Indicadores como base para gestão estratégica de supermercados varejistas

This dissertation deals with store management as a competitive differential within retail organizations, especially supermarkets. Several bottlenecks, whether in management and/or operation within a store, can strongly impact your sales results, losses, stockouts, and, above all, the customer...

ver descrição completa

Na minha lista:
Detalhes bibliográficos
Autor principal: Costa, Wecsley Soares de Souza
Outros Autores: Queiroz, Jamerson Viegas
Formato: Dissertação
Idioma:pt_BR
Publicado em: Universidade Federal do Rio Grande do Norte
Assuntos:
Endereço do item:https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/51247
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id ri-123456789-51247
record_format dspace
institution Repositório Institucional
collection RI - UFRN
language pt_BR
topic Planejamento estratégico
Supermercados varejistas
Framework de processos
Gestão de processos
CNPQ::OUTROS::CIENCIAS
spellingShingle Planejamento estratégico
Supermercados varejistas
Framework de processos
Gestão de processos
CNPQ::OUTROS::CIENCIAS
Costa, Wecsley Soares de Souza
Indicadores como base para gestão estratégica de supermercados varejistas
description This dissertation deals with store management as a competitive differential within retail organizations, especially supermarkets. Several bottlenecks, whether in management and/or operation within a store, can strongly impact your sales results, losses, stockouts, and, above all, the customer's shopping experience. This work aims to present a replicable model of management processes within a retail supermarket store. Thus, themes related to management, measurement of indicators, planning and routine of processes are taken as a reference, aimed at the development of strategies that mitigate problem situations, dealing with the set of methods and work standards of managerial activities and developing a model to be effectively implemented, with the standardization and documentation of processes in each sector. The study will take place through the development of two stages: the first, exploratory, which dealt with the revision of the theoretical framework and construction of the analysis model; and the second, of a conclusive nature, which was carried out by carrying out a survey of indicators such as sales and losses of the store and its categories. The methodology adopted is based on bibliographical studies, situation studies and solutions to field problems, with the collection of numerical data through the Consinco system (indicator management software), which, after being analyzed, can direct actions in order to generate points of improvement in the management, in addition to the case study with a deeper understanding of the processes defined as priorities. Finally, it is expected at the end of this research an improvement in the management of the store manager and the managers of each sector, bringing return to the company, in process improvements, customer satisfaction and financial results.
author2 Queiroz, Jamerson Viegas
author_facet Queiroz, Jamerson Viegas
Costa, Wecsley Soares de Souza
format masterThesis
author Costa, Wecsley Soares de Souza
author_sort Costa, Wecsley Soares de Souza
title Indicadores como base para gestão estratégica de supermercados varejistas
title_short Indicadores como base para gestão estratégica de supermercados varejistas
title_full Indicadores como base para gestão estratégica de supermercados varejistas
title_fullStr Indicadores como base para gestão estratégica de supermercados varejistas
title_full_unstemmed Indicadores como base para gestão estratégica de supermercados varejistas
title_sort indicadores como base para gestão estratégica de supermercados varejistas
publisher Universidade Federal do Rio Grande do Norte
publishDate 2023
url https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/51247
work_keys_str_mv AT costawecsleysoaresdesouza indicadorescomobaseparagestaoestrategicadesupermercadosvarejistas
_version_ 1773959664366518272
spelling ri-123456789-512472023-02-09T21:54:05Z Indicadores como base para gestão estratégica de supermercados varejistas Costa, Wecsley Soares de Souza Queiroz, Jamerson Viegas http://lattes.cnpq.br/8494534254545907 http://lattes.cnpq.br/0037657888703116 Queiroz, Fernanda Cristina Barbosa Pereira https://orcid.org/0000-0002-1043-0288 http://lattes.cnpq.br/4742833301655917 Marques, Eduardo Lopes Furukava, Marciano Cabral, Marco Antônio Leandro Planejamento estratégico Supermercados varejistas Framework de processos Gestão de processos CNPQ::OUTROS::CIENCIAS This dissertation deals with store management as a competitive differential within retail organizations, especially supermarkets. Several bottlenecks, whether in management and/or operation within a store, can strongly impact your sales results, losses, stockouts, and, above all, the customer's shopping experience. This work aims to present a replicable model of management processes within a retail supermarket store. Thus, themes related to management, measurement of indicators, planning and routine of processes are taken as a reference, aimed at the development of strategies that mitigate problem situations, dealing with the set of methods and work standards of managerial activities and developing a model to be effectively implemented, with the standardization and documentation of processes in each sector. The study will take place through the development of two stages: the first, exploratory, which dealt with the revision of the theoretical framework and construction of the analysis model; and the second, of a conclusive nature, which was carried out by carrying out a survey of indicators such as sales and losses of the store and its categories. The methodology adopted is based on bibliographical studies, situation studies and solutions to field problems, with the collection of numerical data through the Consinco system (indicator management software), which, after being analyzed, can direct actions in order to generate points of improvement in the management, in addition to the case study with a deeper understanding of the processes defined as priorities. Finally, it is expected at the end of this research an improvement in the management of the store manager and the managers of each sector, bringing return to the company, in process improvements, customer satisfaction and financial results. A presente dissertação trata a gestão de loja como diferencial competitivo dentro das organizações de varejo, em especial a de supermercados. Diversos gargalos, sejam na gestão e/ou na operação dentro de uma loja, podem impactar fortemente seus resultados de vendas, perdas, rupturas e, principalmente, a experiência de compra do cliente. Este trabalho tem como objetivo apresentar um modelo replicável de processos gerenciais dentro de uma loja de supermercados varejistas. Dessa forma, são tomados como referência os temas relacionados à gestão, mensuração de indicadores, planejamento e rotina de processos voltada ao desenvolvimento de estratégias que mitiguem situações-problema, tratando o conjunto de métodos e padrões de trabalho das atividades gerenciais e desenvolvendo um modelo a ser efetivamente implantado, com a padronização e documentação de processos de cada setor. O estudo se realizará através do desenvolvimento de duas etapas: a primeira, exploratória, que tratou da revisão do referencial teórico e construção do modelo de análise; e a segunda, de cunho conclusivo, a qual se concretizou mediante a realização do levantamento de indicadores como vendas e perdas da loja e de suas categorias. A metodologia adotada segue como base estudos bibliográficos, estudos de situações e soluções de problemas de campo, com coleta de dados numéricos através do sistema Consinco (software de gestão de indicadores), que podem, após analisados, direcionar ações de modo a gerar pontos de melhorias na gestão, além do estudo de caso com aprofundamento nos processos definidos como prioridades. Por fim, espera-se ao final desta pesquisa uma melhora na gestão do gerente de loja e dos gerenciadores de cada setor, trazendo retorno para a empresa, nas melhorias de processos, satisfação dos clientes e resultados financeiros. 2023-02-09T21:53:21Z 2023-02-09T21:53:21Z 2022-11-28 masterThesis COSTA, Wecsley Soares de Souza. Indicadores como base para gestão estratégica de supermercados varejistas. Orientador: Jamerson Viegas Queiroz. 2022. 86f. Dissertação (Mestrado Profissional em Ciência, Tecnologia e Inovação) - Escola de Ciências e Tecnologia, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2022. https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/51247 pt_BR Acesso Aberto application/pdf Universidade Federal do Rio Grande do Norte Brasil UFRN PROGRAMA DE PÓS-GRADUAÇÃO EM CIÊNCIA, TECNOLOGIA E INOVAÇÃO