Estudo da deposição de filmes de bissulfeto de molibdênio por plasma em gaiola catódica
The use of solid lubricating films allows operations that do not harm the environment, in addition to be an excellent choice in the control of wear and friction under certain operating conditions. Thus, this work aims to carry out a study on plasma deposition in cathodic cage of thin films of MoS2...
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Formato: | bachelorThesis |
Idioma: | pt_BR |
Publicado em: |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte
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ri-123456789-462952022-02-24T17:13:31Z Estudo da deposição de filmes de bissulfeto de molibdênio por plasma em gaiola catódica Study of plasma deposition of molybdenum bisulfide films in cathode cage Sousa, Douglas Rafael Silva Costa, Thercio Henrique de Carvalho Libório, Maxwell Santana Medeiros Neto, João Freire de Sólidos lubrificantes Bissulfeto de molibdênio (MoS2) Gaiola catódica Deposição por plasma The use of solid lubricating films allows operations that do not harm the environment, in addition to be an excellent choice in the control of wear and friction under certain operating conditions. Thus, this work aims to carry out a study on plasma deposition in cathodic cage of thin films of MoS2 on AISI 1020 steel substrates. From an adaptation of the cathodic cage, the samples were treated at temperatures of 300 °C, 350 ° C and 400°C. After the treatments, they were characterized by X-ray diffraction, Raman spectroscopy, pin-disk tribological assay and topographic analysis by roughness. In general, the results indicated success in the deposition of molybdenum disulfide in all treated samples, in addition to a significant reduction in wear, however, it was not possible to verify a reduction in the coefficient of friction in relation to the untreated substrate. A utilização de filmes sólidos lubrificantes permite operações que não agridem o meio ambiente, além de serem uma ótima opção no controle do desgaste e atrito sob certas condições de operação. Assim, este trabalho visa realizar um estudo acerca da deposição por plasma em gaiola catódica de filmes finos de MoS2 em substratos de aço AISI 1020. A partir de uma adaptação da gaiola catódica, as amostras foram tratadas em temperaturas de 300 °C, 350 °C e 400 °C. Após os tratamentos, as mesmas foram caracterizadas por difração de raios-X, espectroscopia Raman, ensaio tribológico pino-disco e análise topográfica por rugosidade. De forma geral, os resultados indicaram êxito na deposição do bissulfeto de molibdênio em todas as amostras tratadas, além de uma expressiva redução no desgaste, contudo, não foi possível verificar uma redução do coeficiente de atrito em relação ao substrato sem tratamento. 2022-02-24T17:13:30Z 2022-02-24T17:13:30Z 2022-02-18 bachelorThesis SOUSA, Douglas Rafael Silva. Estudo da deposição de filmes de bissulfeto de molibdênio por plasma em gaiola catódica. 2022. 9f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Engenharia Mecânica) - Centro de Tecnologia, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2022. https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/46295 pt_BR Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ application/pdf Universidade Federal do Rio Grande do Norte Brasil UFRN Engenharia Mecânica Departamento de Engenharia Mecânica |
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The use of solid lubricating films allows operations that do not harm the environment, in addition to
be an excellent choice in the control of wear and friction under certain operating conditions. Thus, this work aims to carry out a study on plasma deposition in cathodic cage of thin films of MoS2 on AISI 1020 steel substrates. From an adaptation of the cathodic cage, the samples were treated at temperatures of 300 °C, 350 ° C and 400°C. After the treatments, they were characterized by X-ray diffraction, Raman spectroscopy, pin-disk tribological assay and topographic analysis by roughness. In general, the results indicated success in the deposition of molybdenum disulfide in all treated samples, in addition to a significant reduction in wear, however, it was not possible to verify a reduction in the coefficient of friction in relation to the untreated substrate. |
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