Vivência da enfermagem na educação permanente: uma revisão integrativa
Introduction: Permanent education in health is the updating of knowledge and individual and collective improvement, bringing improvements in patient care and in the entire team dynamics. The Ministry of Health, through the National Policy on Permanent Education in Health, encouraging the formation o...
Na minha lista:
Autor principal: | |
---|---|
Outros Autores: | |
Formato: | bachelorThesis |
Idioma: | pt_BR |
Publicado em: |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte
|
Assuntos: | |
Endereço do item: | https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/48989 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
ri-123456789-48989 |
---|---|
record_format |
dspace |
institution |
Repositório Institucional |
collection |
RI - UFRN |
language |
pt_BR |
topic |
Saúde Educação em Saúde Educação Permanente Profissionais de Enfermagem |
spellingShingle |
Saúde Educação em Saúde Educação Permanente Profissionais de Enfermagem Paulo, José Willan de Araújo Vivência da enfermagem na educação permanente: uma revisão integrativa |
description |
Introduction: Permanent education in health is the updating of knowledge and individual and collective improvement, bringing improvements in patient care and in the entire team dynamics. The Ministry of Health, through the National Policy on Permanent Education in Health, encouraging the formation of educational practices that favor critical treatment, such as the adoption of population health methodologies, and encouraging the adoption of general health methodologies, and human education in of health and the strengthening of work in multidisciplinary and transdisciplinary teams. Objective: To describe the experience of nursing professionals in relation to continuing education in health services, in the context of the SUS. Methodology: This is an integrative literature review study. The data search took place in the Scielo, Lilacs and BVS databases, using the following descriptors: Continuing Education, Permanent Education and Nursing. Articles published between 2016 and 2021 and available in Portuguese, English and Spanish were included. Results: The final sample of this review consisted of 12 articles, most of which were published in 2021. Regarding the practice scenario, most of the educational actions were carried out in an outpatient sector, and the main methodologies used were: Dialogical relationship between educator and student and active methodology. Through the review, it was possible to identify weaknesses related to the non-adherence of professionals through continuing health education practices. Conclusion: Therefore, it is emphasized that the need to strengthen this subject under study so that other works are developed with the aim of strengthening educational practices and strategies that enable the participation and adherence of all professionals. In view of this, educational actions provide professional improvement that, through the acquired knowledge, will thus promote quality care for patients and safety during care practice. |
author2 |
Morais Filho, Luiz Alves |
author_facet |
Morais Filho, Luiz Alves Paulo, José Willan de Araújo |
format |
bachelorThesis |
author |
Paulo, José Willan de Araújo |
author_sort |
Paulo, José Willan de Araújo |
title |
Vivência da enfermagem na educação permanente: uma revisão integrativa |
title_short |
Vivência da enfermagem na educação permanente: uma revisão integrativa |
title_full |
Vivência da enfermagem na educação permanente: uma revisão integrativa |
title_fullStr |
Vivência da enfermagem na educação permanente: uma revisão integrativa |
title_full_unstemmed |
Vivência da enfermagem na educação permanente: uma revisão integrativa |
title_sort |
vivência da enfermagem na educação permanente: uma revisão integrativa |
publisher |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte |
publishDate |
2022 |
url |
https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/48989 |
work_keys_str_mv |
AT paulojosewillandearaujo vivenciadaenfermagemnaeducacaopermanenteumarevisaointegrativa AT paulojosewillandearaujo nursingexperienceinpermanenteducationanintegrativereview |
_version_ |
1785623269912608768 |
spelling |
