Projetos de vida de jovens rurais estudantes do IFRN

This work deals with the life projects of young people from rural communities who study at the Federal Institute of Rio Grande do Norte (IFRN) and the possible determinants that influence the construction of these projects. For this purpose, we used the concepts of youth and rural youth, from fiv...

ver descrição completa

Na minha lista:
Detalhes bibliográficos
Autor principal: Andrade, Cássio Clayton Martins
Outros Autores: Leite, Jader Ferreira
Formato: Dissertação
Idioma:pt_BR
Publicado em: Universidade Federal do Rio Grande do Norte
Assuntos:
Endereço do item:https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/49471
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id ri-123456789-49471
record_format dspace
spelling ri-123456789-494712022-10-05T00:02:44Z Projetos de vida de jovens rurais estudantes do IFRN Andrade, Cássio Clayton Martins Leite, Jader Ferreira http://lattes.cnpq.br/5496015375108839 https://orcid.org/0000-0002-6045-531X http://lattes.cnpq.br/0115447283248209 Gurgel, Fernanda Fernandes https://orcid.org/0000-0001-7739-3058 http://lattes.cnpq.br/7937881668378816 Cezar, Marcelo Moreira Juventude Juventude rural Projetos de vida CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA This work deals with the life projects of young people from rural communities who study at the Federal Institute of Rio Grande do Norte (IFRN) and the possible determinants that influence the construction of these projects. For this purpose, we used the concepts of youth and rural youth, from five different points like age group; generation; current period of life, culture and social representation, and the concept of life projects, considered a set of idealizations of what they want to accomplish in the future. They were asked to take photographs according to some guidelines such as “self-portrait”, “where I live”, “life projects” and “IFRN” so further be debated in virtual discussion groups. The data were analyzed from the perspective of discursive practices and indicated that the young participants position themselves as multifaceted, with stimulating and limiting characteristics that cross all areas of their lives, such as the construction of their life projects. The rural environment presents itself as a place that does not meet the academic requirements for carrying out personal plans, but which, by developing a relationship of belonging, it’s now considered as part of their life projects. The IFRN is understood as a life changing opportunity, because of the range of factors that it presents as possible activities and reflections, stimulating the subjectivities of each student. Este trabalho versa sobre os projetos de vida de jovens oriundos/as de comunidades rurais que estudam no Instituto Federal do Rio Grande do Norte (IFRN) e os possíveis determinantes que influenciam a construção desses projetos. Para tal, utilizamos os conceitos de juventudes e juventudes rurais, a partir de cinco pontos como faixa etária; geração; período da vida, cultura e representação social, e o conceito de projetos de vida, considerado um conjunto de idealizações do que deseja realizar no futuro. Foi solicitado que realizassem fotografias de acordo com os eixos norteadores “autorretrato”, “onde moro”, “projetos de vida” e “IFRN”, para, posteriormente, serem discutidas em grupos de discussão realizados de forma virtual. Os dados foram analisados à luz da perspectiva das práticas discursivas e indicaram que os jovens participantes se posicionam como multifacetados, com características estimulantes e limitantes que atravessam todos os âmbitos de sua vida, como a construção dos seus projetos de vida. O meio rural aparece como local que não atende as exigências acadêmicas para a realização dos planos pessoais, mas que, por desenvolver uma relação de pertencimento, passa a ser considerado como fazendo parte de seus projetos de vida. O IFRN é entendido como uma oportunidade para mudança de vida, devido ao grupo de fatores que apresenta como possibilidades de atividades e de reflexões, estimulando as subjetividades de cada estudante. 2022-10-05T00:02:08Z 2022-10-05T00:02:08Z 2022-07-29 masterThesis ANDRADE, Cássio Clayton Martins. Projetos de vida de jovens rurais estudantes do IFRN. 2022. 143f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Centro de Ciências Humanas, Letras e Artes, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2022. https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/49471 pt_BR Acesso Aberto application/pdf Universidade Federal do Rio Grande do Norte Brasil UFRN PROGRAMA DE PÓS-GRADUAÇÃO EM PSICOLOGIA
institution Repositório Institucional
collection RI - UFRN
language pt_BR
topic Juventude
Juventude rural
Projetos de vida
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA
spellingShingle Juventude
Juventude rural
Projetos de vida
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA
Andrade, Cássio Clayton Martins
Projetos de vida de jovens rurais estudantes do IFRN
description This work deals with the life projects of young people from rural communities who study at the Federal Institute of Rio Grande do Norte (IFRN) and the possible determinants that influence the construction of these projects. For this purpose, we used the concepts of youth and rural youth, from five different points like age group; generation; current period of life, culture and social representation, and the concept of life projects, considered a set of idealizations of what they want to accomplish in the future. They were asked to take photographs according to some guidelines such as “self-portrait”, “where I live”, “life projects” and “IFRN” so further be debated in virtual discussion groups. The data were analyzed from the perspective of discursive practices and indicated that the young participants position themselves as multifaceted, with stimulating and limiting characteristics that cross all areas of their lives, such as the construction of their life projects. The rural environment presents itself as a place that does not meet the academic requirements for carrying out personal plans, but which, by developing a relationship of belonging, it’s now considered as part of their life projects. The IFRN is understood as a life changing opportunity, because of the range of factors that it presents as possible activities and reflections, stimulating the subjectivities of each student.
author2 Leite, Jader Ferreira
author_facet Leite, Jader Ferreira
Andrade, Cássio Clayton Martins
format masterThesis
author Andrade, Cássio Clayton Martins
author_sort Andrade, Cássio Clayton Martins
title Projetos de vida de jovens rurais estudantes do IFRN
title_short Projetos de vida de jovens rurais estudantes do IFRN
title_full Projetos de vida de jovens rurais estudantes do IFRN
title_fullStr Projetos de vida de jovens rurais estudantes do IFRN
title_full_unstemmed Projetos de vida de jovens rurais estudantes do IFRN
title_sort projetos de vida de jovens rurais estudantes do ifrn
publisher Universidade Federal do Rio Grande do Norte
publishDate 2022
url https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/49471
work_keys_str_mv AT andradecassioclaytonmartins projetosdevidadejovensruraisestudantesdoifrn
_version_ 1773960998877659136