Combatendo o racismo religioso: a tradição dos Orixás e o ensino de História
This master‟s thesis is inserted in the field of ethic and race discussions and aims at aiding the struggle against religious racism. We intended to discuss the subject from bibliographic research and journalistic publications along with our class experience in the state public school system of Cear...
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Outros Autores: | |
Formato: | Dissertação |
Idioma: | pt_BR |
Publicado em: |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte
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Endereço do item: | https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/46576 |
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ri-123456789-465762022-05-02T15:36:06Z Combatendo o racismo religioso: a tradição dos Orixás e o ensino de História Silva, Fábio da Porto, Maria Emilia Monteiro http://lattes.cnpq.br/2241777188205457 Santos, Magno Francisco de Jesus http://lattes.cnpq.br/9046069221784194 Guimarães, Aissa Afonso http://lattes.cnpq.br/5450445723454857 Religiões afro-brasileiras Racismo religioso Relações étnico-raciais Ensino de História This master‟s thesis is inserted in the field of ethic and race discussions and aims at aiding the struggle against religious racism. We intended to discuss the subject from bibliographic research and journalistic publications along with our class experience in the state public school system of Ceará, „especially‟ at the school where we currently teach, the EEFM José de Alencar, located on the neighborhood of Messejana, in Fortaleza. As „an applicable'' product, we elaborated a didactic sequence to help history teachers on the discussions in class concerning religious racism and ethnic and race issues. In consequence, we seek to contribute toward an anti-racist education that recognize the diversity and enable new approaches and readings in Afro-Brazilian religions beyond the negative imaginary which has historically been created, especially regarding demonization. Esta dissertação de mestrado está inserida no campo das discussões étnico-raciais e tem como objetivo auxiliar no combate ao racismo religioso. Propomos discutir o tema a partir de pesquisa bibliográfica e de publicações jornalísticas, em diálogo com nossa experiência em sala de aula na rede pública estadual de ensino do Ceará, em particular na escola, onde atualmente lecionamos, a EEFM José de Alencar, localizada no bairro de Messejana/Fortaleza. Como produto propositivo, na perspectiva de uma educação antirracista que reconheça a diversidade e possibilite novas abordagens e leituras sobre as religiões afro-brasileiras para além do imaginário negativo que historicamente se tem construído sobre estas religiões, estando a demonização como um dentre os maiores desafios, elaboramos uma sequência didática, com a finalidade de auxiliar os professores de História nas discussões fomentadas, no cotidiano da sala de aula, no que se refere ao racismo religioso e às questões étnico-raciais. 2022-03-15T17:53:12Z 2022-03-15T17:53:12Z 2021-12-15 masterThesis SILVA, Fábio da. Combatendo o racismo religioso: a tradição dos Orixás e o ensino de História. 2021. 138f. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de História - Profhistoria) - Centro de Ciências Humanas, Letras e Artes, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2021. https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/46576 pt_BR Acesso Aberto application/pdf Universidade Federal do Rio Grande do Norte Brasil UFRN PROGRAMA DE PÓS-GRADUAÇÃO EM ENSINO DE HISTÓRIA - REDE NACIONAL |
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This master‟s thesis is inserted in the field of ethic and race discussions and aims at
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the state public school system of Ceará, „especially‟ at the school where we currently
teach, the EEFM José de Alencar, located on the neighborhood of Messejana, in
Fortaleza. As „an applicable'' product, we elaborated a didactic sequence to help
history teachers on the discussions in class concerning religious racism and ethnic
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