Artefato lúdico para o auxílio do ensino da meditação na infância
This course’s conclusion work presents the project of an educational toy called Concentration Bubble. This work’s research concerns, as a general purpose, the project of an educative toy which support and auxiliates the teaching of meditation on childhood. For such, this work’s research concerns,...
Na minha lista:
Autor principal: | |
---|---|
Outros Autores: | |
Formato: | bachelorThesis |
Idioma: | pt_BR |
Publicado em: |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte
|
Assuntos: | |
Endereço do item: | https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/47404 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
ri-123456789-47404 |
---|---|
record_format |
dspace |
spelling |
ri-123456789-474042023-01-26T19:30:55Z Artefato lúdico para o auxílio do ensino da meditação na infância Oliveira, Fernanda Beatriz Souza de Romani, Elizabeth Bastos, Helena Oliveira, Lorena Romani, Elizabeth Brinquedo Toy Design emocional Emotional design Meditação Meditation Ferramenta educativa Educative tool This course’s conclusion work presents the project of an educational toy called Concentration Bubble. This work’s research concerns, as a general purpose, the project of an educative toy which support and auxiliates the teaching of meditation on childhood. For such, this work’s research concerns, as specific objectives, the comprehension of the relationship between toys and education, the contextualization of playing and the study of children cognitive aspects. From the gathered data, the relevance of the ludic artifact was pondered as an educative tool, which combined with the meditation practice, provides positive impacts on the cognitive and emotional development of the child, such as on his interpersonal relations. For the building of the artifact, was chosen, as methodological underpinnings, the propositions of Löbach (2001) allied with the guidelines of emotional design proposed by Jordan (2000) – facing the socioemotional character intrinsic to the theme of this work. Furthermore, the application of heuristic techniques of design, suggested by Tschimmel (2006), were indispensable for the final results. Lastly, although the use tests haven’t yet been performed, the product presented in this project accomplished most of the aspects established in the toy premises. Este trabalho de conclusão de curso apresenta o projeto de design do brinquedo educativo Bolha da Concentração. A pesquisa tem como objetivo geral, o projeto de um artefato lúdico para o estímulo e o auxílio do ensino da meditação na infância. Para tal, abordou como objetivos específicos a compreensão da relação entre o brinquedo e a educação, a contextualização do brincar e o estudo dos aspectos cognitivos da criança. A partir do levantamento de dados realizado, ponderou-se a relevância do artefato lúdico como ferramenta educativa, que em conjunto à prática de meditação, proporciona impactos positivos no desenvolvimento cognitivo e emocional da criança e de suas relações interpessoais. Para a construção do artefato, utilizou-se como alicerce metodológico as proposições de Löbach (2001) aliadas às diretrizes do design emocional propostos por Jordan (2000) – em virtude do caráter socioemocional inerente ao tema do trabalho. Ademais, a aplicação de técnicas heurísticas de design, sugeridas por Tschimmel (2006), foram imprescindíveis ao resultado deste estudo. Por fim, embora testes de usabilidade ainda não tenham sido realizados, o produto apresentado neste projeto contemplou grande parte dos aspectos estabelecidos nas premissas do brinquedo. 2019-12-19T18:37:08Z 2022-05-25T12:21:25Z 2019-12-19T18:37:08Z 2022-05-25T12:21:25Z 2019-10-29 bachelorThesis 2013064608 OLIVEIRA, Fernanda Beatriz Souza de. Artefato lúdico para o auxílio do ensino da meditação na infância. Orientador: Elizabeth Romani. 2019. 175 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Design) - Departamento de Design, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2019. https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/47404 pt_BR Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ application/pdf Universidade Federal do Rio Grande do Norte Brasil UFRN Design |
institution |
Repositório Institucional |
collection |
RI - UFRN |
language |
pt_BR |
topic |
Brinquedo Toy Design emocional Emotional design Meditação Meditation Ferramenta educativa Educative tool |
spellingShingle |
Brinquedo Toy Design emocional Emotional design Meditação Meditation Ferramenta educativa Educative tool Oliveira, Fernanda Beatriz Souza de Artefato lúdico para o auxílio do ensino da meditação na infância |
description |
This course’s conclusion work presents the project of an educational toy called Concentration
Bubble. This work’s research concerns, as a general purpose, the project of an educative toy
which support and auxiliates the teaching of meditation on childhood. For such, this work’s
research concerns, as specific objectives, the comprehension of the relationship between toys
and education, the contextualization of playing and the study of children cognitive aspects.
From the gathered data, the relevance of the ludic artifact was pondered as an educative tool,
which combined with the meditation practice, provides positive impacts on the cognitive and
emotional development of the child, such as on his interpersonal relations. For the building
of the artifact, was chosen, as methodological underpinnings, the propositions of Löbach
(2001) allied with the guidelines of emotional design proposed by Jordan (2000) – facing the
socioemotional character intrinsic to the theme of this work. Furthermore, the application
of heuristic techniques of design, suggested by Tschimmel (2006), were indispensable for the
final results. Lastly, although the use tests haven’t yet been performed, the product presented
in this project accomplished most of the aspects established in the toy premises. |
author2 |
Romani, Elizabeth |
author_facet |
Romani, Elizabeth Oliveira, Fernanda Beatriz Souza de |
format |
bachelorThesis |
author |
Oliveira, Fernanda Beatriz Souza de |
author_sort |
Oliveira, Fernanda Beatriz Souza de |
title |
Artefato lúdico para o auxílio do ensino da meditação na infância |
title_short |
Artefato lúdico para o auxílio do ensino da meditação na infância |
title_full |
Artefato lúdico para o auxílio do ensino da meditação na infância |
title_fullStr |
Artefato lúdico para o auxílio do ensino da meditação na infância |
title_full_unstemmed |
Artefato lúdico para o auxílio do ensino da meditação na infância |
title_sort |
artefato lúdico para o auxílio do ensino da meditação na infância |
publisher |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte |
publishDate |
2019 |
url |
https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/47404 |
work_keys_str_mv |
AT oliveirafernandabeatrizsouzade artefatoludicoparaoauxiliodoensinodameditacaonainfancia |
_version_ |
1773963920171597824 |