Percepção de estudantes da graduação em enfermagem sobre a simulação realística

Introduction: Realistic simulation has been used in health and nursing formation contexts. From this perspective, the study sought to identify the perception of undergraduate nursing students on realistic simulation as a teaching and learning strategy. Materials and Methods: This was an action resea...

ver descrição completa

Na minha lista:
Detalhes bibliográficos
Principais autores: Costa, Raphael Raniere de Oliveira, Medeiros, Soraya Maria de, Martins, José Carlos Amado, Cossi, Marcelly Santos, Araújo, Marília Souto de
Formato: article
Idioma:pt_BR
Publicado em: Revista Cuidarte
Assuntos:
Endereço do item:https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/44696
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id ri-123456789-44696
record_format dspace
spelling ri-123456789-446962021-10-25T11:43:37Z Percepção de estudantes da graduação em enfermagem sobre a simulação realística Perception of undergraduate nursing students on realistic simulation Percepción de estudiantes de graduación en enfermería sobre la simulación realista Costa, Raphael Raniere de Oliveira Medeiros, Soraya Maria de Martins, José Carlos Amado Cossi, Marcelly Santos Araújo, Marília Souto de Simulação Simulação de Paciente Estudantes de Enfermagem Students, Nursing Patient Simulation Simulation Introduction: Realistic simulation has been used in health and nursing formation contexts. From this perspective, the study sought to identify the perception of undergraduate nursing students on realistic simulation as a teaching and learning strategy. Materials and Methods: This was an action research descriptive study with quantitative-qualitative approach. The research was carried out with 37 undergraduate nursing students from a Brazilian public university, from February to May 2014. Results: In the scenario studied, simulation is perceived as a technique that allows a previous experience of the practice, allowing students to reflect upon their future work contexts. In addition, it permits relating theory and practice, helping in the learning of contents. Given that it is a dynamic and active strategy, simulation promotes integration and the desire for expan- sion and other experiences from simulated scenarios in other nursing undergraduate disciplines. Discussion: This study enabled, in the end, a reflection on the training practice in health from an autonomous perspective, considering this need within the context of contemporary teaching as a real necessity, reaffirmed by the multiplicity and complexity of the emerging phenomena of this time. Conclusions: Simulation introduces itself as a viable and potentially significant possibility within the context of undergraduate nursing education. Introdução: A simulação realística vem sendo utilizada nos contextos formativos em saúde e enfermagem. Nessa perspectiva, o estudo tem por objetivo identificar a percepção de estudantes da graduação em Enfermagem sobre a simulação realística enquanto estratégia de ensino e aprendizagem. Materiais e Métodos: Trata-se de estudo descritivo com abordagem quanti-qualitativa, do tipo pesquisa-ação. A pesquisa foi realizada com 37 estudantes da graduação em Enfermagem de uma universidade pública brasileira, no período de fevereiro a maio de 2014. Resultados: No cenário estudado, a simulação é percebida como uma técnica que permite uma vivência prévia da prática, permitindo aos estudantes refletir sobre os seus futuros contextos de trabalho. Além disso, permite relacionar a teoria e a prática, ajudando na aprendizagem dos conteúdos. Por ser uma estratégia dinâmica e ativa, a simulação promove integração e o desejo de expansão e outras vivências a partir de cenários simulados em outras disciplinas da graduação em Enfermagem. Discussão: Este estudo possibilitou, ao final, uma reflexão sobre a prática formativa em saúde a partir de uma perspectiva autônoma, considerando esta necessidade no contexto de ensino contemporâneo enquanto necessidade real, reafirmada pela multiplicidade e complexidade dos fenômenos emergentes desta época. Conclusões: A simulação apresenta-se como uma possibilidade viável e potencialmente significativa no contexto do ensino de graduação em Enfermagem. 2021-10-25T11:43:23Z 2021-10-25T11:43:23Z 2017-08 article COSTA, Raphael Raniere de Oliveira et al. Percepção de estudantes da graduação em enfermagem sobre a simulação realística. Revista Cuidarte, v. 8, n. 3, p. 1799-1808, 2017. https://doi.org/10.15649/cuidarte.v8i3.425. Disponível em: https://revistas.udes.edu.co/cuidarte/article/view/425/851 2216-0973 2346-3414 https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/44696 pt_BR Attribution-NonCommercial 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0/br/ application/pdf Revista Cuidarte
