A integração ensino-serviço no enfrentamento à COVID-19 em João Pessoa - PB

This is a research that addresses aspects of teaching-service integration in the context of the pandemic of COVID-19. The objective was to analyze the teachingservice integration as a strategy for Continuing Education in Health, in the confrontation with COVID-19 in services of the School Network of...

ver descrição completa

Na minha lista:
Detalhes bibliográficos
Autor principal: Matos, Thaís Maíra de
Outros Autores: Villar, Rosana Lucia Alves de
Formato: Dissertação
Idioma:pt_BR
Publicado em: Universidade Federal do Rio Grande do Norte
Assuntos:
Endereço do item:https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/46981
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id ri-123456789-46981
record_format dspace
institution Repositório Institucional
collection RI - UFRN
language pt_BR
topic Educação em saúde
Integração ensino e serviço
Educação permanente em saúde
COVID-19
Internato e residência
Gestão em saúde
spellingShingle Educação em saúde
Integração ensino e serviço
Educação permanente em saúde
COVID-19
Internato e residência
Gestão em saúde
Matos, Thaís Maíra de
A integração ensino-serviço no enfrentamento à COVID-19 em João Pessoa - PB
description This is a research that addresses aspects of teaching-service integration in the context of the pandemic of COVID-19. The objective was to analyze the teachingservice integration as a strategy for Continuing Education in Health, in the confrontation with COVID-19 in services of the School Network of the Municipal Health Secretariat of João Pessoa - PB. The methodological approach classifies it as an exploratory, comprehensive-interpretative study, with a qualitative approach. The study was carried out at the Hospital Municipal Santa Isabel, the Epidemiological Surveillance Management, the Central Telessaúde de Orientações de Prevenção do Coronavírus - services of the Health Network of SMS/JP that perform actions to fight COVID-19, and are also practice spaces of Teaching Institutions. Data were collected through semi-structured interviews and focus groups with service managers, health professionals, internship coordinators and students. The analysis allowed us to identify the circumstances of adversity that occurred in the period of pactuations and repactuations of practice settings in the health network of João Pessoa-PB, during the pandemic occurred by COVID-19. The contributions of the teaching-service integration for the process of qualification of workers and students in facing the COVID-19 and its correlation with the needs of the services under study, occurred from the movements of qualification of professionals and residents, actions of creation of protocols, forms and files, case discussions, uniprofessional and multiprofessional discussion spaces. It was confirmed that the teaching-service integration is a strategy for permanent education in health, considering the articulation between the actors of the services and educational institutions, provoking the development of a critical-reflective look at the service, correlating it with everyday life and the day-to-day of the territories, developing spaces for listening, support among professionals and students, learning, evolution and growth.
author2 Villar, Rosana Lucia Alves de
author_facet Villar, Rosana Lucia Alves de
Matos, Thaís Maíra de
format masterThesis
author Matos, Thaís Maíra de
author_sort Matos, Thaís Maíra de
title A integração ensino-serviço no enfrentamento à COVID-19 em João Pessoa - PB
title_short A integração ensino-serviço no enfrentamento à COVID-19 em João Pessoa - PB
title_full A integração ensino-serviço no enfrentamento à COVID-19 em João Pessoa - PB
title_fullStr A integração ensino-serviço no enfrentamento à COVID-19 em João Pessoa - PB
title_full_unstemmed A integração ensino-serviço no enfrentamento à COVID-19 em João Pessoa - PB
title_sort integração ensino-serviço no enfrentamento à covid-19 em joão pessoa - pb
publisher Universidade Federal do Rio Grande do Norte
publishDate 2022
url https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/46981
work_keys_str_mv AT matosthaismairade aintegracaoensinoserviconoenfrentamentoacovid19emjoaopessoapb
AT matosthaismairade integracaoensinoserviconoenfrentamentoacovid19emjoaopessoapb
_version_ 1773966412250873856
