Condução de oficinas com grupos focais: uma pesquisa com alunos do ensino fundamental Ipara investigação da percepção de riscosde desastres

Childrensin elementary school I spend at least 20% of their daily time and, nearly, 35% of their awoken time inside the school. Despite the condition of vulnerability that they may encounter, the childrens can not be seen as passive victims in front of disasters, because, they can...

ver descrição completa

Na minha lista:
Detalhes bibliográficos
Principais autores: Carvalho, Ricardo José Matos de, Mendes, Adricia Fonseca
Formato: article
Idioma:pt_BR
Publicado em: UFRN
Assuntos:
Endereço do item:https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/45201
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id ri-123456789-45201
record_format dspace
institution Repositório Institucional
collection RI - UFRN
language pt_BR
topic Crianças
Escola
Percepção de riscos de desastres
spellingShingle Crianças
Escola
Percepção de riscos de desastres
Carvalho, Ricardo José Matos de
Mendes, Adricia Fonseca
Condução de oficinas com grupos focais: uma pesquisa com alunos do ensino fundamental Ipara investigação da percepção de riscosde desastres
description Childrensin elementary school I spend at least 20% of their daily time and, nearly, 35% of their awoken time inside the school. Despite the condition of vulnerability that they may encounter, the childrens can not be seen as passive victims in front of disasters, because, they can act in these situations, and also participate in all matters that affect their lives. On the face of this, this research aims to know what is the perception that the students from the 5th graders of the Elementary School I from a state public school of the burgh Mãe Luíza (Natal/RN) have of the risks of disasters related to the burgh where they live/studyand their schools. Therefore, four workshops were held in which the students were invited to talk about their perceptions about disasters risks, from the following motivating themes: notions about disasters, causes of disasters, possibility of disasters occurrence, memories of the landslide occurred in 2014 in the Mãe Luíza neighborhood, communication on disaster risk and relation between the community and the institutions involved in disaster risk management. Among the main results are the difficulties demonstrated by the students relating to the understanding the notion of disasters and their causes and the limitation of knowledge that they have about the municipal organ Civil of Protection and Defense. It is intended with the results of this research to contribute to the formulation of public policies and actions of protection and civil defense
format article
author Carvalho, Ricardo José Matos de
Mendes, Adricia Fonseca
author_facet Carvalho, Ricardo José Matos de
Mendes, Adricia Fonseca
author_sort Carvalho, Ricardo José Matos de
title Condução de oficinas com grupos focais: uma pesquisa com alunos do ensino fundamental Ipara investigação da percepção de riscosde desastres
title_short Condução de oficinas com grupos focais: uma pesquisa com alunos do ensino fundamental Ipara investigação da percepção de riscosde desastres
title_full Condução de oficinas com grupos focais: uma pesquisa com alunos do ensino fundamental Ipara investigação da percepção de riscosde desastres
title_fullStr Condução de oficinas com grupos focais: uma pesquisa com alunos do ensino fundamental Ipara investigação da percepção de riscosde desastres
title_full_unstemmed Condução de oficinas com grupos focais: uma pesquisa com alunos do ensino fundamental Ipara investigação da percepção de riscosde desastres
title_sort condução de oficinas com grupos focais: uma pesquisa com alunos do ensino fundamental ipara investigação da percepção de riscosde desastres
publisher UFRN
publishDate 2021
url https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/45201
work_keys_str_mv AT carvalhoricardojosematosde conducaodeoficinascomgruposfocaisumapesquisacomalunosdoensinofundamentaliparainvestigacaodapercepcaoderiscosdedesastres
AT mendesadriciafonseca conducaodeoficinascomgruposfocaisumapesquisacomalunosdoensinofundamentaliparainvestigacaodapercepcaoderiscosdedesastres
AT carvalhoricardojosematosde conductingworkshopswithfocusgroupsasurveyofelementaryschoolstudentstoinvestigatetheperceptionofdisasterrisk
