A simulação no ensino de enfermagem: uma análise conceitual
Objective: to analyze the concept of simulation in nursing teaching. Method: this is a concept analysis, following the Walker and Avant method, in which an integrative review of the literature was carried out in the databases Scientific Electronic Library Online, Database of Nursing and Latin Americ...
Na minha lista:
Principais autores: | , , , , , |
---|---|
Formato: | article |
Idioma: | pt_BR |
Publicado em: |
Revista de Enfermagem do Centro Oeste Mineiro
|
Assuntos: | |
Endereço do item: | https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/44721 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
ri-123456789-44721 |
---|---|
record_format |
dspace |
spelling |
ri-123456789-447212021-10-26T13:31:01Z A simulação no ensino de enfermagem: uma análise conceitual Simulation in nursing teaching: a conceptual analysis Simulación en educación de enfermería: un análisis conceptual Costa, Raphael Raniere de Oliveira Medeiros, Soraya Maria de Martins, José Carlos Amado Enders, Bertha Cruz Lira, Ana Luisa Brandão de Carvalho Araújo, Marília Souto de Simulação Ensino de enfermagem Formação de conceito Simulation Education, nursing Concept formation Objective: to analyze the concept of simulation in nursing teaching. Method: this is a concept analysis, following the Walker and Avant method, in which an integrative review of the literature was carried out in the databases Scientific Electronic Library Online, Database of Nursing and Latin American and Caribbean Literature in Health Sciences (LILACS). Final sample was from 17 studies. Results: The concept developed for simulation in nursing teaching was: a teaching strategy that uses technologies replicating scenarios simulating the practice, in a controlled and realistic environment, where the student participates actively in the teaching and learning process, aiming to practice comprehensively, to learn, reflect and evaluate products and processes. Conclusion: the findings help in the construction of research instruments and the understanding in the research area of the phenomenon studied. Objetivo: analisar o conceito simulação no ensino de enfermagem. Método: trata-se de uma análise de conceito, seguindo o método de Walker e Avant, na qual foi realizada uma revisão integrativa da literatura nas bases de dados Scientific Electronic Library Online, Base de Dados de Enfermagem e Literatura Latino-americana e do Caribe em Ciências da Saúde (LILACS). Amostra final foi de 17 estudos. Resultados: O conceito elaborado para simulação no ensino de enfermagem foi: uma estratégia de ensino que utiliza-se de tecnologias, replicando cenários simulando a prática, em ambiente controlado e realista, onde o estudante participa ativamente do processo de ensino e aprendizagem, almejando praticar exaustivamente, aprender, refletir e avaliar produtos e processos. Conclusão: os achados auxiliam na construção de instrumentos de pesquisas e a compreensão na área de investigação do fenômeno estudado. 2021-10-26T13:31:00Z 2021-10-26T13:31:00Z 2018 article COSTA, Raphael Raniere de Oliveira et al. A Simulação no ensino de enfermagem: uma análise conceitual. Revista de Enfermagem do Centro-Oeste Mineiro, v. 8, p. 1-8, 2018. DOI: http://dx.doi.org/10.19175/recom.v7i0.1928. Disponível em: http://seer.ufsj.edu.br/index.php/recom/article/view/1928. 2236-6091 https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/44721 pt_BR Attribution 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/br/ application/pdf Revista de Enfermagem do Centro Oeste Mineiro |
institution |
Repositório Institucional |
collection |
RI - UFRN |
language |
pt_BR |
topic |
Simulação Ensino de enfermagem Formação de conceito Simulation Education, nursing Concept formation |
spellingShingle |
Simulação Ensino de enfermagem Formação de conceito Simulation Education, nursing Concept formation Costa, Raphael Raniere de Oliveira Medeiros, Soraya Maria de Martins, José Carlos Amado Enders, Bertha Cruz Lira, Ana Luisa Brandão de Carvalho Araújo, Marília Souto de A simulação no ensino de enfermagem: uma análise conceitual |
