Como a pandemia de COVID-19 impactou a vida de crianças com Transtorno do Desenvolvimento da Linguagem?
Objective: to analyze and describe the impact that the interruption of speech therapy, due to social distancing in the COVID-19 pandemic, can have on the language development of children with Developmental Language Disorder and on the quality of life of their families. Methods: the sample consisted...
Na minha lista:
Autor principal: | |
---|---|
Outros Autores: | |
Formato: | bachelorThesis |
Idioma: | pt_BR |
Publicado em: |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte
|
Assuntos: | |
Endereço do item: | https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/48870 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
ri-123456789-48870 |
---|---|
record_format |
dspace |
institution |
Repositório Institucional |
collection |
RI - UFRN |
language |
pt_BR |
topic |
Linguagem infantil Transtornos do Desenvolvimento da Linguagem COVID-19 Pandemia Qualidade de Vida CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE |
spellingShingle |
Linguagem infantil Transtornos do Desenvolvimento da Linguagem COVID-19 Pandemia Qualidade de Vida CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE Monteiro, Thays Alves Como a pandemia de COVID-19 impactou a vida de crianças com Transtorno do Desenvolvimento da Linguagem? |
description |
Objective: to analyze and describe the impact that the interruption of speech therapy, due to social distancing in the COVID-19 pandemic, can have on the language development of children with Developmental Language Disorder and on the quality of life of their families. Methods: the sample consisted of the guardians of eight children diagnosed with DLD. Among caregivers, 87.5% were mothers. The research was carried out through data collection through analysis of parents' reports in interviews and previous telephone contacts, carried out by the extension project team using a questionnaire aimed at the development of language skills and a second related to the quality of life of those responsible, the WHO Quality of Life-Bref Questionnaire (WHOQOL-bref). The results obtained were treated statistically through descriptive analysis to characterize the parents' perception about this period. Results: most guardians (87.5%) observed that the pandemic context affected their children's language development. The general assessment of quality of life and satisfaction with health, as well as all facets of the physical and personal relationships domains, had an average classified as regular. Conclusion: most guardians of children with DLD had negative results in relation to QoL, and perceived a negative impact caused by the interruption of the speech therapy intervention, due to the COVID-19 pandemic, demonstrated by stagnation in the previous therapeutic evolution and emergence of new complaints, specially related to academic learning. |
author2 |
Cáceres-Assenço, Ana Manhani |
author_facet |
Cáceres-Assenço, Ana Manhani Monteiro, Thays Alves |
format |
bachelorThesis |
author |
Monteiro, Thays Alves |
author_sort |
Monteiro, Thays Alves |
title |
Como a pandemia de COVID-19 impactou a vida de crianças com Transtorno do Desenvolvimento da Linguagem? |
title_short |
Como a pandemia de COVID-19 impactou a vida de crianças com Transtorno do Desenvolvimento da Linguagem? |
title_full |
Como a pandemia de COVID-19 impactou a vida de crianças com Transtorno do Desenvolvimento da Linguagem? |
title_fullStr |
Como a pandemia de COVID-19 impactou a vida de crianças com Transtorno do Desenvolvimento da Linguagem? |
title_full_unstemmed |
Como a pandemia de COVID-19 impactou a vida de crianças com Transtorno do Desenvolvimento da Linguagem? |
title_sort |
como a pandemia de covid-19 impactou a vida de crianças com transtorno do desenvolvimento da linguagem? |
publisher |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte |
publishDate |
2022 |
url |
https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/48870 |
work_keys_str_mv |
AT monteirothaysalves comoapandemiadecovid19impactouavidadecriancascomtranstornododesenvolvimentodalinguagem AT monteirothaysalves howhasthecovid19pandemicimpactedthelivesofchildrenwithdevelopmentallanguagedisorder |
_version_ |
1773959850453106688 |
spelling |