AT mendesadriciafonseca conductingworkshopswithfocusgroupsasurveyofelementaryschoolstudentstoinvestigatetheperceptionofdisasterrisk
_version_ 1773966989034782720
spelling ri-123456789-452012021-12-06T19:01:38Z Condução de oficinas com grupos focais: uma pesquisa com alunos do ensino fundamental Ipara investigação da percepção de riscosde desastres Conducting workshops with focus groups: a survey of elementary school students to investigate the perception of disaster risk Carvalho, Ricardo José Matos de Mendes, Adricia Fonseca Crianças Escola Percepção de riscos de desastres Childrensin elementary school I spend at least 20% of their daily time and, nearly, 35% of their awoken time inside the school. Despite the condition of vulnerability that they may encounter, the childrens can not be seen as passive victims in front of disasters, because, they can act in these situations, and also participate in all matters that affect their lives. On the face of this, this research aims to know what is the perception that the students from the 5th graders of the Elementary School I from a state public school of the burgh Mãe Luíza (Natal/RN) have of the risks of disasters related to the burgh where they live/studyand their schools. Therefore, four workshops were held in which the students were invited to talk about their perceptions about disasters risks, from the following motivating themes: notions about disasters, causes of disasters, possibility of disasters occurrence, memories of the landslide occurred in 2014 in the Mãe Luíza neighborhood, communication on disaster risk and relation between the community and the institutions involved in disaster risk management. Among the main results are the difficulties demonstrated by the students relating to the understanding the notion of disasters and their causes and the limitation of knowledge that they have about the municipal organ Civil of Protection and Defense. It is intended with the results of this research to contribute to the formulation of public policies and actions of protection and civil defense Crianças em idade escolar do ensino fundamental I passam pelo menos 20% do tempo diário e, aproximadamente, 35% dotempo que fica acordado dentro da escola. Apesar da condição de vulnerabilidade em que poderão se encontrar, as crianças não podem ser vistas como vítimas passivas frente aos desastres, porque, elas podem agir nestas situações, e também participar de todos os assuntos que afetam suas vidas. Diante disso, esta pesquisa visa conhecer qual é a percepção que os alunos do 5° ano do Ensino Fundamental Ide uma escola pública estadual do bairro de Mãe Luíza (Natal/RN) têm dos riscos de desastres relacionados ao bairro onde moram/estudame suas escolas. Para tanto, foram realizadas quatro oficinas em que os alunos foram convidados a falar sobre suas percepções acerca de riscos de desastres, a partir dos seguintes temas motivadores: noções de desastres, causas dos desastres, possibilidade da ocorrência dos desastres, memórias do deslizamento de terra ocorrido em 2014 no bairro de Mãe Luíza, comunicação referente ao risco de desastres e relação entre a comunidade e as instituições envolvidas na gestão de risco de desastre. Dentre os principais resultados estão as dificuldades demonstradas pelos alunos referentes à compreensão da noção de desastres e de suas causas e a limitação do conhecimento que eles têm do órgão de Proteção e Defesa Civil municipal. Pretende-se com os resultados desta pesquisa contribuir com a formulação de políticas públicas e ações de proteção e defesa civil 2021-12-06T19:01:37Z 2021-12-06T19:01:37Z 2019-06-06 article MENDES, Adricia Fonseca; CARVALHO, Ricardo José Matos de. Condução de oficinas com grupos focais: uma pesquisa com alunos do ensino fundamental i para investigação da percepção de riscos de desastres. Revista de Geociências do Nordeste, [S.L.], v. 5, p. 35-48, 6 jun. 2019. Universidade Federal do Rio Grande do Norte - UFRN. http://dx.doi.org/10.21680/2447-3359.2019v5n0id17968. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/revistadoregne/article/view/17968. Acesso em: 9 nov. 2021. 2447-3359 https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/45201 10.21680/2447-3359.2019v5n0id17968 pt_BR Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/br/ application/pdf UFRN