Com quantos paus se faz uma jangada? uma proposta de ensino do conceito da divisão

This research aims to investigate how the concept of division should be taught to students in the early years of elementary school, using the principles of the Teaching Guiding Activity (AOE). Initially, a bibliographic survey was carried out to theoretically support the research, also aiming to ide...

ver descrição completa

Na minha lista:
Detalhes bibliográficos
Autor principal: Dantas, Cláudia Oliveira
Outros Autores: Borowsky, Halana Garcez
Formato: bachelorThesis
Idioma:pt_BR
Publicado em: Universidade Federal do Rio Grande do Norte
Assuntos:
Endereço do item:https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/54147
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id ri-123456789-54147
record_format dspace
institution Repositório Institucional
collection RI - UFRN
language pt_BR
topic Educação Matemática
Mathematics Education
Divisão
Division
Atividade Orientadora de Ensino
Teaching Guiding Activity
Anos iniciais do ensino fundamental
Early years of elementary school
spellingShingle Educação Matemática
Mathematics Education
Divisão
Division
Atividade Orientadora de Ensino
Teaching Guiding Activity
Anos iniciais do ensino fundamental
Early years of elementary school
Dantas, Cláudia Oliveira
Com quantos paus se faz uma jangada? uma proposta de ensino do conceito da divisão
description This research aims to investigate how the concept of division should be taught to students in the early years of elementary school, using the principles of the Teaching Guiding Activity (AOE). Initially, a bibliographic survey was carried out to theoretically support the research, also aiming to identify the essence of the division concept to guide the construction of a learning triggering situation placed into a context in the Northeast region of Brazil. Then, three triggering situations were suggested, in which the appropriation of the mathematical concept is aimed at through the involvement of students in practical and reflective activities. The situations were created using the following resources: virtual stories, use of manipulative materials, and group discussions. The results obtained demonstrated that the theoretical and methodological principles of AOE provide meaningful learning situations, allowing students to appropriate mathematical knowledge and develop theoretical thinking. In addition, AOE has been demonstrated to be an axis of integration between disciplines, such as Mathematics, History, Geography and Science, indicating it has the potential to promote more integrated and contextualized learning. It is expected that this research data may contribute to improve pedagogical practices related to the teaching of division as AOE substantiates the teaching and learning activity of teachers and researchers interested in mathematics education.
author2 Borowsky, Halana Garcez
author_facet Borowsky, Halana Garcez
Dantas, Cláudia Oliveira
format bachelorThesis
author Dantas, Cláudia Oliveira
author_sort Dantas, Cláudia Oliveira
title Com quantos paus se faz uma jangada? uma proposta de ensino do conceito da divisão
title_short Com quantos paus se faz uma jangada? uma proposta de ensino do conceito da divisão
title_full Com quantos paus se faz uma jangada? uma proposta de ensino do conceito da divisão
title_fullStr Com quantos paus se faz uma jangada? uma proposta de ensino do conceito da divisão
title_full_unstemmed Com quantos paus se faz uma jangada? uma proposta de ensino do conceito da divisão
title_sort com quantos paus se faz uma jangada? uma proposta de ensino do conceito da divisão
publisher Universidade Federal do Rio Grande do Norte
publishDate 2023
url https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/54147
work_keys_str_mv AT dantasclaudiaoliveira comquantospaussefazumajangadaumapropostadeensinodoconceitodadivisao
AT dantasclaudiaoliveira howmanysticksdoesonemakearaftaproposalforteachingtheconceptofdivision
_version_ 1773958402560491520
spelling ri-123456789-541472023-07-25T14:48:08Z Com quantos paus se faz uma jangada? uma proposta de ensino do conceito da divisão How many sticks does one make a raft? a proposal for teaching the concept of division Dantas, Cláudia Oliveira Borowsky, Halana Garcez Cunha, Luanna Pereira da Fraga, Laura Pippi Educação Matemática Mathematics Education Divisão Division Atividade Orientadora de Ensino Teaching Guiding Activity Anos iniciais do ensino fundamental Early years of elementary school This research aims to investigate how the concept of division should be taught to students in the early years of elementary school, using the principles of the Teaching Guiding Activity (AOE). Initially, a bibliographic survey was carried out to theoretically support the research, also aiming to identify the essence of the division concept to guide the construction of a learning triggering situation placed into a context in the Northeast region of Brazil. Then, three triggering situations were suggested, in which the appropriation of the mathematical concept is aimed at through the involvement of students in practical and reflective activities. The situations were created using the following resources: virtual stories, use of manipulative materials, and group discussions. The results obtained demonstrated that the theoretical and methodological principles of AOE provide meaningful learning situations, allowing students to appropriate mathematical knowledge and develop theoretical thinking. In addition, AOE has been demonstrated to be an axis of integration between disciplines, such as Mathematics, History, Geography and Science, indicating it has the potential to promote more integrated and contextualized learning. It is expected that this research data may contribute to improve pedagogical practices related to the teaching of division as AOE substantiates the teaching and learning activity of teachers and researchers interested in mathematics education. Esta pesquisa tem como objetivo investigar como o conceito de divisão pode ser ensinado a alunos dos anos iniciais do ensino fundamental, utilizando os princípios da Atividade Orientadora de Ensino (AOE). Inicialmente, foi realizado um levantamento bibliográfico para embasar teoricamente a pesquisa, visando também identificar a essência do conceito de divisão com o intuito de orientar a construção de uma situação desencadeadora de aprendizagem contextualizada na região Nordeste do Brasil. Em seguida, foram sugeridas três situações desencadeadoras, nas quais se objetiva a apropriação do conceito matemático por meio do envolvimento dos alunos em atividades práticas e reflexivas. As situações foram criadas utilizando como recursos: histórias virtuais, uso de materiais manipulativos e discussões em grupo. Os resultados obtidos revelaram que os princípios teóricos e metodológicos da AOE proporcionam situações de aprendizagem significativas, permitindo que os alunos se apropriem do conhecimento matemático e desenvolvam o pensamento teórico. Além disso, a AOE se mostrou como um eixo de integração entre as disciplinas, como Matemática, História, Geografia e Ciências, demonstrando seu potencial para promover uma aprendizagem mais integrada e contextualizada. Espera-se que os resultados desta pesquisa possam contribuir para aprimorar as práticas pedagógicas relacionadas ao ensino da divisão, fornecendo subsídios para a atividade de ensino e aprendizagem de professores e pesquisadores interessados na área de educação matemática. 2023-07-25T14:48:07Z 2023-07-25T14:48:07Z 2023-07-11 bachelorThesis DANTAS, Cláudia Oliveira. Com quantos paus se faz uma jangada? uma proposta de ensino do conceito da divisão. Orientadora: Profa. Dra. Halana Garcez Borowsky. 2023. 38 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia), Centro de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2023. https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/54147 pt_BR Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ application/pdf Universidade Federal do Rio Grande do Norte Brasil UFRN Pedagogia Centro de Educação