A utilização da Aprendizagem Baseada em Problema (ABP) na formação em saúde: um relato de experiência
In recent years, the need to implement new teaching methodologies that can respond to technological, social and cultural changes has been highlighted. In this scenario, active methodologies have been standing out by placing the student at the center of learning, making it an integral and essential p...
Na minha lista:
Principais autores: | , , , , , , , , , |
---|---|
Outros Autores: | |
Formato: | article |
Idioma: | pt_BR |
Publicado em: |
Revista Ciência Plural
|
Assuntos: | |
Endereço do item: | https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/55243 https://doi.org/10.21680/2446-7286.2020v6n1ID18184 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
ri-123456789-55243 |
---|---|
record_format |
dspace |
institution |
Repositório Institucional |
collection |
RI - UFRN |
language |
pt_BR |
topic |
aprendizagem baseada em problemas práticas interdisciplinares educação superior interdisciplinary placemen higher education problem-based learning; aprendizaje basado en problemas educación superior prácticas interdisciplinarias |
spellingShingle |
aprendizagem baseada em problemas práticas interdisciplinares educação superior interdisciplinary placemen higher education problem-based learning; aprendizaje basado en problemas educación superior prácticas interdisciplinarias Machado, Flávia Christiane de Azevedo Bezerra, Isaac Newton Machado Nascimento, Jânio Luiz do Vieira, Natália Raiane Silva Silva, Rafaela Priscila Carvalho da Monteiro, Vinícius Costa Maia Silverio, Zacarias Ramalho Lima, Mariel Wágner Holanda Alves, Maria da Conceição Lima Lima, Jônia Cybele Santos A utilização da Aprendizagem Baseada em Problema (ABP) na formação em saúde: um relato de experiência |
description |
In recent years, the need to implement new teaching methodologies that can respond to technological, social and cultural changes has been highlighted. In this scenario, active methodologies have been standing out by placing the student at the center of learning, making it an integral and essential part of this process. Among these methodologies is Problem-Based Learning. This methodology seeks to teach from problem solving through group analysis, using previously acquired knowledge, facilitating the understanding of knowledge and the appreciation of teamwork. Objective:Report the experience of health course students in the development of a case and its application in the form of Problem-Based Learning.Methods:This is a descriptive study, type experience report, which describes the process of building Problem-Based Learning and verifying the relevance of the proposed strategy by students of health courses of the Federal University of Rio Grande do Nortein the discipline of General Theory of Organizations.Results:During the creation and execution of the case, the students used various techniques to construct coping actions to the case presented, such as the Braisntorming technique, the Cause-Effect Diagram, criteria construction using Ministry of Health materials, consulting professionals of the service in search for viable strategies for these professionals as a form of validation.Conclusions:The development of a case using the methodologies that integrate Problem-Based Learning has enabled those involved to experiment with a creative, rich, knowledge-centered process. The participation of professionals in the health service networks was essential in all phases, showing their training potential, ranging from the academy to health services with applicability and efficiency |
author2 |
https://orcid.org/0000-0003-1587-2664 |
author_facet |
