O gênero argumentativo comentário: uma proposta de intervenção para o ensino fundamental
The general objective of the research is to present an interventional proposal for the teaching of written production of the argumentative genre commentary, which allows a significant learning of linguistic aspects and the expression of views on social issues, which can be suggested and developed...
Na minha lista:
Autor principal: | |
---|---|
Outros Autores: | |
Formato: | Dissertação |
Idioma: | pt_BR |
Publicado em: |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte
|
Assuntos: | |
Endereço do item: | https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/54770 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
ri-123456789-54770 |
---|---|
record_format |
dspace |
institution |
Repositório Institucional |
collection |
RI - UFRN |
language |
pt_BR |
topic |
Língua portuguesa - ensino fundamental Produção escrita Comentário (gênero argumentativo) Leitura CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS |
spellingShingle |
Língua portuguesa - ensino fundamental Produção escrita Comentário (gênero argumentativo) Leitura CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS Costa, Eliana Duarte Lima O gênero argumentativo comentário: uma proposta de intervenção para o ensino fundamental |
description |
The general objective of the research is to present an interventional proposal for the
teaching of written production of the argumentative genre commentary, which allows a
significant learning of linguistic aspects and the expression of views on social issues,
which can be suggested and developed in the classroom context in a class of the 7th
grade of elementary school of a school in the state school of the city of Salvador-BA,
opportunities to favor citizen education. As specific objectives, we established: a) to
propose a didactic sequence as a systematizing element of pedagogical practice for the
teaching of textual production; b) encourage the written production of the argumentative
genre commentary, from the reading and analysis of topics on which students can
expose their opinions, discussing with respect and collaborative attitudes; c) suggest
writing and rewriting activities of the argumentative genre commentary in which
students can construct texts consistent with the proposal of the standard variety of the
Portuguese language; and d) propose, as final production, the presentation of comments
written, as well as the glossary of texts read on the Class Wall in the Virtual
Environment Google Classroom. To achieve the proposed objectives, we are based on
the methodological perspective of Thiolent action research (1986); Tripp (2005)
because we understand the relevance of the joint participation of teachers and students
in the construction of knowledge in the daily life of the classroom and in the qualitative
approach based on Bodgan's studies; Biklen (1994) in which we seek subsidies to
analyze the pedagogical actions proposed and present the didactic sequence according
to a significant learning. The theoretical foundation in Theory of Genres Bakhtin
(1997), Studies of Argumentation Amossy (2005, 2020), Silva (2004), Teaching
portuguese language Antunes (2005), Geraldi (2011), Riolfi (2014), Marcuschi Textual
Genres (2008), Schneuwly; Dolz (2004), among others, in addition to the guidelines
provided by the official documents contained in the National Curriculum Parameters
(1998) and the Common National Curriculum Base (2017). With the development of the
didactic sequence proposal, we envision that, from the teachings pointed out, students
can reflect on social themes, elaborating their views and arguments that give
sustainability to the opinions given, so that they can learn to produce texts and build the
senses by recording them in the form of the argumentative comment genre. |
author2 |
Azevedo, Josilete Alves Moreira de |
author_facet |
Azevedo, Josilete Alves Moreira de Costa, Eliana Duarte Lima |
format |
masterThesis |
author |
Costa, Eliana Duarte Lima |
author_sort |
Costa, Eliana Duarte Lima |
title |
O gênero argumentativo comentário: uma proposta de intervenção para o ensino fundamental |
title_short |
O gênero argumentativo comentário: uma proposta de intervenção para o ensino fundamental |
title_full |
O gênero argumentativo comentário: uma proposta de intervenção para o ensino fundamental |
title_fullStr |
O gênero argumentativo comentário: uma proposta de intervenção para o ensino fundamental |
title_full_unstemmed |
O gênero argumentativo comentário: uma proposta de intervenção para o ensino fundamental |
title_sort |
o gênero argumentativo comentário: uma proposta de intervenção para o ensino fundamental |
publisher |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte |
publishDate |
2023 |
url |
https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/54770 |
work_keys_str_mv |
AT costaelianaduartelima ogeneroargumentativocomentarioumapropostadeintervencaoparaoensinofundamental |
_version_ |
1777022267201421312 |
spelling |