description |
Objective: to analyze the concept of simulation in nursing teaching. Method: this is a concept analysis, following the Walker and Avant method, in which an integrative review of the literature was carried out in the databases Scientific Electronic Library Online, Database of Nursing and Latin American and Caribbean Literature in Health Sciences (LILACS). Final sample was from 17 studies. Results: The concept developed for simulation in nursing teaching was: a teaching strategy that uses technologies replicating scenarios simulating the practice, in a controlled and realistic environment, where the student participates actively in the teaching and learning process, aiming to practice comprehensively, to learn, reflect and evaluate products and processes. Conclusion: the findings help in the construction of research instruments and the understanding in the research area of the phenomenon studied. |
format |
article |
author |
Costa, Raphael Raniere de Oliveira Medeiros, Soraya Maria de Martins, José Carlos Amado Enders, Bertha Cruz Lira, Ana Luisa Brandão de Carvalho Araújo, Marília Souto de |
author_facet |
Costa, Raphael Raniere de Oliveira Medeiros, Soraya Maria de Martins, José Carlos Amado Enders, Bertha Cruz Lira, Ana Luisa Brandão de Carvalho Araújo, Marília Souto de |
author_sort |
Costa, Raphael Raniere de Oliveira |
title |
A simulação no ensino de enfermagem: uma análise conceitual |
title_short |
A simulação no ensino de enfermagem: uma análise conceitual |
title_full |
A simulação no ensino de enfermagem: uma análise conceitual |
title_fullStr |
A simulação no ensino de enfermagem: uma análise conceitual |
title_full_unstemmed |
A simulação no ensino de enfermagem: uma análise conceitual |
title_sort |
simulação no ensino de enfermagem: uma análise conceitual |
publisher |
Revista de Enfermagem do Centro Oeste Mineiro |
publishDate |
2021 |
url |
https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/44721 |
work_keys_str_mv |
AT costaraphaelranieredeoliveira asimulacaonoensinodeenfermagemumaanaliseconceitual AT medeirossorayamariade asimulacaonoensinodeenfermagemumaanaliseconceitual AT martinsjosecarlosamado asimulacaonoensinodeenfermagemumaanaliseconceitual AT endersberthacruz asimulacaonoensinodeenfermagemumaanaliseconceitual AT liraanaluisabrandaodecarvalho asimulacaonoensinodeenfermagemumaanaliseconceitual AT araujomariliasoutode asimulacaonoensinodeenfermagemumaanaliseconceitual AT costaraphaelranieredeoliveira simulationinnursingteachingaconceptualanalysis AT medeirossorayamariade simulationinnursingteachingaconceptualanalysis AT martinsjosecarlosamado simulationinnursingteachingaconceptualanalysis AT endersberthacruz simulationinnursingteachingaconceptualanalysis AT liraanaluisabrandaodecarvalho simulationinnursingteachingaconceptualanalysis AT araujomariliasoutode simulationinnursingteachingaconceptualanalysis AT costaraphaelranieredeoliveira simulacioneneducaciondeenfermeriaunanalisisconceptual AT medeirossorayamariade simulacioneneducaciondeenfermeriaunanalisisconceptual AT martinsjosecarlosamado simulacioneneducaciondeenfermeriaunanalisisconceptual AT endersberthacruz simulacioneneducaciondeenfermeriaunanalisisconceptual AT liraanaluisabrandaodecarvalho simulacioneneducaciondeenfermeriaunanalisisconceptual AT araujomariliasoutode simulacioneneducaciondeenfermeriaunanalisisconceptual AT costaraphaelranieredeoliveira simulacaonoensinodeenfermagemumaanaliseconceitual AT medeirossorayamariade simulacaonoensinodeenfermagemumaanaliseconceitual AT martinsjosecarlosamado simulacaonoensinodeenfermagemumaanaliseconceitual AT endersberthacruz simulacaonoensinodeenfermagemumaanaliseconceitual AT liraanaluisabrandaodecarvalho simulacaonoensinodeenfermagemumaanaliseconceitual AT araujomariliasoutode simulacaonoensinodeenfermagemumaanaliseconceitual |
_version_ |
1773960425478553600 |