Um estudo sobre algumas das dificuldades dos alunos do ensino médio na aprendizagem de conteúdos matemáticos
The Mathematics is widely used in our daily lives, and is of great relevance in the school curriculum, however, most students in basic education have many difficulties in the discipline, especially in high school. Therefore, this work aims to analyze some of the causes of difficulties in mathematics...
Na minha lista:
Autor principal: | |
---|---|
Outros Autores: | |
Formato: | bachelorThesis |
Idioma: | pt_BR |
Publicado em: |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte
|
Assuntos: | |
Endereço do item: | https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/46607 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
ri-123456789-46607 |
---|---|
record_format |
dspace |
institution |
Repositório Institucional |
collection |
RI - UFRN |
language |
pt_BR |
topic |
Dificuldades de aprendizagem Matemática na Educação Básica Metodologia do professor Learning difficulties Mathematics in Basic Education Teacher's methodology Ensino de Matemática |
spellingShingle |
Dificuldades de aprendizagem Matemática na Educação Básica Metodologia do professor Learning difficulties Mathematics in Basic Education Teacher's methodology Ensino de Matemática Medeiros, Letícia Um estudo sobre algumas das dificuldades dos alunos do ensino médio na aprendizagem de conteúdos matemáticos |
description |
The Mathematics is widely used in our daily lives, and is of great relevance in the school curriculum, however, most students in basic education have many difficulties in the discipline, especially in high school. Therefore, this work aims to analyze some of the causes of difficulties in mathematics learning that high school students present. To this end, we have, among other questions, the following research question: what are the possible causes of the difficulties of high school students in mathematics, and what contributions can the practices developed in teaching projects bring to help students with these difficulties? The specific objectives that guided our study are to understand from the student's point of view how he interprets difficulties in mathematics, and proposes a practical intervention using resources that can help students' mathematical learning in the classroom. In the construction of the data, a questionnaire was applied to 50 high school students from the State School in Full Time José Augusto (EETIJA) in the city of Caicó - RN. In our conclusions, we understand, considering the entire research process, that there needs to be a greater dialogue between the teacher and the student, a reflection on the part of the teachers about the teaching methods used, and a constant search to improve teaching. mathematics and analyze the deficit in elementary school subjects. |
author2 |
Lopes, Maria Maroni |
author_facet |
Lopes, Maria Maroni Medeiros, Letícia |
format |
bachelorThesis |
author |
Medeiros, Letícia |
author_sort |
Medeiros, Letícia |
title |
Um estudo sobre algumas das dificuldades dos alunos do ensino médio na aprendizagem de conteúdos matemáticos |
title_short |
Um estudo sobre algumas das dificuldades dos alunos do ensino médio na aprendizagem de conteúdos matemáticos |
title_full |
Um estudo sobre algumas das dificuldades dos alunos do ensino médio na aprendizagem de conteúdos matemáticos |
title_fullStr |
Um estudo sobre algumas das dificuldades dos alunos do ensino médio na aprendizagem de conteúdos matemáticos |
title_full_unstemmed |
Um estudo sobre algumas das dificuldades dos alunos do ensino médio na aprendizagem de conteúdos matemáticos |
title_sort |
um estudo sobre algumas das dificuldades dos alunos do ensino médio na aprendizagem de conteúdos matemáticos |
publisher |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte |
publishDate |
2022 |
url |
https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/46607 |
work_keys_str_mv |
AT medeirosleticia umestudosobrealgumasdasdificuldadesdosalunosdoensinomedionaaprendizagemdeconteudosmatematicos AT medeirosleticia astudyonsomeofthedifficultiesofteachingstudentsmediuminlearningmathematicalcontents |
_version_ |
1773959419757854720 |
spelling |
ri-123456789-466072022-09-16T14:35:05Z Um estudo sobre algumas das dificuldades dos alunos do ensino médio na aprendizagem de conteúdos matemáticos A study on some of the difficulties of teaching students medium in learning mathematical contents Medeiros, Letícia Lopes, Maria Maroni http://lattes.cnpq.br/3737232809268819 http://lattes.cnpq.br/2220543374873550 Bandeira, Francisco de Assis http://lattes.cnpq.br/7600840360005863 Araújo, Jonimar Pereira de Bernardino, Adriano Thiago Lopes http://lattes.cnpq.br/4363509444505545 Dificuldades de aprendizagem Matemática na Educação Básica Metodologia do professor Learning difficulties Mathematics in Basic Education Teacher's methodology Ensino de Matemática The Mathematics is widely used in our daily lives, and is of great relevance in the school curriculum, however, most students in basic education have many difficulties in the discipline, especially in high school. Therefore, this work aims to analyze some of the causes of difficulties in mathematics learning that high school students present. To this end, we have, among other questions, the following research question: what are the possible causes of the difficulties of high school students in mathematics, and what contributions can the practices developed in teaching projects bring to help students with these difficulties? The specific objectives that guided our study are to understand from the student's point of view how he interprets difficulties in mathematics, and proposes a practical intervention using resources that can help students' mathematical learning in the classroom. In the construction of the data, a questionnaire was applied to 50 high school students from the State School in Full Time José Augusto (EETIJA) in the city of Caicó - RN. In our conclusions, we understand, considering the entire research process, that there needs to be a greater dialogue between the teacher and the student, a reflection on the part of the teachers about the teaching methods used, and a constant search to improve teaching. mathematics and analyze the deficit in elementary school subjects. A matemática é muito utilizada no nosso cotidiano, e é de grande relevância no currículo escolar, porém, a maioria dos alunos da educação básica apresentam muitas dificuldades na disciplina, principalmente no ensino médio. Assim sendo, este trabalho objetiva analisar algumas das causas das dificuldades na aprendizagem matemática que alunos do ensino médio apresentam. Para tanto, temos, entre outros questionamentos, a seguinte pergunta de pesquisa: quais as possíveis causas das dificuldades dos alunos do ensino médio na disciplina de matemática, e, que contribuições as práticas desenvolvidas em projetos de ensino podem trazer para auxiliar os alunos com estas dificuldades? Os objetivos específicos que nortearam a realização de nosso estudo tratam de compreender sob o ponto de vista do aluno como este interpreta as dificuldades em matemática, e propõe uma intervenção prática utilizando recursos que possam auxiliar na aprendizagem matemática dos alunos em sala de aula. Na construção dos dados foi elaborado um questionário aplicado com 50 alunos do ensino médio da Escola Estadual em Tempo Integral José Augusto (EETIJA) na cidade de Caicó – RN. Nas nossas conclusões compreendemos, considerando todo o processo da pesquisa, que é preciso haver um diálogo maior entre o professor e o aluno, uma reflexão por parte dos docentes sobre os métodos de ensino utilizados, e, uma busca constante no sentido de melhorar o ensino da matemática e analisar o déficit em assuntos do ensino fundamental. 2022-03-17T19:35:26Z 2022-03-17T19:35:26Z 2022-02-09 bachelorThesis MEDEIROS, Letícia de Azevêdo. Um estudo sobre algumas das dificuldades dos alunos do ensino médio na aprendizagem de conteúdos matemáticos. 2022. Trabalho de conclusão de curso (Licenciatura em Matemática) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Caicó, 2022. https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/46607 pt_BR Attribution 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/br/ application/pdf Universidade Federal do Rio Grande do Norte Brasil UFRN Licenciatura em Matemática Departamento de Ciências Exatas e Aplicadas |