Família escrava e relações de compadrio: estudo das territorialidades escravas na freguesia de Sant'Ana de São José de Mipibu (1841-1862)

The objective of this study is to analyze the presence of slave families in the parish of Sant'Ana of São José de Mipibu between the years 1841 and 1862, observing the construction of a slave territoriality in a space that was not theirs a priori, but rather the Church and Catholic Society. We...

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Detalhes bibliográficos
Autor principal: Silva, Clara Maria da
Outros Autores: Macedo, Helder Alexandre Medeiros de
Formato: Dissertação
Idioma:pt_BR
Publicado em: Universidade Federal do Rio Grande do Norte
Assuntos:
Endereço do item:https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/45623
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spelling ri-123456789-456232022-05-02T15:48:15Z Família escrava e relações de compadrio: estudo das territorialidades escravas na freguesia de Sant'Ana de São José de Mipibu (1841-1862) Silva, Clara Maria da Macedo, Helder Alexandre Medeiros de http://lattes.cnpq.br/9324800771118580 http://lattes.cnpq.br/8883637703704518 Silva, Gian Carlo de Melo http://lattes.cnpq.br/6816194135811718 Souza, Juliana Teixeira http://lattes.cnpq.br/7893663154086378 Santos, Magno Francisco de Jesus http://lattes.cnpq.br/9046069221784194 Família escrava Escravidão Registros de batismo Compadrio Freguesia de Sant’Ana de São José de Mipibu The objective of this study is to analyze the presence of slave families in the parish of Sant'Ana of São José de Mipibu between the years 1841 and 1862, observing the construction of a slave territoriality in a space that was not theirs a priori, but rather the Church and Catholic Society. We interpret the formation of slave family institutions in this space as an act of resistance and survival by these enslaved women and men, who were inserted in a slave society. For this, we have as the main source of study the baptism records of this parish, which were read, transcribed, analyzed and systematized based on the methodology of Serial and Quantitative History. In fact, we believe in the choices of godfathers and godmothers by captive families at the time of the baptism of slave children would be a strategy for survival, (re)existence and the search for autonomy of these slavery people. The choice to study the parish of Sant'Ana was because part of this ecclesiastical territory is located in the rural area of the city of São José de Mipibu, which in the 19th century played an important role economically within the province of Rio Grande do Norte, counting on small and medium sugar, rapadura and cachaça sugar mills, activities that require significant slave labor to work in the sugar cane plantations. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPES O objetivo deste trabalho é analisar a presença de famílias cativas na freguesia de Sant’Ana de São José de Mipibu entre os anos de 1841 e 1862, observando a construção de uma territorialidade escrava em um espaço que não era deles a priori, mas sim da Igreja e sociedade católica. Interpretamos a formação das instituições familiares escravas neste espaço como um ato de resistência e sobrevivência por parte dessas mulheres e homens escravizados, os quais estavam inseridos dentro de uma sociedade escravista. Para isso, temos como fonte principal de estudo os registros de batismo desta freguesia, os quais foram lidos, transcritos, analisados e sistematizados com base na metodologia da História Serial e Quantitativa. Assim, acreditamos que as escolhas dos padrinhos e madrinhas pelas famílias cativas no momento do batismo das crianças escravas seria uma estratégia de sobrevivência, (re)existência e busca por autonomia destes seres escravizados. A escolha pelo estudo da freguesia de Sant’Ana se deu, pois, parte de seu território eclesiástico está localizado na zona rural da cidade de São José de Mipibu que no século XIX desempenhou um papel importante economicamente dentro da província do Rio Grande do Norte, contando com pequenos e médios engenhos produtores de açúcar, rapadura e cachaça, atividades que necessitam de significativa mão de obra escrava para trabalhar nas plantações de cana-de-açúcar. 2022-01-14T00:19:23Z 2022-01-14T00:19:23Z 2021-06-28 masterThesis SILVA, Clara Maria da. Família escrava e relações de compadrio: estudo das territorialidades escravas na freguesia de Sant'Ana de São José de Mipibu (1841-1862). 2021. 193f. Dissertação (Mestrado em História) - Centro de Ciências Humanas, Letras e Artes, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2021. https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/45623 pt_BR Acesso Aberto application/pdf Universidade Federal do Rio Grande do Norte Brasil UFRN PROGRAMA DE PÓS-GRADUAÇÃO EM HISTÓRIA
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description The objective of this study is to analyze the presence of slave families in the parish of Sant'Ana of São José de Mipibu between the years 1841 and 1862, observing the construction of a slave territoriality in a space that was not theirs a priori, but rather the Church and Catholic Society. We interpret the formation of slave family institutions in this space as an act of resistance and survival by these enslaved women and men, who were inserted in a slave society. For this, we have as the main source of study the baptism records of this parish, which were read, transcribed, analyzed and systematized based on the methodology of Serial and Quantitative History. In fact, we believe in the choices of godfathers and godmothers by captive families at the time of the baptism of slave children would be a strategy for survival, (re)existence and the search for autonomy of these slavery people. The choice to study the parish of Sant'Ana was because part of this ecclesiastical territory is located in the rural area of the city of São José de Mipibu, which in the 19th century played an important role economically within the province of Rio Grande do Norte, counting on small and medium sugar, rapadura and cachaça sugar mills, activities that require significant slave labor to work in the sugar cane plantations.
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