Consumo, logo sou visto: relação entre marcas inseridas nas músicas de rap/trap e a periferia

Abstract: The present work seeks to understand the relationships between consumption, brands and rap/trap music by young people from the periferia. Therefore, an exploratory and qualitative research was carried out, with a group of young people between 15 and 24 years old, low-income and living i...

ver descrição completa

Na minha lista:
Detalhes bibliográficos
Autor principal: Nunes, Caik Fernando de Souza
Outros Autores: Chacel, Marcela Costa da Cunha
Formato: bachelorThesis
Idioma:pt_BR
Publicado em: Universidade Federal do Rio Grande do Norte
Assuntos:
Endereço do item:https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/48664
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id ri-123456789-48664
record_format dspace
spelling ri-123456789-486642022-07-25T13:09:52Z Consumo, logo sou visto: relação entre marcas inseridas nas músicas de rap/trap e a periferia Consumption, therefore I am seen: relationship between commercial brands and rap music/costume the periphery Nunes, Caik Fernando de Souza Chacel, Marcela Costa da Cunha Dal Pian, Luiz Fernando Assunção, Raquel consumo; rap/trap; marcas; periferia; pesquisa qualitativa consumption; rap/trap; brands; periferia; qualitative research. Abstract: The present work seeks to understand the relationships between consumption, brands and rap/trap music by young people from the periferia. Therefore, an exploratory and qualitative research was carried out, with a group of young people between 15 and 24 years old, low-income and living in peripheral neighborhoods of Natal/RN. To support this work, authors such as Corniani (2002), Oliveira (2011) and Teperman (2015) were used to discuss the Hip Hop cultural movement and its musical genres: rap and trap. In addition, the postulations of Bauman (2008), Bourdieu (2008), Facina (2013) and Vicente (2015) were used to support the analysis of the data collected. At the end of the research, it was possible to identify that the consumption of brands is motivated by social issues, as a form of insertion and acceptance in society. It is also possible to identify that the brands inserted in rap/trap songs, in the current scenario, propose consumption as a way of overcoming, so that “the favela wins”. Resumo: o presente trabalho busca compreender as relações entre consumo, marcas e músicas de rap/trap por parte de jovens da periferia. Para tanto, foi realizada uma pesquisa exploratória e qualitativa, com um grupo de jovens entre 15 e 24 anos, de baixa renda e residentes em bairros periféricos de Natal/RN. Para alicerçar a realização deste trabalho, autores como Corniani (2002), Oliveira (2011) e Teperman (2015) foram utilizados para a discussão sobre o movimento cultural Hip Hop e seus gêneros musicais: rap e trap. Somado a isso, as postulações de Bauman (2008), Bourdieu (2008), Facina (2013) e Vicente (2015) foram empregadas para subsidiar a análise dos dados coletados. Ao final da pesquisa, foi possível identificar que o consumo das marcas é motivado por questões sociais, como forma de inserção e aceitação na sociedade. Também é possível identificar que as marcas inseridas nas músicas de rap/trap, no cenário atual, propõem o consumo como uma forma de superação, de maneira que “a favela vence”. 2022-07-25T13:09:51Z 2022-07-25T13:09:51Z 2022-07-13 bachelorThesis NUNES, Caik Fernando de Souza. Consumo, logo sou visto: relação entre marcas inseridas nas músicas de rap/trap e a periferia. 19f. 2022. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) – Publicidade e Propaganda – Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2022. https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/48664 pt_BR application/pdf Universidade Federal do Rio Grande do Norte Brasil UFRN Comunicação Social - Publicidade e Propaganda Departamento de Comunicação Social
institution Repositório Institucional
collection RI - UFRN
language pt_BR
topic consumo; rap/trap; marcas; periferia; pesquisa qualitativa
consumption; rap/trap; brands; periferia; qualitative research.
spellingShingle consumo; rap/trap; marcas; periferia; pesquisa qualitativa
consumption; rap/trap; brands; periferia; qualitative research.
Nunes, Caik Fernando de Souza
Consumo, logo sou visto: relação entre marcas inseridas nas músicas de rap/trap e a periferia
description Abstract: The present work seeks to understand the relationships between consumption, brands and rap/trap music by young people from the periferia. Therefore, an exploratory and qualitative research was carried out, with a group of young people between 15 and 24 years old, low-income and living in peripheral neighborhoods of Natal/RN. To support this work, authors such as Corniani (2002), Oliveira (2011) and Teperman (2015) were used to discuss the Hip Hop cultural movement and its musical genres: rap and trap. In addition, the postulations of Bauman (2008), Bourdieu (2008), Facina (2013) and Vicente (2015) were used to support the analysis of the data collected. At the end of the research, it was possible to identify that the consumption of brands is motivated by social issues, as a form of insertion and acceptance in society. It is also possible to identify that the brands inserted in rap/trap songs, in the current scenario, propose consumption as a way of overcoming, so that “the favela wins”.
author2 Chacel, Marcela Costa da Cunha
author_facet Chacel, Marcela Costa da Cunha
Nunes, Caik Fernando de Souza
format bachelorThesis
author Nunes, Caik Fernando de Souza
author_sort Nunes, Caik Fernando de Souza
title Consumo, logo sou visto: relação entre marcas inseridas nas músicas de rap/trap e a periferia
title_short Consumo, logo sou visto: relação entre marcas inseridas nas músicas de rap/trap e a periferia
title_full Consumo, logo sou visto: relação entre marcas inseridas nas músicas de rap/trap e a periferia
title_fullStr Consumo, logo sou visto: relação entre marcas inseridas nas músicas de rap/trap e a periferia
title_full_unstemmed Consumo, logo sou visto: relação entre marcas inseridas nas músicas de rap/trap e a periferia
title_sort consumo, logo sou visto: relação entre marcas inseridas nas músicas de rap/trap e a periferia
publisher Universidade Federal do Rio Grande do Norte
publishDate 2022
url https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/48664
work_keys_str_mv AT nunescaikfernandodesouza consumologosouvistorelacaoentremarcasinseridasnasmusicasderaptrapeaperiferia
AT nunescaikfernandodesouza consumptionthereforeiamseenrelationshipbetweencommercialbrandsandrapmusiccostumetheperiphery
_version_ 1773963247253192704