https://orcid.org/0000-0003-1587-2664 Machado, Flávia Christiane de Azevedo Bezerra, Isaac Newton Machado Nascimento, Jânio Luiz do Vieira, Natália Raiane Silva Silva, Rafaela Priscila Carvalho da Monteiro, Vinícius Costa Maia Silverio, Zacarias Ramalho Lima, Mariel Wágner Holanda Alves, Maria da Conceição Lima Lima, Jônia Cybele Santos |
format |
article |
author |
Machado, Flávia Christiane de Azevedo Bezerra, Isaac Newton Machado Nascimento, Jânio Luiz do Vieira, Natália Raiane Silva Silva, Rafaela Priscila Carvalho da Monteiro, Vinícius Costa Maia Silverio, Zacarias Ramalho Lima, Mariel Wágner Holanda Alves, Maria da Conceição Lima Lima, Jônia Cybele Santos |
author_sort |
Machado, Flávia Christiane de Azevedo |
title |
A utilização da Aprendizagem Baseada em Problema (ABP) na formação em saúde: um relato de experiência |
title_short |
A utilização da Aprendizagem Baseada em Problema (ABP) na formação em saúde: um relato de experiência |
title_full |
A utilização da Aprendizagem Baseada em Problema (ABP) na formação em saúde: um relato de experiência |
title_fullStr |
A utilização da Aprendizagem Baseada em Problema (ABP) na formação em saúde: um relato de experiência |
title_full_unstemmed |
A utilização da Aprendizagem Baseada em Problema (ABP) na formação em saúde: um relato de experiência |
title_sort |
utilização da aprendizagem baseada em problema (abp) na formação em saúde: um relato de experiência |
publisher |
Revista Ciência Plural |
publishDate |
2023 |
url |
https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/55243 https://doi.org/10.21680/2446-7286.2020v6n1ID18184 |
work_keys_str_mv |
AT machadoflaviachristianedeazevedo autilizacaodaaprendizagembaseadaemproblemaabpnaformacaoemsaudeumrelatodeexperiencia AT bezerraisaacnewtonmachado autilizacaodaaprendizagembaseadaemproblemaabpnaformacaoemsaudeumrelatodeexperiencia AT nascimentojanioluizdo autilizacaodaaprendizagembaseadaemproblemaabpnaformacaoemsaudeumrelatodeexperiencia AT vieiranataliaraianesilva autilizacaodaaprendizagembaseadaemproblemaabpnaformacaoemsaudeumrelatodeexperiencia AT silvarafaelapriscilacarvalhoda autilizacaodaaprendizagembaseadaemproblemaabpnaformacaoemsaudeumrelatodeexperiencia AT monteiroviniciuscostamaia autilizacaodaaprendizagembaseadaemproblemaabpnaformacaoemsaudeumrelatodeexperiencia AT silveriozacariasramalho autilizacaodaaprendizagembaseadaemproblemaabpnaformacaoemsaudeumrelatodeexperiencia AT limamarielwagnerholanda autilizacaodaaprendizagembaseadaemproblemaabpnaformacaoemsaudeumrelatodeexperiencia AT alvesmariadaconceicaolima autilizacaodaaprendizagembaseadaemproblemaabpnaformacaoemsaudeumrelatodeexperiencia AT limajoniacybelesantos autilizacaodaaprendizagembaseadaemproblemaabpnaformacaoemsaudeumrelatodeexperiencia AT machadoflaviachristianedeazevedo theuseofproblembasedlearningpblinhealthtrainingareportofexperience AT bezerraisaacnewtonmachado theuseofproblembasedlearningpblinhealthtrainingareportofexperience AT nascimentojanioluizdo theuseofproblembasedlearningpblinhealthtrainingareportofexperience AT vieiranataliaraianesilva theuseofproblembasedlearningpblinhealthtrainingareportofexperience AT silvarafaelapriscilacarvalhoda theuseofproblembasedlearningpblinhealthtrainingareportofexperience AT monteiroviniciuscostamaia theuseofproblembasedlearningpblinhealthtrainingareportofexperience AT silveriozacariasramalho theuseofproblembasedlearningpblinhealthtrainingareportofexperience AT limamarielwagnerholanda theuseofproblembasedlearningpblinhealthtrainingareportofexperience AT alvesmariadaconceicaolima theuseofproblembasedlearningpblinhealthtrainingareportofexperience AT limajoniacybelesantos theuseofproblembasedlearningpblinhealthtrainingareportofexperience AT machadoflaviachristianedeazevedo elusodelaprendizajebasadoenproblemaspblenlaformacionensaluduninformedeexperiencia AT bezerraisaacnewtonmachado elusodelaprendizajebasadoenproblemaspblenlaformacionensaluduninformedeexperiencia