Construção e validação de aplicativo educativo para melhoria do sono em puérperas

The self-learning of puerperal women, through access to content based on scientific evidence on ways to improve sleep in the postpartum period, can be one of the strategies for preventing sleep deprivation and associated problems. Currently, the use of mobile technologies stands out (smartphones,...

ver descrição completa

Na minha lista:
Detalhes bibliográficos
Autor principal: Campos, Taynah Neri Correia
Outros Autores: Gonçalves, Fabiana Barbosa
Formato: Dissertação
Idioma:pt_BR
Publicado em: Universidade Federal do Rio Grande do Norte
Assuntos:
Endereço do item:https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/51922
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id ri-123456789-51922
record_format dspace
institution Repositório Institucional
collection RI - UFRN
language pt_BR
topic Privação do sono
Educação em saúde
Período pós-parto
Tecnologia educacional
Estudos de validação
CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE
spellingShingle Privação do sono
Educação em saúde
Período pós-parto
Tecnologia educacional
Estudos de validação
CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE
Campos, Taynah Neri Correia
Construção e validação de aplicativo educativo para melhoria do sono em puérperas
description The self-learning of puerperal women, through access to content based on scientific evidence on ways to improve sleep in the postpartum period, can be one of the strategies for preventing sleep deprivation and associated problems. Currently, the use of mobile technologies stands out (smartphones, tablets, notebooks, E-readers, among others) to access content that facilitates self-learning. Thus, the objective of this study was to build and validate an educational mobile app called "Postpartum Sleep" for mobile devices. The study was carried out in three stages: 1) bibliographic review; 2) construction the application; and 3) validation of the content, appearance and usability of the app. The educational content available in the application comes from articles from the last ten years obtained through a narrative bibliographic search, using PubMed electronic databases and other important references.The search terms included the Descriptors in Health Sciences - DeCS: sleep, postpartum, sleep deprivation and sleep disturbance. Software development programs (SDK) for Android devices were used to build the mobile app. The mobile app was developed with Javascript language for offline use on smartphones and tablets. This elaboration stage followed adapted co-design methodology of Millard. Content and appearance validation was performed by five judges with bexperience in Human Chronobiology and at least a master's degree, by calculating the Content Validation Index (CVI) obtained. Also at this stage, the usability assessment was carried out using the System Usability Scale (SUS) questionnaire, completed by the target audience of 36 postpartum women from the Ana Bezerra University Hospital (HUAB), after a week of using the mobile app. The mobile app culminated in 19 screens, with the initial “Menu” screen consisting of four domains entitled (1) Importance of good quality sleep; (2) Postpartum sleep; (3) Adequate postpartum sleep; and (4) Postpartum women: strategies to improve sleep. Most judges who participated in content and appearance validation were biologists with teaching experience in Chronobiology and Sleep, aged between 35 and 45 years. The content evaluation index (CVI) showed 100% agreement on all items, while the appearance evaluation ranged between 80% and 100%, denoting the performance of adjustments. The profile of the puerperal women who participated in the usability validation stage of the application pointed to a prevalence of normal delivery, high school education and multiparous. The System Usability Scale (SUS) questionnaire obtained a score greater than 75 points, being considered good and acceptable. Thus, the mobile app "Sono postapartum" can be considered a tool of great potential for use in teaching-learning on subjects related to aspects of sleep for puerperal women, assuring developers of its applicability and availability on digital platforms in a way safe and reliable.
author2 Gonçalves, Fabiana Barbosa
author_facet Gonçalves, Fabiana Barbosa
Campos, Taynah Neri Correia
format masterThesis
author Campos, Taynah Neri Correia
author_sort Campos, Taynah Neri Correia
title Construção e validação de aplicativo educativo para melhoria do sono em puérperas
title_short Construção e validação de aplicativo educativo para melhoria do sono em puérperas
title_full Construção e validação de aplicativo educativo para melhoria do sono em puérperas
title_fullStr Construção e validação de aplicativo educativo para melhoria do sono em puérperas
title_full_unstemmed Construção e validação de aplicativo educativo para melhoria do sono em puérperas
title_sort construção e validação de aplicativo educativo para melhoria do sono em puérperas
publisher Universidade Federal do Rio Grande do Norte
publishDate 2023
url https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/51922
work_keys_str_mv AT campostaynahnericorreia construcaoevalidacaodeaplicativoeducativoparamelhoriadosonoempuerperas
_version_ 1773964910713110528
spelling ri-123456789-519222023-03-22T18:38:39Z Construção e validação de aplicativo educativo para melhoria do sono em puérperas Campos, Taynah Neri Correia Gonçalves, Fabiana Barbosa https://orcid.org/0000-0002-7647-0338 http://lattes.cnpq.br/8422757167988927 https://orcid.org/0000-0002-7788-1307 http://lattes.cnpq.br/4700333095317472 Alvino, Antonia Líria Feitosa Nogueira http://lattes.cnpq.br/0269545212507035 Costa, Raphael Raniere de Oliveira Privação do sono Educação em saúde Período pós-parto Tecnologia educacional Estudos de validação CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE The self-learning of puerperal women, through access to content based on scientific evidence on ways to improve sleep in the postpartum period, can be one of the strategies for preventing sleep deprivation and associated problems. Currently, the use of mobile technologies stands out (smartphones, tablets, notebooks, E-readers, among others) to access content that facilitates