Aplicação de um instrumento de triagem do vocabulário para crianças entre 3 e 7 anos: estudo piloto

Purpose: to describe the performance of children between three and seven years of age in a expressive and receptive screening instrument. Methods: the sample consisted of 133 children between 3 and 7 years of age, without diagnoses of neurodevelopmental disabilities or disorders. For screening, the...

ver descrição completa

Na minha lista:
Detalhes bibliográficos
Principais autores: Azoni, Cíntia Alves Salgado, Lemos, Flávia Ferreira, Barbosa, Alexandre Lucas de Araújo
Outros Autores: https://orcid.org/0000-0003-2175-9676
Formato: article
Idioma:pt_BR
Publicado em: Codas
Assuntos:
Endereço do item:https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/52309
https://doi.org/10.1590/2317-1782/20202019154
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id ri-123456789-52309
record_format dspace
spelling ri-123456789-523092023-05-10T22:33:00Z Aplicação de um instrumento de triagem do vocabulário para crianças entre 3 e 7 anos: estudo piloto Application of a vocabulary screening instrument for children between 3- and 7-years-old: a pilot study Azoni, Cíntia Alves Salgado Lemos, Flávia Ferreira Barbosa, Alexandre Lucas de Araújo https://orcid.org/0000-0003-2175-9676 vocabulario criança linguagem infantil programas de rastreamento estudo de validação Purpose: to describe the performance of children between three and seven years of age in a expressive and receptive screening instrument. Methods: the sample consisted of 133 children between 3 and 7 years of age, without diagnoses of neurodevelopmental disabilities or disorders. For screening, the TRILHAR instrument was used, which includes receptive and expressive vocabulary skills. The data were analyzed by the Kruskal-Wallis, Mann-Whitney and Spearman Correlation tests. Results: there was a statistical difference in the performance of the groups, in addition to a positive correlation between the age group and the final score in the screening. There was statistical difference in the performance on the receptive and expressive vocabulary subtests. Conclusion: there was a difference in the performance of the groups in receptive and expressive tasks, and in the final result, with better performance for the children with 7 years. In addition, a positive correlation was observed between age and performance on the screening test, that is, the older the age, the better the performance. Objetivo: descrever o desempenho em vocabulário expressivo e receptivo de crianças entre três e sete anos de idade em um instrumento de triagem. Método: a amostra foi composta por 133 crianças entre três e sete anos de idade, sem diagnósticos de deficiências ou transtornos do neurodesenvolvimento. Para a triagem, foi utilizado o instrumento TRILHAR, que inclui as habilidades de vocabulário receptivo e expressivo. Os dados foram analisados pelos testes Kruskal-Wallis, Mann-Whitney e Correlação de Spearman. Resultado: houve diferença no desempenho dos grupos, além de correlação positiva entre a faixa etária e a pontuação na triagem. Ainda, verificou-se diferença nos desempenhos das provas de vocabulário receptivo e expressivo. Conclusão: Foi verificada diferença no desempenho dos grupos nas tarefas de vocabulário receptivo, expressivo e no resultado final, com melhores resultados para o grupo de sete anos. Além disso, observou-se correlação positiva entre a idade e o desempenho na triagem, ou seja, quanto maior a idade, melhor o desempenho. 2023-05-10T22:32:59Z 2023-05-10T22:32:59Z 2021 article BARBOSA, Alexandre Lucas de Araújo; LEMOS, Flávia Ferreira; AZONI, Cíntia Alves Salgado. Aplicação de um instrumento de triagem do vocabulário para crianças entre 3 e 7 anos: estudo piloto. CODAS, v. 33, p. 1-6, 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/2317-1782/20202019154 Disponível em: https://www.scielo.br/j/codas/a/Fj5swfmYyhtT8RwH74RfjLJ/?lang=pt Acesso em: 24 abr. 2023 https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/52309 https://doi.org/10.1590/2317-1782/20202019154 pt_BR Atribuição 3.0 Brasil http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/br/ application/pdf Codas
institution Repositório Institucional
collection RI - UFRN
language pt_BR
topic vocabulario
criança
linguagem infantil
programas de rastreamento
estudo de validação
spellingShingle vocabulario
criança
linguagem infantil
programas de rastreamento
estudo de validação
Azoni, Cíntia Alves Salgado
Lemos, Flávia Ferreira
Barbosa, Alexandre Lucas de Araújo
Aplicação de um instrumento de triagem do vocabulário para crianças entre 3 e 7 anos: estudo piloto
description Purpose: to describe the performance of children between three and seven years of age in a expressive and receptive screening instrument. Methods: the sample consisted of 133 children between 3 and 7 years of age, without diagnoses of neurodevelopmental disabilities or disorders. For screening, the TRILHAR instrument was used, which includes receptive and expressive vocabulary skills. The data were analyzed by the Kruskal-Wallis, Mann-Whitney and Spearman Correlation tests. Results: there was a statistical difference in the performance of the groups, in addition to a positive correlation between the age group and the final score in the screening. There was statistical difference in the performance on the receptive and expressive vocabulary subtests. Conclusion: there was a difference in the performance of the groups in receptive and expressive tasks, and in the final result, with better performance for the children with 7 years. In addition, a positive correlation was observed between age and performance on the screening test, that is, the older the age, the better the performance.
author2 https://orcid.org/0000-0003-2175-9676
author_facet https://orcid.org/0000-0003-2175-9676
Azoni, Cíntia Alves Salgado
Lemos, Flávia Ferreira
Barbosa, Alexandre Lucas de Araújo
format article
author Azoni, Cíntia Alves Salgado
Lemos, Flávia Ferreira
Barbosa, Alexandre Lucas de Araújo
author_sort Azoni, Cíntia Alves Salgado
title Aplicação de um instrumento de triagem do vocabulário para crianças entre 3 e 7 anos: estudo piloto
title_short Aplicação de um instrumento de triagem do vocabulário para crianças entre 3 e 7 anos: estudo piloto
title_full Aplicação de um instrumento de triagem do vocabulário para crianças entre 3 e 7 anos: estudo piloto
title_fullStr Aplicação de um instrumento de triagem do vocabulário para crianças entre 3 e 7 anos: estudo piloto
title_full_unstemmed Aplicação de um instrumento de triagem do vocabulário para crianças entre 3 e 7 anos: estudo piloto
title_sort aplicação de um instrumento de triagem do vocabulário para crianças entre 3 e 7 anos: estudo piloto
publisher Codas
publishDate 2023
url https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/52309
https://doi.org/10.1590/2317-1782/20202019154
work_keys_str_mv AT azonicintiaalvessalgado aplicacaodeuminstrumentodetriagemdovocabularioparacriancasentre3e7anosestudopiloto
AT lemosflaviaferreira aplicacaodeuminstrumentodetriagemdovocabularioparacriancasentre3e7anosestudopiloto
AT barbosaalexandrelucasdearaujo aplicacaodeuminstrumentodetriagemdovocabularioparacriancasentre3e7anosestudopiloto
AT azonicintiaalvessalgado applicationofavocabularyscreeninginstrumentforchildrenbetween3and7yearsoldapilotstudy
AT lemosflaviaferreira applicationofavocabularyscreeninginstrumentforchildrenbetween3and7yearsoldapilotstudy
AT barbosaalexandrelucasdearaujo applicationofavocabularyscreeninginstrumentforchildrenbetween3and7yearsoldapilotstudy
_version_ 1773959545474777088