Reflexões sobre as experiências e vivências de uma pedagoga em formação: o olhar afetivo etnográfico da escrita

I believe that the 5th year of Elementary School is a time of changes that impact children into adulthood, given the physical and psychological developments of preadolescence, where it is assumed that they should be confronted with situations that favor the construction of autonomy and of freedom. T...

ver descrição completa

Na minha lista:
Detalhes bibliográficos
Autor principal: Barbosa, Érica Nathália Gomes
Outros Autores: Gurgel, Rita Diana de Freitas
Formato: bachelorThesis
Idioma:pt_BR
Publicado em: Universidade Federal do Rio Grande do Norte
Assuntos:
Endereço do item:https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/54025
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id ri-123456789-54025
record_format dspace
institution Repositório Institucional
collection RI - UFRN
language pt_BR
topic Etnografia
Ehnography
Vivência pedagógica
Pedagogical experience
Saberes da docência
Teaching knowledge
Ensino Fundamental I
Elementary school
spellingShingle Etnografia
Ehnography
Vivência pedagógica
Pedagogical experience
Saberes da docência
Teaching knowledge
Ensino Fundamental I
Elementary school
Barbosa, Érica Nathália Gomes
Reflexões sobre as experiências e vivências de uma pedagoga em formação: o olhar afetivo etnográfico da escrita
description I believe that the 5th year of Elementary School is a time of changes that impact children into adulthood, given the physical and psychological developments of preadolescence, where it is assumed that they should be confronted with situations that favor the construction of autonomy and of freedom. This is an important time, as they are exposed to fears that can affect their self-esteem, awaken feelings of rejection, insecurities and lack of perspective for the future. For these reasons, this writing takes on the character of rediscovery and rescue of memories about childhood and creativity, explaining how such factors observed in this final period of Elementary School I, become the foundation of our development as individuals inserted in a society. Thus, this work aims to reflect on the experiences and experiences as a pedagogue in training through an ethnographic study carried out in the supervised internship in a 5th grade class of a public school in Natal/RN. From the use of different methodological strategies, this writing has the theoretical contributions of Cardoso (1986), Sagan (1995), Lima et al. (1996), Pimenta and Lima (2004), Pondian (2005), Cavalcante (2005), Nogueira (2011), Geertz (2009), Pimentel (2014), Falleiros (2018) and Souza (2021) among others. During the investigative course, students were encouraged to express and share their expectations about their future life through poetic and everyday expressions, which helped in the process of reflection on the memories lived by the author. The experiences in the aforementioned experience report and the bibliographical analyzes contributed to the conclusion that Elementary School I, with a specific focus on the 5th year, it is the period of children's lives that provides opportunities for the construction of knowledge essential to the constitution of identity in a close relationship with the pedagogue, pointing out that, it is possible that the link between adults and children, 一 of being a child and becoming an adult 一, get lost in this phase, when we no longer rely on Pedagogy as an edifying link, where teachers say goodbye to students and students leave pedagogy behind, bringing changes and loss of bond for both individuals in various stages of growth while inserted in a society in constant movement.
author2 Gurgel, Rita Diana de Freitas
author_facet Gurgel, Rita Diana de Freitas
Barbosa, Érica Nathália Gomes
format bachelorThesis
author Barbosa, Érica Nathália Gomes
author_sort Barbosa, Érica Nathália Gomes
title Reflexões sobre as experiências e vivências de uma pedagoga em formação: o olhar afetivo etnográfico da escrita
title_short Reflexões sobre as experiências e vivências de uma pedagoga em formação: o olhar afetivo etnográfico da escrita
title_full Reflexões sobre as experiências e vivências de uma pedagoga em formação: o olhar afetivo etnográfico da escrita
title_fullStr Reflexões sobre as experiências e vivências de uma pedagoga em formação: o olhar afetivo etnográfico da escrita
title_full_unstemmed Reflexões sobre as experiências e vivências de uma pedagoga em formação: o olhar afetivo etnográfico da escrita
title_sort reflexões sobre as experiências e vivências de uma pedagoga em formação: o olhar afetivo etnográfico da escrita
publisher Universidade Federal do Rio Grande do Norte
publishDate 2023
url https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/54025
work_keys_str_mv AT barbosaericanathaliagomes reflexoessobreasexperienciasevivenciasdeumapedagogaemformacaooolharafetivoetnograficodaescrita
AT barbosaericanathaliagomes reflectionsontheexperiencesofapedagogueintrainingtheetnographicaffectiveviewofwriting
_version_ 1797696487845527552
