LIA - desenvolvimento metodológico de auditoria de inovação enxuta aplicada a instituições de educação
Any project or business, regardless of its size, needs to innovate, and this is no longer an option, it is a matter of survival. However, innovating is not an easy task, especially for the education sector. The education sector lacks innovation in Brazil, because the organizational structures of...
Na minha lista:
Autor principal: | |
---|---|
Outros Autores: | |
Formato: | Dissertação |
Idioma: | pt_BR |
Publicado em: |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte
|
Assuntos: | |
Endereço do item: | https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/48456 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
ri-123456789-48456 |
---|---|
record_format |
dspace |
institution |
Repositório Institucional |
collection |
RI - UFRN |
language |
pt_BR |
topic |
Metodologia Gestão da inovação Auditoria de inovação Auditoria de inovação enxuta |
spellingShingle |
Metodologia Gestão da inovação Auditoria de inovação Auditoria de inovação enxuta Silva, Yuri Soares da LIA - desenvolvimento metodológico de auditoria de inovação enxuta aplicada a instituições de educação |
description |
Any project or business, regardless of its size, needs to innovate, and this is no longer an option, it
is a matter of survival. However, innovating is not an easy task, especially for the education sector.
The education sector lacks innovation in Brazil, because the organizational structures of
educational institutions are quite rigid, and part of this is due to bureaucracy and barriers to the
implementation of new ideas. Thus, in view of this market need, a series of solutions have emerged
to bring innovation closer to educational organizations, although most of them are focused on the
development of pedagogical methodologies and innovations in technology, with high costs and
long development periods, leaving aside school areas such as management and business. Given
this scenario, this scientific-entrepreneurial research sought to analyze and validate the application
of a theoretical study on Innovation Auditing, developing a methodological approach dedicated to
diagnosing the innovative potential of a company, identifying innovative bottlenecks and
enhancing the innovation process of these companies, helping to find new strategies and new ways
of generating value to the business in an agile manner. The result of the research was the creation
of the LIA - Lean Innovation Audit, a methodology for identifying innovative bottlenecks and gaps
in various companies and developing the innovative potential of organizations. Validation tests
were developed using the approach with a company in the I.T. area, in a school of early childhood
education, and in a large national company in the area of vocational education, and the results
achieved with LIA, bringing improvements to these organizations, confirming the enormous
potential of LIA and its application in different areas. |
author2 |
Silva, Cristiano Alves da |
author_facet |
Silva, Cristiano Alves da Silva, Yuri Soares da |
format |
masterThesis |
author |
Silva, Yuri Soares da |
author_sort |
Silva, Yuri Soares da |
title |
LIA - desenvolvimento metodológico de auditoria de inovação enxuta aplicada a instituições de educação |
title_short |
LIA - desenvolvimento metodológico de auditoria de inovação enxuta aplicada a instituições de educação |
title_full |
LIA - desenvolvimento metodológico de auditoria de inovação enxuta aplicada a instituições de educação |
title_fullStr |
LIA - desenvolvimento metodológico de auditoria de inovação enxuta aplicada a instituições de educação |
title_full_unstemmed |
LIA - desenvolvimento metodológico de auditoria de inovação enxuta aplicada a instituições de educação |
title_sort |
lia - desenvolvimento metodológico de auditoria de inovação enxuta aplicada a instituições de educação |
publisher |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte |
publishDate |
2022 |
url |
https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/48456 |
work_keys_str_mv |
AT silvayurisoaresda liadesenvolvimentometodologicodeauditoriadeinovacaoenxutaaplicadaainstituicoesdeeducacao |
_version_ |
1773959691976572928 |
spelling |
