A Gestão do conhecimento como ferramenta estratégica em uma empresa de consultoria no setor saúde
Business advancements and their relationships have led to a series of changes in the market, such as the development of a competitive environment, but it also highlights that the most valuable asset of an organization is the knowledge of the employees who are part of its workforce. In this contex...
Na minha lista:
Autor principal: | |
---|---|
Outros Autores: | |
Formato: | bachelorThesis |
Idioma: | pt_BR |
Publicado em: |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte
|
Assuntos: | |
Endereço do item: | https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/53621 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
ri-123456789-53621 |
---|---|
record_format |
dspace |
institution |
Repositório Institucional |
collection |
RI - UFRN |
language |
pt_BR |
topic |
Gestão do Conhecimento Transferência do conhecimento Consultoria Clínicas médicas Rotatividade |
spellingShingle |
Gestão do Conhecimento Transferência do conhecimento Consultoria Clínicas médicas Rotatividade Davim, Bruno Mata A Gestão do conhecimento como ferramenta estratégica em uma empresa de consultoria no setor saúde |
description |
Business advancements and their relationships have led to a series of changes in the
market, such as the development of a competitive environment, but it also highlights
that the most valuable asset of an organization is the knowledge of the employees who
are part of its workforce. In this context, knowledge management, its tools, and
techniques are a competitive advantage in organizations. Therefore, this study aims to
understand the knowledge management process in the pursuit of maintenance and
improvement of services in a consulting company for healthcare management in the
state of Rio Grande do Norte, Brazil. To achieve the study objective, an action research
approach is conducted, as it proposes an intensive interaction between the researcher
and the company, with an applied nature, exploratory and descriptive objectives, and
a qualitative approach. Through the administration of a questionnaire to the employees
and an unstructured interview with the Director of the organization, the current situation
regarding the entire knowledge management process was mapped and analyzed,
along with the presentation of a range of existing tools used in the present scenario.
The study helped understand the organization's current team's understanding of the
existing knowledge management practices and their perception of the importance of
tools and the process of sharing and transferring knowledge within the current
organizational structure. Ultimately, the study concluded that knowledge management
plays a fundamental role in ensuring the maintenance and improvement of the services
provided by the company. |
author2 |
Carvalho, Fabrícia Gonçalves |
author_facet |
Carvalho, Fabrícia Gonçalves Davim, Bruno Mata |
format |
bachelorThesis |
author |
Davim, Bruno Mata |
author_sort |
Davim, Bruno Mata |
title |
A Gestão do conhecimento como ferramenta estratégica em uma empresa de consultoria no setor saúde |
title_short |
A Gestão do conhecimento como ferramenta estratégica em uma empresa de consultoria no setor saúde |
title_full |
A Gestão do conhecimento como ferramenta estratégica em uma empresa de consultoria no setor saúde |
title_fullStr |
A Gestão do conhecimento como ferramenta estratégica em uma empresa de consultoria no setor saúde |
title_full_unstemmed |
A Gestão do conhecimento como ferramenta estratégica em uma empresa de consultoria no setor saúde |
title_sort |
gestão do conhecimento como ferramenta estratégica em uma empresa de consultoria no setor saúde |
publisher |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte |
publishDate |
2023 |
url |
https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/53621 |
work_keys_str_mv |
AT davimbrunomata agestaodoconhecimentocomoferramentaestrategicaemumaempresadeconsultorianosetorsaude AT davimbrunomata knowledgemanagementasastrategictoolinahealthcareconsultingcompany AT davimbrunomata gestaodoconhecimentocomoferramentaestrategicaemumaempresadeconsultorianosetorsaude |
_version_ |
1773967437433143296 |
spelling |
ri-123456789-536212023-07-18T16:18:20Z A Gestão do conhecimento como ferramenta estratégica em uma empresa de consultoria no setor saúde Knowledge Management as a Strategic Tool in a Healthcare Consulting Company Davim, Bruno Mata Carvalho, Fabrícia Gonçalves http://lattes.cnpq.br/7665447899793932 Perales, Wattson José Saenz http://lattes.cnpq.br/7864092926643460 Mariz, Fernanda Barreto de Almeida Rocha http://lattes.cnpq.br/5556894774590855 Gestão do Conhecimento Transferência do conhecimento Consultoria Clínicas médicas Rotatividade Business advancements and their relationships have led to a series of changes in the market, such as the development of a competitive environment, but it also highlights that the most valuable asset of an organization is the knowledge of the employees who are part of its workforce. In this context, knowledge management, its tools, and techniques are a competitive advantage in organizations. Therefore, this study aims to understand the knowledge management process in the pursuit of maintenance and improvement of services in a consulting company for healthcare management in the state of Rio Grande do Norte, Brazil. To achieve the study objective, an action research approach is conducted, as it proposes an intensive interaction between the researcher and the company, with an applied nature, exploratory and descriptive objectives, and a qualitative approach. Through the administration of a questionnaire to the employees and an unstructured interview with the Director of the organization, the current situation regarding the entire knowledge management process was mapped and analyzed, along with the presentation of a range of existing tools used in the present scenario. The study helped understand the organization's current team's understanding of the existing knowledge management practices and their perception of the importance of tools and the process of sharing and transferring knowledge within the current organizational structure. Ultimately, the study concluded that knowledge management plays a fundamental role in ensuring the maintenance and improvement of the services provided by the company. Os avanços dos negócios e seus relacionamentos acarretaram uma série de mudanças no mercado, como o desenvolvimento de um ambiente competitivo, mas também evidencia que o bem mais precioso de uma organização é o conhecimento dos colaboradores que fazem parte do seu quadro. Nesse contexto, a gestão do conhecimento, suas ferramentas e técnicas são um diferencial competitivo nas organizações. Dessa forma, o presente trabalho busca compreender o processo da gestão de conhecimento na busca pela manutenção e melhoria dos serviços de uma empresa potiguar de consultoria para gestão no setor da saúde. Para alcançar o objetivo do estudo, é realizada uma pesquisa-ação, tendo em vista que foi proposta a realização de um estudo com uma interação entre o pesquisador e a empresa de forma intensa, de natureza aplicada, com objetivo exploratório e descritivo e abordagem qualitativa. Por meio da aplicação de um questionário com os colaboradores e a realização de uma entrevista não estruturada com o Diretor da organização, foi realizado o mapeamento e a análise da situação atual em relação a todo o processo de gestão do conhecimento, além da apresentação de uma série de ferramentas existentes e utilizadas no presente cenário. A partir do estudo, compreendeu-se o entendimento do atual time da organização em relação as atuais práticas de gestão do conhecimento existentes, além disso, compreender qual a visão deles em relação à importância das ferramentas e ao processo de compartilhamento e transferência do conhecimento que existe dentro da atual estrutura da empresa. Ao final do estudo, foi possível concluir o papel fundamental que a gestão do conhecimento possui para garantir a manutenção e melhoria dos serviços prestados pela mesma. 2023-07-18T16:18:19Z 2023-07-18T16:18:19Z 2023-07-07 bachelorThesis DAVIM, Bruno Mata. A Gestão do conhecimento como ferramenta estratégica em uma empresa de consultoria no setor saúde. 2023. 75 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Engenharia de Produção) - Departamento de Ciência e Tecnologia, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2023. https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/53621 pt_BR application/pdf Universidade Federal do Rio Grande do Norte Brasil UFRN Engenharia de Produção Ciência e Tecnologia |