"Memórias da nossa Pipa": o ensino de história no desenvolvimento e na valorização das memórias e identidades locais (Pipa/Tibau do Sul - RN)
This dissertation aims to present the project Memories of our Pipa as the final work of the Postgraduate Course in History Teaching at the Federal University of Rio Grande do Norte. The project emerged from an educational context in which it was perceived the necessity of developing and valuing t...
Uloženo v:
Hlavní autor: | |
---|---|
Další autoři: | |
Médium: | masterThesis |
Jazyk: | pt_BR |
Vydáno: |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte
|
Témata: | |
On-line přístup: | https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/51915 |
Tagy: |
Přidat tag
Žádné tagy, Buďte první, kdo otaguje tento záznam!
|
id |
ri-123456789-51915 |
---|---|
record_format |
dspace |
institution |
Repositório Institucional |
collection |
RI - UFRN |
language |
pt_BR |
topic |
Praia da Pipa (Rio Grande do Norte) Ensino de História Educação básica Evidência histórica CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA |
spellingShingle |
Praia da Pipa (Rio Grande do Norte) Ensino de História Educação básica Evidência histórica CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA Ferreira, Mônica Marinho "Memórias da nossa Pipa": o ensino de história no desenvolvimento e na valorização das memórias e identidades locais (Pipa/Tibau do Sul - RN) |
description |
This dissertation aims to present the project Memories of our Pipa as the final work of the
Postgraduate Course in History Teaching at the Federal University of Rio Grande do Norte. The
project emerged from an educational context in which it was perceived the necessity of
developing and valuing the memories and identities of Pipa by the students of the 9th grade
classes of the Municipal School Vicência Castelo, located in Pipa, district of Tibau do Sul,
municipality of Rio Grande do Norte. During the post-graduation course we had access to the
conceptions, concepts and contents fundamentally incorporated to the initial need of the project
that, in turn, contributed to the progress of the research and to a deeper reflection in this work.
From the methodological point of view, the guiding principles of the project were based on the
use of bibliographic research, a survey questionnaire, techniques from the field of Educational
Data Mining, and the analysis of images as historical evidence. The work sought some
characteristics and peculiarities of the application of the concept, presented by the author Peter
Burke (2017), of images as historical evidence, in the proposal of a Didactic Sequence as an
educational product of the project Memories of our Pipa. These impressions pointed to the
reflection of what a historian produces in his craft, extended to the possibility of the applicability
of visual evidence in the work of the History teacher of Basic Education and the student of the
curricular component and, finally, revealed the importance of an educational project focused on
the teaching of history. |
author2 |
Silva, Roberto Airon |
author_facet |
Silva, Roberto Airon Ferreira, Mônica Marinho |
format |
masterThesis |
author |
Ferreira, Mônica Marinho |
author_sort |
Ferreira, Mônica Marinho |
title |
"Memórias da nossa Pipa": o ensino de história no desenvolvimento e na valorização das memórias e identidades locais (Pipa/Tibau do Sul - RN) |
title_short |
"Memórias da nossa Pipa": o ensino de história no desenvolvimento e na valorização das memórias e identidades locais (Pipa/Tibau do Sul - RN) |
title_full |
"Memórias da nossa Pipa": o ensino de história no desenvolvimento e na valorização das memórias e identidades locais (Pipa/Tibau do Sul - RN) |
title_fullStr |
"Memórias da nossa Pipa": o ensino de história no desenvolvimento e na valorização das memórias e identidades locais (Pipa/Tibau do Sul - RN) |
title_full_unstemmed |
"Memórias da nossa Pipa": o ensino de história no desenvolvimento e na valorização das memórias e identidades locais (Pipa/Tibau do Sul - RN) |
title_sort |
"memórias da nossa pipa": o ensino de história no desenvolvimento e na valorização das memórias e identidades locais (pipa/tibau do sul - rn) |
publisher |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte |
publishDate |
2023 |
url |
https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/51915 |
work_keys_str_mv |
AT ferreiramonicamarinho memoriasdanossapipaoensinodehistorianodesenvolvimentoenavalorizacaodasmemoriaseidentidadeslocaispipatibaudosulrn |
_version_ |
1773958085621055488 |
