"Não é porque a gente não passa que não quer estudar!" juventudes na EJA: pronúncias e sentidos atribuídos à escola

This dissertation aims to identify the meanings attributed to school by young people between 15 and 17 years of age, enrolled in Youth and Adult Education at the Escola Municipal Erivan França, whose school trajectories are crossed by situations of school failure, which cause their "migration&q...

ver descrição completa

Na minha lista:
Detalhes bibliográficos
Autor principal: Souza, Ana Raquel de Oliveira
Outros Autores: Azevedo, Alessandro Augusto de
Formato: Dissertação
Idioma:pt_BR
Publicado em: Universidade Federal do Rio Grande do Norte
Assuntos:
Acesso em linha:https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/44813
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id ri-123456789-44813
record_format dspace
institution Repositório Institucional
collection RI - UFRN
language pt_BR
topic Juvenilização
Educação de jovens e adultos
Sentidos da escola
spellingShingle Juvenilização
Educação de jovens e adultos
Sentidos da escola
Souza, Ana Raquel de Oliveira
"Não é porque a gente não passa que não quer estudar!" juventudes na EJA: pronúncias e sentidos atribuídos à escola
description This dissertation aims to identify the meanings attributed to school by young people between 15 and 17 years of age, enrolled in Youth and Adult Education at the Escola Municipal Erivan França, whose school trajectories are crossed by situations of school failure, which cause their "migration" to the modality, in a process that, at a single time, allows their permanence in school and deepens the phenomenon called juvenilization of EJA. The objective of the research was, based on reflective listening of their school trajectories, to understand the senses attributed by them to the knowledge provided by the school. In the process of investigation we relied on ethnographic qualitative research, carrying out direct observations at school, exploratory interviews, application of questionnaires and semi-structured interviews that allowed us to move between different places, looks and listens around the singularities of the interlocutors. As a theoretical contribution, we sought studies on the notion of meaning, in Augé (1999) and Vygotsky (2008), on the relationships with knowledge, from the reading of Charlot (1999, 2000), and on youth and juvenilization at EJA, in Dayrell (2003) and Arroyo (2017). Thus, we have delineated as far as possible an understanding about the youth universe at EJA, its senses and how they perceive themselves inserted in the modality, without ceasing, however, to consider their school and life trajectories. Despite the obviousness of the senses attributed, the school is unable to meet the expectations of the students to learn the skills they deem necessary and in line with their personal and social demands. They seek to obtain the diploma, they value scientific knowledge, they value knowledge that involves mastering skills in reading, writing, a foreign language, the use of technology, a profession, a way of expressing their art, their movement and their voice. They value learning to be in the world and with others, living together based on fundamental values such as respect, tolerance and education. They seek experiences that are part of their existence and that dialogue with their individual needs and their apparently impossible dreams. Our conclusions about the meanings attributed to school were guided by issues such as juvenilization and the role of school in EJA, school as a place of scientific knowledge and expectations for the future, relational learning, age-serial distortion and reproaches.
author2 Azevedo, Alessandro Augusto de
author_facet Azevedo, Alessandro Augusto de
Souza, Ana Raquel de Oliveira
format masterThesis
author Souza, Ana Raquel de Oliveira
author_sort Souza, Ana Raquel de Oliveira
title "Não é porque a gente não passa que não quer estudar!" juventudes na EJA: pronúncias e sentidos atribuídos à escola
title_short "Não é porque a gente não passa que não quer estudar!" juventudes na EJA: pronúncias e sentidos atribuídos à escola
title_full "Não é porque a gente não passa que não quer estudar!" juventudes na EJA: pronúncias e sentidos atribuídos à escola
title_fullStr "Não é porque a gente não passa que não quer estudar!" juventudes na EJA: pronúncias e sentidos atribuídos à escola
title_full_unstemmed "Não é porque a gente não passa que não quer estudar!" juventudes na EJA: pronúncias e sentidos atribuídos à escola
title_sort "não é porque a gente não passa que não quer estudar!" juventudes na eja: pronúncias e sentidos atribuídos à escola
publisher Universidade Federal do Rio Grande do Norte
publishDate 2021
url https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/44813
work_keys_str_mv AT souzaanaraqueldeoliveira naoeporqueagentenaopassaquenaoquerestudarjuventudesnaejapronunciasesentidosatribuidosaescola
_version_ 1773961681667358720