ri-123456789-489892023-12-07T16:36:53Z Vivência da enfermagem na educação permanente: uma revisão integrativa Nursing experience in permanent education: an integrative review Paulo, José Willan de Araújo Morais Filho, Luiz Alves https://orcid.org/0000-0001-7389-7996 http://lattes.cnpq.br/7977093366387825 http://lattes.cnpq.br/8421423114137199 Medeiros, Dalyane Louise de Araújo http://lattes.cnpq.br/6172446675370693 Santos, Maria Aparecida Paulo dos http://lattes.cnpq.br/8275285438487984 Saúde Educação em Saúde Educação Permanente Profissionais de Enfermagem Introduction: Permanent education in health is the updating of knowledge and individual and collective improvement, bringing improvements in patient care and in the entire team dynamics. The Ministry of Health, through the National Policy on Permanent Education in Health, encouraging the formation of educational practices that favor critical treatment, such as the adoption of population health methodologies, and encouraging the adoption of general health methodologies, and human education in of health and the strengthening of work in multidisciplinary and transdisciplinary teams. Objective: To describe the experience of nursing professionals in relation to continuing education in health services, in the context of the SUS. Methodology: This is an integrative literature review study. The data search took place in the Scielo, Lilacs and BVS databases, using the following descriptors: Continuing Education, Permanent Education and Nursing. Articles published between 2016 and 2021 and available in Portuguese, English and Spanish were included. Results: The final sample of this review consisted of 12 articles, most of which were published in 2021. Regarding the practice scenario, most of the educational actions were carried out in an outpatient sector, and the main methodologies used were: Dialogical relationship between educator and student and active methodology. Through the review, it was possible to identify weaknesses related to the non-adherence of professionals through continuing health education practices. Conclusion: Therefore, it is emphasized that the need to strengthen this subject under study so that other works are developed with the aim of strengthening educational practices and strategies that enable the participation and adherence of all professionals. In view of this, educational actions provide professional improvement that, through the acquired knowledge, will thus promote quality care for patients and safety during care practice. Introdução: A educação permanente em saúde proporciona a atualização do conhecimento e o aperfeiçoamento individual e coletivo, acarretando melhorias no cuidado ao paciente e em toda dinâmica de equipe. O Ministério da Saúde por meio da Política Nacional de Educação Permanente em Saúde, incentiva a elaboração de práticas educativas visando tratar as necessidades de saúde da população, e estimula a adoção de metodologias ativas que favoreçam a formação geral, critica e humanística em diversas instituições de saúde e o fortalecimento do trabalho em equipes multiprofissionais e transdisciplinares. Objetivo: Descrever a vivência dos profissionais de enfermagem em relação a educação permanente nos serviços de saúde, no contexto do SUS. Metodologia: Trata-se de um estudo do tipo revisão integrativa da literatura. A busca de dados ocorreu nas bases de dados da Scielo, Lilacs e BVS, através da utilização dos seguintes descritores: Educação Continuada, Educação Permanente e Enfermagem. Foram incluídos artigos publicados entre 2016 a 2021 e disponíveis nos idiomas português, inglês e espanhol. Resultados Amostra final desta revisão foi de 12 artigos, sendo a maioria publicada no ano de 2021. Em relação ao cenário de prática, a maioria das ações educativas foram realizadas em setor ambulatorial, e as principais metodologias utilizadas foram: Relação dialógica entre educador e educando e metodologia ativa. Através da revisão, foi possível identificar fragilidades relacionadas a não adesão dos profissionais mediante as práticas de educação permanente em saúde. Conclusão: Portanto, ressalta-se que haja o fortalecimento desta temática em estudo para que demais trabalhos sejam desenvolvidos com intuito de fortalecer as práticas educativas e estratégias que possibilitem a participação e adesão de todos os profissionais. Diante isto, as ações educativas proporcionam o aperfeiçoamento profissional que através dos conhecimentos adquiridos, promoverá assim uma assistência de qualidade aos pacientes e segurança durante a prática assistencial. 2022-08-02T19:54:14Z 2022-08-02T19:54:14Z 2022-05-16 bachelorThesis PAULO, José Willan de Araújo. Vivência da enfermagem na educação permanente: uma revisão integrativa. 2022. 32 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Enfermagem) - Faculdade de Ciências da Saúde do Trairi, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Santa Cruz, 2022. https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/48989 pt_BR Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ application/pdf Universidade Federal do Rio Grande do Norte Brasil UFRN Enfermagem Faculdade de Ciências da Saúde do Trairi |