spelling |
ri-123456789-519152023-03-22T17:34:02Z "Memórias da nossa Pipa": o ensino de história no desenvolvimento e na valorização das memórias e identidades locais (Pipa/Tibau do Sul - RN) Ferreira, Mônica Marinho Silva, Roberto Airon http://lattes.cnpq.br/3200914850565383 http://lattes.cnpq.br/9014750357327430 Maia, Ligio José de Oliveira https://orcid.org/0000-0001-9683-1965 http://lattes.cnpq.br/3637992585281501 Silva, Edson Hely Praia da Pipa (Rio Grande do Norte) Ensino de História Educação básica Evidência histórica CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA This dissertation aims to present the project Memories of our Pipa as the final work of the Postgraduate Course in History Teaching at the Federal University of Rio Grande do Norte. The project emerged from an educational context in which it was perceived the necessity of developing and valuing the memories and identities of Pipa by the students of the 9th grade classes of the Municipal School Vicência Castelo, located in Pipa, district of Tibau do Sul, municipality of Rio Grande do Norte. During the post-graduation course we had access to the conceptions, concepts and contents fundamentally incorporated to the initial need of the project that, in turn, contributed to the progress of the research and to a deeper reflection in this work. From the methodological point of view, the guiding principles of the project were based on the use of bibliographic research, a survey questionnaire, techniques from the field of Educational Data Mining, and the analysis of images as historical evidence. The work sought some characteristics and peculiarities of the application of the concept, presented by the author Peter Burke (2017), of images as historical evidence, in the proposal of a Didactic Sequence as an educational product of the project Memories of our Pipa. These impressions pointed to the reflection of what a historian produces in his craft, extended to the possibility of the applicability of visual evidence in the work of the History teacher of Basic Education and the student of the curricular component and, finally, revealed the importance of an educational project focused on the teaching of history. Esta dissertação tem por objetivo apresentar o projeto Memórias da nossa Pipa como trabalho final do Curso de Pós-Graduação em Ensino de História da Universidade Federal do Rio Grande do Norte. O projeto surgiu de um contexto educacional no qual foi percebido a necessidade do desenvolvimento e a valorização das memórias e identidades de Pipa pelos estudantes das turmas do 9 º ano do Ensino Fundamental II da Escola Municipal Vicência Castelo, localizada em Pipa, distrito de Tibau do Sul, município do Rio Grande do Norte. Durante o Curso de PósGraduação tivemos acesso às concepções, conceitos e conteúdos fundamentalmente incorporados à necessidade inicial do projeto que, por sua vez, contribuíram para o andamento das pesquisas e para uma reflexão mais profunda neste trabalho. Do ponto de vista metodológico, os princípios norteadores do projeto ampararam-se no uso de pesquisas bibliográficas, questionário de sondagem, em técnicas provenientes da área de Mineração de Dados Educacionais e na análise de imagens como evidência histórica. O trabalho buscou algumas características e peculiaridades da aplicação do conceito, apresentado pelo autor Peter Burke (2017), de imagens como evidência histórica, na proposta de uma Sequência Didática como produto educacional do projeto Memórias da nossa Pipa. Essasimpressões apontaram para a reflexão do que produz um historiador em seu ofício, se estendeu para a possibilidade da aplicabilidade da evidência visual no trabalho do professor de História da Educação Básica e do aluno do componente curricular e, por fim, revelou a importância de um projeto educacional voltado para o ensino de história. 2023-03-22T17:33:16Z 2023-03-22T17:33:16Z 2022-11-24 masterThesis FERREIRA, Mônica Marinho. "Memórias da nossa Pipa": o ensino de história no desenvolvimento e na valorização das memórias e identidades locais (Pipa/Tibau do Sul - RN). Orientador: Roberto Airon Silva. 2022. 160f. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de História - Profhistoria) - Centro de Ciências Humanas, Letras e Artes, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2022. https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/51915 pt_BR Acesso Aberto application/pdf Universidade Federal do Rio Grande do Norte Brasil UFRN PROGRAMA DE PÓS-GRADUAÇÃO EM ENSINO DE HISTÓRIA - REDE NACIONAL |