Abordagem da pontuação no ensino médio: análise de livros didáticos e proposição de protótipo didático em perspectiva dialógica
This thesis, placed is in the Applied Linguistics area, takes as the object of study the questioning of the teaching of the punctuation from two axes: the approach in the Portuguese textbooks indicated by the guide PNLD 2015; and the proposition of activities that articulate the punctuation as one o...
Gespeichert in:
1. Verfasser: | |
---|---|
Weitere Verfasser: | |
Format: | doctoralThesis |
Sprache: | pt_BR |
Veröffentlicht: |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte
|
Schlagworte: | |
Online Zugang: | https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/45671 |
Tags: |
Tag hinzufügen
Keine Tags, Fügen Sie den ersten Tag hinzu!
|
id |
ri-123456789-45671 |
---|---|
record_format |
dspace |
institution |
Repositório Institucional |
collection |
RI - UFRN |
language |
pt_BR |
topic |
Pontuação Livro didático de Língua Portuguesa Protótipo didático |
spellingShingle |
Pontuação Livro didático de Língua Portuguesa Protótipo didático Paula, Danielle Bezerra de Abordagem da pontuação no ensino médio: análise de livros didáticos e proposição de protótipo didático em perspectiva dialógica |
description |
This thesis, placed is in the Applied Linguistics area, takes as the object of
study the questioning of the teaching of the punctuation from two axes: the
approach in the Portuguese textbooks indicated by the guide PNLD 2015; and
the proposition of activities that articulate the punctuation as one of the
expressive resources used for the stylistic construction of the enunciation.
Central objectives: 1) evaluate, in a dialogic perspective, the approach of the
punctuation in Portuguese Language textbooks approved in PNLD (2015-2017),
focused on the high school; and 2) propose, on the basis of the criticisms
pointed out, prototype to teach (ROJO, 2012, 2013, 2017) that allows to explore
the punctuation marks as expressive resources of the enunciations. Anchored
in the Interpretative Paradigm with qualitative focus (CHIZZOTTI, 1998;
FREITAS, 2002, 2007, 2010), the research is supported theoretically in the
contributions of the Circle of Bakhtin about language, enunciation and style
(BAKHTIN/VOLOCHINOV, 2006; BAKHTIN, 2003, 2010a, 2010b, 2013). The
results prove that although some changes have already been identified in the
work with the punctuation, most of the LDP suggested by PNLD 2015 still
retains a normative and dissociated view of other knowledge for the treatment
of the said content. Prototype to teach, drawn up from the critical reflections,
highlight the punctuation integrated with the practices of reading and textual
production, contributing to a bakhtinian approach to the topic under review. |
author2 |
Alves, Maria da Penha Casado |
author_facet |
Alves, Maria da Penha Casado Paula, Danielle Bezerra de |
format |
doctoralThesis |
author |
Paula, Danielle Bezerra de |
author_sort |
Paula, Danielle Bezerra de |
title |
Abordagem da pontuação no ensino médio: análise de livros didáticos e proposição de protótipo didático em perspectiva dialógica |
title_short |
Abordagem da pontuação no ensino médio: análise de livros didáticos e proposição de protótipo didático em perspectiva dialógica |
title_full |
Abordagem da pontuação no ensino médio: análise de livros didáticos e proposição de protótipo didático em perspectiva dialógica |
title_fullStr |
Abordagem da pontuação no ensino médio: análise de livros didáticos e proposição de protótipo didático em perspectiva dialógica |
title_full_unstemmed |
Abordagem da pontuação no ensino médio: análise de livros didáticos e proposição de protótipo didático em perspectiva dialógica |
title_sort |
abordagem da pontuação no ensino médio: análise de livros didáticos e proposição de protótipo didático em perspectiva dialógica |
publisher |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte |
publishDate |
2022 |
url |
https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/45671 |
work_keys_str_mv |
AT pauladaniellebezerrade abordagemdapontuacaonoensinomedioanalisedelivrosdidaticoseproposicaodeprototipodidaticoemperspectivadialogica |
_version_ |
1773963680648527872 |
spelling |