spelling ri-123456789-448132022-05-02T15:24:27Z "Não é porque a gente não passa que não quer estudar!" juventudes na EJA: pronúncias e sentidos atribuídos à escola Souza, Ana Raquel de Oliveira Azevedo, Alessandro Augusto de http://lattes.cnpq.br/3521226970305887 Bezerra, Edneide da Conceição http://lattes.cnpq.br/3759724967134898 Andrade, Erika dos Reis Gusmão http://lattes.cnpq.br/0778953049451033 Nascimento, José Mateus do http://lattes.cnpq.br/9176401714554967 Silva, Rosalia de Fatima e http://lattes.cnpq.br/2560174506689869 Juvenilização Educação de jovens e adultos Sentidos da escola This dissertation aims to identify the meanings attributed to school by young people between 15 and 17 years of age, enrolled in Youth and Adult Education at the Escola Municipal Erivan França, whose school trajectories are crossed by situations of school failure, which cause their "migration" to the modality, in a process that, at a single time, allows their permanence in school and deepens the phenomenon called juvenilization of EJA. The objective of the research was, based on reflective listening of their school trajectories, to understand the senses attributed by them to the knowledge provided by the school. In the process of investigation we relied on ethnographic qualitative research, carrying out direct observations at school, exploratory interviews, application of questionnaires and semi-structured interviews that allowed us to move between different places, looks and listens around the singularities of the interlocutors. As a theoretical contribution, we sought studies on the notion of meaning, in Augé (1999) and Vygotsky (2008), on the relationships with knowledge, from the reading of Charlot (1999, 2000), and on youth and juvenilization at EJA, in Dayrell (2003) and Arroyo (2017). Thus, we have delineated as far as possible an understanding about the youth universe at EJA, its senses and how they perceive themselves inserted in the modality, without ceasing, however, to consider their school and life trajectories. Despite the obviousness of the senses attributed, the school is unable to meet the expectations of the students to learn the skills they deem necessary and in line with their personal and social demands. They seek to obtain the diploma, they value scientific knowledge, they value knowledge that involves mastering skills in reading, writing, a foreign language, the use of technology, a profession, a way of expressing their art, their movement and their voice. They value learning to be in the world and with others, living together based on fundamental values such as respect, tolerance and education. They seek experiences that are part of their existence and that dialogue with their individual needs and their apparently impossible dreams. Our conclusions about the meanings attributed to school were guided by issues such as juvenilization and the role of school in EJA, school as a place of scientific knowledge and expectations for the future, relational learning, age-serial distortion and reproaches. A presente dissertação objetiva identificar os sentidos atribuídos à escola por jovens com idades entre 15 e 17 anos, matriculados/as na Educação de Jovens e Adultos, na Escola Municipal Erivan França, cujas trajetórias escolares são atravessadas por situações de fracasso escolar, que provocam sua “migração” para a modalidade, em um processo que, a um só tempo, possibilita sua permanência na escola e aprofunda o fenômeno denominado de juvenilização da EJA. O objetivo da pesquisa foi, com base na escuta reflexiva de suas trajetórias escolares, compreender os sentidos por eles atribuídos à escola, aos saberes por ela propiciados. No processo de investigação, apoiamo-nos na pesquisa qualitativa etnográfica, realizando observações diretas na escola, entrevistas exploratórias, aplicação de questionários e entrevistas semiestruturadas que nos permitiram transitar entre diferentes lugares, olhares e escutas em torno das singularidades dos interlocutores. Como aporte teórico, buscamos os estudos sobre a noção de sentido, em Augé (1999) e Vygotsky (2008), as relações com o saber, a partir da leitura de Charlot (1999, 2000), e juventudes e juvenilização na EJA, em Dayrell (2003) e Arroyo (2017). Nossas conclusões acerca dos sentidos atribuídos à escola foram norteadas por quesitos como a juvenilização e o papel da escola na EJA, a escola como lugar de conhecimentos científicos e expectativas de futuro, as aprendizagens relacionais, distorção idade-série e as reprovações. Assim, delineamos até onde foi possível um entendimento acerca do universo dos jovens na EJA, seus sentidos e como se percebem inseridos na modalidade, sem deixarmos, no entanto, de considerar suas trajetórias escolares e de vida. Apesar da obviedade dos sentidos atribuídos, concluímos que a escola não consegue atender às expectativas do/as educandos/as de aprender as habilidades que julgam necessárias e consonantes com suas demandas pessoais e sociais. Eles e elas buscam obter o diploma, valorizam os saberes científicos, saberes que envolvem dominar habilidades de leitura, de escrita, de uma língua estrangeira, do uso de tecnologia, de uma profissão, de um modo de expressar sua arte, seu movimento e sua voz. Valorizam o aprender a estar no mundo e com os outros, bem como a convivência com base em valores fundamentais, por exemplo, o respeito, a tolerância e a educação. Buscam experiências que fazem parte da sua existência e que dialoguem com suas necessidades individuais e seus sonhos aparentemente impossíveis. 2021-11-08T18:12:44Z 2021-11-08T18:12:44Z 2021-02-25 masterThesis SOUZA, Ana Raquel de Oliveira. "Não é porque a gente não passa que não quer estudar!" juventudes na EJA: pronúncias e sentidos atribuídos à escola. 2021. 110f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Centro de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2021. https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/44813 pt_BR Acesso Aberto application/pdf Universidade Federal do Rio Grande do Norte Brasil UFRN PROGRAMA DE PÓS-GRADUAÇÃO EM EDUCAÇÃO