institution Repositório Institucional
collection RI - UFRN
language pt_BR
topic Simulação
Simulação de Paciente
Estudantes de Enfermagem
Students, Nursing
Patient Simulation
Simulation
spellingShingle Simulação
Simulação de Paciente
Estudantes de Enfermagem
Students, Nursing
Patient Simulation
Simulation
Costa, Raphael Raniere de Oliveira
Medeiros, Soraya Maria de
Martins, José Carlos Amado
Cossi, Marcelly Santos
Araújo, Marília Souto de
Percepção de estudantes da graduação em enfermagem sobre a simulação realística
description Introduction: Realistic simulation has been used in health and nursing formation contexts. From this perspective, the study sought to identify the perception of undergraduate nursing students on realistic simulation as a teaching and learning strategy. Materials and Methods: This was an action research descriptive study with quantitative-qualitative approach. The research was carried out with 37 undergraduate nursing students from a Brazilian public university, from February to May 2014. Results: In the scenario studied, simulation is perceived as a technique that allows a previous experience of the practice, allowing students to reflect upon their future work contexts. In addition, it permits relating theory and practice, helping in the learning of contents. Given that it is a dynamic and active strategy, simulation promotes integration and the desire for expan- sion and other experiences from simulated scenarios in other nursing undergraduate disciplines. Discussion: This study enabled, in the end, a reflection on the training practice in health from an autonomous perspective, considering this need within the context of contemporary teaching as a real necessity, reaffirmed by the multiplicity and complexity of the emerging phenomena of this time. Conclusions: Simulation introduces itself as a viable and potentially significant possibility within the context of undergraduate nursing education.
format article
author Costa, Raphael Raniere de Oliveira
Medeiros, Soraya Maria de
Martins, José Carlos Amado
Cossi, Marcelly Santos
Araújo, Marília Souto de
author_facet Costa, Raphael Raniere de Oliveira
Medeiros, Soraya Maria de
Martins, José Carlos Amado
Cossi, Marcelly Santos
Araújo, Marília Souto de
author_sort Costa, Raphael Raniere de Oliveira
title Percepção de estudantes da graduação em enfermagem sobre a simulação realística
title_short Percepção de estudantes da graduação em enfermagem sobre a simulação realística
title_full Percepção de estudantes da graduação em enfermagem sobre a simulação realística
title_fullStr Percepção de estudantes da graduação em enfermagem sobre a simulação realística
title_full_unstemmed Percepção de estudantes da graduação em enfermagem sobre a simulação realística
title_sort percepção de estudantes da graduação em enfermagem sobre a simulação realística
publisher Revista Cuidarte
publishDate 2021
url https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/44696
work_keys_str_mv AT costaraphaelranieredeoliveira percepcaodeestudantesdagraduacaoemenfermagemsobreasimulacaorealistica
AT medeirossorayamariade percepcaodeestudantesdagraduacaoemenfermagemsobreasimulacaorealistica
AT martinsjosecarlosamado percepcaodeestudantesdagraduacaoemenfermagemsobreasimulacaorealistica
AT cossimarcellysantos percepcaodeestudantesdagraduacaoemenfermagemsobreasimulacaorealistica
AT araujomariliasoutode percepcaodeestudantesdagraduacaoemenfermagemsobreasimulacaorealistica
AT costaraphaelranieredeoliveira perceptionofundergraduatenursingstudentsonrealisticsimulation
AT medeirossorayamariade perceptionofundergraduatenursingstudentsonrealisticsimulation
AT martinsjosecarlosamado perceptionofundergraduatenursingstudentsonrealisticsimulation
AT cossimarcellysantos perceptionofundergraduatenursingstudentsonrealisticsimulation
AT araujomariliasoutode perceptionofundergraduatenursingstudentsonrealisticsimulation
AT costaraphaelranieredeoliveira percepciondeestudiantesdegraduacionenenfermeriasobrelasimulacionrealista
AT medeirossorayamariade percepciondeestudiantesdegraduacionenenfermeriasobrelasimulacionrealista
AT martinsjosecarlosamado percepciondeestudiantesdegraduacionenenfermeriasobrelasimulacionrealista
AT cossimarcellysantos percepciondeestudiantesdegraduacionenenfermeriasobrelasimulacionrealista
AT araujomariliasoutode percepciondeestudiantesdegraduacionenenfermeriasobrelasimulacionrealista
_version_ 1773959842882387968