O uso da simulação no contexto da educação e formação em saúde e enfermagem: uma reflexão acadêmica
The process of health education has undergone several changes in the contemporary context, making it relevant to ascertain the methodological procedures and to know the impacts given by these changes. In this sense, the study aims to reflect on current perspectives of teaching and learning in the co...
Na minha lista:
Principais autores: | , , , , |
---|---|
Formato: | article |
Idioma: | pt_BR |
Publicado em: |
Revista Espaço para a Saúde
|
Assuntos: | |
Endereço do item: | https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/44686 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
ri-123456789-44686 |
---|---|
record_format |
dspace |
spelling |
ri-123456789-446862021-10-22T11:08:39Z O uso da simulação no contexto da educação e formação em saúde e enfermagem: uma reflexão acadêmica The use of simulation in the context of health and nursing education: an academic reflection Costa, Raphael Raniere de Oliveira Medeiros, Soraya Maria de Martins, José Carlos Amado Menezes, Rejane Maria Paiva de Araújo, Marília Souto de Simulação Educação em enfermagem Enfermagem Nursing Nursing education Simulation The process of health education has undergone several changes in the contemporary context, making it relevant to ascertain the methodological procedures and to know the impacts given by these changes. In this sense, the study aims to reflect on current perspectives of teaching and learning in the context of healthcare and nursing education with the use of simulation as an active methodology. This is a reflective-theoretical study. To analyze the results, we used the Context Analysis (CA). The following interactive layers were used: simulation as immediate context, active methodologies as specific context, health education and training as a general context, and health training as meta-context. The study assesses simulation as a dynamic method and as an ancillary instrument of healthcare and nursing teaching/learning. It is expected that these reflections allow the construction of concepts that involve the complexity of healthcare education and in particular, Nursing training. O processo de formação em saúde tem passado por diversas mudanças no contexto contemporâneo, tornando-se relevante averiguar as modalidades metodológicas e conhecer os impactos atribuídos a estas transformações. Neste sentido, o estudo tem por objetivo refletir sobre as perspectivas atuais de ensino e aprendizagem no contexto da formação em saúde e enfermagem a partir do uso da simulação enquanto metodologia ativa. Trata-se de um estudo teórico reflexivo. Para a análise dos resultados, utilizou-se a Análise de Contexto (AC). Foram utilizadas as seguintes camadas interativas: a simulação como contexto imediato, as metodologias ativas como contexto específico, educação e formação em saúde como contexto geral e a formação em saúde como metacontexto. Reflete-se sobre a simulação enquanto método dinâmico e instrumento auxiliar de ensino-aprendizagem em saúde e enfermagem. Espera-se que as reflexões tecidas permitam a construção de conceitos que circundem a complexidade da formação em saúde e, em especial, a formação em enfermagem. 2021-10-22T11:08:12Z 2021-10-22T11:08:12Z 2015-01 article COSTA, Raphael Raniere de Oliveira et al. O uso da simulação no contexto da educação e formação em saúde e enfermagem: uma reflexão acadêmica. Espaço para a Saúde (Online), v. 16, n. 1, p. 59-65, 2015. https://doi.org/10.22421/15177130-2015v16n1p59. Disponível em: http://espacoparasaude.fpp.edu.br/index.php/espacosaude/article/view/418. 1517-7130 https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/44686 pt_BR Attribution-NonCommercial 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0/br/ application/pdf Revista Espaço para a Saúde |
institution |
Repositório Institucional |
collection |
RI - UFRN |
language |
pt_BR |
topic |
Simulação Educação em enfermagem Enfermagem Nursing Nursing education Simulation |
spellingShingle |
Simulação Educação em enfermagem Enfermagem Nursing Nursing education Simulation Costa, Raphael Raniere de Oliveira Medeiros, Soraya Maria de Martins, José Carlos Amado Menezes, Rejane Maria Paiva de Araújo, Marília Souto de O uso da simulação no contexto da educação e formação em saúde e enfermagem: uma reflexão acadêmica |
description |
The process of health education has undergone several changes in the contemporary context, making it relevant to ascertain the methodological procedures and to know the impacts given by these changes. In this sense, the study aims to reflect on current perspectives of teaching and learning in the context of healthcare and nursing education with the use of simulation as an active methodology. This is a reflective-theoretical study. To analyze the results, we used the Context Analysis (CA). The following interactive layers were used: simulation as immediate context, active methodologies as specific context, health education and training as a general context, and health training as meta-context. The study assesses simulation as a dynamic method and as an ancillary instrument of healthcare and nursing teaching/learning. It is expected that these reflections allow the construction of concepts that involve the complexity of healthcare education and in particular, Nursing training. |
format |
article |
author |
Costa, Raphael Raniere de Oliveira Medeiros, Soraya Maria de Martins, José Carlos Amado Menezes, Rejane Maria Paiva de Araújo, Marília Souto de |
author_facet |
Costa, Raphael Raniere de Oliveira Medeiros, Soraya Maria de Martins, José Carlos Amado Menezes, Rejane Maria Paiva de Araújo, Marília Souto de |
author_sort |
Costa, Raphael Raniere de Oliveira |
title |
O uso da simulação no contexto da educação e formação em saúde e enfermagem: uma reflexão acadêmica |
title_short |
O uso da simulação no contexto da educação e formação em saúde e enfermagem: uma reflexão acadêmica |
title_full |
O uso da simulação no contexto da educação e formação em saúde e enfermagem: uma reflexão acadêmica |
title_fullStr |
O uso da simulação no contexto da educação e formação em saúde e enfermagem: uma reflexão acadêmica |
title_full_unstemmed |
O uso da simulação no contexto da educação e formação em saúde e enfermagem: uma reflexão acadêmica |
title_sort |
o uso da simulação no contexto da educação e formação em saúde e enfermagem: uma reflexão acadêmica |
publisher |
Revista Espaço para a Saúde |
publishDate |
2021 |
url |
https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/44686 |
work_keys_str_mv |
AT costaraphaelranieredeoliveira ousodasimulacaonocontextodaeducacaoeformacaoemsaudeeenfermagemumareflexaoacademica AT medeirossorayamariade ousodasimulacaonocontextodaeducacaoeformacaoemsaudeeenfermagemumareflexaoacademica AT martinsjosecarlosamado ousodasimulacaonocontextodaeducacaoeformacaoemsaudeeenfermagemumareflexaoacademica AT menezesrejanemariapaivade ousodasimulacaonocontextodaeducacaoeformacaoemsaudeeenfermagemumareflexaoacademica AT araujomariliasoutode ousodasimulacaonocontextodaeducacaoeformacaoemsaudeeenfermagemumareflexaoacademica AT costaraphaelranieredeoliveira theuseofsimulationinthecontextofhealthandnursingeducationanacademicreflection AT medeirossorayamariade theuseofsimulationinthecontextofhealthandnursingeducationanacademicreflection AT martinsjosecarlosamado theuseofsimulationinthecontextofhealthandnursingeducationanacademicreflection AT menezesrejanemariapaivade theuseofsimulationinthecontextofhealthandnursingeducationanacademicreflection AT araujomariliasoutode theuseofsimulationinthecontextofhealthandnursingeducationanacademicreflection |
_version_ |
1773966518805069824 |