"Não é porque a gente não passa que não quer estudar!" juventudes na EJA: pronúncias e sentidos atribuídos à escola
This dissertation aims to identify the meanings attributed to school by young people between 15 and 17 years of age, enrolled in Youth and Adult Education at the Escola Municipal Erivan França, whose school trajectories are crossed by situations of school failure, which cause their "migration&q...
Na minha lista:
Autor principal: | |
---|---|
Outros Autores: | |
Formato: | Dissertação |
Idioma: | pt_BR |
Publicado em: |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: | https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/44813 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
ri-123456789-44813 |
---|---|
record_format |
dspace |
institution |
Repositório Institucional |
collection |
RI - UFRN |
language |
pt_BR |
topic |
Juvenilização Educação de jovens e adultos Sentidos da escola |
spellingShingle |
Juvenilização Educação de jovens e adultos Sentidos da escola Souza, Ana Raquel de Oliveira "Não é porque a gente não passa que não quer estudar!" juventudes na EJA: pronúncias e sentidos atribuídos à escola |
description |
This dissertation aims to identify the meanings attributed to school by young people between
15 and 17 years of age, enrolled in Youth and Adult Education at the Escola Municipal Erivan
França, whose school trajectories are crossed by situations of school failure, which cause their
"migration" to the modality, in a process that, at a single time, allows their permanence in school
and deepens the phenomenon called juvenilization of EJA. The objective of the research was,
based on reflective listening of their school trajectories, to understand the senses attributed by
them to the knowledge provided by the school. In the process of investigation we relied on
ethnographic qualitative research, carrying out direct observations at school, exploratory
interviews, application of questionnaires and semi-structured interviews that allowed us to
move between different places, looks and listens around the singularities of the interlocutors.
As a theoretical contribution, we sought studies on the notion of meaning, in Augé (1999) and
Vygotsky (2008), on the relationships with knowledge, from the reading of Charlot (1999,
2000), and on youth and juvenilization at EJA, in Dayrell (2003) and Arroyo (2017). Thus, we
have delineated as far as possible an understanding about the youth universe at EJA, its senses
and how they perceive themselves inserted in the modality, without ceasing, however, to
consider their school and life trajectories. Despite the obviousness of the senses attributed, the
school is unable to meet the expectations of the students to learn the skills they deem necessary
and in line with their personal and social demands. They seek to obtain the diploma, they value
scientific knowledge, they value knowledge that involves mastering skills in reading, writing,
a foreign language, the use of technology, a profession, a way of expressing their art, their
movement and their voice. They value learning to be in the world and with others, living
together based on fundamental values such as respect, tolerance and education. They seek
experiences that are part of their existence and that dialogue with their individual needs and
their apparently impossible dreams. Our conclusions about the meanings attributed to school
were guided by issues such as juvenilization and the role of school in EJA, school as a place of
scientific knowledge and expectations for the future, relational learning, age-serial distortion
and reproaches. |
author2 |
Azevedo, Alessandro Augusto de |
author_facet |
Azevedo, Alessandro Augusto de Souza, Ana Raquel de Oliveira |
format |
masterThesis |
author |
Souza, Ana Raquel de Oliveira |
author_sort |
Souza, Ana Raquel de Oliveira |
title |
"Não é porque a gente não passa que não quer estudar!" juventudes na EJA: pronúncias e sentidos atribuídos à escola |
title_short |
"Não é porque a gente não passa que não quer estudar!" juventudes na EJA: pronúncias e sentidos atribuídos à escola |
title_full |
"Não é porque a gente não passa que não quer estudar!" juventudes na EJA: pronúncias e sentidos atribuídos à escola |
title_fullStr |
"Não é porque a gente não passa que não quer estudar!" juventudes na EJA: pronúncias e sentidos atribuídos à escola |
title_full_unstemmed |
"Não é porque a gente não passa que não quer estudar!" juventudes na EJA: pronúncias e sentidos atribuídos à escola |
title_sort |
"não é porque a gente não passa que não quer estudar!" juventudes na eja: pronúncias e sentidos atribuídos à escola |
publisher |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte |
publishDate |
2021 |
url |
https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/44813 |
work_keys_str_mv |
AT souzaanaraqueldeoliveira naoeporqueagentenaopassaquenaoquerestudarjuventudesnaejapronunciasesentidosatribuidosaescola |
_version_ |
1773961681667358720 |
spelling |