self-learning. Thus, the objective of this study was to build and validate an educational mobile app called "Postpartum Sleep" for mobile devices. The study was carried out in three stages: 1) bibliographic review; 2) construction the application; and 3) validation of the content, appearance and usability of the app. The educational content available in the application comes from articles from the last ten years obtained through a narrative bibliographic search, using PubMed electronic databases and other important references.The search terms included the Descriptors in Health Sciences - DeCS: sleep, postpartum, sleep deprivation and sleep disturbance. Software development programs (SDK) for Android devices were used to build the mobile app. The mobile app was developed with Javascript language for offline use on smartphones and tablets. This elaboration stage followed adapted co-design methodology of Millard. Content and appearance validation was performed by five judges with bexperience in Human Chronobiology and at least a master's degree, by calculating the Content Validation Index (CVI) obtained. Also at this stage, the usability assessment was carried out using the System Usability Scale (SUS) questionnaire, completed by the target audience of 36 postpartum women from the Ana Bezerra University Hospital (HUAB), after a week of using the mobile app. The mobile app culminated in 19 screens, with the initial “Menu” screen consisting of four domains entitled (1) Importance of good quality sleep; (2) Postpartum sleep; (3) Adequate postpartum sleep; and (4) Postpartum women: strategies to improve sleep. Most judges who participated in content and appearance validation were biologists with teaching experience in Chronobiology and Sleep, aged between 35 and 45 years. The content evaluation index (CVI) showed 100% agreement on all items, while the appearance evaluation ranged between 80% and 100%, denoting the performance of adjustments. The profile of the puerperal women who participated in the usability validation stage of the application pointed to a prevalence of normal delivery, high school education and multiparous. The System Usability Scale (SUS) questionnaire obtained a score greater than 75 points, being considered good and acceptable. Thus, the mobile app "Sono postapartum" can be considered a tool of great potential for use in teaching-learning on subjects related to aspects of sleep for puerperal women, assuring developers of its applicability and availability on digital platforms in a way safe and reliable. O autoaprendizado de puérperas, por meio do acesso a conteúdos baseados em evidências científicas sobre formas de melhorar o sono no período pós-parto, pode constituir-se em uma das estratégias de prevenção da privação do sono e agravos associados. Na atualidade, destaca-se a utilização de tecnologias móveis (smartphones, tablets, notebooks, E-readers, dentre outros) para acesso a conteúdos que facilitem a autoaprendizagem. Desse modo, o objetivo deste estudo foi construir e validar um aplicativo educativo denominado “Sono pósparto” para dispositivos móveis. O estudo foi realizado em três etapas: 1) revisão bibliográfica; 2) construção do aplicativo; e 3) validação do conteúdo, aparência e usabilidade do aplicativo. O conteúdo educacional disponibilizado no aplicativo foi oriundo de artigos dos últimos dez anos obtidos por meio de uma pesquisa bibliográfica narrativa, usando as bases de dados eletrônicas do PubMed e outras referências importantes. Os termos usados na pesquisa incluíram os Descritores em Ciências da Saúde – DeCS: sono, pós- parto, privação do sono e perturbação do sono. Para construção do aplicativo foram utilizados programas de desenvolvimento de software (SDK) para dispositivos Android. O aplicativo foi elaborado com linguagem Javascript para uso off-line em smartphones e tablets. Essa etapa de elaboração seguiu a metodologia de co-design adaptado de Millard. A validação de conteúdo e aparência foi realizada por cinco juízes com experiência em Cronobiologia Humana e titulação mínima de mestre, por meio do cálculo do Índice de Validação de Conteúdo (IVC) obtido. Ainda nesta etapa, a avaliação de usabilidade foi realizada pelo questionário System Usability Scale (SUS) preenchido pelo público-alvo formado por 36 puérperas do Hospital Universitário Ana Bezerra (HUAB), após uma semana de uso do aplicativo. O aplicativo culminou em 19 telas, sendo a tela inicial de “Menu” constituída por quatro domínios intitulados (1) Importância do sono de boa qualidade; (2) Sono no pós-parto; (3) Sono adequado no pós-parto; e (4) Puérpera: estratégias para melhorar o sono. A maioria dos juízes que participaram da validação de conteúdo e aparência eram biólogos com experiência docente em Cronobiologia e Sono, com idade entre 35 e 45 anos. O índice de avaliação do conteúdo (IVC) apresentou 100% de concordância em todos os itens, enquanto que a avaliação de aparência variou entre 80% e 100%, denotando a realização de ajustes. O perfil das puérperas que participaram da etapa de validação de usabilidade do aplicativo apontou prevalência de parto normal, escolaridade de segundo grau completo e multíparas. O questionário System Usability Scale (SUS) obteve escore superior a 75 pontos, sendo considerado bom e aceitável. Desse modo, o aplicativo “Sono pós-parto” pode ser considerado uma ferramenta de grande potencial para uso no ensino-aprendizagem em assuntos relacionados a aspectos do sono destinado às puérperas, assegurando aos desenvolvedores a sua aplicabilidade e a disponibilização nas plataformas digitais de forma segura e confiável. 2023-03-22T18:37:56Z 2023-03-22T18:37:56Z 2022-12-02 masterThesis CAMPOS, Taynah Neri Correia. Construção e validação de aplicativo educativo para melhoria do sono em puérperas. Orientador: Fabiana Barbosa Gonçalves. 2022. 63f. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação, Trabalho e Inovação em Medicina) - Escola Multicampi de Ciências Médicas do Rio Grande do Norte, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2022. https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/51922 pt_BR Acesso Aberto application/pdf Universidade Federal do Rio Grande do Norte Brasil UFRN PROGRAMA DE PÓS-GRADUAÇÃO EM EDUCAÇÃO, TRABALHO E INOVAÇÃO EM MEDICINA