Publicidade e advergame: ação da Mcdonald's em visita ao Méqui 1000 no Minecraft

Electing as object of study the gamification action of McDonald's Brazil on the Map Méqui 1000, operationalized and set in the virtual game Minecraft, this monograph aims to analyze the effort of that food brand to appropriate the game universe, portraying his action through a livestream presen...

ver descrição completa

Na minha lista:
Detalhes bibliográficos
Autor principal: Lopes, Louise Lira
Outros Autores: Carvalho, Breno da Silva
Formato: bachelorThesis
Idioma:pt_BR
Publicado em: Universidade Federal do Rio Grande do Norte
Assuntos:
Endereço do item:https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/46116
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id ri-123456789-46116
record_format dspace
spelling ri-123456789-461162023-01-12T20:17:35Z Publicidade e advergame: ação da Mcdonald's em visita ao Méqui 1000 no Minecraft Lopes, Louise Lira Carvalho, Breno da Silva http://lattes.cnpq.br/1202739681890893 Chacel, Marcela Costa da Cunha Oliveira, Raquel Assunção Publicidade Jogos Minecraft Redes Sociais Electing as object of study the gamification action of McDonald's Brazil on the Map Méqui 1000, operationalized and set in the virtual game Minecraft, this monograph aims to analyze the effort of that food brand to appropriate the game universe, portraying his action through a livestream presented by Marco Túlio on his YouTube channel - the AuthenticGames, one of the largest in the country focused on games and owned by the youtuber himself. The theoretical review appropriates concepts such as convergence and connection culture, presented by Henry Jenkins, Joshua Green and Sam Ford; fictional narrative, developed by João Carrascoza, and authors related to advertising. Methodologically, the research develops a netnography in social media based on Fernanda Carrera, Robert Kozinets and Débora Zanini. As a result of the analysis of the digital advertising action of McDonald's Brazil in the universe of games, the attention of the brand in approaching contemporary media manifestations is noted, in order to create original and effectively persuasive communicational solutions, in search of a close dialogue with the public and contributor to the strengthening of the brand in institutional and marketing scope. Elegendo como objeto de estudo a ação de gamificação da McDonald’s Brasil no Mapa Méqui 1000, operacionalizada e ambientada no jogo virtual Minecraft, a presente monografia tem como objetivo analisar o esforço da referida marca alimentícia ao apropriar-se do universo game, retratando sua ação por meio de uma livestream apresentada por Marco Túlio em seu canal no YouTube - o AuthenticGames, um dos maiores do país voltado a jogos e pertencente ao próprio youtuber. A revisão teórica apropria-se de conceitos como cultura de convergência e de conexão, apresentados por Henry Jenkins, Joshua Green e Sam Ford; narrativa ficcional, desenvolvida por João Carrascoza, além de autores correlatos à publicidade. Metodologicamente, a pesquisa desenvolve uma netnografia em mídias sociais com base em Fernanda Carrera, Robert Kozinets e Débora Zanini. Como resultado da análise da ação digital publicitária da McDonald’s Brasil no universo dos games, nota-se a atenção da marca em aproximar-se de manifestações midiáticas contemporâneas, a fim de criar soluções comunicacionais originais e efetivamente persuasivas, em busca de um diálogo próximo com o público e contribuinte para o fortalecimento da marca em âmbito institucional e mercadológico. 2022-02-21T14:29:25Z 2022-02-21T14:29:25Z 2022-02-03 bachelorThesis LOPES, Louise Lira. Publicidade e advergame: ação da Mcdonald's em visita ao méqui 1000 no Minecraft. 2022. 49f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Comunicação Social - Publicidade e Propaganda), Departamento de Comunicação Social, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2022. https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/46116 pt_BR application/pdf Universidade Federal do Rio Grande do Norte Brasil UFRN Publicidade e Propaganda Comunicação Social
institution Repositório Institucional
collection RI - UFRN
language pt_BR
topic Publicidade
Jogos
Minecraft
Redes Sociais
spellingShingle Publicidade
Jogos
Minecraft
Redes Sociais
Lopes, Louise Lira
Publicidade e advergame: ação da Mcdonald's em visita ao Méqui 1000 no Minecraft
description Electing as object of study the gamification action of McDonald's Brazil on the Map Méqui 1000, operationalized and set in the virtual game Minecraft, this monograph aims to analyze the effort of that food brand to appropriate the game universe, portraying his action through a livestream presented by Marco Túlio on his YouTube channel - the AuthenticGames, one of the largest in the country focused on games and owned by the youtuber himself. The theoretical review appropriates concepts such as convergence and connection culture, presented by Henry Jenkins, Joshua Green and Sam Ford; fictional narrative, developed by João Carrascoza, and authors related to advertising. Methodologically, the research develops a netnography in social media based on Fernanda Carrera, Robert Kozinets and Débora Zanini. As a result of the analysis of the digital advertising action of McDonald's Brazil in the universe of games, the attention of the brand in approaching contemporary media manifestations is noted, in order to create original and effectively persuasive communicational solutions, in search of a close dialogue with the public and contributor to the strengthening of the brand in institutional and marketing scope.
author2 Carvalho, Breno da Silva
author_facet Carvalho, Breno da Silva
Lopes, Louise Lira
format bachelorThesis
author Lopes, Louise Lira
author_sort Lopes, Louise Lira
title Publicidade e advergame: ação da Mcdonald's em visita ao Méqui 1000 no Minecraft
title_short Publicidade e advergame: ação da Mcdonald's em visita ao Méqui 1000 no Minecraft
title_full Publicidade e advergame: ação da Mcdonald's em visita ao Méqui 1000 no Minecraft
title_fullStr Publicidade e advergame: ação da Mcdonald's em visita ao Méqui 1000 no Minecraft
title_full_unstemmed Publicidade e advergame: ação da Mcdonald's em visita ao Méqui 1000 no Minecraft
title_sort publicidade e advergame: ação da mcdonald's em visita ao méqui 1000 no minecraft
publisher Universidade Federal do Rio Grande do Norte
publishDate 2022
url https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/46116
work_keys_str_mv AT lopeslouiselira publicidadeeadvergameacaodamcdonaldsemvisitaaomequi1000nominecraft
_version_ 1773967417973669888