spelling ri-123456789-540252024-03-19T04:02:40Z Reflexões sobre as experiências e vivências de uma pedagoga em formação: o olhar afetivo etnográfico da escrita Reflections on the experiences of a pedagogue in training: the etnographic affective view of writing Barbosa, Érica Nathália Gomes Gurgel, Rita Diana de Freitas 0009-00055-1735-0589 Gurgel, Rita Diana de Freitas Sampaio, Marisa Narciso Ribeiro, Cynara Teixeira Etnografia Ehnography Vivência pedagógica Pedagogical experience Saberes da docência Teaching knowledge Ensino Fundamental I Elementary school I believe that the 5th year of Elementary School is a time of changes that impact children into adulthood, given the physical and psychological developments of preadolescence, where it is assumed that they should be confronted with situations that favor the construction of autonomy and of freedom. This is an important time, as they are exposed to fears that can affect their self-esteem, awaken feelings of rejection, insecurities and lack of perspective for the future. For these reasons, this writing takes on the character of rediscovery and rescue of memories about childhood and creativity, explaining how such factors observed in this final period of Elementary School I, become the foundation of our development as individuals inserted in a society. Thus, this work aims to reflect on the experiences and experiences as a pedagogue in training through an ethnographic study carried out in the supervised internship in a 5th grade class of a public school in Natal/RN. From the use of different methodological strategies, this writing has the theoretical contributions of Cardoso (1986), Sagan (1995), Lima et al. (1996), Pimenta and Lima (2004), Pondian (2005), Cavalcante (2005), Nogueira (2011), Geertz (2009), Pimentel (2014), Falleiros (2018) and Souza (2021) among others. During the investigative course, students were encouraged to express and share their expectations about their future life through poetic and everyday expressions, which helped in the process of reflection on the memories lived by the author. The experiences in the aforementioned experience report and the bibliographical analyzes contributed to the conclusion that Elementary School I, with a specific focus on the 5th year, it is the period of children's lives that provides opportunities for the construction of knowledge essential to the constitution of identity in a close relationship with the pedagogue, pointing out that, it is possible that the link between adults and children, 一 of being a child and becoming an adult 一, get lost in this phase, when we no longer rely on Pedagogy as an edifying link, where teachers say goodbye to students and students leave pedagogy behind, bringing changes and loss of bond for both individuals in various stages of growth while inserted in a society in constant movement. Considerei que o 5º ano do Ensino Fundamental é um momento de mudanças que impactam as crianças até a vida adulta, face às evoluções físicas e psicológicas da pré-adolescência, onde supõe-se que elas deveriam ser confrontadas com situações que favorecessem à construção da autonomia e da liberdade. Época importante ainda, pois são expostos a medos que podem afetar a autoestima, despertar sentimento de rejeição, de inseguranças e falta de perspectiva de futuro. Por essas razões, essa escrita ganha caráter de redescobrimento e resgate de memórias sobre a infância e a criatividade explicitando como tais fatores observados nesta época final do Ensino Fundamental I, se tornam o alicerce do nosso desenvolvimento enquanto indivíduos inseridos em uma sociedade. Assim, este trabalho tem como objetivo refletir acerca das experiências e vivências minhas enquanto pedagoga em formação por meio de um estudo etnográfico realizado no estágio supervisionado em uma turma do 5º ano de uma escola pública de Natal/RN. A partir do uso de diferentes estratégias metodológicas, esta escrita conta com as contribuições teóricas de Cardoso (1986), Sagan (1995), Lima et al. (1996), Pimenta e Lima (2004), Pondian (2005), Cavalcante (2005), Nogueira (2011), Geertz (2009), Pimentel (2014), Falleiros (2018) e Souza (2021) dentre outras. Durante o percurso investigativo, os alunos foram incentivados a expressar e compartilhar suas expectativas acerca da sua vida futura por meio de expressões poéticas e cotidianas, o que auxiliou no processo de reflexão das memórias vividas pela autora. As vivências no referido relato de experiência e as análises bibliográficas contribuíram para a conclusão de que o Ensino Fundamental I, com recorte específico para o 5º ano, é o período da vida das crianças que oportuniza a construção de saberes essenciais à constituição da identidade em uma estreita relação com o pedagogo, apontando que, é possível que o elo entre adultos e crianças, 一 o deixar de ser criança e tornar-se adulto 一, se perca nesta fase, quando deixamos de contar com a Pedagogia como elo edificador, onde professores se despedem de alunos e alunos deixam para trás a pedagogia trazendo mudanças e perdas de vínculo para ambos os indivíduos em diversas fases do crescimento enquanto inseridos numa sociedade em constante movimento. 2023 2023-07-21T16:57:30Z 2023-07-05 bachelorThesis BARBOSA, Érica Nathália Gomes. Reflexões sobre as experiências e vivências de uma pedagoga em formação: o olhar afetivo etnográfico da escrita. Orientadora: Profa. Dra. Rita Diana de Freitas Gurgel. 2023. 42 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Centro de Educação. Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Natal, RN, 2023. https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/54025 pt_BR Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ application/pdf Universidade Federal do Rio Grande do Norte Brasil UFRN Pedagogia Centro de Educação