A Dança no TikTok: um habitus de aprendizagem pela repetição na tecnologia

The dance that has taken place on the Internet, more precisely on social networks such as TikTok and Instagram, is a complex phenomenon, much more than an aesthetic or communicational matter. We believe that it occurs as a constitution of individual and social identity, of personal and collective...

ver descrição completa

Na minha lista:
Detalhes bibliográficos
Autor principal: Silva, Sara Gabriella Ferreira Barbosa da
Outros Autores: Barbosa, Makarios Maia
Formato: bachelorThesis
Idioma:pt_BR
Publicado em: Universidade Federal do Rio Grande do Norte
Assuntos:
Endereço do item:https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/48953
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id ri-123456789-48953
record_format dspace
institution Repositório Institucional
collection RI - UFRN
language pt_BR
topic Dança.TikTok. Habitus. Repetição. Tecnologia. Aprendizagem. Internet.
Dance. TikTok. Habitus. Repetition. Technology. Learning. Internet.
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES
spellingShingle Dança.TikTok. Habitus. Repetição. Tecnologia. Aprendizagem. Internet.
Dance. TikTok. Habitus. Repetition. Technology. Learning. Internet.
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES
Silva, Sara Gabriella Ferreira Barbosa da
A Dança no TikTok: um habitus de aprendizagem pela repetição na tecnologia
description The dance that has taken place on the Internet, more precisely on social networks such as TikTok and Instagram, is a complex phenomenon, much more than an aesthetic or communicational matter. We believe that it occurs as a constitution of individual and social identity, of personal and collective imaginaries, as constitutive aspects of a pedagogical and technological character. The present work seeks to approach the dance that occurs on the Internet as a habitus, as developed by the sociologist Pierre Bourdieu, that is, the social actions that occur in us through the incorporation of the social of learning. The central hypothesis of this work is that the TikTok dance is learned through repetition, which only technology can make possible. To demonstrate this, we make use of the analysis methodology from the hypothetical-inductive method, building the parts of the observation, empirically, formulating concepts and hypotheses, in order to analyze the images of dance videos, social networks, as referential facts. In addition, we chose only Brazilian dance videos, popular on the networks, with national songs and choreographies, to ensure heterogeneity of the bodies and dances analyzed. The main foundations we used in the investigation were AMORIM (2022), to address the new technical supports, new professional artistic configurations of contemporary dance and digital technology; BOURDIEU (1989), SETTON (2022) and SIQUEIRA (2022) to understand the habitus and its symbolic power in learning; MOREIRA (1999) and PAULA (2008) to have access to learning theories; STRAZZACAPPA (2010), to analyze creative dance; VALVERDE (2010), to develop criticalities about Dance- Technology interfaces.
author2 Barbosa, Makarios Maia
author_facet Barbosa, Makarios Maia
Silva, Sara Gabriella Ferreira Barbosa da
format bachelorThesis
author Silva, Sara Gabriella Ferreira Barbosa da
author_sort Silva, Sara Gabriella Ferreira Barbosa da
title A Dança no TikTok: um habitus de aprendizagem pela repetição na tecnologia
title_short A Dança no TikTok: um habitus de aprendizagem pela repetição na tecnologia
title_full A Dança no TikTok: um habitus de aprendizagem pela repetição na tecnologia
title_fullStr A Dança no TikTok: um habitus de aprendizagem pela repetição na tecnologia
title_full_unstemmed A Dança no TikTok: um habitus de aprendizagem pela repetição na tecnologia
title_sort dança no tiktok: um habitus de aprendizagem pela repetição na tecnologia
publisher Universidade Federal do Rio Grande do Norte
publishDate 2022
url https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/48953
work_keys_str_mv AT silvasaragabriellaferreirabarbosada adancanotiktokumhabitusdeaprendizagempelarepeticaonatecnologia
AT silvasaragabriellaferreirabarbosada dancingontiktokahabitusoflearningthroughrepetitionintecnology
AT silvasaragabriellaferreirabarbosada dancanotiktokumhabitusdeaprendizagempelarepeticaonatecnologia
_version_ 1773959692167413760
