A produção de material didático para a formação de professores em análise de dados educacionais
The evolution of teaching and learning processes has undergone physical changes in the classroom, in teaching materials, in the way students and teachers interact with each other, and in the relationships of time and space. In this perspective, some educational institutions adopt a Virtual Learning...
Na minha lista:
Autor principal: | |
---|---|
Outros Autores: | |
Formato: | Dissertação |
Idioma: | pt_BR |
Publicado em: |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte
|
Assuntos: | |
Endereço do item: | https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/45660 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
ri-123456789-45660 |
---|---|
record_format |
dspace |
institution |
Repositório Institucional |
collection |
RI - UFRN |
language |
pt_BR |
topic |
Material didático Análise de dados educacionais Formação docente |
spellingShingle |
Material didático Análise de dados educacionais Formação docente Nunes, Clarissa Bezerra de Melo Pereira A produção de material didático para a formação de professores em análise de dados educacionais |
description |
The evolution of teaching and learning processes has undergone physical changes in the
classroom, in teaching materials, in the way students and teachers interact with each other, and
in the relationships of time and space. In this perspective, some educational institutions adopt
a Virtual Learning Environment (VLE) to assist students and teachers throughout the teaching
and learning processes, which generates a substantial amount of data on how students interact
with the tool, forming trails of learning. This work, which follows the Development of
Educational Technologies line of research, has sought to elaborate a multimidiatic didactic
material in the light of Contextualized Instructional Design (DIC) to promote teacher education
aiming at the analysis of educational data arising from the use of a VLE Moodle. With a mixed
quanti-quali approach, the data collected by Moodle served as the basis for analyzing the
learning paths models of 6th grade students in the English Language course, in a private school
located in Natal/RN, throughout the first semester of 2020. The adopted methodology was
based on the Knowledge Database Discovery Process (KDD) for transforming data into
knowledge, and on the Contextualized Instructional Design for the construction of the Didactic
Material. As a result of this work, models of learning paths were identified and digital
multimedia teaching material was created on the analysis of educational data, the latter being
made available on a website with written and video tutorials. Additionally, a teacher training
course was carried out in which the course participants, based on the analysis of profiles of
learning paths prepared with the materials available on the website, suggested interventions to
help the development and learning of students. As a contribution to society, the models of
learning paths and teaching materials, which are products of this work, can support the training
and qualification of more teachers, so that more students can be assisted throughout their
learning processes. |
author2 |
Gomes, Apuena Vieira |
author_facet |
Gomes, Apuena Vieira Nunes, Clarissa Bezerra de Melo Pereira |
format |
masterThesis |
author |
Nunes, Clarissa Bezerra de Melo Pereira |
author_sort |
Nunes, Clarissa Bezerra de Melo Pereira |
title |
A produção de material didático para a formação de professores em análise de dados educacionais |
title_short |
A produção de material didático para a formação de professores em análise de dados educacionais |
title_full |
A produção de material didático para a formação de professores em análise de dados educacionais |
title_fullStr |
A produção de material didático para a formação de professores em análise de dados educacionais |
title_full_unstemmed |
A produção de material didático para a formação de professores em análise de dados educacionais |
title_sort |
produção de material didático para a formação de professores em análise de dados educacionais |
publisher |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte |
publishDate |
2022 |
url |
https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/45660 |
work_keys_str_mv |
AT nunesclarissabezerrademelopereira aproducaodematerialdidaticoparaaformacaodeprofessoresemanalisededadoseducacionais AT nunesclarissabezerrademelopereira producaodematerialdidaticoparaaformacaodeprofessoresemanalisededadoseducacionais |
_version_ |
1773961444450107392 |
spelling |
