Thabit ibn Qurra (836-901) e a generalização do Teorema de Pitágoras: aliando História, tecnologia e investigação no ensino de matemática
This research focuses on the area of History of Mathematics, more precisely on Medieval Islamic Mathematics, and on the support that Digital Technologies of Information and Communication can provide to the understanding of this History, via Mathematical Investigation in favor of Mathematics teach...
Na minha lista:
Autor principal: | |
---|---|
Outros Autores: | |
Formato: | Dissertação |
Idioma: | pt_BR |
Publicado em: |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte
|
Assuntos: | |
Endereço do item: | https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/47551 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
ri-123456789-47551 |
---|---|
record_format |
dspace |
institution |
Repositório Institucional |
collection |
RI - UFRN |
language |
pt_BR |
topic |
Matemática Matemática islâmica História da matemática Tecnologias digitais Aliança Thabit ibn Qurra Generalização do teorema de Pitágoras Investigação-histórica-com-tecnologias Atividades-históricas-com-tecnologias |
spellingShingle |
Matemática Matemática islâmica História da matemática Tecnologias digitais Aliança Thabit ibn Qurra Generalização do teorema de Pitágoras Investigação-histórica-com-tecnologias Atividades-históricas-com-tecnologias Costa, Allyson Emanuel Januário da Thabit ibn Qurra (836-901) e a generalização do Teorema de Pitágoras: aliando História, tecnologia e investigação no ensino de matemática |
description |
This research focuses on the area of History of Mathematics, more precisely on Medieval
Islamic Mathematics, and on the support that Digital Technologies of Information and
Communication can provide to the understanding of this History, via Mathematical
Investigation in favor of Mathematics teaching. This work is justified due to the Islamic
contribution to the understanding of the paths taken by Mathematics, as well as its
influence on the development of Western Mathematics. Thus, this work aims to promote
reflections on the teaching of mathematics from a historical text and its author in a
proposed alliance between History of Mathematics, Digital Technologies of Information
and Communication and Mathematical Investigation. To this end, we followed the
assumptions of qualitative research of the bibliographical type, in the first phase, in which
the analysis of the document object of study was made in order to elaborate an educational
product applied in the second phase of the research with elements of action research. For
the construction of this proposal, the object of investigation is the Islamic scholar of the
9th century Thabit ibn Qurra and his scientific production, besides the visualization of the
whole context that emerges from the analyzed document of Thabit, in which he presents
an answer, in the form of a letter to a friend who was dissatisfied with the Pythagorean
Theorem applied only to isosceles right triangles, called in the letter as Socratic proof, in
this direction Thabit presents and enunciates rhetorically the Generalization of the
Pythagorean Theorem applied to any triangles. Given these data, we produced a
historiographical investigation that culminates in the construction of an Educational
Product, with the objective of making this alliance between History of Mathematics and
Digital Technologies effective, applied in an extension course, open to undergraduate
students of Mathematics and Mathematics Teachers. |
author2 |
Sousa, Giselle Costa de |
author_facet |
Sousa, Giselle Costa de Costa, Allyson Emanuel Januário da |
format |
masterThesis |
author |
Costa, Allyson Emanuel Januário da |
author_sort |
Costa, Allyson Emanuel Januário da |
title |
Thabit ibn Qurra (836-901) e a generalização do Teorema de Pitágoras: aliando História, tecnologia e investigação no ensino de matemática |
title_short |
Thabit ibn Qurra (836-901) e a generalização do Teorema de Pitágoras: aliando História, tecnologia e investigação no ensino de matemática |
title_full |
Thabit ibn Qurra (836-901) e a generalização do Teorema de Pitágoras: aliando História, tecnologia e investigação no ensino de matemática |
title_fullStr |
Thabit ibn Qurra (836-901) e a generalização do Teorema de Pitágoras: aliando História, tecnologia e investigação no ensino de matemática |
title_full_unstemmed |
Thabit ibn Qurra (836-901) e a generalização do Teorema de Pitágoras: aliando História, tecnologia e investigação no ensino de matemática |
title_sort |
thabit ibn qurra (836-901) e a generalização do teorema de pitágoras: aliando história, tecnologia e investigação no ensino de matemática |
publisher |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte |
publishDate |
2022 |
url |
https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/47551 |
work_keys_str_mv |
AT costaallysonemanueljanuarioda thabitibnqurra836901eageneralizacaodoteoremadepitagorasaliandohistoriatecnologiaeinvestigacaonoensinodematematica |
_version_ |
1773959656351203328 |
spelling |
