Endomarketing: um estudo de caso em empresas na cidade de Florânia
Endomarketing is understood as marketing actions aimed at the internal public, the application of this tool helps to ensure a better identification of employees with the company. The main objective of this article is to understand the application of internal marketing practices in companies in Fl...
Na minha lista:
Autor principal: | |
---|---|
Outros Autores: | |
Formato: | bachelorThesis |
Idioma: | pt_BR |
Publicado em: |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte
|
Assuntos: | |
Endereço do item: | https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/53521 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
ri-123456789-53521 |
---|---|
record_format |
dspace |
spelling |
ri-123456789-535212023-07-31T17:39:37Z Endomarketing: um estudo de caso em empresas na cidade de Florânia Endomarketing: a case study in companies in the city of Florania. Morais, Bianca Josefa Souza de Silva, Brena Carolina de Oliveira https://orcid.org/0000-0001-7578-6739 http://lattes.cnpq.br/0219490381993187 Perressim, William Sbrama https://orcid.org/0000-0002-2600-2528 http://lattes.cnpq.br/5721902195529308 Paz, Herlane Chaves Endomarketing Comunicação interna Práticas de endomarketing Administração de empresas Cliente interno Florânia (RN) CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO::ADMINISTRACAO DE EMPRESAS Endomarketing is understood as marketing actions aimed at the internal public, the application of this tool helps to ensure a better identification of employees with the company. The main objective of this article is to understand the application of internal marketing practices in companies in Florânia, as well as to identify them and understand the communication processes. For this, a case study was carried out, through a research of a descriptive nature and a quantitative approach, applied through a questionnaire with socioeconomic questions and related to four dimensions of endomarketing, costs, coordinators, communication and company. In view of the results found, it was seen that companies adopt various internal marketing actions, such as the development of better skills through training, remuneration and reward systems, good interpersonal relationships within the organization. It was also noticed that internal communication is carried out in a clear and objective way, ensuring understanding and better performance of employees. O endomarketing é compreendido como as ações de marketing voltada ao público interno, a aplicação desta ferramenta ajuda a garantir uma melhor identificação dos colaboradores com a empresa. Este artigo tem como objetivo principal compreender a aplicação de práticas de endomarketing nas empresas em Florânia, bem como identificá-las e conhecer os processos de comunicação. Para isso, foi feito um estudo de caso, mediante uma pesquisa de natureza descritiva e abordagem quantitativa, aplicado através de um questionário com perguntas socioeconômicas e relacionadas a quatro dimensões do endomarketing, custos, coordenadores, comunicação e companhia. Diante dos resultados encontrados, foi visto que as empresas adotam diversas ações de endomarketing, como o desenvolvimento de melhores habilidades através de treinamentos, sistemas de remuneração e recompensas e boa relação interpessoal dentro da organização. Foi percebido também que a comunicação interna é realizada de maneira clara e objetiva, garantindo compreensão e melhor desempenho dos funcionários. 2023-07-17T19:05:01Z 2023-07-17T19:05:01Z 2023-07-06 bachelorThesis MORAIS, Bianca Josefa Souza de. Endomarketing: um estudo de caso em empresas na cidade de Florânia. Orientadora: Brena Carolina de Oliveira Silva. 2023. 35 f. TCC (graduação em Administração) - Faculdade de Engenharia, Letra e Ciências Sociais do Seridó, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Currais Novos, 2023. https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/53521 pt_BR Attribution 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/br/ application/pdf Universidade Federal do Rio Grande do Norte Brasil UFRN Administração Faculdade de Engenharia, Letras e Ciências Sociais do Seridó |
institution |
Repositório Institucional |
collection |
RI - UFRN |
language |
pt_BR |
topic |
Endomarketing Comunicação interna Práticas de endomarketing Administração de empresas Cliente interno Florânia (RN) CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO::ADMINISTRACAO DE EMPRESAS |
spellingShingle |
Endomarketing Comunicação interna Práticas de endomarketing Administração de empresas Cliente interno Florânia (RN) CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO::ADMINISTRACAO DE EMPRESAS Morais, Bianca Josefa Souza de Endomarketing: um estudo de caso em empresas na cidade de Florânia |
description |
Endomarketing is understood as marketing actions aimed at the internal public, the
application of this tool helps to ensure a better identification of employees with the company.
The main objective of this article is to understand the application of internal marketing
practices in companies in Florânia, as well as to identify them and understand the
communication processes. For this, a case study was carried out, through a research of a
descriptive nature and a quantitative approach, applied through a questionnaire with
socioeconomic questions and related to four dimensions of endomarketing, costs,
coordinators, communication and company. In view of the results found, it was seen that
companies adopt various internal marketing actions, such as the development of better skills
through training, remuneration and reward systems, good interpersonal relationships within
the organization. It was also noticed that internal communication is carried out in a clear and
objective way, ensuring understanding and better performance of employees. |
author2 |
Silva, Brena Carolina de Oliveira |
author_facet |
Silva, Brena Carolina de Oliveira Morais, Bianca Josefa Souza de |
format |
bachelorThesis |
author |
Morais, Bianca Josefa Souza de |
author_sort |
Morais, Bianca Josefa Souza de |
title |
Endomarketing: um estudo de caso em empresas na cidade de Florânia |
title_short |
Endomarketing: um estudo de caso em empresas na cidade de Florânia |
title_full |
Endomarketing: um estudo de caso em empresas na cidade de Florânia |
title_fullStr |
Endomarketing: um estudo de caso em empresas na cidade de Florânia |
title_full_unstemmed |
Endomarketing: um estudo de caso em empresas na cidade de Florânia |
title_sort |
endomarketing: um estudo de caso em empresas na cidade de florânia |
publisher |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte |
publishDate |
2023 |
url |
https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/53521 |
work_keys_str_mv |
AT moraisbiancajosefasouzade endomarketingumestudodecasoemempresasnacidadedeflorania AT moraisbiancajosefasouzade endomarketingacasestudyincompaniesinthecityofflorania |
_version_ |
1774866414577909760 |