spelling ri-123456789-489532023-01-16T19:03:09Z A Dança no TikTok: um habitus de aprendizagem pela repetição na tecnologia Dancing on tiktok: a habitus of learning through repetition in tecnology Silva, Sara Gabriella Ferreira Barbosa da Barbosa, Makarios Maia https://orcid.org/0000-0002-0642-0159 http://lattes.cnpq.br/2950449042027499 https://orcid.org/0000-0002-5488-2665 7518934874341453 Júnior, Francisco de Assis de Lima Silva, Sebastião de Sales Dança.TikTok. Habitus. Repetição. Tecnologia. Aprendizagem. Internet. Dance. TikTok. Habitus. Repetition. Technology. Learning. Internet. CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES The dance that has taken place on the Internet, more precisely on social networks such as TikTok and Instagram, is a complex phenomenon, much more than an aesthetic or communicational matter. We believe that it occurs as a constitution of individual and social identity, of personal and collective imaginaries, as constitutive aspects of a pedagogical and technological character. The present work seeks to approach the dance that occurs on the Internet as a habitus, as developed by the sociologist Pierre Bourdieu, that is, the social actions that occur in us through the incorporation of the social of learning. The central hypothesis of this work is that the TikTok dance is learned through repetition, which only technology can make possible. To demonstrate this, we make use of the analysis methodology from the hypothetical-inductive method, building the parts of the observation, empirically, formulating concepts and hypotheses, in order to analyze the images of dance videos, social networks, as referential facts. In addition, we chose only Brazilian dance videos, popular on the networks, with national songs and choreographies, to ensure heterogeneity of the bodies and dances analyzed. The main foundations we used in the investigation were AMORIM (2022), to address the new technical supports, new professional artistic configurations of contemporary dance and digital technology; BOURDIEU (1989), SETTON (2022) and SIQUEIRA (2022) to understand the habitus and its symbolic power in learning; MOREIRA (1999) and PAULA (2008) to have access to learning theories; STRAZZACAPPA (2010), to analyze creative dance; VALVERDE (2010), to develop criticalities about Dance- Technology interfaces. A dança que tem ocorrido na Internet, mais precisamente nas redes sociais, como o TikTok e o Instagram, é um fenômeno complexo, muito mais do que uma matéria estética ou comunicacional. Acreditamos que ocorre como constituição de identidade individual e social, de imaginários pessoais e coletivos, como aspectos constitutivos de caráter pedagógico e tecnológico. O presente trabalho busca abordar a dança que ocorre na Internet como um habitus, conforme desenvolvido pelo sociólogo Pierre Bourdieu, ou seja, as ações sociais que ocorrem em nós pela incorporação do social de aprendizagens. A hipótese central deste trabalho é a de que a dança do TikTok é aprendida pela repetição, que só a tecnologia pode possibilitar. Para demonstrarmos isso, fazemos uso da metodologia de análise a partir do método hipotético-indutivo, construindo as partes da observação, de modo empírico, formulando conceitos e hipóteses, para poder analisar as imagens dos vídeos de dança, das redes sociais, como fatos referenciais. Além disso, fizemos um recorte de escolher apenas vídeos de dança brasileiros, populares nas redes, com músicas e coreografias nacionais, para garantirmos heterogeneidade dos corpos e das danças analisados. Os principais fundamentos que usamos na investigação foram AMORIM (2022), para abordar os novos suportes técnicos, novas configurações artísticas profissionais da dança contemporânea e da tecnologia digital; BOURDIEU (1989), SETTON (2022) e SIQUEIRA (2022) para compreender o habitus e o seu poder simbólico na aprendizagem; MOREIRA (1999) e PAULA (2008) para ter acesso às teorias da aprendizagem; STRAZZACAPPA (2010), para analisar a dança criativa; VALVERDE (2010), para desenvolver criticidades sobre interfaces Dança-Tecnologia. 2022-08-02T14:03:44Z 2022-08-02T14:03:44Z 2022-07-13 bachelorThesis SILVA, Sara Gabriella Ferreira Barbosa da. A Dança no TikTok: um habitus de aprendizagem pela repetição na tecnologia. Orientador: Makarios Maia Barbosa. 2022. 45 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Dança) - Departamento de Artes, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2022. https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/48953 pt_BR Attribution-NoDerivs 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/br/ application/pdf Universidade Federal do Rio Grande do Norte Brasil UFRN Licenciatura em Dança Departamento de Artes