AT nascimentojanioluizdo elusodelaprendizajebasadoenproblemaspblenlaformacionensaluduninformedeexperiencia AT vieiranataliaraianesilva elusodelaprendizajebasadoenproblemaspblenlaformacionensaluduninformedeexperiencia AT silvarafaelapriscilacarvalhoda elusodelaprendizajebasadoenproblemaspblenlaformacionensaluduninformedeexperiencia AT monteiroviniciuscostamaia elusodelaprendizajebasadoenproblemaspblenlaformacionensaluduninformedeexperiencia AT silveriozacariasramalho elusodelaprendizajebasadoenproblemaspblenlaformacionensaluduninformedeexperiencia AT limamarielwagnerholanda elusodelaprendizajebasadoenproblemaspblenlaformacionensaluduninformedeexperiencia AT alvesmariadaconceicaolima elusodelaprendizajebasadoenproblemaspblenlaformacionensaluduninformedeexperiencia AT limajoniacybelesantos elusodelaprendizajebasadoenproblemaspblenlaformacionensaluduninformedeexperiencia AT machadoflaviachristianedeazevedo utilizacaodaaprendizagembaseadaemproblemaabpnaformacaoemsaudeumrelatodeexperiencia AT bezerraisaacnewtonmachado utilizacaodaaprendizagembaseadaemproblemaabpnaformacaoemsaudeumrelatodeexperiencia AT nascimentojanioluizdo utilizacaodaaprendizagembaseadaemproblemaabpnaformacaoemsaudeumrelatodeexperiencia AT vieiranataliaraianesilva utilizacaodaaprendizagembaseadaemproblemaabpnaformacaoemsaudeumrelatodeexperiencia AT silvarafaelapriscilacarvalhoda utilizacaodaaprendizagembaseadaemproblemaabpnaformacaoemsaudeumrelatodeexperiencia AT monteiroviniciuscostamaia utilizacaodaaprendizagembaseadaemproblemaabpnaformacaoemsaudeumrelatodeexperiencia AT silveriozacariasramalho utilizacaodaaprendizagembaseadaemproblemaabpnaformacaoemsaudeumrelatodeexperiencia AT limamarielwagnerholanda utilizacaodaaprendizagembaseadaemproblemaabpnaformacaoemsaudeumrelatodeexperiencia AT alvesmariadaconceicaolima utilizacaodaaprendizagembaseadaemproblemaabpnaformacaoemsaudeumrelatodeexperiencia AT limajoniacybelesantos utilizacaodaaprendizagembaseadaemproblemaabpnaformacaoemsaudeumrelatodeexperiencia |
_version_ |
1784351459753590784 |
spelling |
ri-123456789-552432023-11-09T18:08:14Z A utilização da Aprendizagem Baseada em Problema (ABP) na formação em saúde: um relato de experiência The use of problem-based learning (PBL) in health training: a report of experience El uso del aprendizaje basado en problemas (PBL) en la formación en salud: un informe de experiencia Machado, Flávia Christiane de Azevedo Bezerra, Isaac Newton Machado Nascimento, Jânio Luiz do Vieira, Natália Raiane Silva Silva, Rafaela Priscila Carvalho da Monteiro, Vinícius Costa Maia Silverio, Zacarias Ramalho Lima, Mariel Wágner Holanda Alves, Maria da Conceição Lima Lima, Jônia Cybele Santos https://orcid.org/0000-0003-1587-2664 aprendizagem baseada em problemas práticas interdisciplinares educação superior interdisciplinary placemen higher education problem-based learning; aprendizaje basado en problemas educación superior prácticas interdisciplinarias In recent years, the need to implement new teaching methodologies that can respond to technological, social and cultural changes has been highlighted. In this scenario, active methodologies have been standing out by placing the student at the center of learning, making it an integral and essential part of this process. Among these methodologies is Problem-Based Learning. This methodology seeks to teach from problem solving through group analysis, using previously acquired knowledge, facilitating the understanding of knowledge and the appreciation of teamwork. Objective:Report the experience of health course students in the development of a case and its application in the form of Problem-Based Learning.Methods:This is a descriptive study, type experience report, which describes the process of building Problem-Based Learning and