Nosotros los Náufragos, derivas de consciências como práticas para a cena
Moved by the question of becoming as a multiple and creative power, and having cartography as a methodological guide, this project aims to map the processes of alterity generated and coordinated in the pre-expressive practice of the Scenic Emergency Workshop, and its pedagogical consequences. Con...
Na minha lista:
Autor principal: | |
---|---|
Outros Autores: | |
Formato: | Dissertação |
Idioma: | pt_BR |
Publicado em: |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte
|
Assuntos: | |
Endereço do item: | https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/49505 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
ri-123456789-49505 |
---|---|
record_format |
dspace |
spelling |
ri-123456789-495052022-10-06T23:00:16Z Nosotros los Náufragos, derivas de consciências como práticas para a cena Dalannais, Javier Ignacio Díaz Coutinho, Karyne Dias http://lattes.cnpq.br/3342876176352960 http://lattes.cnpq.br/6013805360280552 Haderchpek, Robson Carlos http://lattes.cnpq.br/4286695631161068 Bosque, Oscar Andres González Teatro - emergência cênica Teatro - alteridades Teatro - práticas de si CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES Moved by the question of becoming as a multiple and creative power, and having cartography as a methodological guide, this project aims to map the processes of alterity generated and coordinated in the pre-expressive practice of the Scenic Emergency Workshop, and its pedagogical consequences. Connected to this, it is proposed to elaborate the metaphor of the shipwreck to characterize the pedagogy resulting from this psychophysical work, as well as to conceptually compose the practice of the self (practice of disposing and coordinating emerging alterities) in the context of the Workshop. As interlocutors of the study, a dialogue is sought between philosophy of difference, with Gilles Deleuze and Jacques Derrida, neurobiology, with Humberto Maturana and Francisco Varela, and body dramaturgy with Amílcar Borges de Barros, whose theories have allowed this project to understand physicality in its relationships with the ways in which the body disposes of its adaptive abilities in the face of the proposed psychophysical affective challenges. Extreme physicality throws the body into a place of unfolding that creates conditions to be aware of the simultaneity of different domains that engender becoming: physiological, conceptual, perceptive, affective, narrative domain. By that, the lines that are being constructed in this initial cartographic drawing place the alterities emerging from the mentioned Workshop alongside the imbalance, the “error”, the shipwreck, as a deferred condition for the processes of self-creation in artistic work and in life. Movido pela questão do devir enquanto potência múltipla e criadora, e tendo a cartografia como orientação metodológica, este Projeto objetiva cartografar os processos de alteridade gerados e coordenados na prática pré-expressiva da Oficina Emergência Cênica, e seus desdobramentos pedagógicos. Conectado a isso, propõe-se elaborar a metáfora do naufrágio para caracterizar a pedagogia decorrente desse trabalho psicofísico, bem como compor conceitualmente a “prática de si” (prática de dispor e coordenar alteridades emergentes) no contexto da Oficina. Como interlocutores do estudo, procura-se um diálogo entre filosofia da diferença, com Gilles Deleuze e Jacques Derrida, neurobiologia, com Humberto Maturana e Francisco Varela, e dramaturgia corporal com Amílcar Borges de Barros, cujas teorizações tem permitido a este Projeto entender a fisicalidade em suas relações com os modos como o corpo dispõe suas habilidades de adaptação perante os desafios psicofísicos afetivos propostos. A fisicalidade extrema lança o corpo a um lugar de desdobramento que cria condições para estar-se atento à simultaneidade de diferentes domínios que engendram o devir: domínio fisiológico, conceitual, percetivo, afetivo, narrativo. Assim, as linhas que estão sendo construídas nesse desenho cartográfico inicial dispõem as alteridades emergentes da referida Oficina ao lado do desequilíbrio, do “erro”, do naufrágio, como condição diferida para os processos de criação de si no trabalho artístico e na vida. 2022-10-06T22:59:35Z 2022-10-06T22:59:35Z 2022-07-19 masterThesis DALANNAIS, Javier Ignacio Díaz. Nosotros los Náufragos, derivas de consciências como práticas para a cena. Orientadora: Karyne Dias Coutinho. 2022. 100f. Dissertação (Mestrado em Artes Cênicas) - Centro de Ciências Humanas, Letras e Artes, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2022. https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/49505 pt_BR Acesso Aberto application/pdf Universidade Federal do Rio Grande do Norte Brasil UFRN PROGRAMA DE PÓS-GRADUAÇÃO EM ARTES CÊNICAS |
institution |
Repositório Institucional |
collection |
RI - UFRN |
language |
pt_BR |
topic |
Teatro - emergência cênica Teatro - alteridades Teatro - práticas de si CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES |
spellingShingle |
Teatro - emergência cênica Teatro - alteridades Teatro - práticas de si CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES Dalannais, Javier Ignacio Díaz Nosotros los Náufragos, derivas de consciências como práticas para a cena |
description |
Moved by the question of becoming as a multiple and creative power, and having cartography
as a methodological guide, this project aims to map the processes of alterity generated and
coordinated in the pre-expressive practice of the Scenic Emergency Workshop, and its
pedagogical consequences. Connected to this, it is proposed to elaborate the metaphor of the
shipwreck to characterize the pedagogy resulting from this psychophysical work, as well as to
conceptually compose the practice of the self (practice of disposing and coordinating emerging
alterities) in the context of the Workshop. As interlocutors of the study, a dialogue is sought
between philosophy of difference, with Gilles Deleuze and Jacques Derrida, neurobiology, with
Humberto Maturana and Francisco Varela, and body dramaturgy with Amílcar Borges de
Barros, whose theories have allowed this project to understand physicality in its relationships
with the ways in which the body disposes of its adaptive abilities in the face of the proposed
psychophysical affective challenges. Extreme physicality throws the body into a place of
unfolding that creates conditions to be aware of the simultaneity of different domains that
engender becoming: physiological, conceptual, perceptive, affective, narrative domain. By that,
the lines that are being constructed in this initial cartographic drawing place the alterities
emerging from the mentioned Workshop alongside the imbalance, the “error”, the shipwreck,
as a deferred condition for the processes of self-creation in artistic work and in life. |
author2 |
Coutinho, Karyne Dias |
author_facet |
Coutinho, Karyne Dias Dalannais, Javier Ignacio Díaz |
format |
masterThesis |
author |
Dalannais, Javier Ignacio Díaz |
author_sort |
Dalannais, Javier Ignacio Díaz |
title |
Nosotros los Náufragos, derivas de consciências como práticas para a cena |
title_short |
Nosotros los Náufragos, derivas de consciências como práticas para a cena |
title_full |
Nosotros los Náufragos, derivas de consciências como práticas para a cena |
title_fullStr |
Nosotros los Náufragos, derivas de consciências como práticas para a cena |
title_full_unstemmed |
Nosotros los Náufragos, derivas de consciências como práticas para a cena |
title_sort |
nosotros los náufragos, derivas de consciências como práticas para a cena |
publisher |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte |
publishDate |
2022 |
url |
https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/49505 |
work_keys_str_mv |
AT dalannaisjavierignaciodiaz nosotroslosnaufragosderivasdeconscienciascomopraticasparaacena |
_version_ |
1773960035478536192 |