A influência da pandemia do SARS-CoV-2 no desenvolvimento da consciência fonológica de crianças

The theme of this article is the SARS-CoV-2 (Covid-19) pandemic and phonological awareness in Brazilian children in elementary school. This is an integrative literature review from 2020 to 2023, aiming to investigate the research problem based on the following question: “What were the main implic...

ver descrição completa

Na minha lista:
Detalhes bibliográficos
Autor principal: Lopes, Natália de Araújo
Outros Autores: Wanderley, Bruna Cardoso
Formato: bachelorThesis
Idioma:pt_BR
Publicado em: Universidade Federal do Rio Grande do Norte
Assuntos:
Endereço do item:https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/53634
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id ri-123456789-53634
record_format dspace
spelling ri-123456789-536342023-07-18T17:04:31Z A influência da pandemia do SARS-CoV-2 no desenvolvimento da consciência fonológica de crianças The influence of the SARS-CoV-2 Pandemic on the development of children's phonological awareness Lopes, Natália de Araújo Wanderley, Bruna Cardoso https://lattes.cnpq.br/0335742706273977 Naschold , Angela Chuvas Souza, Flávia Renata Silva Alfabetização Consciência fonológica Pandemia SARS-CoV-2 CNPQ::CIENCIAS HUMANAS The theme of this article is the SARS-CoV-2 (Covid-19) pandemic and phonological awareness in Brazilian children in elementary school. This is an integrative literature review from 2020 to 2023, aiming to investigate the research problem based on the following question: “What were the main implications fostered by the Covid-19 pandemic for the phonological awareness skills of Brazilian children in the process of of literacy?” The objective was to elaborate an integrative literature review on the phonological awareness ability of Brazilian children from the context of the SARS-CoV-2 pandemic, to characterize and analyze the national scientific production on the phonological awareness ability of Brazilian children from the context of the SARS-CoV-2 pandemic. Searches were carried out in the CAPES, SciELO, LILACS and Web of Science databases. Six references met the inclusion criteria and the results indicate that children faced difficulties in developing phonological awareness skills during the pandemic period. It is concluded that there is a need for more research on phonological awareness skills, and the impacts on schoolchildren's learning in a postpandemic context. A temática deste artigo é a pandemia do SARS-CoV-2 (Covid-19) e a consciência fonológica em crianças brasileiras no ensino fundamental. Se trata de uma revisão de literatura integrativa no período de 2020 a 2023 visando investigar o problema de pesquisa a partir da seguinte questão: “Quais foram as principais implicações fomentadas pela pandemia do Covid-19 para as habilidades de consciência fonológica de crianças brasileiras no processo de alfabetização? Objetivou-se elaborar revisão integrativa de literatura sobre a habilidade de consciência fonológica de crianças brasileiras a partir do contexto da pandemia do SARSCoV-2, caracterizar e analisar a produção científica nacional sobre a habilidade de consciência fonológica de crianças brasileiras a partir do contexto da pandemia do SARSCoV-2. Foram realizadas buscas nas bases de dados Periódicos CAPES, SciELO, LILACS e Web of Science. Seis referências atenderam aos critérios de inclusão e os resultados apontaram que as crianças enfrentaram dificuldades para desenvolver as habilidades de consciência fonológica durante o período pandêmico. Conclui-se que existe a necessidade de mais pesquisas sobre as habilidades de consciência fonológica, e os impactos na aprendizagem dos escolares em um contexto pós-pandêmico. 2023-07-18T17:04:30Z 2023-07-18T17:04:30Z 2023-07-13 bachelorThesis LOPES, Natália de Araújo. A influência da pandemia do SARS-CoV-2 no desenvolvimento da consciência fonológica de crianças. 2023. 23f. Trabalho de conclusão de curso (Graduação em Pedagogia) - Departamento Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Caicó, 2023 https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/53634 pt_BR Attribution-NoDerivs 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/br/ application/pdf Universidade Federal do Rio Grande do Norte Brasil UFRN Licenciatura em Pedagogia Departamento de Educação
institution Repositório Institucional
collection RI - UFRN
language pt_BR
topic Alfabetização
Consciência fonológica
Pandemia
SARS-CoV-2
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS
spellingShingle Alfabetização
Consciência fonológica
Pandemia
SARS-CoV-2
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS
Lopes, Natália de Araújo
A influência da pandemia do SARS-CoV-2 no desenvolvimento da consciência fonológica de crianças
description The theme of this article is the SARS-CoV-2 (Covid-19) pandemic and phonological awareness in Brazilian children in elementary school. This is an integrative literature review from 2020 to 2023, aiming to investigate the research problem based on the following question: “What were the main implications fostered by the Covid-19 pandemic for the phonological awareness skills of Brazilian children in the process of of literacy?” The objective was to elaborate an integrative literature review on the phonological awareness ability of Brazilian children from the context of the SARS-CoV-2 pandemic, to characterize and analyze the national scientific production on the phonological awareness ability of Brazilian children from the context of the SARS-CoV-2 pandemic. Searches were carried out in the CAPES, SciELO, LILACS and Web of Science databases. Six references met the inclusion criteria and the results indicate that children faced difficulties in developing phonological awareness skills during the pandemic period. It is concluded that there is a need for more research on phonological awareness skills, and the impacts on schoolchildren's learning in a postpandemic context.
author2 Wanderley, Bruna Cardoso
author_facet Wanderley, Bruna Cardoso
Lopes, Natália de Araújo
format bachelorThesis
author Lopes, Natália de Araújo
author_sort Lopes, Natália de Araújo
title A influência da pandemia do SARS-CoV-2 no desenvolvimento da consciência fonológica de crianças
title_short A influência da pandemia do SARS-CoV-2 no desenvolvimento da consciência fonológica de crianças
title_full A influência da pandemia do SARS-CoV-2 no desenvolvimento da consciência fonológica de crianças
title_fullStr A influência da pandemia do SARS-CoV-2 no desenvolvimento da consciência fonológica de crianças
title_full_unstemmed A influência da pandemia do SARS-CoV-2 no desenvolvimento da consciência fonológica de crianças
title_sort influência da pandemia do sars-cov-2 no desenvolvimento da consciência fonológica de crianças
publisher Universidade Federal do Rio Grande do Norte
publishDate 2023
url https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/53634
work_keys_str_mv AT lopesnataliadearaujo ainfluenciadapandemiadosarscov2nodesenvolvimentodaconscienciafonologicadecriancas
AT lopesnataliadearaujo theinfluenceofthesarscov2pandemiconthedevelopmentofchildrensphonologicalawareness
AT lopesnataliadearaujo influenciadapandemiadosarscov2nodesenvolvimentodaconscienciafonologicadecriancas
_version_ 1773961131407179776