A ludicidade nas aulas de balé infantil: possíveis estratégias de ensino
The present work emphasizes the importance of thinking about playfulness in the teaching of children's ballet. The study took place at the Centro Educacional Novo Horizonte school, where we present the pedagogical reality of a private school in the city of Natal/RN, in the North Zone. It aimed...
Na minha lista:
Autor principal: | |
---|---|
Outros Autores: | |
Formato: | bachelorThesis |
Idioma: | pt_BR |
Publicado em: |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte
|
Assuntos: | |
Endereço do item: | https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/50610 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
ri-123456789-50610 |
---|---|
record_format |
dspace |
spelling |
ri-123456789-506102023-01-13T21:17:12Z A ludicidade nas aulas de balé infantil: possíveis estratégias de ensino The ludicity in the classes of children's ballet: possible teaching strategies Santos, Ana Raquel dos Marques, Larissa Kelly de Oliveira Alves, Teodora Nogueira, Amanda Ensino do Balé; Lúdico. Ballet Teaching; Ludic. CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES The present work emphasizes the importance of thinking about playfulness in the teaching of children's ballet. The study took place at the Centro Educacional Novo Horizonte school, where we present the pedagogical reality of a private school in the city of Natal/RN, in the North Zone. It aimed to discuss the teaching of ballet in childhood and to report a brief experience at this level of education, in which the ludic dimension was the guiding principle of possible strategies in the initiation to ballet. The research used a methodology of case study with a qualitative approach, under the bias of the experience report from classes given to children aged 3 to 6 years old, with the frequency of two weekly meetings. They are crossings of the children's universe and playfulness that encourage this reflection and indicate strategies for teaching and learning classical ballet. It is possible to say that the ludic is a pedagogical tool that can be sought by ballet teachers as a reference that integrates the children's imagination and favors the learning of the dance technique in check. In this way, the intention is that students learn in a pleasant, concrete and, consequently, more meaningful way, culminating in a quality ballet teaching. O presente trabalho enfatiza a importância de pensarmos acerca da ludicidade no ensino do balé infantil. O estudo ocorreu na escola Centro Educacional Novo Horizonte em que trazemos a realidade pedagógica de uma escola da rede particular de ensino da cidade do Natal/RN, na Zona Norte. Teve por objetivos discutir sobre o ensino do balé na infância e relatar uma breve experiência nesse nível de ensino, em que a dimensão lúdica foi o fio condutor de possíveis estratégias na iniciação ao balé. A pesquisa utilizou-se de uma metodologia de estudo de caso de abordagem qualitativa, sob o viés do relato de experiência a partir de aulas ministradas para crianças na faixa etária de 3 a 6 anos de idade, com a frequência de dois encontros semanais. São atravessamentos do universo infantil e da ludicidade que fomentam essa reflexão e indicam estratégias para ensinar e aprender o balé clássico. É possível dizer que o lúdico é uma ferramenta pedagógica que pode ser buscada pelos professores de balé como referência que integra o imaginário infantil e favorece a aprendizagem da técnica da dança em xeque. Dessa forma, o intuito é que os alunos aprendam de forma prazerosa, concreta e, consequentemente, mais significativa, culminando em um ensino de balé de qualidade. 2022-12-23T18:11:24Z 2022-12-23T18:11:24Z 2022-12-07 bachelorThesis SANTOS, Ana Raquel dos. A ludicidade nas aulas de balé infantil: possíveis estratégias de ensino. Orientador: Larissa Kelly de Oliveira Marques. 2022. 29 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Dança) - Departamento de Artes, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2022. https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/50610 pt_BR Attribution-NoDerivs 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/br/ application/pdf Universidade Federal do Rio Grande do Norte Brasil UFRN Licenciatura em Dança Artes |
institution |
Repositório Institucional |
collection |
RI - UFRN |
language |
pt_BR |
topic |
Ensino do Balé; Lúdico. Ballet Teaching; Ludic. CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES |
spellingShingle |
Ensino do Balé; Lúdico. Ballet Teaching; Ludic. CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES Santos, Ana Raquel dos A ludicidade nas aulas de balé infantil: possíveis estratégias de ensino |
description |
The present work emphasizes the importance of thinking about playfulness in the teaching of children's ballet. The study took place at the Centro Educacional Novo Horizonte school, where we present the pedagogical reality of a private school in the city of Natal/RN, in the North Zone. It aimed to discuss the teaching of ballet in childhood and to report a brief experience at this level of education, in which the ludic dimension was the guiding principle of possible strategies in the initiation to ballet. The research used a methodology of case study with a qualitative approach, under the bias of the experience report from classes given to children aged 3 to 6 years old, with the frequency of two weekly meetings. They are crossings of the children's universe and playfulness that encourage this reflection and indicate strategies for teaching and learning classical ballet. It is possible to say that the ludic is a pedagogical tool that can be sought by ballet teachers as a reference that integrates the children's imagination and favors the learning of the dance technique in check. In this way, the intention is that students learn in a pleasant, concrete and, consequently, more meaningful way, culminating in a quality ballet teaching. |
author2 |
Marques, Larissa Kelly de Oliveira |
author_facet |
Marques, Larissa Kelly de Oliveira Santos, Ana Raquel dos |
format |
bachelorThesis |
author |
Santos, Ana Raquel dos |
author_sort |
Santos, Ana Raquel dos |
title |
A ludicidade nas aulas de balé infantil: possíveis estratégias de ensino |
title_short |
A ludicidade nas aulas de balé infantil: possíveis estratégias de ensino |
title_full |
A ludicidade nas aulas de balé infantil: possíveis estratégias de ensino |
title_fullStr |
A ludicidade nas aulas de balé infantil: possíveis estratégias de ensino |
title_full_unstemmed |
A ludicidade nas aulas de balé infantil: possíveis estratégias de ensino |
title_sort |
ludicidade nas aulas de balé infantil: possíveis estratégias de ensino |
publisher |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte |
publishDate |
2022 |
url |
https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/50610 |
work_keys_str_mv |
AT santosanaraqueldos aludicidadenasaulasdebaleinfantilpossiveisestrategiasdeensino AT santosanaraqueldos theludicityintheclassesofchildrensballetpossibleteachingstrategies AT santosanaraqueldos ludicidadenasaulasdebaleinfantilpossiveisestrategiasdeensino |
_version_ |
1773964333158498304 |