In this scenario, active methodologies have been standing out by placing the student at the center of learning, making it an integral and essential part of this process. Among these methodologies is Problem-Based Learning. This methodology seeks to teach from problem solving through group analysis, using previously acquired knowledge, facilitating the understanding of knowledge and the appreciation of teamwork. Objective:Report the experience of health course students in the development of a case and its application in the form of Problem-Based Learning.Methods:This is a descriptive study, type experience report, which describes the process of building Problem-Based Learning and verifying the relevance of the proposed strategy by students of health courses of the Federal University of Rio Grande do Nortein the discipline of General Theory of Organizations.Results:During the creation and execution of the case, the students used various techniques to construct coping actions to the case presented, such as the Braisntorming technique, the Cause-Effect Diagram, criteria construction using Ministry of Health materials, consulting professionals of the service in search for viable strategies for these professionals as a form of validation.Conclusions:The development of a case using the methodologies that integrate Problem-Based Learning has enabled those involved to experiment with a creative, rich, knowledge-centered process. The participation of professionals in the health service networks was essential in all phases, showing their training potential, ranging from the academy to health services with applicability and efficiency Introdução:Nos últimos anos tem se evidenciado a necessidade deimplementarnovasmetodologias no ensino, que consigam responder as mudanças tecnológicas, sociais e culturais. Neste cenário, as metodologias ativas vêm se destacando ao colocar o discente no centro do aprendizado, tornando-o parte integral e essencial desse processo. Dentre essas metodologias, está a Aprendizagem Baseada em Problemas. Essa metodologia busca o ensino a partir da solução de problemas, mediante análise em grupo, utilizando-se de conhecimentos previamente adquiridos, facilitandoa apreensãodo conhecimento e valorização do trabalho em equipe.Objetivo:Relatar a experiência de discentes de um curso da área da saúde no desenvolvimento de um caso e sua aplicação no formato de uma Aprendizagem Baseada em Problemas.Método:Estudo descritivo, tipo relato de experiência, onde se elabora o processo de construção desse tipo de aprendizagem e verificação da pertinência da estratégia proposta pordiscentesdeumcurso da saúde da Universidade Federal do Rio Grande do Norte na disciplina de Teoria Geral das Organizações. Resultados:Durante a criação e execução do caso, osdiscentes utilizaramdiversas técnicas para construir ações de enfrentamento ao caso apresentado, como a técnica de Braisntorming, oDiagrama de Causa-Efeito, construção de critérios utilizando materiais do Ministério da Saúde, consultando profissionais do serviço em busca de estratégias viáveis para esses profissionais como forma de validação. Conclusões:O desenvolvimento de um caso utilizando as metodologias que integram a Aprendizagem Baseada em Problemas propiciou aos envolvidos a experimentação de um processo criativo, rico, centrado no conhecimento. A participação dos profissionais das redes de serviços de saúde foi fundamental em todas as fases, evidenciando sua potencialidade formadora indo desde a academia aos serviços de saúde com aplicabilidade e eficiência 2023-11-09T18:07:56Z 2023-11-09T18:07:56Z 2020 article MACHADO, Flávia Christiane de Azevedo; BEZERRA, Isaac Newton Machado; NASCIMENTO, Jânio Luiz do; VIEIRA, Natália Raiane Silva; SILVA, Rafaela Priscila Carvalho da; MONTEIRO, Vinícius Costa Maia; SILVERIO, Zacarias Ramalho; LIMA, Mariel Wágner Holanda; ALVES, Maria da Conceição Lima; LIMA, Jônia Cybele Santos. A utilização da aprendizagem baseada em problema (ABP) na formação em saúde: um relato de experiência. Revista Ciência Plural, [S.l.], v. 6, n. 1, p. 102-118, 25 fev. 2020. Universidade Federal do Rio Grande do Norte - UFRN. DOI: http://dx.doi.org/10.21680/2446-7286.2020v6n1id18184. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/rcp/article/view/18184. Acesso em: 23 out. 2023. e2446-7286 https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/55243 https://doi.org/10.21680/2446-7286.2020v6n1ID18184 pt_BR application/pdf Revista Ciência Plural