Aquisição na língua de sinais na educação de crianças surdas: um estudo de caso em uma turma de 6º ano do ensino fundamental

This article aims to analyze the late acquisition of sign language and its main influences on the development and school socialization of the deaf person. A case study was carried out with a class of the 6th year of elementary school in which a deaf student is inserted. The research went through the...

ver descrição completa

Na minha lista:
Detalhes bibliográficos
Autor principal: Barbosa, Márcia Maria Guilherme
Outros Autores: Viana, Flávia Roldan
Formato: bachelorThesis
Idioma:pt_BR
Publicado em: Universidade Federal do Rio Grande do Norte
Assuntos:
Endereço do item:https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/50828
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id ri-123456789-50828
record_format dspace
institution Repositório Institucional
collection RI - UFRN
language pt_BR
topic Educação. Surdos. Aquisção tardia. Língua de Sinais. Inclusão
Education. Deaf. Late Acquisition. Sign Language. Inclusion.
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS
spellingShingle Educação. Surdos. Aquisção tardia. Língua de Sinais. Inclusão
Education. Deaf. Late Acquisition. Sign Language. Inclusion.
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS
Barbosa, Márcia Maria Guilherme
Aquisição na língua de sinais na educação de crianças surdas: um estudo de caso em uma turma de 6º ano do ensino fundamental
description This article aims to analyze the late acquisition of sign language and its main influences on the development and school socialization of the deaf person. A case study was carried out with a class of the 6th year of elementary school in which a deaf student is inserted. The research went through the stages of field recognition, observations of school routines, open interviews, and document analysis. The results pointed out failures in the process of inclusion of the student who, despite being inserted in a regular classroom, her basic constitutional rights are not being respected. Despite the fact that the age factor at which sign language is acquired interferes a lot in the student's educational development, there are other factors to consider, such as: contact with other deaf people who are fluent, support and motivation on the part of the family in the use of both languages (Libras and Portuguese Language), the presence of sign language during the school trajectory, as well as teaching methodologies that help them to discover their own meaning-building strategies and also to detect the differences in the modality of the languages produced, as well as the particularities and similarities between each language involved. It is concluded that the late acquisition of the language is a determining factor for the school development of the deaf student, but this factor is aggravated by the lack of interest and sensitivity of the school community towards the specificities of the student. It is up to teachers and other education professionals to create conditions for this space to promote transformations and advances, in order to give continuity to one of the school's objectives: to be a space that promotes the social inclusion of any individual.
author2 Viana, Flávia Roldan
author_facet Viana, Flávia Roldan
Barbosa, Márcia Maria Guilherme
format bachelorThesis
author Barbosa, Márcia Maria Guilherme
author_sort Barbosa, Márcia Maria Guilherme
title Aquisição na língua de sinais na educação de crianças surdas: um estudo de caso em uma turma de 6º ano do ensino fundamental
title_short Aquisição na língua de sinais na educação de crianças surdas: um estudo de caso em uma turma de 6º ano do ensino fundamental
title_full Aquisição na língua de sinais na educação de crianças surdas: um estudo de caso em uma turma de 6º ano do ensino fundamental
title_fullStr Aquisição na língua de sinais na educação de crianças surdas: um estudo de caso em uma turma de 6º ano do ensino fundamental
title_full_unstemmed Aquisição na língua de sinais na educação de crianças surdas: um estudo de caso em uma turma de 6º ano do ensino fundamental
title_sort aquisição na língua de sinais na educação de crianças surdas: um estudo de caso em uma turma de 6º ano do ensino fundamental
publisher Universidade Federal do Rio Grande do Norte
publishDate 2023
url https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/50828
work_keys_str_mv AT barbosamarciamariaguilherme aquisicaonalinguadesinaisnaeducacaodecriancassurdasumestudodecasoemumaturmade6oanodoensinofundamental
AT barbosamarciamariaguilherme lateacquisitionofsignlanguageintheeducationofdeafchildrenacasestudyina6thgradeclassofelementaryschol