ri-123456789-456602022-05-02T15:49:00Z A produção de material didático para a formação de professores em análise de dados educacionais Nunes, Clarissa Bezerra de Melo Pereira Gomes, Apuena Vieira http://lattes.cnpq.br/1065332183347752 http://lattes.cnpq.br/0601161335088804 Magalhães, Ismenia Blavatsky de 02514649463 http://lattes.cnpq.br/7041359168937281 Maia, Dennys Leite http://lattes.cnpq.br/4047293288281493 Nunes, Isabel Dillmann http://lattes.cnpq.br/2087785677186785 Mello, Rafael Ferreira Leite de http://lattes.cnpq.br/6190254569597745 Material didático Análise de dados educacionais Formação docente The evolution of teaching and learning processes has undergone physical changes in the classroom, in teaching materials, in the way students and teachers interact with each other, and in the relationships of time and space. In this perspective, some educational institutions adopt a Virtual Learning Environment (VLE) to assist students and teachers throughout the teaching and learning processes, which generates a substantial amount of data on how students interact with the tool, forming trails of learning. This work, which follows the Development of Educational Technologies line of research, has sought to elaborate a multimidiatic didactic material in the light of Contextualized Instructional Design (DIC) to promote teacher education aiming at the analysis of educational data arising from the use of a VLE Moodle. With a mixed quanti-quali approach, the data collected by Moodle served as the basis for analyzing the learning paths models of 6th grade students in the English Language course, in a private school located in Natal/RN, throughout the first semester of 2020. The adopted methodology was based on the Knowledge Database Discovery Process (KDD) for transforming data into knowledge, and on the Contextualized Instructional Design for the construction of the Didactic Material. As a result of this work, models of learning paths were identified and digital multimedia teaching material was created on the analysis of educational data, the latter being made available on a website with written and video tutorials. Additionally, a teacher training course was carried out in which the course participants, based on the analysis of profiles of learning paths prepared with the materials available on the website, suggested interventions to help the development and learning of students. As a contribution to society, the models of learning paths and teaching materials, which are products of this work, can support the training and qualification of more teachers, so that more students can be assisted throughout their learning processes. A evolução dos processos de ensino e aprendizagem tem passado por mudanças físicas na sala de aula, nos materiais didáticos, na forma como os alunos e professores interagem entre si, e pelas relações de tempo e espaço. Nessa perspectiva, algumas instituições de ensino adotam um Ambiente Virtual de Aprendizagem (AVA) para auxiliar discentes e docentes ao longo dos processos de ensino e aprendizagem, o que gera uma quantidade substancial de dados sobre como os alunos interagem com a ferramenta, formando trilhas de aprendizagem. Este trabalho, que segue a linha de pesquisa de Desenvolvimento de Tecnologias Educacionais, se propôs a elaborar um material didático à luz do Design Instrucional Contextualizado (DIC) para promover a formação docente visando a análise de dados educacionais oriundos do uso de um AVA Moodle. Com uma abordagem mista quanti-quali, os dados coletados pelo Moodle serviram de base para a análise de rendimento acadêmico de alunos do 6º ano na disciplina de Língua Inglesa, em uma escola privada situada em Natal/RN, ao longo do primeiro semestre de 2020. A metodologia utilizada baseou-se no Processo de Descoberta do Conhecimento em Base de dados (KDD, do inglês Knowledge Database Discovery) para a transformação de dados em conhecimento, e no Design Instrucional Contextualizado para a construção do Material Didático. Como produtos resultantes desse trabalho, foram identificados os modelos de trilhas de aprendizagem e foi criado um material didático multimidiático digital sobre a análise de dados educacionais, este último sendo disponibilizado em um site na web com tutoriais escritos e em vídeo. Adicionalmente, foi realizado um curso de formação docente no qual os cursistas, a partir da análise de perfis de trilhas de aprendizagem elaborado com os materiais disponibilizados no site, sugeriram intervenções para auxiliar o desenvolvimento e aprendizagem dos alunos. Como contribuição para a sociedade, os modelos de trilhas de aprendizagem e o material didático, que são produtos deste trabalho, podem basear a formação e capacitação de mais docentes, para que mais alunos possam ser auxiliados ao longo de seus processos de aprendizagem. 2022-01-17T22:46:13Z 2022-01-17T22:46:13Z 2021-11-03 masterThesis NUNES, Clarissa Bezerra de Melo Pereira. A produção de material didático para a formação de professores em análise de dados educacionais. 2021. 125f. Dissertação (Mestrado Profissional em Inovação em Tecnologias Educacionais) - Instituto Metrópole Digital, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2021. https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/45660 pt_BR Acesso Aberto application/pdf Universidade Federal do Rio Grande do Norte Brasil UFRN PROGRAMA DE PÓS-GRADUAÇÃO EM INOVAÇÃO EM TECNOLOGIAS EDUCACIONAIS |