ri-123456789-484562022-07-12T00:20:37Z LIA - desenvolvimento metodológico de auditoria de inovação enxuta aplicada a instituições de educação Silva, Yuri Soares da Silva, Cristiano Alves da http://lattes.cnpq.br/6388013558889604 Carvalho, Zulmara Virginia de http://lattes.cnpq.br/3598201636024281 Gonçalves, Marilia Matos Matamoros, Efrain Pantaleon https://orcid.org/0000-0002-4052-5739 http://lattes.cnpq.br/5336356193599447 Medeiros, Henrique Rocha de Metodologia Gestão da inovação Auditoria de inovação Auditoria de inovação enxuta Any project or business, regardless of its size, needs to innovate, and this is no longer an option, it is a matter of survival. However, innovating is not an easy task, especially for the education sector. The education sector lacks innovation in Brazil, because the organizational structures of educational institutions are quite rigid, and part of this is due to bureaucracy and barriers to the implementation of new ideas. Thus, in view of this market need, a series of solutions have emerged to bring innovation closer to educational organizations, although most of them are focused on the development of pedagogical methodologies and innovations in technology, with high costs and long development periods, leaving aside school areas such as management and business. Given this scenario, this scientific-entrepreneurial research sought to analyze and validate the application of a theoretical study on Innovation Auditing, developing a methodological approach dedicated to diagnosing the innovative potential of a company, identifying innovative bottlenecks and enhancing the innovation process of these companies, helping to find new strategies and new ways of generating value to the business in an agile manner. The result of the research was the creation of the LIA - Lean Innovation Audit, a methodology for identifying innovative bottlenecks and gaps in various companies and developing the innovative potential of organizations. Validation tests were developed using the approach with a company in the I.T. area, in a school of early childhood education, and in a large national company in the area of vocational education, and the results achieved with LIA, bringing improvements to these organizations, confirming the enormous potential of LIA and its application in different areas. Qualquer projeto ou negócio, independentemente do seu porte, precisa inovar, e isso não é mais uma opção, é questão de sobrevivência. Porém, inovar não é uma tarefa fácil, principalmente para o setor de educação. O setor de educação é carente de inovação no Brasil, pois as estruturas organizacionais das instituições de ensino são bastante rígidas e parte disso é devido a burocracias e barreiras para implementação de novas ideias. Então, observada essa necessidade de mercado, tem surgido uma série de soluções para aproximar a inovação as organizações educacionais, ainda que, em sua grande maioria, focados em desenvolvimento de metodologias pedagógicas e inovações em tecnologia, com alto custo e longos períodos de desenvolvimento, deixando de lado áreas da escola como gestão e negócio. Diante deste cenário, esta pesquisa científicoempreendedora buscou analisar e validar a aplicação de um estudo teórico em Auditoria de Inovação, desenvolvendo uma abordagem metodológica dedicada a diagnosticar o potencial inovador de uma empresa, identificando gargalos inovativos e potencializando o processo de inovação dessas empresas, ajudando a buscar novas estratégias e novas forma de gerar valor ao negócio de maneira ágil. O resultado da pesquisa foi a criação da LIA - Lean Innovation Audit, ou Auditoria de Inovação Enxuta, uma metodologia para identificação de gargalos e gaps inovativos em empresas diversas e desenvolvimento de potencial inovador das organizações. Foi desenvolvido testes de validação utilizando a abordagem com uma empresa da área de T.I, em uma escola de educação infantil e em uma grande empresa nacional na área de educação profissionalizante, e os resultados alcançados com a LIA, trazendo melhorias para essas organizações, confirmando o enorme potencial da LIA e sua aplicação em diferentes áreas. 2022-07-12T00:20:02Z 2022-07-12T00:20:02Z 2022-02-25 masterThesis SILVA, Yuri Soares da. LIA - desenvolvimento metodológico de auditoria de inovação enxuta aplicada a instituições de educação. 2022. 87f. Dissertação (Mestrado Profissional em Ciência, Tecnologia e Inovação) - Escola de Ciências e Tecnologia, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2022. https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/48456 pt_BR Acesso Aberto application/pdf Universidade Federal do Rio Grande do Norte Brasil UFRN PROGRAMA DE PÓS-GRADUAÇÃO EM CIÊNCIA, TECNOLOGIA E INOVAÇÃO |