Gamificação em sala de aula de EFL/ESL: uma revisão teórica

As a teacher, it is necessary to constantly reflect on one's own classroom practice in order to overcome the challenges that arise on a daily basis. In this context, teachers must seek strategies to help them, and gamification emerges as an attractive tool for those professionals who seek an en...

ver descrição completa

Na minha lista:
Detalhes bibliográficos
Autor principal: Silva, Lília Paula varela da
Outros Autores: Faria, Marília Varella Bezerra de
Formato: bachelorThesis
Idioma:pt_BR
Publicado em: Universidade Federal do Rio Grande do Norte
Assuntos:
Endereço do item:https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/50794
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id ri-123456789-50794
record_format dspace
spelling ri-123456789-507942023-03-06T21:17:34Z Gamificação em sala de aula de EFL/ESL: uma revisão teórica Silva, Lília Paula varela da Faria, Marília Varella Bezerra de http://lattes.cnpq.br/8605791382835186 https://orcid.org/0000-0002-5832-891X http://lattes.cnpq.br/9374738955386775 Weissheimer, Janaina https://orcid.org/0000-0002-6318-4906 http://lattes.cnpq.br/7345837860360864 Canan, Ana Graça https://orcid.org/0000-0003-3419-1944 http://lattes.cnpq.br/1212672321267679 English as Foreign Language (EFL) Ensino Aprendizagem Gamificação English as Second Language (ESL) CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES As a teacher, it is necessary to constantly reflect on one's own classroom practice in order to overcome the challenges that arise on a daily basis. In this context, teachers must seek strategies to help them, and gamification emerges as an attractive tool for those professionals who seek an engaging and innovative classroom. Thus, beyond the corporate and business world, we have noticed that gamification has been growing overwhelmingly in the educational environment and has increasingly filled classrooms. With this in mind, this paper seeks to identify and analyze the effects of gamification on EFL/ESL students’ performance, so that one may, as teachers, improve teaching practice with the use of this innovative methodology, in order to help those learners in the process of learning the English language as they find themselves facing the unknown of an additional language. To this end, a qualitative, bibliographic research was conducted based on four articles that present the application of gamification in the EFL/ESL classroom. As preliminary results of the analysis, positive effects were observed in the performance of EFL/ESL students with the application of gamification, although it has not proved to be effective in the lexical gain of the English language. Enquanto docente, é necessário que haja uma reflexão constante da própria prática em sala de aula a fim de vencer os desafios que se lançam cotidianamente. Nesse contexto, o(a) professor(a) deve buscar estratégias que o(a) auxiliem e a gamificação surge como um recurso atraente para esses profissionais que buscam uma aula engajadora e inovadora. Assim, para além dos meios corporativos e de comércio, notamos que a gamificação tem crescido avassaladoramente no meio educacional e preenchido, cada vez mais, as salas de aula. Tendo isso em vista, esse trabalho busca identificar e analisar os efeitos que a gamificação tem no desempenho de alunos de EFL/ESL, para que se possa, enquanto docentes, melhorar a prática de ensino com o uso dessa metodologia inovadora, com a finalidade de ajudar tais aprendizes no processo de aprendizado da língua inglesa, na medida em que se encontram frente ao desconhecido de uma língua adicional. Para isso, foi conduzida uma pesquisa qualitativa, de cunho bibliográfico, a partir de quatro artigos que apresentam a aplicação da gamificação em sala de aula de EFL/ESL. Como resultados preliminares das análises, observou-se efeitos positivos no desempenho de alunos de EFL/ESL com a aplicação da gamificação, ainda que não tenha se provado eficaz no ganho lexical da língua inglesa. 2023-01-03T15:03:38Z 2023-01-03T15:03:38Z 2022-12-14 bachelorThesis SILVA, Lília Paula Varela da. Gamificação em sala de aula de EFL/ESL: uma revisão teórica. 2022. 41f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Letras-Inglês) - Departamento de Línguas e Literaturas Estrangeiras Modernas, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2022. https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/50794 pt_BR application/pdf Universidade Federal do Rio Grande do Norte Brasil UFRN Letras - Inglês Departamento de Línguas e Literaturas Estrangeiras Modernas
institution Repositório Institucional
collection RI - UFRN
language pt_BR
topic English as Foreign Language (EFL)
Ensino
Aprendizagem
Gamificação
English as Second Language (ESL)
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES
spellingShingle English as Foreign Language (EFL)
Ensino
Aprendizagem
Gamificação
English as Second Language (ESL)
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES
Silva, Lília Paula varela da
Gamificação em sala de aula de EFL/ESL: uma revisão teórica
description As a teacher, it is necessary to constantly reflect on one's own classroom practice in order to overcome the challenges that arise on a daily basis. In this context, teachers must seek strategies to help them, and gamification emerges as an attractive tool for those professionals who seek an engaging and innovative classroom. Thus, beyond the corporate and business world, we have noticed that gamification has been growing overwhelmingly in the educational environment and has increasingly filled classrooms. With this in mind, this paper seeks to identify and analyze the effects of gamification on EFL/ESL students’ performance, so that one may, as teachers, improve teaching practice with the use of this innovative methodology, in order to help those learners in the process of learning the English language as they find themselves facing the unknown of an additional language. To this end, a qualitative, bibliographic research was conducted based on four articles that present the application of gamification in the EFL/ESL classroom. As preliminary results of the analysis, positive effects were observed in the performance of EFL/ESL students with the application of gamification, although it has not proved to be effective in the lexical gain of the English language.
author2 Faria, Marília Varella Bezerra de
author_facet Faria, Marília Varella Bezerra de
Silva, Lília Paula varela da
format bachelorThesis
author Silva, Lília Paula varela da
author_sort Silva, Lília Paula varela da
title Gamificação em sala de aula de EFL/ESL: uma revisão teórica
title_short Gamificação em sala de aula de EFL/ESL: uma revisão teórica
title_full Gamificação em sala de aula de EFL/ESL: uma revisão teórica
title_fullStr Gamificação em sala de aula de EFL/ESL: uma revisão teórica
title_full_unstemmed Gamificação em sala de aula de EFL/ESL: uma revisão teórica
title_sort gamificação em sala de aula de efl/esl: uma revisão teórica
publisher Universidade Federal do Rio Grande do Norte
publishDate 2023
url https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/50794
work_keys_str_mv AT silvaliliapaulavarelada gamificacaoemsaladeauladeefleslumarevisaoteorica
_version_ 1773963462467125248