ri-123456789-488702022-07-29T15:03:22Z Como a pandemia de COVID-19 impactou a vida de crianças com Transtorno do Desenvolvimento da Linguagem? How has the COVID-19 pandemic impacted the lives of children with Developmental Language Disorder? Monteiro, Thays Alves Cáceres-Assenço, Ana Manhani 0000-0002-6772-7023 http://lattes.cnpq.br/6452682356086368 0000-0003-2670-8245 http://lattes.cnpq.br/8570197052069144 Cáceres-Assenço, Ana Manhani 0000-0003-2670-8245 http://lattes.cnpq.br/8570197052069144 Giacchini, Vanessa 0000-0002-0322-6641 http://lattes.cnpq.br/6048293980778096 Silva de Souza, Lidia 0000-0002-1806-7268 http://lattes.cnpq.br/4756029009138507 Linguagem infantil Transtornos do Desenvolvimento da Linguagem COVID-19 Pandemia Qualidade de Vida CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE Objective: to analyze and describe the impact that the interruption of speech therapy, due to social distancing in the COVID-19 pandemic, can have on the language development of children with Developmental Language Disorder and on the quality of life of their families. Methods: the sample consisted of the guardians of eight children diagnosed with DLD. Among caregivers, 87.5% were mothers. The research was carried out through data collection through analysis of parents' reports in interviews and previous telephone contacts, carried out by the extension project team using a questionnaire aimed at the development of language skills and a second related to the quality of life of those responsible, the WHO Quality of Life-Bref Questionnaire (WHOQOL-bref). The results obtained were treated statistically through descriptive analysis to characterize the parents' perception about this period. Results: most guardians (87.5%) observed that the pandemic context affected their children's language development. The general assessment of quality of life and satisfaction with health, as well as all facets of the physical and personal relationships domains, had an average classified as regular. Conclusion: most guardians of children with DLD had negative results in relation to QoL, and perceived a negative impact caused by the interruption of the speech therapy intervention, due to the COVID-19 pandemic, demonstrated by stagnation in the previous therapeutic evolution and emergence of new complaints, specially related to academic learning. Objetivo: o presente estudo teve como objetivo descrever como os pais de crianças com TDL perceberam o impacto da interrupção da intervenção fonoaudiológica, devido ao distanciamento social na pandemia de COVID-19, e caracterizar sua qualidade de vida neste período. Métodos: a amostra foi composta pelos responsáveis de oito crianças diagnosticadas com TDL que eram atendidas em um projeto de extensão universitária. Para responder aos objetivos da pesquisa foram consideradas as respostas obtidas dos pais em um questionário elaborado especificamente para esse fim e um segundo relacionado à qualidade de vida dos responsáveis, o WHO Quality of Life-Bref Questionnaire (WHOQOL-bref). Os resultados obtidos foram tratados estatisticamente por meio de análise descritiva. Resultados: a maioria dos responsáveis (87,5%) observou que a pandemia afetou o desenvolvimento da linguagem de seus filhos. A avaliação geral sobre a qualidade de vida e a satisfação com a saúde, bem como todas as facetas dos domínios físico e de relações pessoais tiveram média classificada como regular. Conclusão: a maioria dos responsáveis das crianças com TDL apresentaram resultados negativos em relação a QV, e perceberam um impacto negativo ocasionado pela interrupção da intervenção fonoaudiológica, devido a pandemia de COVID-19, demonstrado por estagnação na evolução terapêutica anterior e surgimento de novas queixas, relacionadas especialmente com aprendizagem escolar. 2022-07-29T15:03:21Z 2022-07-29T15:03:21Z 2022-01-17 bachelorThesis MONTEIRO, Thays Alves. Como a pandemia de COVID-19 impactou a vida de crianças com Transtorno do Desenvolvimento da Linguagem? 2022. 42 p. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Fonoaudiologia), Departamento de Fonoaudiologia, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2022. https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/48870 pt_BR Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ application/pdf Universidade Federal do Rio Grande do Norte Brasil UFRN Fonoaudiologia Departamento de Fonoaudiologia |