ri-123456789-475512022-06-06T20:21:19Z Thabit ibn Qurra (836-901) e a generalização do Teorema de Pitágoras: aliando História, tecnologia e investigação no ensino de matemática Costa, Allyson Emanuel Januário da Sousa, Giselle Costa de https://orcid.org/0000-0003-4411-6745 http://lattes.cnpq.br/0328455010758107 https://orcid.org/0000-0003-0213-4179 http://lattes.cnpq.br/1300121866958282 Anjos, Marta Figueredo dos http://lattes.cnpq.br/1802642900191449 Bortoli, Adriana de Lopes, Gabriela Lucheze de Oliveira Matemática Matemática islâmica História da matemática Tecnologias digitais Aliança Thabit ibn Qurra Generalização do teorema de Pitágoras Investigação-histórica-com-tecnologias Atividades-históricas-com-tecnologias This research focuses on the area of History of Mathematics, more precisely on Medieval Islamic Mathematics, and on the support that Digital Technologies of Information and Communication can provide to the understanding of this History, via Mathematical Investigation in favor of Mathematics teaching. This work is justified due to the Islamic contribution to the understanding of the paths taken by Mathematics, as well as its influence on the development of Western Mathematics. Thus, this work aims to promote reflections on the teaching of mathematics from a historical text and its author in a proposed alliance between History of Mathematics, Digital Technologies of Information and Communication and Mathematical Investigation. To this end, we followed the assumptions of qualitative research of the bibliographical type, in the first phase, in which the analysis of the document object of study was made in order to elaborate an educational product applied in the second phase of the research with elements of action research. For the construction of this proposal, the object of investigation is the Islamic scholar of the 9th century Thabit ibn Qurra and his scientific production, besides the visualization of the whole context that emerges from the analyzed document of Thabit, in which he presents an answer, in the form of a letter to a friend who was dissatisfied with the Pythagorean Theorem applied only to isosceles right triangles, called in the letter as Socratic proof, in this direction Thabit presents and enunciates rhetorically the Generalization of the Pythagorean Theorem applied to any triangles. Given these data, we produced a historiographical investigation that culminates in the construction of an Educational Product, with the objective of making this alliance between History of Mathematics and Digital Technologies effective, applied in an extension course, open to undergraduate students of Mathematics and Mathematics Teachers. Esta pesquisa se concentra na área da História da Matemática, mais precisamente sobre a Matemática Islâmica Medieval, e no apoio que as Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação podem fornecer à compreensão dessa História, via Investigação Matemática em prol do ensino de Matemática. Este trabalho se justifica devido à contribuição islâmica para o entendimento dos percursos tomados pela Matemática, assim como a sua influência no desenvolvimento da Matemática Ocidental. Sendo assim, este trabalho visa promover reflexões voltadas ao ensino da matemática a partir de um texto histórico e seu autor numa proposta de aliança entre História da Matemática, Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação e Investigação Matemática. Para tal, seguimos os pressupostos da pesquisa qualitativa do tipo bibliográfico, na primeira fase, em que foi feita análise do documento objeto de estudo a fim de elaborar um Produto Educacional aplicado na segunda fase da pesquisa com elementos da pesquisa-ação. Para a construção da referida proposta toma-se como objeto de investigação o estudioso islâmico do século IX Thabit ibn Qurra e sua produção científica, além da visualização de todo contexto que emerge a partir do documento analisado de Thabit, em que apresenta uma resposta, no formato de carta, a um amigo que estava insatisfeito com o Teorema de Pitágoras aplicado apenas a triângulos retângulos isósceles, denominada na carta como prova socrática, nessa direção Thabit apresenta e enuncia retoricamente a Generalização do Teorema de Pitágoras aplicado a quaisquer triângulos. Diante desses dados, produzimos uma investigação historiográfica que culmina na construção de um Produto Educacional, tendo como objetivo a efetivação dessa aliança entre História da Matemática e Tecnologias Digitais, aplicada em um curso de extensão, aberto a licenciando em Matemática e Professores de Matemática. 2022-06-06T20:20:26Z 2022-06-06T20:20:26Z 2022-03-31 masterThesis COSTA, Allyson Emanuel Januário da. Thabit ibn Qurra (836-901) e a generalização do Teorema de Pitágoras: aliando História, tecnologia e investigação no ensino de matemática. 2022. 188f. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de Ciências Naturais e Matemática) - Centro de Ciências Exatas e da Terra, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2022. https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/47551 pt_BR Acesso Aberto application/pdf Universidade Federal do Rio Grande do Norte Brasil UFRN PROGRAMA DE PÓS-GRADUAÇÃO EM ENSINO DE CIÊNCIAS NATURAIS E MATEMÁTICA |