_version_ 1773962972977168384
spelling ri-123456789-508282023-01-04T15:51:04Z Aquisição na língua de sinais na educação de crianças surdas: um estudo de caso em uma turma de 6º ano do ensino fundamental Late acquisition of sign language in the education of deaf children: a case study in a 6th grade class of elementary schol Barbosa, Márcia Maria Guilherme Viana, Flávia Roldan Medeiros, Sônia Azevedo Fonseca, Gessica Fabiely Educação. Surdos. Aquisção tardia. Língua de Sinais. Inclusão Education. Deaf. Late Acquisition. Sign Language. Inclusion. CNPQ::CIENCIAS HUMANAS This article aims to analyze the late acquisition of sign language and its main influences on the development and school socialization of the deaf person. A case study was carried out with a class of the 6th year of elementary school in which a deaf student is inserted. The research went through the stages of field recognition, observations of school routines, open interviews, and document analysis. The results pointed out failures in the process of inclusion of the student who, despite being inserted in a regular classroom, her basic constitutional rights are not being respected. Despite the fact that the age factor at which sign language is acquired interferes a lot in the student's educational development, there are other factors to consider, such as: contact with other deaf people who are fluent, support and motivation on the part of the family in the use of both languages (Libras and Portuguese Language), the presence of sign language during the school trajectory, as well as teaching methodologies that help them to discover their own meaning-building strategies and also to detect the differences in the modality of the languages produced, as well as the particularities and similarities between each language involved. It is concluded that the late acquisition of the language is a determining factor for the school development of the deaf student, but this factor is aggravated by the lack of interest and sensitivity of the school community towards the specificities of the student. It is up to teachers and other education professionals to create conditions for this space to promote transformations and advances, in order to give continuity to one of the school's objectives: to be a space that promotes the social inclusion of any individual. Este artigo tem o objetivo de analisar sobre a aquisição tardia na língua de sinais e suas principais influencias no desenvolvimento e na socialização escolar da pessoa surda. Foi realizado um estudo de caso com uma turma do 6º ano do ensino fundamental na qual está inserida uma aluna surda. A pesquisa passou pelas etapas de reconhecimento do campo, observações das rotinas escolares, entrevistas abertas, e análises de documentos. Os resultados apontaram falhas no processo de inclusão da aluna que apesar de está inserida em uma sala de aula regular, seus direitos constitucionais básicos não estão sendo respeitados. Apesar do fator idade de aquisição da língua de sinais interferir bastante no desenvolvimento educacional da aluna, há outros fatores a considerar como: o contato com outros surdos que sejam fluentes, o apoio e motivação por parte da família no uso das duas línguas (Libras e Língua Portuguesa), a presença da língua de sinais durante a trajetória escolar, bem como metodologias de ensino que a auxiliem a descobrir suas próprias estratégias de construção de sentido e ainda a fazer detectar as diferenças de modalidade das línguas produzidas, bem como as particularidades e semelhanças entre cada língua envolvida. Conclui-se que a aquisição tardia da língua é um fator determinante para o desenvolvimento escolar do aluno surdo, porém esse fator é agravado pela falta de interesse e sensibilidade da comunidade escolar para as especificidades da aluna. Cabe aos docentes e aos demais profissionais da educação criar condições para que este espaço promova transformações e avanços, a fim de dar continuidade a um dos objetivos da escola: ser um espaço que promova a inclusão social de qualquer indivíduo. 2023-01-04T15:51:03Z 2023-01-04T15:51:03Z 2022-12-21 bachelorThesis BARBOSA, Márcia Maria Guilherme. Aquisição tardia da língua de sinais na educação de crianças surdas: um estudo de caso em uma turma de 6º ano do ensino fundamental. 2022. 38 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Centro de Educação, Secretaria de Educação a Distância, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Currais Novos, 2022. https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/50828 pt_BR application/pdf Universidade Federal do Rio Grande do Norte Brasil UFRN Pedagogia EaD Centro de Educação