spelling ri-123456789-469812022-05-02T15:47:28Z A integração ensino-serviço no enfrentamento à COVID-19 em João Pessoa - PB Matos, Thaís Maíra de Villar, Rosana Lucia Alves de http://lattes.cnpq.br/9835599911851975 http://lattes.cnpq.br/3310631449276616 Castro, Janete Lima de http://lattes.cnpq.br/9530544825874259 Carvalho, André Luís Bonifácio de http://lattes.cnpq.br/1517396644134266 Educação em saúde Integração ensino e serviço Educação permanente em saúde COVID-19 Internato e residência Gestão em saúde This is a research that addresses aspects of teaching-service integration in the context of the pandemic of COVID-19. The objective was to analyze the teachingservice integration as a strategy for Continuing Education in Health, in the confrontation with COVID-19 in services of the School Network of the Municipal Health Secretariat of João Pessoa - PB. The methodological approach classifies it as an exploratory, comprehensive-interpretative study, with a qualitative approach. The study was carried out at the Hospital Municipal Santa Isabel, the Epidemiological Surveillance Management, the Central Telessaúde de Orientações de Prevenção do Coronavírus - services of the Health Network of SMS/JP that perform actions to fight COVID-19, and are also practice spaces of Teaching Institutions. Data were collected through semi-structured interviews and focus groups with service managers, health professionals, internship coordinators and students. The analysis allowed us to identify the circumstances of adversity that occurred in the period of pactuations and repactuations of practice settings in the health network of João Pessoa-PB, during the pandemic occurred by COVID-19. The contributions of the teaching-service integration for the process of qualification of workers and students in facing the COVID-19 and its correlation with the needs of the services under study, occurred from the movements of qualification of professionals and residents, actions of creation of protocols, forms and files, case discussions, uniprofessional and multiprofessional discussion spaces. It was confirmed that the teaching-service integration is a strategy for permanent education in health, considering the articulation between the actors of the services and educational institutions, provoking the development of a critical-reflective look at the service, correlating it with everyday life and the day-to-day of the territories, developing spaces for listening, support among professionals and students, learning, evolution and growth. Trata-se de uma pesquisa que aborda aspectos da integração ensino-serviço no contexto da pandemia de COVID-19. Objetivou-se analisar a integração ensinoserviço como estratégia de Educação Permanente em Saúde, no enfrentamento à COVID-19, em serviços da Rede Escola da Secretaria Municipal de Saúde João Pessoa - PB. O enfoque metodológico o classifica como um estudo exploratório, compreensivo-interpretativo, de abordagem qualitativa. O estudo teve como cenário o Hospital Municipal Santa Isabel, a Gerência de Vigilância Epidemiológica, a Central Telessaúde de Orientações de Prevenção do Coronavírus - serviços da Rede de Saúde da SMS/JP, que realizam ações de enfrentamento à COVID-19, e também são espaços de prática de Instituições de Ensino. Os dados foram coletados por meio de entrevista semiestruturada e grupo focal, realizados com gestores dos serviços, profissionais de saúde, coordenadores de estágio e alunos. A análise permitiu identificar as circunstâncias de adversidade, que ocorreram no período das pactuações e repactuações dos cenários de prática da Rede de saúde de João Pessoa-PB, durante a pandemia ocorrida pela COVID-19. As contribuições da integração ensino-serviço para o processo de qualificação dos trabalhadores e alunos no enfrentamento à COVID-19 e sua correlação com as necessidades dos serviços em estudo ocorreram a partir dos movimentos de qualificação dos profissionais e residentes, ações de criação de protocolos, fichas e formulários, discussões de caso, espaços de discussão uniprofissionais e multiprofissionais. Confirmou-se que a integração ensino-serviço é uma estratégia de educação permanente em saúde, considerando a articulação entre os atores dos serviços e das instituições de ensino, provocando o desenvolvimento de um olhar críticoreflexivo para o serviço, correlacionando com a vida cotidiana e o dia a dia dos territórios, desenvolvendo espaços de escuta, apoio entre os profissionais e estudantes, aprendizado, evolução e crescimento. 2022-04-18T23:04:24Z 2022-04-18T23:04:24Z 2021-12-13 masterThesis MATOS, Thaís Maíra de. A integração ensino-serviço no enfrentamento à COVID-19 em João Pessoa - PB. 2021. 81f. Dissertação (Mestrado Profissional em Gestão, Trabalho, Educação e Saúde) - Centro de Ciências da Saúde, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2021. https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/46981 pt_BR Acesso Aberto application/pdf Universidade Federal do Rio Grande do Norte Brasil UFRN PROGRAMA DE PÓS-GRADUAÇÃO EM GESTÃO, TRABALHO, EDUCAÇÃO E SAÚDE