A Prática em conjunto na Escola de Música Santa Cecília: desenvolvimento musical e bem-estar pessoal
The work proposed here consists of research with a qualitative approach on joint practice in music education, more precisely, in schools specializing in music, focusing on the Escola de Música Santa Cecília in Natal/RN. The research sought to understand and describe the importance of group practi...
Na minha lista:
Autor principal: | |
---|---|
Outros Autores: | |
Formato: | bachelorThesis |
Idioma: | pt_BR |
Publicado em: |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte
|
Assuntos: | |
Endereço do item: | https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/45886 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
ri-123456789-45886 |
---|---|
record_format |
dspace |
spelling |
ri-123456789-458862022-09-09T12:05:33Z A Prática em conjunto na Escola de Música Santa Cecília: desenvolvimento musical e bem-estar pessoal Mattos, Larissa Torres Colabardini, Júlio César de Melo http://lattes.cnpq.br/1554918006125272 http://lattes.cnpq.br/5855267359776889 Holanda, Joana Cunha de http://lattes.cnpq.br/0283849472198089 Gomes, Carolina Chaves http://lattes.cnpq.br/1716956463155805 prática em conjunto educação musical música e bem-estar The work proposed here consists of research with a qualitative approach on joint practice in music education, more precisely, in schools specializing in music, focusing on the Escola de Música Santa Cecília in Natal/RN. The research sought to understand and describe the importance of group practice for musical learning, also focusing on aspects inherent to the personal development and well-being of students. As data collection instruments, semi-structured interviews and questionnaires were used with students, former students and professors of the institution, seeking a deeper understanding and a better understanding of the proposed theme. Regarding the methodology, a bibliographic review was carried out, which basically addressed the following topics: group practice; instrumental learning; specialized music schools; instrumental practice. During the research, it was possible to observe reports of difficulties in the theoretical-practical development of the participants that were able to be remedied through group classes together and ensemble practicing and interaction with other instruments and students, in addition, we noticed the musical and subjects' personal skills to be improved in these practices. O trabalho aqui proposto consistiu em uma pesquisa com abordagem qualitativa sobre a prática em conjunto na educação musical, mais precisamente, em escolas de ensino especializado em música, focalizando a Escola de Música Santa Cecília em Natal/RN. A pesquisa buscou compreender e descrever a importância da prática em grupo para a aprendizagem musical, com foco também em aspectos inerentes ao desenvolvimento pessoal e do bem-estar dos estudantes. Como instrumentos de coleta de dados foram utilizadas entrevistas semiestruturadas e questionários com alunos, ex-alunos e professores da instituição, buscando um aprofundamento e melhor compreensão sobre o tema proposto. No que tange a metodologia foi realizada ainda uma revisão bibliográfica, que abordou basicamente os seguintes temas: prática em conjunto; aprendizagem instrumental; escolas especializadas em música; prática instrumental. Durante a realização da pesquisa foi possível observar relatos de dificuldades existentes no desenvolvimento teórico-prático dos participantes que conseguiram ser sanadas através de aulas de prática em conjunto, através da prática e interação com outros instrumentos e estudantes, além disso, notamos o desenvolvimento musical e pessoal dos sujeitos ser aprimorado nessas práticas. 2022-02-08T18:32:14Z 2022-02-08T18:32:14Z 2022-01-26 bachelorThesis MATTOS, Larissa Torres. A prática em conjunto na Escola de Música Santa Cecília: desenvolvimento musical e bem-estar pessoal. 2022. 49 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Música), Escola de Música, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2022. https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/45886 pt_BR Attribution-NoDerivs 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/br/ application/pdf Universidade Federal do Rio Grande do Norte Brasil UFRN Licenciatura em Música Escola de Música |
institution |
Repositório Institucional |
collection |
RI - UFRN |
language |
pt_BR |
topic |
prática em conjunto educação musical música e bem-estar |
spellingShingle |
prática em conjunto educação musical música e bem-estar Mattos, Larissa Torres A Prática em conjunto na Escola de Música Santa Cecília: desenvolvimento musical e bem-estar pessoal |
description |
The work proposed here consists of research with a qualitative approach on joint practice in
music education, more precisely, in schools specializing in music, focusing on
the Escola de Música Santa Cecília in Natal/RN. The research sought to understand and
describe the importance of group practice for musical learning, also focusing on aspects
inherent to the personal development and well-being of students. As data collection
instruments, semi-structured interviews and questionnaires were used with students, former
students and professors of the institution, seeking a deeper understanding and a better
understanding of the proposed theme. Regarding the methodology, a bibliographic review was
carried out, which basically addressed the following topics: group practice; instrumental
learning; specialized music schools; instrumental practice. During the research, it was possible
to observe reports of difficulties in the theoretical-practical development of the participants that
were able to be remedied through group classes together and ensemble practicing and
interaction with other instruments and students, in addition, we noticed the musical and subjects'
personal skills to be improved in these practices. |
author2 |
Colabardini, Júlio César de Melo |
author_facet |
Colabardini, Júlio César de Melo Mattos, Larissa Torres |
format |
bachelorThesis |
author |
Mattos, Larissa Torres |
author_sort |
Mattos, Larissa Torres |
title |
A Prática em conjunto na Escola de Música Santa Cecília: desenvolvimento musical e bem-estar pessoal |
title_short |
A Prática em conjunto na Escola de Música Santa Cecília: desenvolvimento musical e bem-estar pessoal |
title_full |
A Prática em conjunto na Escola de Música Santa Cecília: desenvolvimento musical e bem-estar pessoal |
title_fullStr |
A Prática em conjunto na Escola de Música Santa Cecília: desenvolvimento musical e bem-estar pessoal |
title_full_unstemmed |
A Prática em conjunto na Escola de Música Santa Cecília: desenvolvimento musical e bem-estar pessoal |
title_sort |
prática em conjunto na escola de música santa cecília: desenvolvimento musical e bem-estar pessoal |
publisher |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte |
publishDate |
2022 |
url |
https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/45886 |
work_keys_str_mv |
AT mattoslarissatorres apraticaemconjuntonaescolademusicasantaceciliadesenvolvimentomusicalebemestarpessoal AT mattoslarissatorres praticaemconjuntonaescolademusicasantaceciliadesenvolvimentomusicalebemestarpessoal |
_version_ |
1773966619539668992 |