Desenvolvimento de plataforma para validação de metodologia de aprendizado baseado em perguntas
Introduction: Active methodologies encourage students to become protagonists of their own learning process. Question-based learning allows the student to get involved with the problem and create hypotheses for answers, right or wrong, above all, learning. When associated with artifacts, it becomes m...
Na minha lista:
Autor principal: | |
---|---|
Outros Autores: | |
Formato: | bachelorThesis |
Idioma: | pt_BR |
Publicado em: |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte
|
Assuntos: | |
Endereço do item: | https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/50081 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
ri-123456789-50081 |
---|---|
record_format |
dspace |
spelling |
ri-123456789-500812022-12-12T17:57:25Z Desenvolvimento de plataforma para validação de metodologia de aprendizado baseado em perguntas Platform development for question-based learning methodology validation Silva, Ingrid Beatriz Gonzaga da Araújo, Sérgio Ricardo Fernandes de https://orcid.org/0000-0003-2896-9115 http://lattes.cnpq.br/2679259072515518 https://orcid.org/0000-0002-6535-4796 Santos, Elizeu Antunes Dos Rachetti, Vanessa De Paula Soares Aprendizagem Ativa Métodos de Ensino Gamificação Learning, Active Teaching Methods Gamification CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE Introduction: Active methodologies encourage students to become protagonists of their own learning process. Question-based learning allows the student to get involved with the problem and create hypotheses for answers, right or wrong, above all, learning. When associated with artifacts, it becomes more playful and engaging, as is the case with the gamification strategy, which has interactivity, ranking and feedback among its components. Objective: To analyze data from the created digital platform and propose the validation of an active methodology based on questions. Methodology: Creation and programming of the platform, elaboration of questions, and dynamics of scores. Results: The database had 50 users and 885 responses, after applying exclusion criteria. Most students are from institutions in the northeast and southeast regions, female and belong to courses in pharmacy, medicine and dentistry. Conclusion: After analyzing the data, it was possible to observe that the students showed improvement in performance when performing at least two blocks of questions, with the average gain percentage being 35%. In view of the positive results, a flowchart with steps was proposed for the validation of the methodology, allowing the continuity of the project. Introdução: Metodologias ativas incentivam os estudantes a tornarem-se protagonistas do seu próprio processo de aprendizagem. A aprendizagem baseada em perguntas permite que o aluno se envolva com o problema e crie hipóteses de respostas, acertando ou errando, acima de tudo, aprendendo. Quando associada a artefatos, torna-se mais lúdica e envolvente, como é o caso da estratégia de gamificação, que tem dentre os seus componentes a interatividade, ranqueamento e feedbacks. Objetivo: Analisar dados da plataforma digital criada e propor a validação de metodologia ativa baseada em perguntas. Metodologia: Criação e programação da plataforma, elaboração de questões, e dinâmica de scores. Resultados: O banco de dados contou com 50 usuários e 885 respostas, após a aplicação de critérios de exclusão. A maioria dos estudantes é de instituições da região nordeste e sudeste, sexo feminino e pertencem aos cursos de farmácia, medicina e odontologia. Conclusão: Após a análise dos dados, foi possível observar que os alunos apresentaram melhora no desempenho ao realizar ao menos dois blocos de questões, sendo o a média do percentual de ganho de 35%. Diante dos resultados positivos, foi proposto um fluxograma com etapas para a validação da metodologia possibilitando a continuidade do projeto. 2022-12-12T17:57:25Z 2022-12-12T17:57:25Z 2022-11-28 bachelorThesis SILVA, Ingrid Beatriz Gonzaga da. Desenvolvimento de plataforma para validação de metodologia de aprendizado baseado em perguntas. 2022. 29f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Farmácia), Departamento de Farmácia, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2022. https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/50081 pt_BR Attribution-NonCommercial 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0/br/ application/pdf Universidade Federal do Rio Grande do Norte Brasil UFRN Farmácia Departamento de Farmácia |
institution |
Repositório Institucional |
collection |
RI - UFRN |
language |
pt_BR |
topic |
Aprendizagem Ativa Métodos de Ensino Gamificação Learning, Active Teaching Methods Gamification CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE |
spellingShingle |
Aprendizagem Ativa Métodos de Ensino Gamificação Learning, Active Teaching Methods Gamification CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE Silva, Ingrid Beatriz Gonzaga da Desenvolvimento de plataforma para validação de metodologia de aprendizado baseado em perguntas |
description |
Introduction: Active methodologies encourage students to become protagonists of their own learning process. Question-based learning allows the student to get involved with the problem and create hypotheses for answers, right or wrong, above all, learning. When associated with artifacts, it becomes more playful and engaging, as is the case with the gamification strategy, which has interactivity, ranking and feedback among its components. Objective: To analyze data from the created digital platform and propose the validation of an active methodology based on questions. Methodology: Creation and programming of the platform, elaboration of questions, and dynamics of scores. Results: The database had 50 users and 885 responses, after applying exclusion criteria. Most students are from institutions in the northeast and southeast regions, female and belong to courses in pharmacy, medicine and dentistry. Conclusion: After analyzing the data, it was possible to observe that the students showed improvement in performance when performing at least two blocks of questions, with the average gain percentage being 35%. In view of the positive results, a flowchart with steps was proposed for the validation of the methodology, allowing the continuity of the project. |
author2 |
Araújo, Sérgio Ricardo Fernandes de |
author_facet |
Araújo, Sérgio Ricardo Fernandes de Silva, Ingrid Beatriz Gonzaga da |
format |
bachelorThesis |
author |
Silva, Ingrid Beatriz Gonzaga da |
author_sort |
Silva, Ingrid Beatriz Gonzaga da |
title |
Desenvolvimento de plataforma para validação de metodologia de aprendizado baseado em perguntas |
title_short |
Desenvolvimento de plataforma para validação de metodologia de aprendizado baseado em perguntas |
title_full |
Desenvolvimento de plataforma para validação de metodologia de aprendizado baseado em perguntas |
title_fullStr |
Desenvolvimento de plataforma para validação de metodologia de aprendizado baseado em perguntas |
title_full_unstemmed |
Desenvolvimento de plataforma para validação de metodologia de aprendizado baseado em perguntas |
title_sort |
desenvolvimento de plataforma para validação de metodologia de aprendizado baseado em perguntas |
publisher |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte |
publishDate |
2022 |
url |
https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/50081 |
work_keys_str_mv |
AT silvaingridbeatrizgonzagada desenvolvimentodeplataformaparavalidacaodemetodologiadeaprendizadobaseadoemperguntas AT silvaingridbeatrizgonzagada platformdevelopmentforquestionbasedlearningmethodologyvalidation |
_version_ |
1773962049556054016 |