ri-123456789-456712022-05-02T15:37:36Z Abordagem da pontuação no ensino médio: análise de livros didáticos e proposição de protótipo didático em perspectiva dialógica Paula, Danielle Bezerra de Alves, Maria da Penha Casado http://lattes.cnpq.br/7767425482962092 http://lattes.cnpq.br/7377731555637172 Palhano, João Maria Paiva http://lattes.cnpq.br/5179045269982593 Oliveira, Maria Bernadete Fernandes de http://lattes.cnpq.br/2661324075394215 Barbosa, Maria do Socorro Maia Fernandes http://lattes.cnpq.br/7241411335114630 Puzzo, Miriam Bauab http://lattes.cnpq.br/6898954739357029 Pontuação Livro didático de Língua Portuguesa Protótipo didático This thesis, placed is in the Applied Linguistics area, takes as the object of study the questioning of the teaching of the punctuation from two axes: the approach in the Portuguese textbooks indicated by the guide PNLD 2015; and the proposition of activities that articulate the punctuation as one of the expressive resources used for the stylistic construction of the enunciation. Central objectives: 1) evaluate, in a dialogic perspective, the approach of the punctuation in Portuguese Language textbooks approved in PNLD (2015-2017), focused on the high school; and 2) propose, on the basis of the criticisms pointed out, prototype to teach (ROJO, 2012, 2013, 2017) that allows to explore the punctuation marks as expressive resources of the enunciations. Anchored in the Interpretative Paradigm with qualitative focus (CHIZZOTTI, 1998; FREITAS, 2002, 2007, 2010), the research is supported theoretically in the contributions of the Circle of Bakhtin about language, enunciation and style (BAKHTIN/VOLOCHINOV, 2006; BAKHTIN, 2003, 2010a, 2010b, 2013). The results prove that although some changes have already been identified in the work with the punctuation, most of the LDP suggested by PNLD 2015 still retains a normative and dissociated view of other knowledge for the treatment of the said content. Prototype to teach, drawn up from the critical reflections, highlight the punctuation integrated with the practices of reading and textual production, contributing to a bakhtinian approach to the topic under review. Esta tese, situada na área de produção de conhecimento da Linguística Aplicada, toma como objeto de estudo a problematização do ensino da pontuação a partir de dois eixos: da abordagem nos livros didáticos de Língua Portuguesa indicados pelo Guia PNLD 2015; e da proposição de atividades que articulem a pontuação como um dos recursos expressivos utilizados para a construção estilística do enunciado. São objetivos centrais: 1) avaliar, em uma perspectiva dialógica, a abordagem da pontuação nos livros didáticos de Língua Portuguesa aprovados no PNLD (2015-2017), voltados para o ensino médio; e 2) propor, com base nas críticas apontadas, protótipo didático (ROJO, 2012, 2013, 2017) que permita explorar os sinais de pontuação como recursos expressivos dos enunciados. Ancorada no paradigma interpretativista com enfoque qualitativo (CHIZZOTTI, 1998; FREITAS, 2002, 2007, 2010), a pesquisa se respalda teoricamente nas contribuições do Círculo de Bakhtin sobre linguagem, enunciado e estilo (BAKHTIN/VOLOCHINOV, 2006; BAKHTIN, 2003, 2010a, 2010b, 2013). Os resultados revelam que, embora já sejam identificadas algumas mudanças no trabalho com a pontuação, a maior parte dos LDP sugeridos pelo PNLD 2015 ainda conserva uma visão normativa e dissociada de outros conhecimentos para o tratamento do referido conteúdo. Elaborado a partir das reflexões críticas, o protótipo didático evidencia a pontuação integrada às práticas de leitura e de produção textual, contribuindo com uma abordagem bakhtiniana do tópico sob análise. 2022-01-18T20:09:56Z 2022-01-18T20:09:56Z 2018-08-02 doctoralThesis PAULA, Danielle Bezerra de. Abordagem da pontuação no ensino médio: análise de livros didáticos e proposição de protótipo didático em perspectiva dialógica. 2018. 187f. Tese (Doutorado em Estudos da Linguagem) - Centro de Ciências Humanas, Letras e Artes, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2018. https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/45671 pt_BR Acesso Aberto application/pdf Universidade Federal do Rio Grande do Norte Brasil UFRN PROGRAMA DE PÓS-GRADUAÇÃO EM ESTUDOS DA LINGUAGEM |