A paisagem sonora de Murray Schafer no contexto educacional: uma revisão sistemática
A Systematic Review 2022. 4 p. Degree in Music at the School of Music, Federal University of Rio Grande do Norte, Natal, 2022. This research aims to discuss how the introduction of musical teaching, based on the Soundscape, defended by Murray Schafer, can interfere in the formation of students i...
Na minha lista:
Autor principal: | |
---|---|
Outros Autores: | |
Formato: | bachelorThesis |
Idioma: | pt_BR |
Publicado em: |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte
|
Assuntos: | |
Endereço do item: | https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/50106 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
ri-123456789-50106 |
---|---|
record_format |
dspace |
spelling |
ri-123456789-501062022-12-13T02:22:20Z A paisagem sonora de Murray Schafer no contexto educacional: uma revisão sistemática Silva, Harrison de Araújo Carvalho, Tiago de Quadros Maia http://lattes.cnpq.br/0064848908794311 Souza, Laiany Rodrigues de http://lattes.cnpq.br/5982489378856158 Bezerra, Edibergon Varela http://lattes.cnpq.br/7205838954652561 Paisagem sonora Educação básica Ensino da música A Systematic Review 2022. 4 p. Degree in Music at the School of Music, Federal University of Rio Grande do Norte, Natal, 2022. This research aims to discuss how the introduction of musical teaching, based on the Soundscape, defended by Murray Schafer, can interfere in the formation of students into more conscious citizens. For the construction of this work, it was decided to carry out a systematic bibliographical review, where 10 academic works were chosen. The descriptors used for researching the works were: soundscape; sound ecology; musical education. After reading the selected works, as well as the discussion of the work, it was possible to reach the following results: with knowledge of the soundscape, individuals can not only make a quantitative analysis of the noise in the places where they frequent, but also observe the sound quality; knowledge of the soundscape concept allows individuals to awaken to active listening, helping them to seek better sound quality in the environment in which they live; as it is an interdisciplinary study, the study of the soundscape, defended by Murray Schafer, allows the association of several disciplines, enabling the formation of individuals who are more aware of their rights and duties in society. Essa pesquisa tem o objetivo de discutir como a introdução do ensino musical, com base na Paisagem Sonora, defendida por Murray Schafer, pode interferir na formação dos alunos em cidadãos mais conscientes. Para a construção desse trabalho optou-se pela realização de uma revisão bibliográfica sistemática, onde foram escolhidos 10 trabalhos acadêmicos. Os descritores utilizados para a pesquisa dos trabalhos, foram: paisagem sonora; ecologia sonora; educação musical. Após a leitura dos trabalhos selecionados, assim como da discussão do trabalho, foi possível chegar aos seguintes resultados: de posse do conhecimento da paisagem sonora, os indivíduos podem fazer, não somente, uma análise quantitativa dos ruídos nos locais em que frequentam, mas observar a qualidade do som; o conhecimento do conceito de paisagem sonora permite o despertar, nos indivíduos, da escuta ativa, ajudando-os a buscar por uma melhor qualidade de sons no ambiente em que vivem; por se tratar de um estudo interdisciplinar, o estudo da paisagem sonora, defendido por Murray Schafer, permite a associação de diversas disciplinas, possibilitando a formação de indivíduos mais conscientes de seus direitos e deveres em sociedade. 2022-12-13T02:22:19Z 2022-12-13T02:22:19Z 2022-12-01 bachelorThesis SILVA, Harrison de Araújo. A paisagem sonora de Murray Schafer no contexto educacional: uma revisão sistemática. Orientador: Tiago de Quadros Maia Carvalho. 2022. 40 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Musica) - Escola de Música, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2022. https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/50106 pt_BR Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ application/pdf Universidade Federal do Rio Grande do Norte Brasil UFRN Licenciatura em musica Escola de musica da UFRN |
institution |
Repositório Institucional |
collection |
RI - UFRN |
language |
pt_BR |
topic |
Paisagem sonora Educação básica Ensino da música |
spellingShingle |
Paisagem sonora Educação básica Ensino da música Silva, Harrison de Araújo A paisagem sonora de Murray Schafer no contexto educacional: uma revisão sistemática |
description |
A Systematic Review 2022. 4 p. Degree in Music at the
School of Music, Federal University of Rio Grande do Norte, Natal, 2022.
This research aims to discuss how the introduction of musical teaching, based on the
Soundscape, defended by Murray Schafer, can interfere in the formation of students
into more conscious citizens. For the construction of this work, it was decided to carry
out a systematic bibliographical review, where 10 academic works were chosen. The
descriptors used for researching the works were: soundscape; sound ecology; musical
education. After reading the selected works, as well as the discussion of the work, it
was possible to reach the following results: with knowledge of the soundscape,
individuals can not only make a quantitative analysis of the noise in the places where
they frequent, but also observe the sound quality; knowledge of the soundscape
concept allows individuals to awaken to active listening, helping them to seek better
sound quality in the environment in which they live; as it is an interdisciplinary study,
the study of the soundscape, defended by Murray Schafer, allows the association of
several disciplines, enabling the formation of individuals who are more aware of their
rights and duties in society. |
author2 |
Carvalho, Tiago de Quadros Maia |
author_facet |
Carvalho, Tiago de Quadros Maia Silva, Harrison de Araújo |
format |
bachelorThesis |
author |
Silva, Harrison de Araújo |
author_sort |
Silva, Harrison de Araújo |
title |
A paisagem sonora de Murray Schafer no contexto educacional: uma revisão sistemática |
title_short |
A paisagem sonora de Murray Schafer no contexto educacional: uma revisão sistemática |
title_full |
A paisagem sonora de Murray Schafer no contexto educacional: uma revisão sistemática |
title_fullStr |
A paisagem sonora de Murray Schafer no contexto educacional: uma revisão sistemática |
title_full_unstemmed |
A paisagem sonora de Murray Schafer no contexto educacional: uma revisão sistemática |
title_sort |
paisagem sonora de murray schafer no contexto educacional: uma revisão sistemática |
publisher |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte |
publishDate |
2022 |
url |
https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/50106 |
work_keys_str_mv |
AT silvaharrisondearaujo apaisagemsonorademurrayschafernocontextoeducacionalumarevisaosistematica AT silvaharrisondearaujo paisagemsonorademurrayschafernocontextoeducacionalumarevisaosistematica |
_version_ |
1773958513557504000 |