Aplicação de um instrumento de triagem do vocabulário para crianças entre 3 e 7 anos: estudo piloto
Purpose: to describe the performance of children between three and seven years of age in a expressive and receptive screening instrument. Methods: the sample consisted of 133 children between 3 and 7 years of age, without diagnoses of neurodevelopmental disabilities or disorders. For screening, the...
Na minha lista:
Principais autores: | , , |
---|---|
Outros Autores: | |
Formato: | article |
Idioma: | pt_BR |
Publicado em: |
Codas
|
Assuntos: | |
Endereço do item: | https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/52309 https://doi.org/10.1590/2317-1782/20202019154 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
ri-123456789-52309 |
---|---|
record_format |
dspace |
spelling |
ri-123456789-523092023-05-10T22:33:00Z Aplicação de um instrumento de triagem do vocabulário para crianças entre 3 e 7 anos: estudo piloto Application of a vocabulary screening instrument for children between 3- and 7-years-old: a pilot study Azoni, Cíntia Alves Salgado Lemos, Flávia Ferreira Barbosa, Alexandre Lucas de Araújo https://orcid.org/0000-0003-2175-9676 vocabulario criança linguagem infantil programas de rastreamento estudo de validação Purpose: to describe the performance of children between three and seven years of age in a expressive and receptive screening instrument. Methods: the sample consisted of 133 children between 3 and 7 years of age, without diagnoses of neurodevelopmental disabilities or disorders. For screening, the TRILHAR instrument was used, which includes receptive and expressive vocabulary skills. The data were analyzed by the Kruskal-Wallis, Mann-Whitney and Spearman Correlation tests. Results: there was a statistical difference in the performance of the groups, in addition to a positive correlation between the age group and the final score in the screening. There was statistical difference in the performance on the receptive and expressive vocabulary subtests. Conclusion: there was a difference in the performance of the groups in receptive and expressive tasks, and in the final result, with better performance for the children with 7 years. In addition, a positive correlation was observed between age and performance on the screening test, that is, the older the age, the better the performance. Objetivo: descrever o desempenho em vocabulário expressivo e receptivo de crianças entre três e sete anos de idade em um instrumento de triagem. Método: a amostra foi composta por 133 crianças entre três e sete anos de idade, sem diagnósticos de deficiências ou transtornos do neurodesenvolvimento. Para a triagem, foi utilizado o instrumento TRILHAR, que inclui as habilidades de vocabulário receptivo e expressivo. Os dados foram analisados pelos testes Kruskal-Wallis, Mann-Whitney e Correlação de Spearman. Resultado: houve diferença no desempenho dos grupos, além de correlação positiva entre a faixa etária e a pontuação na triagem. Ainda, verificou-se diferença nos desempenhos das provas de vocabulário receptivo e expressivo. Conclusão: Foi verificada diferença no desempenho dos grupos nas tarefas de vocabulário receptivo, expressivo e no resultado final, com melhores resultados para o grupo de sete anos. Além disso, observou-se correlação positiva entre a idade e o desempenho na triagem, ou seja, quanto maior a idade, melhor o desempenho. 2023-05-10T22:32:59Z 2023-05-10T22:32:59Z 2021 article BARBOSA, Alexandre Lucas de Araújo; LEMOS, Flávia Ferreira; AZONI, Cíntia Alves Salgado. Aplicação de um instrumento de triagem do vocabulário para crianças entre 3 e 7 anos: estudo piloto. CODAS, v. 33, p. 1-6, 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/2317-1782/20202019154 Disponível em: https://www.scielo.br/j/codas/a/Fj5swfmYyhtT8RwH74RfjLJ/?lang=pt Acesso em: 24 abr. 2023 https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/52309 https://doi.org/10.1590/2317-1782/20202019154 pt_BR Atribuição 3.0 Brasil http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/br/ application/pdf Codas |
institution |
Repositório Institucional |
collection |
RI - UFRN |
language |
pt_BR |
topic |
vocabulario criança linguagem infantil programas de rastreamento estudo de validação |
spellingShingle |
vocabulario criança linguagem infantil programas de rastreamento estudo de validação Azoni, Cíntia Alves Salgado Lemos, Flávia Ferreira Barbosa, Alexandre Lucas de Araújo Aplicação de um instrumento de triagem do vocabulário para crianças entre 3 e 7 anos: estudo piloto |
description |
Purpose: to describe the performance of children between three and seven years of age in a expressive and
receptive screening instrument. Methods: the sample consisted of 133 children between 3 and 7 years of age, without diagnoses of neurodevelopmental disabilities or disorders. For screening, the TRILHAR instrument was used, which includes receptive and expressive vocabulary skills. The data were analyzed by the Kruskal-Wallis, Mann-Whitney and Spearman Correlation tests. Results: there was a statistical difference in the performance of the groups, in addition to a positive correlation between the age group and the final score in the screening. There was statistical difference in the performance on the receptive and expressive vocabulary subtests. Conclusion: there was a difference in the performance of the groups in receptive and expressive tasks, and in the final result, with better performance for the children with 7 years. In addition, a positive correlation was observed between age and performance on the screening test, that is, the older the age, the better the performance. |
author2 |
https://orcid.org/0000-0003-2175-9676 |
author_facet |
https://orcid.org/0000-0003-2175-9676 Azoni, Cíntia Alves Salgado Lemos, Flávia Ferreira Barbosa, Alexandre Lucas de Araújo |
format |
article |
author |
Azoni, Cíntia Alves Salgado Lemos, Flávia Ferreira Barbosa, Alexandre Lucas de Araújo |
author_sort |
Azoni, Cíntia Alves Salgado |
title |
Aplicação de um instrumento de triagem do vocabulário para crianças entre 3 e 7 anos: estudo piloto |
title_short |
Aplicação de um instrumento de triagem do vocabulário para crianças entre 3 e 7 anos: estudo piloto |
title_full |
Aplicação de um instrumento de triagem do vocabulário para crianças entre 3 e 7 anos: estudo piloto |
title_fullStr |
Aplicação de um instrumento de triagem do vocabulário para crianças entre 3 e 7 anos: estudo piloto |
title_full_unstemmed |
Aplicação de um instrumento de triagem do vocabulário para crianças entre 3 e 7 anos: estudo piloto |
title_sort |
aplicação de um instrumento de triagem do vocabulário para crianças entre 3 e 7 anos: estudo piloto |
publisher |
Codas |
publishDate |
2023 |
url |
https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/52309 https://doi.org/10.1590/2317-1782/20202019154 |
work_keys_str_mv |
AT azonicintiaalvessalgado aplicacaodeuminstrumentodetriagemdovocabularioparacriancasentre3e7anosestudopiloto AT lemosflaviaferreira aplicacaodeuminstrumentodetriagemdovocabularioparacriancasentre3e7anosestudopiloto AT barbosaalexandrelucasdearaujo aplicacaodeuminstrumentodetriagemdovocabularioparacriancasentre3e7anosestudopiloto AT azonicintiaalvessalgado applicationofavocabularyscreeninginstrumentforchildrenbetween3and7yearsoldapilotstudy AT lemosflaviaferreira applicationofavocabularyscreeninginstrumentforchildrenbetween3and7yearsoldapilotstudy AT barbosaalexandrelucasdearaujo applicationofavocabularyscreeninginstrumentforchildrenbetween3and7yearsoldapilotstudy |
_version_ |
1773959545474777088 |