O acolhimento como tema transversal na formação do gestor em saúde: um relato de experiência

Objective: to discuss user embracement as a cross-cutting theme in health manager training and its benefits for health management. Methods: this is an experience report of actions taken in the Hospital Management course at UFRN and practices in health institutions in Natal/RN, based on an interventi...

ver descrição completa

Na minha lista:
Detalhes bibliográficos
Autor principal: Silva, Anne Alice Marques da
Outros Autores: Salvador, Pétala Tuani Candido de Oliveira
Formato: bachelorThesis
Idioma:pt_BR
Publicado em: Universidade Federal do Rio Grande do Norte
Assuntos:
Endereço do item:https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/53162
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id ri-123456789-53162
record_format dspace
institution Repositório Institucional
collection RI - UFRN
language pt_BR
topic acolhimento
user embracement
humanização
humanization
Política Nacional de Humanização
National Humanization Policy
spellingShingle acolhimento
user embracement
humanização
humanization
Política Nacional de Humanização
National Humanization Policy
Silva, Anne Alice Marques da
O acolhimento como tema transversal na formação do gestor em saúde: um relato de experiência
description Objective: to discuss user embracement as a cross-cutting theme in health manager training and its benefits for health management. Methods: this is an experience report of actions taken in the Hospital Management course at UFRN and practices in health institutions in Natal/RN, based on an intervention that would improve user embracement. The qualitative method was used, based on practices experienced during gains in ​​health management. Relevant aspects of welcoming were identified and their impacts on the daily practice of the manager were analyzed. Results: reception as an important theme in the training of health managers brings benefits. Through the theme, there is an improvement in the quality of care, strengthening of the relationship between professionals and users of the health service, and promotion of a healthy and productive work environment. It is believed that this approach can contribute to building a more humanized and effective health system, resulting in a better quality of life for users. Final Considerations: although limited to reporting a specific experience, the results suggest that user embracement can be a valuable approach to health management, providing more humane and efficient care. It is recommended that new research be carried out to expand knowledge in this area and explore teaching strategies that strengthen the training of managers in relation to user embracement.
author2 Salvador, Pétala Tuani Candido de Oliveira
author_facet Salvador, Pétala Tuani Candido de Oliveira
Silva, Anne Alice Marques da
format bachelorThesis
author Silva, Anne Alice Marques da
author_sort Silva, Anne Alice Marques da
title O acolhimento como tema transversal na formação do gestor em saúde: um relato de experiência
title_short O acolhimento como tema transversal na formação do gestor em saúde: um relato de experiência
title_full O acolhimento como tema transversal na formação do gestor em saúde: um relato de experiência
title_fullStr O acolhimento como tema transversal na formação do gestor em saúde: um relato de experiência
title_full_unstemmed O acolhimento como tema transversal na formação do gestor em saúde: um relato de experiência
title_sort o acolhimento como tema transversal na formação do gestor em saúde: um relato de experiência
publisher Universidade Federal do Rio Grande do Norte
publishDate 2023
url https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/53162
work_keys_str_mv AT silvaannealicemarquesda oacolhimentocomotematransversalnaformacaodogestoremsaudeumrelatodeexperiencia
AT silvaannealicemarquesda userembracementasacrosscuttingthemeinhealthmanagertraininganexperiencereport
_version_ 1797696791316004864
spelling ri-123456789-531622024-03-19T04:07:34Z O acolhimento como tema transversal na formação do gestor em saúde: um relato de experiência User embracement as a cross-cutting theme in health manager training: an experience report Silva, Anne Alice Marques da Salvador, Pétala Tuani Candido de Oliveira http://lattes.cnpq.br/5628089389342234 Barros, Rosires Magali Bezerra de http://lattes.cnpq.br/3538892232310984 Cruz, Giovanna Karinny Pereira http://lattes.cnpq.br/7345877023081892 acolhimento user embracement humanização humanization Política Nacional de Humanização National Humanization Policy Objective: to discuss user embracement as a cross-cutting theme in health manager training and its benefits for health management. Methods: this is an experience report of actions taken in the Hospital Management course at UFRN and practices in health institutions in Natal/RN, based on an intervention that would improve user embracement. The qualitative method was used, based on practices experienced during gains in ​​health management. Relevant aspects of welcoming were identified and their impacts on the daily practice of the manager were analyzed. Results: reception as an important theme in the training of health managers brings benefits. Through the theme, there is an improvement in the quality of care, strengthening of the relationship between professionals and users of the health service, and promotion of a healthy and productive work environment. It is believed that this approach can contribute to building a more humanized and effective health system, resulting in a better quality of life for users. Final Considerations: although limited to reporting a specific experience, the results suggest that user embracement can be a valuable approach to health management, providing more humane and efficient care. It is recommended that new research be carried out to expand knowledge in this area and explore teaching strategies that strengthen the training of managers in relation to user embracement. Objetivo: discutir o acolhimento como tema transversal na formação do gestor em saúde e seus benefícios para a gestão em saúde. Método: trata-se de um relato de experiência de ações vivenciadas no curso de Gestão Hospitalar da Universidade Federal do Rio Grande do Norte e práticas nas instituições de saúde Natal/RN, a partir da intervenção que aperfeiçoasse o acolhimento aos usuários. Foi utilizado o método qualitativo, baseado em práticas vivenciadas durante os estágios na área de gestão em saúde. Foram identificados os aspectos relevantes do acolhimento e analisados seus impactos na prática cotidiana do gestor. Resultados: o acolhimento como tema importante na formação do gestor em saúde consegue trazer benefícios significativos. Por meio do tema, há uma melhora na qualidade do atendimento, fortalecimento da relação entre profissionais e usuários do serviço de saúde, e promoção de um ambiente de trabalho saudável e produtivo. Acredita-se que essa abordagem pode contribuir para a construção de um sistema de saúde mais humanizado e eficaz, resultando em uma melhor qualidade de vida para os usuários. Considerações Finais: apesar de limitado ao relato de uma experiência específica, os resultados sugerem que o acolhimento pode ser uma abordagem valiosa para a gestão em saúde, proporcionando um atendimento mais humanizado e eficiente. Recomenda-se a realização de novas pesquisas para ampliar o conhecimento nessa área e explorar estratégias de ensino que fortaleçam a formação do gestor em relação ao acolhimento. 2025-01-01 2023-07-10T12:51:25Z 2023-06-20 bachelorThesis SILVA, Anne Alice Marques da. O acolhimento como tema transversal na formação do gestor em saúde: um relato de experiência. Orientadora: Pétala Tuani Candido de Oliveira Salvador. 2023. 17 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Tecnologia em Gestão Hospitalar) – Escola de Saúde, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2023. https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/53162 pt_BR Attribution 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/br/ application/pdf Universidade Federal do Rio Grande do Norte Brasil UFRN Tecnologia em Gestão Hospitalar Escola de Saúde