Percepção dos pais sobre o desenvolvimento da fala e da audição dos filhos com queixas de linguagem

Introduction: in the school clinic context, the formation of waiting lists is something recurrent and hearing and language issues are speech therapy disorders very common in children. Objective: to carry out a descriptive and qualitative analysis of hearing aspects and language development, more spe...

ver descrição completa

Na minha lista:
Detalhes bibliográficos
Autor principal: Santos, Ana Beatriz Silva
Outros Autores: Giacchini, Vanessa
Formato: bachelorThesis
Idioma:pt_BR
Publicado em: Universidade Federal do Rio Grande do Norte
Assuntos:
Endereço do item:https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/50043
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id ri-123456789-50043
record_format dspace
institution Repositório Institucional
collection RI - UFRN
language pt_BR
topic Fonoaudiologia
Audição
Linguagem
spellingShingle Fonoaudiologia
Audição
Linguagem
Santos, Ana Beatriz Silva
Percepção dos pais sobre o desenvolvimento da fala e da audição dos filhos com queixas de linguagem
description Introduction: in the school clinic context, the formation of waiting lists is something recurrent and hearing and language issues are speech therapy disorders very common in children. Objective: to carry out a descriptive and qualitative analysis of hearing aspects and language development, more specifically phonological acquisition, from the perception of those responsible for children with language complaints. Method: descriptive and cross-sectional study. The research sample was for convenience from the selection of patients from the school clinic waiting list, which consists of patients from different speech therapy areas, as follows: Adult (18) and child (295) language, Dysphagia (12), Orofacial Motricity (15) and Voice (190). The target audience of the research were patients who sought care in the area of child language. Results: the based questions on hearing showed the excellent perception of parents regarding the importance of hearing for language development and the presence of recurrent ear infections during childhood. In addition, they demonstrated that in the population studied, there was good coverage in the performance of Neonatal Hearing Screening. The phonological acquisition showed the parents' perception of the presence of alterations in speech development, with a high rate of children who have difficulty in acquiring, mainly, of the phonemes [s], [z], [ʃ], [Ʒ], [l], [ɳ], [ʎ], [ɾ] and [R]. Conclusion: Therefore, there is an adequate perception of those responsible for the aspects of hearing and phonological acquisition, mainly concerning the influence of hearing on language and phonological acquisition of the consonants studied.
author2 Giacchini, Vanessa
author_facet Giacchini, Vanessa
Santos, Ana Beatriz Silva
format bachelorThesis
author Santos, Ana Beatriz Silva
author_sort Santos, Ana Beatriz Silva
title Percepção dos pais sobre o desenvolvimento da fala e da audição dos filhos com queixas de linguagem
title_short Percepção dos pais sobre o desenvolvimento da fala e da audição dos filhos com queixas de linguagem
title_full Percepção dos pais sobre o desenvolvimento da fala e da audição dos filhos com queixas de linguagem
title_fullStr Percepção dos pais sobre o desenvolvimento da fala e da audição dos filhos com queixas de linguagem
title_full_unstemmed Percepção dos pais sobre o desenvolvimento da fala e da audição dos filhos com queixas de linguagem
title_sort percepção dos pais sobre o desenvolvimento da fala e da audição dos filhos com queixas de linguagem
publisher Universidade Federal do Rio Grande do Norte
publishDate 2022
url https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/50043
work_keys_str_mv AT santosanabeatrizsilva percepcaodospaissobreodesenvolvimentodafalaedaaudicaodosfilhoscomqueixasdelinguagem
_version_ 1773963576788123648
spelling ri-123456789-500432022-12-08T19:27:44Z Percepção dos pais sobre o desenvolvimento da fala e da audição dos filhos com queixas de linguagem Santos, Ana Beatriz Silva Giacchini, Vanessa https://lattes.cnpq.br/9136109531257260 0000-0002-0322-6641 http://lattes.cnpq.br/6048293980778096 Gonçalves, Maria de Jesus http://lattes.cnpq.br/1882493636300348 Oliveira, Maria Taiany Duarte de http://lattes.cnpq.br/3069595979455776 Fonoaudiologia Audição Linguagem Introduction: in the school clinic context, the formation of waiting lists is something recurrent and hearing and language issues are speech therapy disorders very common in children. Objective: to carry out a descriptive and qualitative analysis of hearing aspects and language development, more specifically phonological acquisition, from the perception of those responsible for children with language complaints. Method: descriptive and cross-sectional study. The research sample was for convenience from the selection of patients from the school clinic waiting list, which consists of patients from different speech therapy areas, as follows: Adult (18) and child (295) language, Dysphagia (12), Orofacial Motricity (15) and Voice (190). The target audience of the research were patients who sought care in the area of child language. Results: the based questions on hearing showed the excellent perception of parents regarding the importance of hearing for language development and the presence of recurrent ear infections during childhood. In addition, they demonstrated that in the population studied, there was good coverage in the performance of Neonatal Hearing Screening. The phonological acquisition showed the parents' perception of the presence of alterations in speech development, with a high rate of children who have difficulty in acquiring, mainly, of the phonemes [s], [z], [ʃ], [Ʒ], [l], [ɳ], [ʎ], [ɾ] and [R]. Conclusion: Therefore, there is an adequate perception of those responsible for the aspects of hearing and phonological acquisition, mainly concerning the influence of hearing on language and phonological acquisition of the consonants studied. Introdução: no ambiente da clínica escola, a formação de listas de esperas é algo recorrente e as questões de audição e linguagem são alterações fonoaudiológicas muito presentes no público infantil. Objetivo: realizar uma análise descritiva e qualitativa dos aspectos auditivos e desenvolvimento da linguagem, mais especificamente a aquisição fonológica, a partir da percepção dos responsáveis pelas crianças com queixas de linguagem. Método: estudo do tipo descritivo e transversal. A amostra da pesquisa foi por conveniência a partir da seleção de pacientes da lista de espera da clínica escola, que consta com pacientes das diferentes áreas da fonoaudiologia, sendo estas: Linguagem adulto (18) e infantil (295), Disfagia (12), Motricidade Orofacial (15) e Voz (190). O público alvo da pesquisa foram os pacientes que buscavam por atendimento na área de linguagem infantil. Resultados: as questões de audição evidenciaram a excelente percepção dos pais quanto a importância da audição para o desenvolvimento da linguagem e a presença de otites recorrentes no período da infância. Além disso, demonstraram que na população estudada, existiu uma boa cobertura na realização da Triagem Auditiva Neonatal. A aquisição fonológica, evidenciou a percepção dos responsáveis quanto a presença de alterações no desenvolvimento da fala, com um alto índice de crianças que possuem dificuldade na aquisição, principalmente, dos fonemas [s], [z], [ʃ], [Ʒ], [l], [ɳ], [ʎ], [ɾ] e [R]. Conclusão: Portanto, destaca-se uma adequada percepção dos responsáveis, quanto aos aspectos de audição e aquisição fonológica, principalmente, com relação a influência da audição na linguagem e aquisição fonológica das consoantes estudadas. 2022-12-08T19:27:44Z 2022-12-08T19:27:44Z 2022-11-25 bachelorThesis SANTOS, Ana Beatriz Silva. Percepção dos pais sobre o desenvolvimento da fala e da audição dos filhos com queixas de linguagem. 2022. 32f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Fonoaudiologia), Departamento de Fonoaudiologia, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2022. https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/50043 pt_BR Attribution-NoDerivs 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/br/ application/pdf Universidade Federal do Rio Grande do Norte Brasil UFRN Fonoaudiologia Fonoaudiologia