Qualidade da assistência às crianças com Síndrome de Down no Brasil: revisão integrativa da literatura
Objective: to map the studies that deal with the quality of care for children with Down syndrome in Brazil. Method: this is an integrative literature review, based on three databases, a) google academic; b) Virtual Health Library (VHL); c) Catalog of Theses and Dissertations of the Coordination f...
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Formato: | bachelorThesis |
Idioma: | pt_BR |
Publicado em: |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte
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Endereço do item: | https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/52946 |
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ri-123456789-529462023-07-11T20:25:24Z Qualidade da assistência às crianças com Síndrome de Down no Brasil: revisão integrativa da literatura Quality of care for children with Down Syndrome in Brazil: integrative literature review Souza, Alesandra Nailca de Salvador, Pétala Tuani Cândido de Oliveira http://lattes.cnpq.br/5628089389342234 Rodrigues, Claudia Cristiane Filgueira Martins http://lattes.cnpq.br/7399211815479152 Barros, Rosires Magali Bezerra de http://lattes.cnpq.br/3538892232310984 Qualidade da assistência Síndrome de Down Estudos de revisão Objective: to map the studies that deal with the quality of care for children with Down syndrome in Brazil. Method: this is an integrative literature review, based on three databases, a) google academic; b) Virtual Health Library (VHL); c) Catalog of Theses and Dissertations of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES).Data were collected about the title, year of publication, federative unit, type of strategy, actions taken, professionals involved, health unit involved in care, challenges faced in care, benefits of quality in care and the role of management in care. Result: the final sample consisted of eight studies. All studies that belong to this sample are scientific articles with predominant publications in 2017 and in seven different federative units, predominantly in southern Brazil. UBS) had dominance in the assistance to children with DS, the benefits that were predominant: to improve the development and also the Guarantee and it improves the continuity of the care of the children with DS. As for the challenges, the lack of training of professionals prevailed. Final considerations: it was found that the quality of care for children with DS is still a little discussed topic. Objetivo: mapear os estudos que versam sobre a qualidade da assistência à criança com Síndrome de Down (SD) no Brasil. Método: trata-se de uma revisão integrativa da literatura, realizada a partir de três bases de dados, a) google acadêmico; b) Biblioteca virtual de saúde (BVS); c) Catálogo de Teses e Dissertações da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES). Foram coletados dados acerca do título, ano de publicação, unidade federativa, tipo de estratégia, ações desenvolvidas, profissionais envolvidos, unidade de saúde envolvida na assistência, desafios enfrentados na assistência, benefícios da qualidade na assistência e o papel da gestão na assistência. Resultado: a amostra final foi composta por oito estudos. Todos os estudos que pertencem a essa amostra são artigos científicos com publicações predominantes em 2017 e em sete unidades federativas diferentes com predominância no sul do Brasil. Os profissionais envolvidos foram sete categorias e teve como predominância a equipe de enfermagem e as unidades básicas de saúde (UBS) teve dominância na assistência às crianças com SD, os benefícios que foram predominantes: melhorar o desenvolvimento e também a garantia e melhora a continuidade do cuidado das crianças com SD. Já nos desafios a falta de capacitação dos profissionais foi o que predominou. Considerações finais: verificou-se que a qualidade na assistência às crianças com SD ainda é um tema pouco discutido. 2023-06-30T19:52:25Z 2023-06-30T19:52:25Z 2023-06-16 bachelorThesis SOUZA, Alesandra Nailca de. Qualidade da assistência às crianças com Síndrome de Down no Brasil: revisão integrativa da literatura. Orientadora: Pétala Tuani Candido de Oliveira Salvador. 2023. 16 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Tecnologia em Gestão Hospitalar) – Escola de Saúde, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2023. https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/52946 pt_BR Attribution 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/br/ application/pdf Universidade Federal do Rio Grande do Norte Brasil UFRN Tecnologia em Gestão Hospitalar Escola de Saúde |
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of Higher Education Personnel (CAPES).Data were collected about the title,
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quality in care and the role of management in care. Result: the final sample
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