ri-123456789-547702023-09-11T23:04:20Z O gênero argumentativo comentário: uma proposta de intervenção para o ensino fundamental Costa, Eliana Duarte Lima Azevedo, Josilete Alves Moreira de http://lattes.cnpq.br/6564797346253195 https://orcid.org/0000-0002-9944-3535 http://lattes.cnpq.br/2799752911278641 Medeiros, Mario Lourenço de http://lattes.cnpq.br/5849717780585240 Silva, Ananias Agostinho da Língua portuguesa - ensino fundamental Produção escrita Comentário (gênero argumentativo) Leitura CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS The general objective of the research is to present an interventional proposal for the teaching of written production of the argumentative genre commentary, which allows a significant learning of linguistic aspects and the expression of views on social issues, which can be suggested and developed in the classroom context in a class of the 7th grade of elementary school of a school in the state school of the city of Salvador-BA, opportunities to favor citizen education. As specific objectives, we established: a) to propose a didactic sequence as a systematizing element of pedagogical practice for the teaching of textual production; b) encourage the written production of the argumentative genre commentary, from the reading and analysis of topics on which students can expose their opinions, discussing with respect and collaborative attitudes; c) suggest writing and rewriting activities of the argumentative genre commentary in which students can construct texts consistent with the proposal of the standard variety of the Portuguese language; and d) propose, as final production, the presentation of comments written, as well as the glossary of texts read on the Class Wall in the Virtual Environment Google Classroom. To achieve the proposed objectives, we are based on the methodological perspective of Thiolent action research (1986); Tripp (2005) because we understand the relevance of the joint participation of teachers and students in the construction of knowledge in the daily life of the classroom and in the qualitative approach based on Bodgan's studies; Biklen (1994) in which we seek subsidies to analyze the pedagogical actions proposed and present the didactic sequence according to a significant learning. The theoretical foundation in Theory of Genres Bakhtin (1997), Studies of Argumentation Amossy (2005, 2020), Silva (2004), Teaching portuguese language Antunes (2005), Geraldi (2011), Riolfi (2014), Marcuschi Textual Genres (2008), Schneuwly; Dolz (2004), among others, in addition to the guidelines provided by the official documents contained in the National Curriculum Parameters (1998) and the Common National Curriculum Base (2017). With the development of the didactic sequence proposal, we envision that, from the teachings pointed out, students can reflect on social themes, elaborating their views and arguments that give sustainability to the opinions given, so that they can learn to produce texts and build the senses by recording them in the form of the argumentative comment genre. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPES O objetivo geral da pesquisa é apresentar uma proposta interventiva para o ensino da produção escrita do gênero argumentativo comentário, que permita um aprendizado significativo dos aspectos linguísticos e da expressão de pontos de vista sobre questões sociais que poderão ser sugeridas e desenvolvidas no contexto de sala de aula em uma turma do 7º ano do Ensino Fundamental de uma escola da rede estadual de ensino da cidade de Salvador-BA, oportunizando atitudes que favoreçam a formação cidadã. Como objetivos específicos, estabelecemos: a) propor uma Sequência Didática como elemento sistematizador da prática pedagógica para o ensino da produção textual; b) incentivar a produção escrita do gênero argumentativo comentário, a partir da leitura e da análise de temas sobre os quais os alunos possam expor suas opiniões, discutindo com respeito e atitudes colaborativas; c) sugerir atividades de escrita e reescrita do gênero argumentativo comentário nas quais os alunos possam construir textos coerentes com a proposta da variedade padrão da Língua Portuguesa; e d) propor, como produção final, a apresentação dos comentários escritos, assim como do glossário dos textos lidos no Mural da turma no ambiente virtual Google Sala de Aula. Para consecução dos objetivos propostos, firmamo-nos na perspectiva metodológica da pesquisa-ação de Thiolent (1986); Tripp (2005), por entendermos a relevância da participação conjunta de professores e alunos na construção de saberes no cotidiano da sala de aula e na abordagem qualitativa pautada nos estudos de Bodgan; Biklen (1994), na qual buscamos subsídios para analisar as ações pedagógicas propostas e apresentar a sequência didática em função de uma aprendizagem significativa. A fundamentação teórica se estabelece na Teoria dos Gêneros de Bakhtin (1997), nos Estudos da Argumentação Amossy (2005, 2020), Silva (2004), Ensino de Língua Portuguesa Antunes (2005), Geraldi (2011), Riolfi (2014), Gêneros Textuais Marcuschi (2008), Schneuwly; Dolz (2004), dentre outros, além das orientações trazidas pelos documentos oficiais contidas nos Parâmetros Curriculares Nacionais (1998) e na Base Nacional Comum Curricular (2017). Com o desenvolvimento da proposta da Sequência Didática, vislumbramos que, a partir dos ensinamentos apontados, os alunos possam refletir sobre temas sociais, elaborando seus pontos de vista e argumentos que dão sustentabilidade às opiniões proferidas, para que possam aprender a produzir textos e construir os sentidos, registrando-os sob a forma do gênero argumentativo comentário. 2023-09-11T23:03:41Z 2023-09-11T23:03:41Z 2022-12-20 masterThesis COSTA, Eliana Duarte Lima. O gênero argumentativo comentário: uma proposta de intervenção para o ensino fundamental. Orientador: Josilete Alves Moreira de Azevedo. 2022. 112f. Dissertação (Mestrado Profissional em Letras) - Centro de Ensino Superior do Seridó, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2022. https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/54770 pt_BR Acesso Aberto application/pdf Universidade Federal do Rio Grande do Norte Brasil UFRN PROGRAMA DE PÓS-GRADUAÇÃO EM LETRAS - PROFLETRAS CURRAIS NOVOS |