Relação do sistema fonológico e consciência fonológica em crianças pré-escolares de baixa renda

Introduction: The written language is an extension of the oral language and its development occurs under the influence of several factors, among which we can highlight in the oral language, the phonological level and among the phonological processing skills, the phonological awareness. The phonologi...

ver descrição completa

Na minha lista:
Detalhes bibliográficos
Autor principal: Silva, Maria Helena da
Outros Autores: Azoni, Cintia Alves Salgado
Formato: Dissertação
Idioma:pt_BR
Publicado em: Universidade Federal do Rio Grande do Norte
Assuntos:
Endereço do item:https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/47190
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id ri-123456789-47190
record_format dspace
institution Repositório Institucional
collection RI - UFRN
language pt_BR
topic Linguagem infantil
Fala
Aprendizagem
Carência socioeconômica
spellingShingle Linguagem infantil
Fala
Aprendizagem
Carência socioeconômica
Silva, Maria Helena da
Relação do sistema fonológico e consciência fonológica em crianças pré-escolares de baixa renda
description Introduction: The written language is an extension of the oral language and its development occurs under the influence of several factors, among which we can highlight in the oral language, the phonological level and among the phonological processing skills, the phonological awareness. The phonological level is related to the system of sounds present in a given language and it has demonstrated a possible relationship with the development of reading and writing. Phonological awareness is one of the phonological processing skills of greatest influence for the acquisition of written language. Objective: To evaluate the phonological system and phonological awareness in low-income preschool children and correlate the skills with each other. Method: Observational, cross-sectional, retrospective and documentary study. Sample made up of 90 children from level IV of early childhood education, students from Municipal Centers of Early Childhood Education (CMEI) from 3 regions of the city of Natal / RN (West, South and East), aged between 5 and 6 years and 11 months, of both sexes. The results of the phonology evaluations of the Child Language Test - ABFW and the phonological awareness of the CONFIAS instrument were analyzed. For the analysis of the phonological level, it was considered the Percentage of Consonants Correct (PCC), Percentage of Consonants Correct - Revised (PCC-R), Index of Occurrence of Processes (PDI) and the productivity of phonological processes and, for phonological awareness , the correctness of syllabic and phonemic skills and the total score were considered. Results: In study 1, adequacy of the PCC and PCC-R values was observed in most participants (PCC: 82 children - 88,2%; PCC R: 84 children - 90,4%), productivity of the processes of liquid simplification (SL), simplification of consonant clusters (SEC), simplification of final consonant (SCF) and frontalization palatal (FP) and very strong negative correlation between the variables PCC x PDI and PCC-R x PDI. In study 2, on the other hand, the sample presented a performance below the expected in all CONFIAS scores, showing weaknesses in the phonological awareness skills. The correlation between PCC and phonological awareness and PCC R and phonological awareness and PDI and phonological awareness was weak.
author2 Azoni, Cintia Alves Salgado
author_facet Azoni, Cintia Alves Salgado
Silva, Maria Helena da
format masterThesis
author Silva, Maria Helena da
author_sort Silva, Maria Helena da
title Relação do sistema fonológico e consciência fonológica em crianças pré-escolares de baixa renda
title_short Relação do sistema fonológico e consciência fonológica em crianças pré-escolares de baixa renda
title_full Relação do sistema fonológico e consciência fonológica em crianças pré-escolares de baixa renda
title_fullStr Relação do sistema fonológico e consciência fonológica em crianças pré-escolares de baixa renda
title_full_unstemmed Relação do sistema fonológico e consciência fonológica em crianças pré-escolares de baixa renda
title_sort relação do sistema fonológico e consciência fonológica em crianças pré-escolares de baixa renda
publisher Universidade Federal do Rio Grande do Norte
publishDate 2022
url https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/47190
work_keys_str_mv AT silvamariahelenada relacaodosistemafonologicoeconscienciafonologicaemcriancaspreescolaresdebaixarenda
_version_ 1773958079012929536