ri-123456789-448132022-05-02T15:24:27Z "Não é porque a gente não passa que não quer estudar!" juventudes na EJA: pronúncias e sentidos atribuídos à escola Souza, Ana Raquel de Oliveira Azevedo, Alessandro Augusto de http://lattes.cnpq.br/3521226970305887 Bezerra, Edneide da Conceição http://lattes.cnpq.br/3759724967134898 Andrade, Erika dos Reis Gusmão http://lattes.cnpq.br/0778953049451033 Nascimento, José Mateus do http://lattes.cnpq.br/9176401714554967 Silva, Rosalia de Fatima e http://lattes.cnpq.br/2560174506689869 Juvenilização Educação de jovens e adultos Sentidos da escola This dissertation aims to identify the meanings attributed to school by young people between 15 and 17 years of age, enrolled in Youth and Adult Education at the Escola Municipal Erivan França, whose school trajectories are crossed by situations of school failure, which cause their "migration" to the modality, in a process that, at a single time, allows their permanence in school and deepens the phenomenon called juvenilization of EJA. The objective of the research was, based on reflective listening of their school trajectories, to understand the senses attributed by them to the knowledge provided by the school. In the process of investigation we relied on ethnographic qualitative research, carrying out direct observations at school, exploratory interviews, application of questionnaires and semi-structured interviews that allowed us to move between different places, looks and listens around the singularities of the interlocutors. As a theoretical contribution, we sought studies on the notion of meaning, in Augé (1999) and Vygotsky (2008), on the relationships with knowledge, from the reading of Charlot (1999, 2000), and on youth and juvenilization at EJA, in Dayrell (2003) and Arroyo (2017). Thus, we have delineated as far as possible an understanding about the youth universe at EJA, its senses and how they perceive themselves inserted in the modality, without ceasing, however, to consider their school and life trajectories. Despite the obviousness of the senses attributed, the school is unable to meet the expectations of the students to learn the skills they deem necessary and in line with their personal and social demands. They seek to obtain the diploma, they value scientific knowledge, they value knowledge that involves mastering skills in reading, writing, a foreign language, the use of technology, a profession, a way of expressing their art, their movement and their voice. They value learning to be in the world and with others, living together based on fundamental values such as respect, tolerance and education. They seek experiences that are part of their existence and that dialogue with their individual needs and their apparently impossible dreams. Our conclusions about the meanings attributed to school were guided by issues such as juvenilization and the role of school in EJA, school as a place of scientific knowledge and expectations for the future, relational learning, age-serial distortion and reproaches. A presente dissertação objetiva identificar os sentidos atribuídos à escola por jovens com idades entre 15 e 17 anos, matriculados/as na Educação de Jovens e Adultos, na Escola Municipal Erivan França, cujas trajetórias escolares são atravessadas por situações de fracasso escolar, que provocam sua “migração” para a modalidade, em um processo que, a um só tempo, possibilita sua permanência na escola e aprofunda o fenômeno denominado de juvenilização da EJA. O objetivo da pesquisa foi, com base na escuta reflexiva de suas trajetórias escolares, compreender os sentidos por eles atribuídos à escola, aos saberes por ela propiciados. No processo de investigação, apoiamo-nos na pesquisa qualitativa etnográfica, realizando observações diretas na escola, entrevistas exploratórias, aplicação de questionários e entrevistas semiestruturadas que nos permitiram transitar entre diferentes lugares, olhares e escutas em torno das singularidades dos interlocutores. Como aporte teórico, buscamos os estudos sobre a noção de sentido, em Augé (1999) e Vygotsky (2008), as relações com o saber, a partir da leitura de Charlot (1999, 2000), e juventudes e juvenilização na EJA, em Dayrell (2003) e Arroyo (2017). Nossas conclusões acerca dos sentidos atribuídos à escola foram norteadas por quesitos como a juvenilização e o papel da escola na EJA, a escola como lugar de conhecimentos científicos e expectativas de futuro, as aprendizagens relacionais, distorção idade-série e as reprovações. Assim, delineamos até onde foi possível um entendimento acerca do universo dos jovens na EJA, seus sentidos e como se percebem inseridos na modalidade, sem deixarmos, no entanto, de considerar suas trajetórias escolares e de vida. Apesar da obviedade dos sentidos atribuídos, concluímos que a escola não consegue atender às expectativas do/as educandos/as de aprender as habilidades que julgam necessárias e consonantes com suas demandas pessoais e sociais. Eles e elas buscam obter o diploma, valorizam os saberes científicos, saberes que envolvem dominar habilidades de leitura, de escrita, de uma língua estrangeira, do uso de tecnologia, de uma profissão, de um modo de expressar sua arte, seu movimento e sua voz. Valorizam o aprender a estar no mundo e com os outros, bem como a convivência com base em valores fundamentais, por exemplo, o respeito, a tolerância e a educação. Buscam experiências que fazem parte da sua existência e que dialoguem com suas necessidades individuais e seus sonhos aparentemente impossíveis. 2021-11-08T18:12:44Z 2021-11-08T18:12:44Z 2021-02-25 masterThesis SOUZA, Ana Raquel de Oliveira. "Não é porque a gente não passa que não quer estudar!" juventudes na EJA: pronúncias e sentidos atribuídos à escola. 2021. 110f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Centro de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2021. https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/44813 pt_BR Acesso Aberto application/pdf Universidade Federal do Rio Grande do Norte Brasil UFRN PROGRAMA DE PÓS-GRADUAÇÃO EM EDUCAÇÃO |