Da juventude e da não liberdade os desafios do sistema socioeducativo em meio fechado na FUNDASE/RN / David Breno Flor de Medeiros

This article is the result of a qualitative research of a theoretical and documental nature, corresponding to a work agenda that guided the task of carrying out the TCC, in the social service course, at UFRN. It systematically and analytically resumes some problems experienced in the internship fiel...

ver descrição completa

Na minha lista:
Detalhes bibliográficos
Autor principal: David, Breno Flor de Medeiros
Outros Autores: Santos, Tássia Rejane Monte dos
Formato: bachelorThesis
Idioma:pt_BR
Publicado em: Universidade Federal do Rio Grande do Norte
Assuntos:
Endereço do item:https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/54181
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id ri-123456789-54181
record_format dspace
institution Repositório Institucional
collection RI - UFRN
language pt_BR
topic Medidas Socioeducativas em meio fechado
Fundase
Adolescência
Socio-educational
Fundase
Half-Closed
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::SERVICO SOCIAL
spellingShingle Medidas Socioeducativas em meio fechado
Fundase
Adolescência
Socio-educational
Fundase
Half-Closed
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::SERVICO SOCIAL
David, Breno Flor de Medeiros
Da juventude e da não liberdade os desafios do sistema socioeducativo em meio fechado na FUNDASE/RN / David Breno Flor de Medeiros
description This article is the result of a qualitative research of a theoretical and documental nature, corresponding to a work agenda that guided the task of carrying out the TCC, in the social service course, at UFRN. It systematically and analytically resumes some problems experienced in the internship field carried out in the period of 2021 at the Socio-Educational Service Foundation of Rio Grande do Norte - FUNDASE/RN, specifically in the Management sector. The research aimed to understand the structure and functioning of the socio-educational system in Brazil and in RN, in order to apprehend the great weaknesses and the greatest challenges of the youth institutionalization process, especially in a closed environment. The research also sought to address the leverage of some preliminary questions: would compliance with measures in a closed environment be a contradiction in which punishment and social protection are denoted in indistinct proportions? Would prison, from the perspective of institutionalized young people, be an expression of a violent state response to infractions? If this is a true question, would it be associated with or aggravate the existence of other internal problems, which challenge protocol compliance with socio-educational measures in a closed environment? The study highlights the importance of a comprehensive and grounded approach to issues related to the socio-educational system and its legal framework. It goes through controversial issues that reflect different ideological positions, in Brazilian society, about the national socio-educational system, such as the debate on the age of criminal responsibility, as well as the social determinations of race, class and gender reflected in criminal and violence statistics, in particular , involving youth. It is from this perspective that one can envision the contribution of studies on this topic, that is, for the dissemination of knowledge and the improvement of political and pedagogical practices in this field.
author2 Santos, Tássia Rejane Monte dos
author_facet Santos, Tássia Rejane Monte dos
David, Breno Flor de Medeiros
format bachelorThesis
author David, Breno Flor de Medeiros
author_sort David, Breno Flor de Medeiros
title Da juventude e da não liberdade os desafios do sistema socioeducativo em meio fechado na FUNDASE/RN / David Breno Flor de Medeiros
title_short Da juventude e da não liberdade os desafios do sistema socioeducativo em meio fechado na FUNDASE/RN / David Breno Flor de Medeiros
title_full Da juventude e da não liberdade os desafios do sistema socioeducativo em meio fechado na FUNDASE/RN / David Breno Flor de Medeiros
title_fullStr Da juventude e da não liberdade os desafios do sistema socioeducativo em meio fechado na FUNDASE/RN / David Breno Flor de Medeiros
title_full_unstemmed Da juventude e da não liberdade os desafios do sistema socioeducativo em meio fechado na FUNDASE/RN / David Breno Flor de Medeiros
title_sort da juventude e da não liberdade os desafios do sistema socioeducativo em meio fechado na fundase/rn / david breno flor de medeiros
publisher Universidade Federal do Rio Grande do Norte
publishDate 2023
url https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/54181
work_keys_str_mv AT davidbrenoflordemedeiros dajuventudeedanaoliberdadeosdesafiosdosistemasocioeducativoemmeiofechadonafundaserndavidbrenoflordemedeiros
_version_ 1773959434390732800