spelling ri-123456789-471902022-05-13T20:54:02Z Relação do sistema fonológico e consciência fonológica em crianças pré-escolares de baixa renda Silva, Maria Helena da Azoni, Cintia Alves Salgado http://lattes.cnpq.br/5367284630585985 https://orcid.org/0000-0003-2175-9676 http://lattes.cnpq.br/4935645902363577 Wertzner, Haydée Fiszbein Delgado, Isabelle Cahino Linguagem infantil Fala Aprendizagem Carência socioeconômica Introduction: The written language is an extension of the oral language and its development occurs under the influence of several factors, among which we can highlight in the oral language, the phonological level and among the phonological processing skills, the phonological awareness. The phonological level is related to the system of sounds present in a given language and it has demonstrated a possible relationship with the development of reading and writing. Phonological awareness is one of the phonological processing skills of greatest influence for the acquisition of written language. Objective: To evaluate the phonological system and phonological awareness in low-income preschool children and correlate the skills with each other. Method: Observational, cross-sectional, retrospective and documentary study. Sample made up of 90 children from level IV of early childhood education, students from Municipal Centers of Early Childhood Education (CMEI) from 3 regions of the city of Natal / RN (West, South and East), aged between 5 and 6 years and 11 months, of both sexes. The results of the phonology evaluations of the Child Language Test - ABFW and the phonological awareness of the CONFIAS instrument were analyzed. For the analysis of the phonological level, it was considered the Percentage of Consonants Correct (PCC), Percentage of Consonants Correct - Revised (PCC-R), Index of Occurrence of Processes (PDI) and the productivity of phonological processes and, for phonological awareness , the correctness of syllabic and phonemic skills and the total score were considered. Results: In study 1, adequacy of the PCC and PCC-R values was observed in most participants (PCC: 82 children - 88,2%; PCC R: 84 children - 90,4%), productivity of the processes of liquid simplification (SL), simplification of consonant clusters (SEC), simplification of final consonant (SCF) and frontalization palatal (FP) and very strong negative correlation between the variables PCC x PDI and PCC-R x PDI. In study 2, on the other hand, the sample presented a performance below the expected in all CONFIAS scores, showing weaknesses in the phonological awareness skills. The correlation between PCC and phonological awareness and PCC R and phonological awareness and PDI and phonological awareness was weak. Introdução: A linguagem escrita é uma extensão da linguagem oral e seu desenvolvimento ocorre sob a influência de vários fatores, dentre os quais podemos destacar o nível fonológico e as habilidades de processamento fonológico, especialmente a consciência fonológica. O nível fonológico está relacionado ao sistema de sons presentes em uma determinada língua e o mesmo tem demonstrado relação com o desenvolvimento da leitura e escrita. A consciência fonológica é uma das habilidades do processamento fonológico de maior influência para a aquisição da linguagem escrita. Objetivo: Avaliar o sistema fonológico e a consciência fonológica em crianças pré-escolares de baixa renda e correlacionar as habilidades entre si. Método: Estudo observacional, transversal, retrospectivo e documental. Amostra composta por 90 crianças do nível IV da educação infantil, estudantes de Centros Municipais de Educação Infantil (CMEI) de 3 regiões da cidade de Natal/RN (Oeste, Sul e Leste), com idade entre 5 e 6 anos e 11 meses, de ambos os sexos. Foram analisados os resultados das avaliações da fonologia pelo uso do Teste de Linguagem Infantil - ABFW e a consciência fonológica por meio do instrumento CONFIAS. Para a análise do nível fonológico, foi considerado a Porcentagem de Consoantes Corretas (PCC), Porcentagem de Consoantes Corretas - Revisado (PCC-R), Índice de Ocorrência de Processos (PDI) e a produtividade dos processos fonológicos e, para a consciência fonológica, foram considerados os acertos das habilidades silábicas, fonêmicas e o escore total. Resultados: No estudo 1, foi observado adequação dos valores da PCC e PCC-R na maioria dos participantes (PCC: 82 crianças - 88,2%; PCC R: 84 crianças - 90,4%), produtividade dos processos de simplificação de líquida (SL), simplificação de encontro consonantal (SEC), simplificação de consoante final (SCF) e frontalização de palatal (FP) e correlação negativa muito forte entre as variáveis PCC x PDI e PCC-R x PDI. Já no estudo 2, amostra apresentou desempenho aquém do esperado em todos os itens do CONFIAS, demonstrando dificuldades nas habilidades de consciência fonológica. A correlação entre o PCC e consciência fonológica e PCC R e a consciência fonológica e PDI e a consciência fonológica foi fraca. 2022-05-13T20:53:09Z 2022-05-13T20:53:09Z 2020-12-04 masterThesis SILVA, Maria Helena da. Relação do sistema fonológico e consciência fonológica em crianças pré-escolares de baixa renda. 2020. 84f. Dissertação (Mestrado em Fonoaudiologia) - Centro de Ciências da Saúde, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2020. https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/47190 pt_BR Acesso Aberto application/pdf Universidade Federal do Rio Grande do Norte Brasil UFRN PROGRAMA DE PÓS-GRADUAÇÃO EM FONOAUDIOLOGIA