verifying the relevance of the proposed strategy by students of health courses of the Federal University of Rio Grande do Nortein the discipline of General Theory of Organizations.Results:During the creation and execution of the case, the students used various techniques to construct coping actions to the case presented, such as the Braisntorming technique, the Cause-Effect Diagram, criteria construction using Ministry of Health materials, consulting professionals of the service in search for viable strategies for these professionals as a form of validation.Conclusions:The development of a case using the methodologies that integrate Problem-Based Learning has enabled those involved to experiment with a creative, rich, knowledge-centered process. The participation of professionals in the health service networks was essential in all phases, showing their training potential, ranging from the academy to health services with applicability and efficiency Introdução:Nos últimos anos tem se evidenciado a necessidade deimplementarnovasmetodologias no ensino, que consigam responder as mudanças tecnológicas, sociais e culturais. Neste cenário, as metodologias ativas vêm se destacando ao colocar o discente no centro do aprendizado, tornando-o parte integral e essencial desse processo. Dentre essas metodologias, está a Aprendizagem Baseada em Problemas. Essa metodologia busca o ensino a partir da solução de problemas, mediante análise em grupo, utilizando-se de conhecimentos previamente adquiridos, facilitandoa apreensãodo conhecimento e valorização do trabalho em equipe.Objetivo:Relatar a experiência de discentes de um curso da área da saúde no desenvolvimento de um caso e sua aplicação no formato de uma Aprendizagem Baseada em Problemas.Método:Estudo descritivo, tipo relato de experiência, onde se elabora o processo de construção desse tipo de aprendizagem e verificação da pertinência da estratégia proposta pordiscentesdeumcurso da saúde da Universidade Federal do Rio Grande do Norte na disciplina de Teoria Geral das Organizações. Resultados:Durante a criação e execução do caso, osdiscentes utilizaramdiversas técnicas para construir ações de enfrentamento ao caso apresentado, como a técnica de Braisntorming, oDiagrama de Causa-Efeito, construção de critérios utilizando materiais do Ministério da Saúde, consultando profissionais do serviço em busca de estratégias viáveis para esses profissionais como forma de validação. Conclusões:O desenvolvimento de um caso utilizando as metodologias que integram a Aprendizagem Baseada em Problemas propiciou aos envolvidos a experimentação de um processo criativo, rico, centrado no conhecimento. A participação dos profissionais das redes de serviços de saúde foi fundamental em todas as fases, evidenciando sua potencialidade formadora indo desde a academia aos serviços de saúde com aplicabilidade e eficiência 2023-11-09T18:07:56Z 2023-11-09T18:07:56Z 2020 article MACHADO, Flávia Christiane de Azevedo; BEZERRA, Isaac Newton Machado; NASCIMENTO, Jânio Luiz do; VIEIRA, Natália Raiane Silva; SILVA, Rafaela Priscila Carvalho da; MONTEIRO, Vinícius Costa Maia; SILVERIO, Zacarias Ramalho; LIMA, Mariel Wágner Holanda; ALVES, Maria da Conceição Lima; LIMA, Jônia Cybele Santos. A utilização da aprendizagem baseada em problema (ABP) na formação em saúde: um relato de experiência. Revista Ciência Plural, [S.l.], v. 6, n. 1, p. 102-118, 25 fev. 2020. Universidade Federal do Rio Grande do Norte - UFRN. DOI: http://dx.doi.org/10.21680/2446-7286.2020v6n1id18184. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/rcp/article/view/18184. Acesso em: 23 out. 2023. e2446-7286 https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/55243 https://doi.org/10.21680/2446-7286.2020v6n1ID18184 pt_BR application/pdf Revista Ciência Plural |