spelling ri-123456789-541812023-07-26T12:38:16Z Da juventude e da não liberdade os desafios do sistema socioeducativo em meio fechado na FUNDASE/RN / David Breno Flor de Medeiros David, Breno Flor de Medeiros Santos, Tássia Rejane Monte dos Almeida, Janaiky Pereira de Fonseca, Lucas Alexssandher Tavares Medidas Socioeducativas em meio fechado Fundase Adolescência Socio-educational Fundase Half-Closed CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::SERVICO SOCIAL This article is the result of a qualitative research of a theoretical and documental nature, corresponding to a work agenda that guided the task of carrying out the TCC, in the social service course, at UFRN. It systematically and analytically resumes some problems experienced in the internship field carried out in the period of 2021 at the Socio-Educational Service Foundation of Rio Grande do Norte - FUNDASE/RN, specifically in the Management sector. The research aimed to understand the structure and functioning of the socio-educational system in Brazil and in RN, in order to apprehend the great weaknesses and the greatest challenges of the youth institutionalization process, especially in a closed environment. The research also sought to address the leverage of some preliminary questions: would compliance with measures in a closed environment be a contradiction in which punishment and social protection are denoted in indistinct proportions? Would prison, from the perspective of institutionalized young people, be an expression of a violent state response to infractions? If this is a true question, would it be associated with or aggravate the existence of other internal problems, which challenge protocol compliance with socio-educational measures in a closed environment? The study highlights the importance of a comprehensive and grounded approach to issues related to the socio-educational system and its legal framework. It goes through controversial issues that reflect different ideological positions, in Brazilian society, about the national socio-educational system, such as the debate on the age of criminal responsibility, as well as the social determinations of race, class and gender reflected in criminal and violence statistics, in particular , involving youth. It is from this perspective that one can envision the contribution of studies on this topic, that is, for the dissemination of knowledge and the improvement of political and pedagogical practices in this field. Este artigo é fruto de uma pesquisa qualitativa de cunho teórico e documental, correspondente a uma agenda de trabalho que pautou a tarefa de realização do TCC, no curso de serviço social, na UFRN. Retoma de modo sistemático e analítico algumas problemáticas vividas no campo de estágio realizado no período de 2021 na Fundação de Atendimento Socioeducativo do Rio Grande do Norte - FUNDASE/RN, em específico no setor da Gestão. A pesquisa teve o objetivo de adentrar na compreensão da estrutura e do funcionamento do sistema socioeducativo no Brasil e no RN, de modo a apreender as grandes debilidades e os maiores desafios do processo de institucionalização da juventude, especialmente, em meio fechado. A pesquisa buscou, também, enfrentar o alavancamento de algumas indagações preliminares: teria o cumprimento de medidas em meio fechado uma contradição na qual se denota a punição e a proteção social em proporções indistintas? Seria o confinamento, na perspectiva dos jovens institucionalizados, uma expressão violenta de resposta estatal aos atos infracionais? Sendo está uma questão verdadeira, estaria associada ou agravaria a existência de outras problemáticas internas, que desafiam o cumprimento protocolar das medidas socioeducativas em meio fechado? O estudo ressalta a importância de uma abordagem abrangente e embasada das questões relacionadas ao sistema socioeducativo e seu arcabouço legal. Perpassa por questões polêmicas que refletem posições ideológicas diversas, na sociedade brasileira, acerca do sistema socioeducativo nacional, a exemplo do debate da maioridade penal, bem como das determinações sociais de raça, classe e de gênero refletidas nas estatísticas criminais e de violência, em particular, envolvendo a juventude. É nessa perspectiva, que, pode-se vislumbrar a contribuição de estudos sobre essa temática, isto é, para a disseminação do conhecimento e o aprimoramento das práticas políticas e pedagógicas, nesse campo. 2023-07-26T12:38:15Z 2023-07-26T12:38:15Z 2023-07-14 bachelorThesis MEDEIROS, David Breno Flor de. Da juventude e da não liberdade os desafios do sistema socioeducativo em meio fechado na FUNDASE/RN. Orientador: Tássia Rejane Monte dos Santos. 2023. 45 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Serviço Social) - Departamento de Serviço Social, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2023. https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/54181 pt_BR application/pdf Universidade Federal do Rio Grande do Norte Brasil UFRN Serviço Social Departamento de Serviço Social